PoW Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) Hei. Jeg har problemer med en GMC Vandura (1988) som ikke starter. Eieren sier at batteriene er dårlige (det er to stykk, vet ikke helt hvordan de er koblet). Jeg har prøvd med startkabler, men det eneste som skjer da er at det kommer en lav tikkelyd fra motoren, og at Coupèlysene blir svakere helt til jeg slipper tenningen. Startmotoren starter ikke. Når bilen ikke er koblet opp med startkabler lyser coupèlysene omtrent ikke. Dette tyder på at batteriene er dårlige? (iom. at de har fått ladet en stund) Det jeg synes er merkelig er at bilen ikke starter når startkablene er koblet på, noe den burde gjøre selv om batteriene er ødelagte? En jeg kjenner sa at det kan være at den bilen som er i andre enden av startkablene ikke leverer nok strøm til at bilen kan starte. Noen invendinger/råd? Endret 16. april 2007 av PoW Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Hvor tykke startkabler bruker du? prøv med ett godt batteri. Men virker nesten litt skummelt, prøv å dra rundt motoren med en fastnøkkel for å se om motor sitter i stein. Motor sakl dras i den retningen at du "strammer" bolten på veiva Lenke til kommentar
PoW Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Har prøvd to forskjellige startkabler. De tykkeste har ganske stort kvadrat; må bruke kraft for å bøye de til. Skal forsøke å dra rundt motoren. Kan det være startmotoren som er gåen? Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Hvis det er to batterier er det mye mulig at den har 24-volts anlegg (sjekk dette først!). Da må du bruke to seriekoblede batterier. Hvis du skal gjøre det, så ta hjelpebatteriene ut av bilene de eventuelt er montert i, for hvis du er uheldig og får sendt 24 volt inn på et 12-volts anlegg kommer du til å blåse alt av elektronikk til "dundas", og da er bilen i praksis et totalvrak. Vær dessuten veldig forsiktig så du ikke lager noen kortslutninger, for her kan det fort komme til å gå uhyggelig store strømmer, store nok til at det å sveise sammen kablene bare er barnemat. Endret 17. april 2007 av larschroe Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Det holder å bruke to sett startkabler og to batterier, og koble hvert "hjelpe-batteri" over hvert sitt batteri i bilen. Pass på at all polaritet blir riktig, ellers blir det DYRT! Edit: Det sikreste er å bruke løse batterier, da slipper du i det minste å ødelegge mer enn EN bil! Endret 17. april 2007 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
PoW Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 Det holder å bruke to sett startkabler og to batterier, og koble hvert "hjelpe-batteri" over hvert sitt batteri i bilen. Pass på at all polaritet blir riktig, ellers blir det DYRT! Edit: Det sikreste er å bruke løse batterier, da slipper du i det minste å ødelegge mer enn EN bil! 8408773[/snapback] Løse batterier? Har montert nye batterier. Ved hjelp av en Tahoe fikk vi start på den; gikk ikke med en mindre bil. Batteriet lades ut når vi kjører, så jeg har på følelsen av at dynamoen må skiftes. Hvordan er det andre et hjelpebatteri? De er seriekoblet, så jeg går ut i fra at de virker på lik linje. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 (endret) Hvis du er heldig er det bare laderegulatoren som har gått. Er du enda heldigere er det en sikring. Endret 18. april 2007 av larschroe Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 1. Du har 12V anlegg på din bil. ( Bare busser og lasterbiler som har 24V) 2. Batteriene er koblet paralell. Du kunne klart deg med 1 stk. Men det er 2stk for å få nok batterikapasitet. Et kraftig og stort batteri kan erstatte 2 stk i paralell. 3. Bilen lader ikke. En novice hobbymekaniker / elektriker lokaliserer ditt problem på 5 min med et multimeter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 1. Du har 12V anlegg på din bil. ( Bare busser og lasterbiler som har 24V) Dette stemmer ikke helt, hadde en 82-land cruiser der var det 24 volts anlegg. Gamle bobler o.l. er 6 volts anlegg mye brukt Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 (endret) OT: Militærbiler har 24V Endret 19. april 2007 av RCP-88 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Dersom batteriene er seriekoblet, er det 24V anlegg (med mindre du har 2 stk 6V-batterier). Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 1. Du har 12V anlegg på din bil. ( Bare busser og lasterbiler som har 24V) Dette stemmer ikke helt, hadde en 82-land cruiser der var det 24 volts anlegg. Gamle bobler o.l. er 6 volts anlegg mye brukt 8417244[/snapback] For ikke å snakke om (eldre?) Nissan Patrol. Jeg har også sett amerikanske pickup-er med 24 volt. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 (endret) Er enkelt å finne ut av med et multimeter. Mål mellom + og - på batteriene. Dersom de er i paralell måler man 12V, hvis ikke måler man enten 0V eller 24V avhengig av hvilke batterier/poler man måler på. Edit: Mangelfull forklaring. Se innlegg under. Endret 20. april 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 måler du mellom + og - på samme batteri vil det gi spenninga på det batteriet, og er det et 12V batteri vil det vise ca 12V uansett om det er 24V, eller 230V system. for å måle spenniga på ei serikobling må det målast frå + på det første batteriet til minus på det siste batteriet. ledning frå batt1- til batt2 + uttak på batt1+ og batt2- Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Dettekan da ikke være så vanskelig å finne ut. Sjekk spenningen på lyspærene. Er de for 24 volt, er det garantert 24volts anlegg. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Lyspærene kan da være seriekoblet to og to. Ikke at jeg vet om det er vanlig eller ikke, men det er i vertfall teoretisk og praktisk mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå