Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anmeldt på grunn av et brev?

Timur

Anbefalte innlegg

Bra oppramsing klilleng og jeg ser at du har rett..

Som du sier kanskje det kan gå under en annen lov da.

Jeg synes ihvertfall at det er litt spesielt at de bare kan stenge oss ute.

Kanskje sendt et brev til kommunen eller noe, men det spørs hvor mye det hjelper. Er begrenset hvor mye ett brev kan gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste måten jeg forestiller meg dere hadde fått rema 1000 til å kanskje ta affære, er ved et brev nummer 2, som er hakket mer profesjonelt formulert, som sier blant annet at slik oppførsel fra daglig leder mot lojale kunder er direkte uhørt og ikke holdbart, et cetera et cetera, med underskrifter fra både elever og elevenes foreldre, evt. andre kunder som føler det samme.

Men er likevel en ganske så høy terskel å komme over, da det høres ut som en butikk som gjør det bra, til tross for den ubrukelige lokale ledelsen.

(antar forresten at rema 1000 har en god del retningslinjer mtp. kundebehandling og sånne ting, som han åpenbart ikke følger)

Endret av Neophus
Lenke til kommentar

Bare spørs hvor mye det egentlig hjelper. Etter det jeg hører så skal det ganske mye til før Rema gidder å ta affære. I utkastet hadde jeg endel sterkere kritikk, men jeg fikk tips av en utdannet jurist om å dempe slikt. Og er det noe jeg ihvertfall ikke har lyst til, så er det å gi daglig leder en gyldig grunn til anmeldelse.

Lenke til kommentar

Rema der jeg bodde hadde heller ikke noe slikt, men så lå den litt lengre unna enn de andre, så ble mindre folk dit.

Men angående saken, underskriftskampanje?

Du nevnte at det var en liten skole, men det er kanskje andre skoler i området?

Å smekke en bunke med ark i bordet, med 2k underskrifter setter nok fart i sakene.

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig så tror jeg rett og slett ikke at jeg gidder å starte noen underskriftskampanje. Det er litt over 100 elever på vår skole, så da å skaffe 2000 underskrifter blir nok ikke gjort på en-to-tre. Det er ingen andre skoler som benytter seg av den butikken utenom oss.

Lenke til kommentar

Da jeg jobba på rema mens jeg gikk på skola, så var jeg med på et par kurs.

Der var det viktig for distriktskontorene at alle rema butikker hadde fornøyde kunder. Hvis du sender et brev til den avdelingen for rema som butikken går under så tror jeg nok du vil få noe fortgang i dette.

Lenke til kommentar

Han fremstilles som ganske usympatisk, og for meg virker det som han behandler dere som kjeltringer hele gjengen. Kan det være fordi han opplever at han leverer ut mer varer enn han får betalt for ?

Der jeg gikk på skole sluset de inn bare 2 og 2 elever om gangen i langfri.

Lenke til kommentar

Haha... minner meg om kongeparken dette.. Den stakkars lille butikken som var fyllt opp med øl og cider, og folk stod i 20-meter lang kø på utsiden.

Skriv et brev der du vil ha en unnskyldning fra karen, send kopi til forbrukerrådet (og skriv: "Kopi: Frobrukerrådet" nederst).

Lenke til kommentar
Haha... minner meg om kongeparken dette.. Den stakkars lille butikken som var fyllt opp med øl og cider, og folk stod i 20-meter lang kø på utsiden.

Skriv et brev der du vil ha en unnskyldning fra karen, send kopi til forbrukerrådet (og skriv: "Kopi: Frobrukerrådet" nederst).

8504380[/snapback]

hva har dem med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Han er neppe ansatt hos kjeden. Sansynligvis er han franchisetaker, dvs. at han har sitt eget firma og har en driftsavtale med kjeden. De kan da ikke gi ham sparken, men hvis hans handlinger er til stor skade for kjeden's anseelse, så kan driftskontraten muligens sies opp. Kommer litt ann på kontrakten.

8409917[/snapback]

Dette kommer litt ann på butikken for å si det sånn, stort sett så er det snakk om franchisetakere som jobber på 5 års kontrakter. Men det er også visse butikker som ikke går så alt for bra og disse blir drevet av folk som er ansatt i Rema systemet.

Han vil neppe få "sparken" siden det skal ganske mye til før en person blir sakt opp fra kontrakten sin, det har skjedd men da er det stort sett penger som er inne i bildet (og da blir de fort borte det skal jeg love dere). Det som vil skje er at dette vil bli lagt til side og holdt under oppsikt på hvordan han oppfører seg ovenfor kunder, levrandører, lager, hvordan han styrer butikken osv.

Jeg har vært borti nok av disse butikkdriverne i løpet av de snart siste 9 årene til å vite hva jeg snakker om. Hvis man oppfører seg som en forbanna idiot så er kjangsen ganske stor for at man ikke får fornyet kontrakten sin ut over de fem årene, det har skjedd før og det vil skje igjen for å si det sånn. Men alt kommer ned til penger, det er lettere å si opp kontraten til en som oppfører seg som en tulling og ikke tjener penger for systemet enn en som tjener penger for å si det sånn...

Men det kunne ha vært moro å vite hvilken butikk dette er snakk om, så kan vi jo se om jeg har samme inntrykk av butikk-driveren som det trådstarter har. Så send meg gjerne en PM...

Lenke til kommentar

Saken har stilnet litt. Det virker som "anmeldelsen" var tomme trusler og han har heller ikke utestengt resten av skolen. Jeg er fortsatt utestengt, men jeg går heller på en annen butikk i nærheten.

Mine medelever sier at daglig leder ikke er så mye ute i butikk-lokalet som før, og så lenge de får kjøpt mat der og daglig leder ikke plager dem, så er det egentlig ikke så stort problem.

Lurer litt på hva som skyldes at daglig leder har trukket seg litt mer tilbake, kanskje han bare ble lei/sliten av det. Kanskje han fikk litt tilsnakk fra Rema-ledelsen.

Foreløpig er problemet løst...eller kanskje han bare varmer opp til runde 2 :p

Lenke til kommentar

Har du ikke foreldre? Mine hadde aldri i livet godtatt at jeg hadde blitt trakassert av en butikkansatt da jeg var ung. De hadde tatt seg av hele saken, og butikkeieren hadde oppført seg eksemplarisk etterpå. Det er kun en ting som får slike "tøffe karer" til å dempe seg.. det er om de får vite at den de krangler med ikke står alene, at det ikke lenger bare er en unge som står ovenfor dem. Det er ikke like lett å spille kar ovenfor en annen voksen.

----

Utesengt fra offentlig sted pga dette? Anmeld ham/REMA for trakassering av deg.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Har du ikke foreldre? Mine hadde aldri i livet godtatt at jeg hadde blitt trakassert av en butikkansatt da jeg var ung. De hadde tatt seg av hele saken, og butikkeieren hadde oppført seg eksemplarisk etterpå. Det er kun en ting som får slike "tøffe karer" til å dempe seg.. det er om de får vite at den de krangler med ikke står alene, at det ikke lenger bare er en unge som står ovenfor dem. Det er ikke like lett å spille kar ovenfor en annen voksen.

----

Utesengt fra offentlig sted pga dette? Anmeld ham/REMA for trakassering av deg.

8540964[/snapback]

Hehe, min far tilbød seg å ta et tak, men jeg takket nei. Jeg føler ikke akkurat at jeg har tapt noen sak, og når daglig leder oppfører seg slik så viser det egentlig hvem som er mest behersket.

Det er mange andre butikker i nærheten og jeg gidder ikke bruke mer energi på det. Problemet hans er at han lar sinnet sitt fare avsted, og da har ikke jeg tenkt å provosere han enda mer. Tid er viktig, og jeg gidder ikke prioritere denne saken.

(Hadde det derimot blitt anmeldt, så skulle jeg kommet på banen igjen, men nå er det ikke så mye å slåss for.)

Lenke til kommentar

At du velger å ikke gjøre noe videre sier jo ovenfor ham og alle andre at det er OK å utestenge skoleelever fra butikker. I Norge skal det litt til før man kan si at en person ikke kan vise seg på offentlig sted, og det er absolutt ikke bare å bestremme seg for at noen ikke slipper inn dersom man driver en butikk. Jeg hadde aldri latt dette gå. Dra på butikken, trekk dette ut litt til. Si at du respekterer hans ønske.. bare dersom han sender deg ett brev om at du er "utestengt" fra REMA'n. Det tør han aldri i H* å gjøre, da har du bevis på at mannen er en idiot..

Lenke til kommentar

Hvorvidt en butikk er et offentlig sted kan vel diskuteres. Er vel private lokaler i de fleste tilfeller.. Og såvidt meg er bekjent, er det fritt frem å "diskriminere" på hvem man vil ha i lokalene sine såfremt det ikke er pga. kjønn, religion, legning, hudfarge, etc.

Mao. om ansvarlig ikke vil ha mindreårige, eller rett og slett ikke liker noen(av andre grunner enn de overnevnvte), er det ikke lovstridig å 'utestenge' de.

Men denne personen høres definitivt ut som en avskylig drittsekk. :p

Lenke til kommentar
At du velger å ikke gjøre noe videre sier jo ovenfor ham og alle andre at det er OK å utestenge skoleelever fra butikker. I Norge skal det litt til før man kan si at en person ikke kan vise seg på offentlig sted, og det er absolutt ikke bare å bestremme seg for at noen ikke slipper inn dersom man driver en butikk. Jeg hadde aldri latt dette gå. Dra på butikken, trekk dette ut litt til. Si at du respekterer hans ønske.. bare dersom han sender deg ett brev om at du er "utestengt" fra REMA'n. Det tør han aldri i H* å gjøre, da har du bevis på at mannen er en idiot..

8553903[/snapback]

Egentlig har jeg blitt utestengt på det grunnlag at jeg har sendt inn en klage. Selv om det samme kanskje ikke hadde skjedd dersom en voksen leverte inn en klage. Jeg tror at jeg har skremt han såpass at han kommer til å tenke seg om før han utestenger flere. Det er klart at jeg kunnet vunnet meg retten til å gå der igjen, for grunnlaget han har for utestenge meg er tynt. Jeg har verken tid eller motivasjon til å krangle mer. Det er mindre enn 2 måneder til jeg slutter på skolen, hvor butikken ligger. Dessuten er det nå tid for eksamener og siste innspurt på skolen. Det fine været og sommeren er også noe man ikke vil gå glipp av. Tiden strekker rett og slett ikke til, samtidig som jeg egentlig føler at jeg har overtaket.

Endret av Timur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...