Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Innbrudd på maskin. Infisert! Hvordan stoppe?

Anbefalte innlegg

boyeminem: Det er ingen som diskuterer p2p. Magnus nevnte det såvidt i forbindelse med at andre kan misbruke maskina til p2p, på samme måte som å misbruke den til spam, osv..

Marzo:

Hei. Jeg prøver å hjelpe deg litt her. Det er enkelt. Lær deg litt om sikkerhet, og sett opp en sikker maskin. Det er f.eks null problem å kjøre en upatchet windows maskin uten antivirus bare den står bak en enkel dLink firewall/router så lenge man veit litt om sikkerhet. (ikke at jeg på noen måte anbefaler det)

Det du sier med "realiteten i norske hjem", og "brannmur, antivirus og sp2" er desverre sant, men det betyr ikke at det er nivået man bør legge seg på. Det er nettopp disse maskinene som står i botnet's, og sprer spam, virus og faenskap som ødelegger internett.

8409569[/snapback]

jeg skjønner ikke hva du mener om at det er enkelt og lære seg om sikkerhet..

men hvis man tar seg god tid til konfigurering og gjennomgang er det en veldig liten sjanse for at noe som helst skal skje.. jeg er veldig konfigureringsgal generelt så det er sjeldent jeg kjører et program på "fabrikkinnstillinger"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Windows firewall er ikke noe særlig bra.

Jeg ville heller gått for Kerio Firewall.

Den kan passordbeskyttes. Deretter kan du jo med letthet bestemme hvilke programmer

(f.eks Firefox ) som skal få lov å gå på nettet.

8402485[/snapback]

Hva konkret mener du er dårlig med Windows firewall?

AtW

8424111[/snapback]

Vel, i denne Firewalltesten får jo Windows Firewall direkte strykkarakter.

Lenke til kommentar

Den kan passordbeskyttes. Deretter kan du jo med letthet bestemme hvilke programmer

8402485[/snapback]

AtW

8424111[/snapback]

ja akkurat det lurer jeg litt på også.. en vanlig hjemmebruker KAN holde pcen sin ren for virus osv.. med vanlig sp2 firewall\alle winupdates..

så din mening om at winfirewall er alt for dårlig må du nesten ha en god begrunnelse...

Lenke til kommentar

Ser ikke ut til at jeg får satt opp ZoneAlarm skikkelig. Prøver nå å komme inn via RealVNC (nyeste versjon) uten å komme igjennom.

Ga programmene fulle rettigheter i program protection listen (husker ikke helt hva det heter) og spesifiserte porter til disse programmene som jeg også åpnet i ZoneA.

Skjønner meg ikke helt på dette med Safezone eller hva det heter og internett greiene. Hva er forskjellen? Og hvilken bør jeg velge for å konfigurere tilgang til programmer?

(disse alternativene som man har under firewall)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
For informasjonens skyld står maskinen tilkoblet fiberlinje direkte mot hjemmesentralen, uten router altså.

8410841[/snapback]

Dette er jo en ønskedrøm for envher hacker, dessverre.

Ingen med noe nettvett må finne på å koble seg opp på WAN uten å gå via en router.

Som trådstarter viser til i sine siste poster er Zonealarm ikke akkurat enkelt å sette opp for alle.

Den er "default" satt opp som om man ikke skal være koblet til WAN (dvs. alt er "forbudt", både inn og ut).

Det burde likevel være mulig for trådstarter å lese "Help-filen" for å finne ut hvordan man definerer unntak (både inn/ut-trafikk).

Lenke til kommentar

Du fikk sikkert opp en boble der du fikk beskjed om at ZoneAlarm fant et nytt nettverk, du valgte da dette som internett sone? Safezone kan du velge hvis du har en ruter før maskinen, du kan da sette opp en litt mindre sikker brannmur for lokalnettet ditt. Slik at du får brukt fildeling, vnc osv. kun på lokalnettet..

Lenke til kommentar

Nja? Mye rart som skjer nå for tiden. Formaterte nylig en maskin som hadde fått et par trojaner(win32. A. BSU + et par til) og backdoors(thunker) i seg uten at eieren var klar over dette. Renset maskinen først og HVER gang jeg koblet boxen i nettet så ble en P2P oppkobling opprettet av disse.(automatisk)

Var faktisk litt skemmende å se hvordan maskinen ble etterhver fyllt av drittprogs og Avast ga advarsler i et sett men klarte ikke å stoppe disse. Maskinen ble en vert for avsending av E-postadresser osv..

Betalte Spywarefjernerer kunne fjerne de men ingen av freeware klarte den jobben.

Lenke til kommentar

8402485[/snapback]

AtW

8424111[/snapback]

Vel, i denne Firewalltesten får jo Windows Firewall direkte strykkarakter.

8426602[/snapback]

Det er fordi de tester utgående, noe XP-firewallen ikke stopper i det hele tatt. Men da er det uansett for sent, om du som hjemmebruker må få stoppet ønsket trafikk innenifra maskinen er løpet allerede kjørt.

AtW

Lenke til kommentar
For informasjonens skyld står maskinen tilkoblet fiberlinje direkte mot hjemmesentralen, uten router altså.

8410841[/snapback]

Dette er jo en ønskedrøm for envher hacker, dessverre.

Ingen med noe nettvett må finne på å koble seg opp på WAN uten å gå via en router.

Som trådstarter viser til i sine siste poster er Zonealarm ikke akkurat enkelt å sette opp for alle.

Den er "default" satt opp som om man ikke skal være koblet til WAN (dvs. alt er "forbudt", både inn og ut).

Det burde likevel være mulig for trådstarter å lese "Help-filen" for å finne ut hvordan man definerer unntak (både inn/ut-trafikk).

8427088[/snapback]

Man kan relativt greit koble seg opp uten router i mine øyne, men man må være klar over at å koble en uoppdatert windows uten firewall "rett på nett" i praksis innebefatter at man umiddelbart vil bli infisert med søppel.

AtW

Lenke til kommentar
Nja? Mye rart som skjer nå for tiden. Formaterte nylig en maskin som hadde fått et par trojaner(win32. A. BSU + et par til) og backdoors(thunker) i seg uten at eieren var klar over dette. Renset maskinen først og HVER gang jeg koblet boxen i nettet så ble en P2P oppkobling opprettet av disse.(automatisk)

Var faktisk litt skemmende å se hvordan maskinen ble etterhver fyllt av drittprogs og Avast ga advarsler i et sett men klarte ikke å stoppe disse. Maskinen ble en vert for avsending av E-postadresser osv..

Betalte Spywarefjernerer kunne fjerne de men ingen av freeware klarte den jobben.

8427223[/snapback]

Helt normalt om man sitter på et åpent nett, sørg for at firewall er på før man kobler seg på nettet, eller oppdater windows fullstendig før du kobler på nettet.

AtW

Lenke til kommentar
Helt normalt om man sitter på et åpent nett, sørg for at firewall er på før man kobler seg på nettet, eller oppdater windows fullstendig før du kobler på nettet.

AtW

Hiver inn Comodo-firewall, i tilleg til AV-prog. før jeg går på nettet med nyformaterte boxer. ;)

Lenke til kommentar

AtW

Hiver inn Comodo-firewall, i tilleg til AV-prog. før jeg går på nettet med nyformaterte boxer. ;)

8427265[/snapback]

Sålenge firewallen er tett er det OK, av er langt ned på lista i mine øyne, oppdatert windows er vesetnlig vitkigere, og AV stopper ikke mange ormer, som er hovedproblemet på "dagens nett".

AtW

Lenke til kommentar
Kan jo være en bekjent av deg som er synderen :p

Hvem vet. Det er ofte de nærmest som fu**er opp ting.

Man tror man kan stole på de,,men men ;)

Skjekk det i allefall.

8427124[/snapback]

Hadde en misstanke om dette til å begynne med. At jeg hadde logget meg på hos noen og at passordet stod lagra eller noe. Men har bytta passord sikkert tyve ganger etter jeg først oppdaga det, og det fortsatte. Dessuten har jeg få venner som skulle finne på såpass mye faenskap! :)

Lenke til kommentar
Sålenge firewallen er tett er det OK, av er langt ned på lista i mine øyne, oppdatert windows er vesetnlig vitkigere, og AV stopper ikke mange ormer, som er hovedproblemet på "dagens nett".

Jepp :)

MS-updates er den første plassen jeg stikker til, alltid..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...