okasin Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Hey ! Har en audi 100, 93 mod.. som jeg har begynt å instalere annlegg i.. Men har ikke kommet langt.. Har støpt en "kasse" der hvor reservehjulet en gang lå.. Dette er støpt i glassfiber /polyester og mdf plater.. og er godt fornøyd med dette så langt.. i dag monterte jeg 21mm2 strømkabler.. og i morgen skal jeg legge opp signalkabler, og høyttalerkabler,, MEN så ser jeg nå at de originale høyttalerene i dørene er noe andereledes,, så hva kan jeg putte inn her ? Ingen standar høyttalere vil passe inn her!! det er noen 4.5" høyttalere tror jeg.. Noen som har vært borti dette før? jeg kan ikke lage noe nytt på utsiden tror jeg, for da får jeg ikke ned hanskerommet uten å måtte åpne døren.. hmm Kan legge ut noen bilder underveis.. har tatt bilder fra jeg begynte å støpe.. Er åpen for alle forslag !! Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Hva med å lage en slags "mansjett" av en tynn trefiberplate, så kan du bruke 4" høyttalere? Lenke til kommentar
onkeljan Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Hey !Har en audi 100, 93 mod.. som jeg har begynt å instalere annlegg i.. Men har ikke kommet langt.. Har støpt en "kasse" der hvor reservehjulet en gang lå.. Dette er støpt i glassfiber /polyester og mdf plater.. og er godt fornøyd med dette så langt.. i dag monterte jeg 21mm2 strømkabler.. og i morgen skal jeg legge opp signalkabler, og høyttalerkabler,, MEN så ser jeg nå at de originale høyttalerene i dørene er noe andereledes,, så hva kan jeg putte inn her ? Ingen standar høyttalere vil passe inn her!! det er noen 4.5" høyttalere tror jeg.. Noen som har vært borti dette før? jeg kan ikke lage noe nytt på utsiden tror jeg, for da får jeg ikke ned hanskerommet uten å måtte åpne døren.. hmm Kan legge ut noen bilder underveis.. har tatt bilder fra jeg begynte å støpe.. Er åpen for alle forslag !! 8402372[/snapback] her finner du et utvalg av 4" coaxial: http://www.elutstyr.no/index.php?cPath=149_165_166_173 og her komponentsett i 4": http://www.elutstyr.no/index.php?cPath=149_165_167_168 focal, cadence, ground zero, og helix er alle gode alternativer Lenke til kommentar
okasin Skrevet 20. april 2007 Forfatter Del Skrevet 20. april 2007 Oki.. jeg har masse mdf plater etter å ha kjøpt opp et konkursbo... Så kanskje jeg kan lage noe ut av det.. skal prøve det takk ! Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Har du noen bilder av hvordan det blir med anlegg i bilen? Har en Audi 100 '92 som jeg vil slenge anlegg i en gang jeg får penger, så hadde vært kjekt med litt idéer. Lenke til kommentar
okasin Skrevet 20. april 2007 Forfatter Del Skrevet 20. april 2007 (endret) Har du noen bilder av hvordan det blir med anlegg i bilen? Har en Audi 100 '92 som jeg vil slenge anlegg i en gang jeg får penger, så hadde vært kjekt med litt idéer. 8427123[/snapback] okei her kommer noen bilder (dårlige, men bruk fantasien ) Kort fortalt: Jeg rev ut reservehjulet først, har hatt lappen i snart 20 år uten en punktering, så jeg tar sjangsen he he.. Teipet opp aluminiumsfolie nede i brønnen, og støpte med glassfiber / polyester.. Støpte inn et spor til kabler til basselementene.. Støpte inn avstivere.. Laget deretter en toppplate for elementene.. så en ny plate på toppen som skulle skjule andre kabler, og lage en innramming av elementene (kommer litt dårlig frem på bildene..) Den originale toppplata vil bli foreløpig bli brukt til å dekke over annleget, slik at jeg kan ha inn barnevogn o.l. Endret 20. april 2007 av okasin Lenke til kommentar
onkeljan Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Har du noen bilder av hvordan det blir med anlegg i bilen? Har en Audi 100 '92 som jeg vil slenge anlegg i en gang jeg får penger, så hadde vært kjekt med litt idéer. 8427123[/snapback] okei her kommer noen bilder (dårlige, men bruk fantasien ) Kort fortalt: Jeg rev ut reservehjulet først, har hatt lappen i snart 20 år uten en punktering, så jeg tar sjangsen he he.. Teipet opp aluminiumsfolie nede i brønnen, og støpte med glassfiber / polyester.. Støpte inn et spor til kabler til basselementene.. Støpte inn avstivere.. Laget deretter en toppplate for elementene.. så en ny plate på toppen som skulle skjule andre kabler, og lage en innramming av elementene (kommer litt dårlig frem på bildene..) Den originale toppplata vil bli foreløpig bli brukt til å dekke over annleget, slik at jeg kan ha inn barnevogn o.l. 8434189[/snapback] kassen så litt tynn ut? Lenke til kommentar
okasin Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 Tja man kan jop si den er tynn, men den sitter som støpt nede i en stålbrønn.. og den er jo avstivet... men mulig du har rett.. skal ut i dette øyeblikk å kopple opp resten av det elektriske, så får jeg høre hvorden det låter Jeg har aldri støpt i glassfiber før.. he he.. men det ble jo en del lag da.. og den virket rett så stiv... men det er mulig du har rett... da må jeg bare lage den tykkere.. kanskje støpe inn mer mdf langs veggene... jeg har laget den så jeg kan ta den fra hverandre igjen uten problemer.. Lenke til kommentar
onkeljan Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Tja man kan jop si den er tynn, men den sitter som støpt nede i en stålbrønn.. og den er jo avstivet... men mulig du har rett.. skal ut i dette øyeblikk å kopple opp resten av det elektriske, så får jeg høre hvorden det låter Jeg har aldri støpt i glassfiber før.. he he.. men det ble jo en del lag da.. og den virket rett så stiv... men det er mulig du har rett... da må jeg bare lage den tykkere.. kanskje støpe inn mer mdf langs veggene... jeg har laget den så jeg kan ta den fra hverandre igjen uten problemer.. 8435360[/snapback] jeg har ikke spesielt stor erfaring med glassfiber, men en kompis av meg laget kasse til bilen min, og den var like tykk som mdf platene du bruker i midten. huskt at det er kassen som skal lage lyden, ikke metallet rundt. det er godt mulig det holder, du får nesten fyre opp sub'ene og teste.. ca midt på siden finner du bildene: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=118129&page=1 Lenke til kommentar
okasin Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 (endret) Det var interesant lesning.. Ja jeg skal prøve å fyre det opp.. jeg manglet en kabel i dag (en overgang). Men hører jeg den minste ulyd, så tar jeg det opp igjen å støper tykkere vegger !! Takk for tipsene !! Endret 21. april 2007 av okasin Lenke til kommentar
okasin Skrevet 23. april 2007 Forfatter Del Skrevet 23. april 2007 Ja nå har jeg testet det en liten stund.. og hører ingen ulyder ingen vibrasjoner.. bortsett fra skiltet bak.. så det ser ut som om støpingen av kassa var solid nok med avstivningene.. Så da er det bare å begynne med frontsystemet.. eh når jeg får tid utover sommeren... Lenke til kommentar
onkeljan Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Ja nå har jeg testet det en liten stund.. og hører ingen ulyder ingen vibrasjoner.. bortsett fra skiltet bak.. så det ser ut som om støpingen av kassa var solid nok med avstivningene.. Så da er det bare å begynne med frontsystemet.. eh når jeg får tid utover sommeren... 8452045[/snapback] det blir ikke nødvendigvis ulyder, men du får ikke den bassen det skal være, hvis kassen vibrerer mer enn den skal, men som du sier, da kan hende det holder Lenke til kommentar
okasin Skrevet 23. april 2007 Forfatter Del Skrevet 23. april 2007 Ja nå har jeg testet det en liten stund.. og hører ingen ulyder ingen vibrasjoner.. bortsett fra skiltet bak.. så det ser ut som om støpingen av kassa var solid nok med avstivningene.. Så da er det bare å begynne med frontsystemet.. eh når jeg får tid utover sommeren... 8452045[/snapback] det blir ikke nødvendigvis ulyder, men du får ikke den bassen det skal være, hvis kassen vibrerer mer enn den skal, men som du sier, da kan hende det holder 8455146[/snapback] Har bygget høyttalere i en del år (se min hjemmeside). så jeg er klar over at om kassen ikke er stiv nok, så vil den skape problemer.. bassen får liksom ikke fraspark nok.. blir som å hoppe på en tjukkas ( slike som vi hadde i gymmen, om noen husker de ?).. Men årsaken til lite "fraspark" skyldes mest om kassen ikke er 100% tett.. men det er min !! he he Fornøyd med resultatat.. med tanke på budsjettet !! dvs ikke noe.. hadde jo alt liggende.. gidder ikke legge $ i en så gammel bil.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå