Beaumont Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Jeg skal snart i studio for første gang med bandet mitt, skal spille inn ca 5 sanger nå i starten. Noen som har noen erfaringer ? Er litt redd for å gjøre noe helt løk som virker mer enn amatørmessig. Hva kan jeg spørr om og forlange av fyren som sitter bak mix'eren ? (effekter osv) Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Ikke forlang så mye. Konsentrer deg om å ikke stresse, og spille så bra som mulig. Hva du kan spørre om avhenger vel av hva du lurer på? Lydteknikere, hvertfall de som har litt erfaring, har nok opplevd det meste. Forsøk å være deg selv, så går det nok bra. Studio er morsomt, men veldig krevende. Endret 17. april 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Skal ikke skryte på meg mye studioerfaring. Men i utgangspunktet gjelder her som på alle livets områder: Leier du tjenestene til en ekspert, så bruk hans ekspertise. Ikke fortell ham hvilke effekter du vil ha, fortell hva slags lyd du vil ha og så lar du han bestemme hva slags effekter som best gjenskaper den lyden. Det kan han antagelig mye mer om enn deg. (Gitt at vi snakker om et profesjonelt studio selvsagt.) Gjør det du er flink til (spille, synge) og så følger du lydmannens anvisninger, så går det bra. Edit: Men du kan spørre om alt mulig. Det er din rettighet som kunde. (Skjønt hvis dere betaler timepris vil dere antagelig være så produktive som mulig, det vil si spille mer og spørre mindre. Det blir en avveining.) Jeg skal legge inn strøm på hytta nå. Da fikk jeg elektrikeren til å komme og lage et tilbud. Jeg spesifiserte ikke komponentene, jeg sa at "jeg vil ha lys her og en komfyr her", og så fikk han foreslå hvordan vi skulle få det til. Det blir som når jeg lager programvare for kunder. Jeg forventer ikke at de skal kunne noe som helst om programmerig, og forlanger ikke at de skal vite hva slags grensesnitt de vil ha heller. Det prater vi oss frem til etterhvert. Tvert imot, de vanskeligste kundene er ofte de som har bestemt seg på forhånd og sier "Jeg vil ha en sånn der og en knapp der og den skal gjøre sånn." Da er det vanskeligere for meg som fagmann å komme med forslag, fordi kunden har lagt personlig prestisje i sine ideer. Det betyr ikke at man ikke skal vite hva man ønsker å lage og hvordan det skal låte. Da Bruce Springsteen gikk i studio første gang ville han lage en rockeplate. Men plateselskapet som hadde hørt hans akustiske demo ville lage en singer/songwriter av ham og la på et helt annet lydbilde. Resultatet ble fascinerende men langt fra perfekt, og antagelig ikke det Springsteen egentlig ønsket seg. Så altså, tenk nøye på hva dere vil ha, men la studioet fortelle dere hvordan dere skal få det. Geir Lenke til kommentar
Paull Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Et tips kan være å ikke teste trommene uten advarsel, i alle fall når det står noen rett ved siden av. Og ikke si at dere vil høres ut som Metallica på The Black album Ellers er det ganske mange morsomme situasjoner å lese fra diverse studioer her: http://www.gearslutz.com/board/so-much-gea...ng-session.html Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Et tips kan være å ikke teste trommene uten advarsel, i alle fall når det står noen rett ved siden av. Og ikke si at dere vil høres ut som Metallica på The Black album Ellers er det ganske mange morsomme situasjoner å lese fra diverse studioer her: http://www.gearslutz.com/board/so-much-gea...ng-session.html 8403398[/snapback] To bra tips, ja... Trommene testes bare når lydteknikeren ber om det. Har litt erfaring fra "begge sider av vinduet"...mest på amatør-nivå (skole). En ting som er viktig, er å rigge opp hele bandet, å spille noen låter, slik at teknikern får et inntrykk av hele lydbildet, hvordan dere låter, og hva slags lyd som funker. Veldig mange foretrekker også å spille inn alt "live", dvs at hele bandet spiller samtidig, og ikke en og en...spesielt for urutinerte musikere, er det vanskelig å spille inn "aleine". Men det viktigste tipset....hør på lydteknikeren. Han har gjort dette mange ganger før, og veit som regel hva han snakker om. Spør også om alt mulig. Gode lydteknikere liker å briljere med kunnskapene sine. Han kan gi dere masse gode tips, ikke bare om innspilling, men om hele prosessen rundt innspillinga. Og en annen ting...når noen i bandet ikke har noe å gjøre, dvs at gitaristen, bassisten, vokalisten eller noen andre driver å legger på ekstra spor, eller retter på ting, ta dere en tur ut...ta en kopp kaffe, brus, burger, whatever....for dere har sannsynligvis lite å bidra med uansett. Pantera Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Skal ikke skryte på meg mye studioerfaring. Men i utgangspunktet gjelder her som på alle livets områder: Leier du tjenestene til en ekspert, så bruk hans ekspertise. Ikke fortell ham hvilke effekter du vil ha, fortell hva slags lyd du vil ha og så lar du han bestemme hva slags effekter som best gjenskaper den lyden. Det kan han antagelig mye mer om enn deg. (Gitt at vi snakker om et profesjonelt studio selvsagt.) Gjør det du er flink til (spille, synge) og så følger du lydmannens anvisninger, så går det bra. Edit: Men du kan spørre om alt mulig. Det er din rettighet som kunde. (Skjønt hvis dere betaler timepris vil dere antagelig være så produktive som mulig, det vil si spille mer og spørre mindre. Det blir en avveining.) Jeg skal legge inn strøm på hytta nå. Da fikk jeg elektrikeren til å komme og lage et tilbud. Jeg spesifiserte ikke komponentene, jeg sa at "jeg vil ha lys her og en komfyr her", og så fikk han foreslå hvordan vi skulle få det til. Det blir som når jeg lager programvare for kunder. Jeg forventer ikke at de skal kunne noe som helst om programmerig, og forlanger ikke at de skal vite hva slags grensesnitt de vil ha heller. Det prater vi oss frem til etterhvert. Tvert imot, de vanskeligste kundene er ofte de som har bestemt seg på forhånd og sier "Jeg vil ha en sånn der og en knapp der og den skal gjøre sånn." Da er det vanskeligere for meg som fagmann å komme med forslag, fordi kunden har lagt personlig prestisje i sine ideer. Det betyr ikke at man ikke skal vite hva man ønsker å lage og hvordan det skal låte. Da Bruce Springsteen gikk i studio første gang ville han lage en rockeplate. Men plateselskapet som hadde hørt hans akustiske demo ville lage en singer/songwriter av ham og la på et helt annet lydbilde. Resultatet ble fascinerende men langt fra perfekt, og antagelig ikke det Springsteen egentlig ønsket seg. Så altså, tenk nøye på hva dere vil ha, men la studioet fortelle dere hvordan dere skal få det. Geir 8403290[/snapback] dette er en god guide!, jeg jobber i et studio så og si hver dag. hadde alle vært sånn hadde jobben min vært lettere Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Jeg skal snart i studio for første gang med bandet mitt, skal spille inn ca 5 sanger nå i starten.Noen som har noen erfaringer ? Er litt redd for å gjøre noe helt løk som virker mer enn amatørmessig. Hva kan jeg spørr om og forlange av fyren som sitter bak mix'eren ? (effekter osv) 8401277[/snapback] hva heter studio skal til? og hva heter bandet ditt? Endret 17. april 2007 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
Beaumont Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Jeg skal snart i studio for første gang med bandet mitt, skal spille inn ca 5 sanger nå i starten.Noen som har noen erfaringer ? Er litt redd for å gjøre noe helt løk som virker mer enn amatørmessig. Hva kan jeg spørr om og forlange av fyren som sitter bak mix'eren ? (effekter osv) 8401277[/snapback] hva heter studio skal til? og hva heter bandet ditt? 8404611[/snapback] Bandet heter for tiden Care, studio'et ligger i florø/sogn og fjordane. takk for alle svar har lært litt her ja Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Jeg har to tips: 1) "Bruk tiden effektivt". Når det byttes på å spille, må den som tar over være klar. Det er utrolig irriterende når tid går bort på tull. 2) "Stol på eksperten". Mannen som sitter i kontrollstolen har mer erfaring enn dere og har (bør iallfall ha) evnen til å høre hva som trengs og hva som ikke trengs. Du kan selvsagt komme med idèer og synspunkter til effekter og slikt, men ikke overprøv teknikeren mer enn nødvendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå