Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anmeldt på grunn av et brev?

Timur

Anbefalte innlegg

Tonen i brevet foles litt mye uformell, og valg av ord og setningsbyggelse er ikke det jeg ville brukt i et tilsvarende brev.  Mellom linjene er det tydelig at du ikke er vant til aa skrive brev, og jeg synes det virker noe uklart hvor du vil med brevet. Personlig skriver jeg tilsvarende brev paa vegne av advokater, og er noe mer vant til det. Dog ikke adressert til dagligvarebutikker...

Du har helt rett i at jeg er ingen erfaren brevskriver, og det kan godt hende at noen av mine formuleringer kan virke noe uformelle.

Hele oppsettet av brevet, teknisk sett, er uprofesjonelt. I Norge vil du alltid sette din egen adresse til venstre hvis du ikke benytter brevhode. Jeg vet ikke hvorfor du har fetet opp og forstorret skriften paa adressaten, og puttet en fri linje mellom sted og postnummer og gateadresse. Overskriften "Klage" er ogsaa haaplos.

Angående oppsettet så er jeg uenig med deg, det finnes ikke noen universal måte å sette opp et brev på. Måten jeg har gjort det på er en måte som jeg har sett blitt brukt flere ganger, og da av personer som jeg vet skriver mye av den typen brev.

Jeg kan være mer enig i at "Klage" som overskrift er lite gjennomtenkt, men jeg får i det minste fram hva mitt formål er; å klage.

Jeg kan ta en hendelse som skjedde fredag 16.02, så dere kanskje forstår hvordan en av deres representanter faktisk oppfører seg.
Det hores ut som om du allerede har forsokt aa forklare dette, og at de ikke trodde paa deg. "Saa dere kanskje forstaar hvordan[...]" virker som om du ikke har noe saerlig tro paa at de tar ditt synspunkt, det virker veldig ovenfra og ned, som om du er mye smartere enn dem. Gi dem en sjanse til aa komme med sine synspunkt!
Det her blir din subjektive forståelse av hva som egentlig står. Det eneste jeg gjør, er å forklare en hendelse for å gi grunnlag i min klage. Jeg tror Rema lettere kan forholde seg til min klage dersom de har èn konkrèt episode å gå videre med, i motsetning til at de skulle tatt stilling til utallige episoder hvor han har kommet med stygge anmerkninger.

Forklaringen av situasjonen er forsaavidt grei, selvom min opptreden ville vaert annerledes, og ejg ville brukt andre ord. Har ikke tid til aa gaa gjennom hele det med deg.
Jeg forstår at du sikkert hadde framlagt saken på en annen måte, og takker for den kritikk du har tatt deg tid til. Jeg tror likevel at brevet gjorde sin nytte, uansett hvor uformelt det måtte være. Det er tross alt et brev fra et enkeltindivid, en kunde, til en stor kjede. Med andre ord er det ikke to likegyldige parter, og dermed føler jeg at et slikt brev ikke trenger å gå gjennom for eksempel en advokat.

Dessuten synes jeg utestengelse er en streng og usaklig reaksjon.
De bryr seg ikke om hva du SYNES. Hvorfor er det usaklig? De har lov til det, og hva du synes har ingenting med saken aa gjore.
Det er klart at min mening har sin betydning når jeg skriver et klagebrev. For å opprettholde sin service så må de rett og slett ta i mot mine meninger, og spesielt en slik sak hvor jeg har blitt dårlig behandlet. Utestengelsen er usaklig fordi den ikke har noen tyngde i seg. Daglig leder har rett og slett utestengt meg fordi han har følt seg provosert. Og det er usikkert hvorvidt han egentlig har lov til det, men det skal jeg ikke gå videre innpå i denne omgang.

Jeg foreslår at dere tar en prat med han.
Herregud, han gaar ikke barnehaven. Det er dessuten deres sak hva de vil gjore med ham. Eventuelt skriv "Jeg haaper dette tas opp med daglig leder umiddelbart slik at vi kan faa gjennopprettet et godt sammarbeid".
Det du skriver er egentlig akkurat det samme som det jeg skriver, og går igjen på det som omfatter formuleringer. Det er forresten ikke så veldig uvanlig og selv skrive et forslag som kan hjelpe til å løse eller forbedre situasjonen. Selvfølgelig er det de som skal ta beslutningene, men å komme med et forslag skader ingen.

ALDRI ALDRI ALDRI skriv "Mvh" i et brev. Jeg synes ikke nodvendigvis det egner seg i en e-mail heller, men har gitt det opp. Men i et skriftlig brev? NEI NEI NEI!

Neivel, da tror jeg du kjemper din egen krig. "Mvh." eller "Med vennlig hilsen" er noe av det som blir mest brukt i slike sammenhenger. Man kan evt. bare skrive "Med hilsen", men det uttrykker en noe mer kjølig tone. Jeg vurderte det selv, men i og med at jeg ville ha en vennlig tone ovenfor regionskontoret så droppet jeg det. (Tross alt kun daglig leder som jeg var sur på, og ikke hele Rema-kjeden.)

Dette er kun det mest oyenfallende jeg saa i brevet ved en gjennomlesning, jeg har ikke tid til aa ta vaer eneste setning, og ettersom brevet er sendt, saa jeg strengt tatt ingen grunn til aa utdype det paa denne maaten. Traadstarter etterspurte imidlertid spesifikk kritikk, og denne staar ovenfor.
Som sagt så er jeg takknemlig for tiden du har tatt deg, din kritikk har ikke gått unotert forbi. Grunnen til at jeg ba om utdypet kritikk var for å se hva du mente jeg kunne/burde ha gjort annerledes. "Jeg synes brevet var meget daarlig formulert." hjelper ikke meg så mye og jeg lærer svært lite av det.

Og: Saa sett at du blir arrestert, har du ingen idee om hvilken advokat du ville ringt?

Jeg har ingen fast advokat å ringe til dersom noe skulle skje. Jeg tviler på at det er så veldig mange privatpersoner som har det heller, men vi har derimot et flott rettsvesen og en stat som ville oppnevnt en advokat for meg i en slik situasjon. :)

...Har du fått noen svar fra Rema forresten? Jeg regnet med at du ville få en beklagelse derfra. Men det spørs jo om riktig person mottok brevet...

Nei, jeg har desverre ikke fått noe svar fra Rema, men jeg vet at de har tatt det opp med daglig leder, noe som var grunnen til at han var så sur og ville anmelde meg.

Dessverre så ble internettleverandøren min kjøpt opp av et annet selskap og dermed ble også min gamle mail-adresse stengt. Så det er en mulighet for at de har prøvd å få kontakt på mail og ikke fått svar, men jeg tviler litt på det. Det mest naturlige ville vel vært og sendt meg et brev tilbake. Og når de evt. ikke fikk kontakt med meg på mail, så hadde de vel prøvd andre måter og fått tak i meg på.

Lang post og jeg rekker dessverre ikke og svare på alle spørsmål nå, men jeg skal komme tilbake til dere.

Edit: quotene fungerer nogenlunde..

Endret av Timur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet hva som er galt med quotene? Var det slik at det var en maksgrense på hvor mange quoter man kunne ha?

Edit: Quotene er ihvertfall forbedret, om ikke helt perfekte...

Endret av Timur
Lenke til kommentar
Noen som vet hva som er galt med quotene? Var det slik at det var en maksgrense på hvor mange quoter?

8656608[/snapback]

Du begynner å tulle med </quote> ved "De bryr seg ikke om hva du SYNES.".

Endret av CAT0
Lenke til kommentar
Det her blir din subjektive forståelse av hva som egentlig står. Det eneste jeg gjør, er å forklare en hendelse for å gi grunnlag i min klage. Jeg tror Rema lettere kan forholde seg til min klage dersom de har èn konkrèt episode å gå videre med, i motsetning til at de skulle tatt stilling til utallige episoder hvor han har kommet med stygge anmerkninger.
Du misforstod meg. Det er helt fint aa vise til en spesifikk episode, men ikke skriv "sa dere kanskje forstaar".

Neivel, da tror jeg du kjemper din egen krig. "Mvh." eller "Med vennlig hilsen" er noe av det som blir mest brukt i slike sammenhenger. Man kan evt. bare skrive "Med hilsen", men det uttrykker en noe mer kjølig tone. Jeg vurderte det selv, men i og med at jeg ville ha en vennlig tone ovenfor regionskontoret så droppet jeg det. (Tross alt kun daglig leder som jeg var sur på, og ikke hele Rema-kjeden.)
Med vennlig hilsen er flott. Mvh derimot, nei.

Jeg har ingen fast advokat å ringe til dersom noe skulle skje. Jeg tviler på at det er så veldig mange privatpersoner som har det heller, men vi har derimot et flott rettsvesen og en stat som ville oppnevnt en advokat for meg i en slik situasjon.
Du har ingen anelse om hvem du ville ringt altsaa, og ville tatt til takke med en offentlig oppnevnt advokat??! Du som et opplyst menneske har tenkt aa la staten oppnevne advokat for deg?! Jesus, det er noe jeg ville revurdert. Ville nok ogsaa satt meg inn i hva slags advokat som muligens kan vaere til hjelp dersom noe ikke planlagt skjer, uten at du trenger aa engasjere eller ta konakt med ham foer du trenger ham eller henne.

At du ville tatt til takke med en offentlig oppnevnt advokat rett og slett sjokkerer meg, men du er jo saklart velkommen til aa gjore hva du vil.

Lenke til kommentar
En ting som slår meg veldig i brevet, og som svekker min troverdighet til deg - er at du fremstiller deg selv som så behersket og saklig, at det rett og slett blir for stor kontrast mellom din oppførsel, og hans reaksjon. Og dermed svekker du brevets troverdighet betraktelig i mine øyne.

:-)

8656139[/snapback]

Jeg kan skjønne utifra brevet at min oppførsel kan virke noe overlegen, og at kontrasten kan virke store, men jeg kan forsikre deg (og alle andre) at når daglig leder fåt opp temperamentet sitt så oppfører han seg som en liten drittunge. Jeg tenkte allerede der og da at hvis jeg skulle forfølge denne saken litt videre, så måtte ihvertfall jeg ha mitt på det rene, at ikke han ikke kunne anklaget meg for å ha lagd bråk i butikken. Jeg kan også innrømme at selvom jeg opptråde ganske saklig der og da, så skalv jeg faktisk nesten når jeg gikk ut av butikken. :p

Hvor gammel er du?? Veldig nøktern og saklig brev smile.gif
Takk, jeg ble 16 i år. :)

Du misforstod meg. Det er helt fint aa vise til en spesifikk episode, men ikke skriv "sa dere kanskje forstaar".

Greit, jeg skal huske på det til neste gang, tviler uansett på at de ble fornærmet av den formuleringen. :p

Med vennlig hilsen er flott. Mvh derimot, nei.

Jeg ser i brev til diverse selskaper at Mvh. blir vel så mye, hvis ikke mer, brukt som Med vennlig hilsen. Så jeg mener at begge fint kan brukes. Mulig at det innenfor noen kretser blir sett noe mer ned på...

Du har ingen anelse om hvem du ville ringt altsaa, og ville tatt til takke med en offentlig oppnevnt advokat??! Du som et opplyst menneske har tenkt aa la staten oppnevne advokat for deg?! Jesus, det er noe jeg ville revurdert. Ville nok ogsaa satt meg inn i hva slags advokat som muligens kan vaere til hjelp dersom noe ikke planlagt skjer, uten at du trenger aa engasjere eller ta konakt med ham foer du trenger ham eller henne.

At du ville tatt til takke med en offentlig oppnevnt advokat rett og slett sjokkerer meg, men du er jo saklart velkommen til aa gjore hva du vil.

Etter hva jeg har hørt så er tjenesten med offentlig oppnevnt advokat ganske god. De får visstnok ganske god lønn, men mulig det kun er i større saker.

- kan godta noen svar på dette (hvis en mod tillater det), men ikke gjør noen stor diskusjon ut av dette.

-------------------------------

Et siste spørsmål: er det ikke litt rart av Rema for ikke å ha gitt meg noen form for tilbakemelding, i.o.m. at de tydeligvis har tatt kontakt med daglig leder? Eller er ikke det vanlig praksis?

Lenke til kommentar

Offentlig utnevnt advokat er offentlig. Privat er alltid meget bedre. Privat sykehus vs offentlig, privat skole vs offentlig. Privat vinner. Et privat initativ bryr seg mer fordi de faktisk faar betalt, og du er en kunde, ikke bare en ren klient.

Jeg ser i brev til diverse selskaper at Mvh. blir vel så mye, hvis ikke mer, brukt som Med vennlig hilsen. Så jeg mener at begge fint kan brukes. Mulig at det innenfor noen kretser blir sett noe mer ned på...
Dette tviler jeg STERKT paa. Skriv til Hegge.
Lenke til kommentar
Offentlig utnevnt advokat er offentlig. Privat er alltid meget bedre. Privat sykehus vs offentlig, privat skole vs offentlig. Privat vinner. Et privat initativ bryr seg mer fordi de faktisk faar betalt, og du er en kunde, ikke bare en ren klient.

Dette er tull. Kvalitet og hvor mye man betaler for en tjeneste går ikke hånd i hånd.

Lenke til kommentar

Dette er tull. Kvalitet og hvor mye man betaler for en tjeneste går ikke hånd i hånd.

8678606[/snapback]

Hvordan har det seg at elever paa private skoler generelt sett(ikke alltid) gjor det bedre, og flere av dem fortsetter med videre utdannelse? Eller at statistikken paa fornoyde pasienter paa sykehus er bedre hos et privat sykehus?

Jeg vil paastaa at du faar det du betaler for. En offentlig utnevnt advokat er ikke nodvendigvis daarlig, men du faar det du betaler for.

Lenke til kommentar

8678606[/snapback]

Hvordan har det seg at elever paa private skoler generelt sett(ikke alltid) gjor det bedre, og flere av dem fortsetter med videre utdannelse? Eller at statistikken paa fornoyde pasienter paa sykehus er bedre hos et privat sykehus?

Jeg vil paastaa at du faar det du betaler for. En offentlig utnevnt advokat er ikke nodvendigvis daarlig, men du faar det du betaler for.

8686285[/snapback]

Skal du komme med slike påstander må du backe dem opp med kilder!

Er en lege som er utdannet på en privatskole i polen bedre enn en norsk lege utdannet på et norsk universitet?

Lenke til kommentar

Ikke nodvendigvis, da det er vanskelig aa sammenligne paa tvers av landegrenser. Ang. Norge : http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=263077

Privat skole det.

Her i USA kan du gaa og se paa elite-college, f.eks. Little Ivy's eller andre tilsvarende skoler. Rundt femti prosent av elevene paa disse eliteuniversitene kommer fra private vgs. Tror du det er tilfeldig? Legg merke til at rundt 95 % av amerikanske vgs-elever gaar paa offentlig skole. Hvordan kan da privatskolene ha en saa mye hoyere andel? Noe gaar nok paa okonomi og familie - men det forklarer ikke hvordan et college kan ha femti prosent eller mer av elevene sine fra private skoler.

Lenke til kommentar
Ikke nodvendigvis, da det er vanskelig aa sammenligne paa tvers av landegrenser. Ang. Norge : http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=263077

Privat skole det.

Her i USA kan du gaa og se paa elite-college, f.eks. Little Ivy's eller andre tilsvarende skoler. Rundt femti prosent av elevene paa disse eliteuniversitene kommer fra private vgs. Tror du det er tilfeldig? Legg merke til at rundt 95 % av amerikanske vgs-elever gaar paa offentlig skole. Hvordan kan da privatskolene ha en saa mye hoyere andel? Noe gaar nok paa okonomi og familie - men det forklarer ikke hvordan et college kan ha femti prosent eller mer av elevene sine fra private skoler.

8687038[/snapback]

Greit nok at du lever i USA som har helt forkastelige forskjeller mellom fattig og rik, men denne tråden handler om et brev på et Norsk sted, med norske normer og regler og med et norsk rettsystem.

OT:

At noen havner høyt på nasjonale prøver betyr ikke nødvendigvis at de er de beste i landet. VGS-elever klarer heller ikke få verden til å snurre rundt på egenhånd.

Endret av CAT0
Lenke til kommentar

Jeg tror vi setter stopperen for offentlig vs. privat debatten her -> .

Men dere må jo gjerne starte en egen tråd om det, men den hører nok ikke hjemme i juss-delen.

Jeg spør om igjen siden ingen har svart: "Rr det ikke litt rart av Rema for ikke å ha gitt meg noen form for tilbakemelding, i.o.m. at de tydeligvis har tatt kontakt med daglig leder? Eller er ikke det vanlig praksis?"

Brev til Hegge er forresten sendt, så får vi se om han svarer.

Endret av Timur
Lenke til kommentar

Først vil jeg og gjerne sette en strek over privat vs. offentlig debatten her. Flere innlegg om dette i denne tråden kan bli slettet uten videre advarsel, dere er advart.

Når det gjelder problemet til trådstarter har jeg ingen svar på hvorfor Rema ikke har svar eller ikke. Jeg jobber selv i leverandørnettverket til Rema, og snakker regelmessig med alle kjøpmenn i østlandsområdet. Hvis trådstarter vil kan han sende meg en PM med hvilken butikk det er snakk om, men det er ikke noe man trenger å ta offentlig her.

Om du har blitt behandlet som du beskriver må jeg si det overrasker meg, jeg ser på alle kjøpmenn i Rema som jeg har kjennskap til som som svært profesjonelle og gode i jobben sin.

Det stemmer også det som er nevnt før i tråden at hver kjøpmann driver sitt eget AS, og betaler avgift til Rema for navnet og forhandlernettet og avtaler. Kjøpmannen er sin egen sjef, og det er han/hun som er ansvarlig for hvordan butikken drives

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...