Looper87 Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 LARRY KING: Why, though - OK, you want to kill someone, you’re crazed, you’re a little nuts, girlfriend drops you, why do you kill innocent people?… Dr. McGraw, are they treatable? DR. PHIL: Well, Larry, every situation is different… The question really is can we spot them. And the problem is we are programming these people as a society. You cannot tell me - common sense tells you that if these kids are playing video games, where they’re on a mass killing spree in a video game, it’s glamorized on the big screen, it’s become part of the fiber of our society. You take that and mix it with a psychopath, a sociopath or someone suffering from mental illness and add in a dose of rage, the suggestibility is too high. And we’re going to have to start dealing with that. We’re going to have to start addressing those issues and recognizing that the mass murders of tomorrow are the children of today that are being programmed with this massive violence overdose. Dennne diskusjonen er idiotisk. Man kan ikke bare avkaste hundre vis av millioners underholdningsverdier fordi det fins sosiopater her i verden. Litt av problemet med at folk vil skylde på dataspill, er at de ser på vold i dataspill som noe uetisk. Det er det på ingen måte! Jeg kan "drepe" fullt av datafigurer og dele dem opp i mange biter og syntes det er underholdende. Er jeg en sosiopat? Er dette perverst? Sikkert for noen som ser på disse datafigurene som en direkte assosiasjon mot ekte mennesker, men når jeg "dreper" disse datafigurene ser jeg ikke for meg ekte mennesker, jeg ser for meg datafigurer. Og uansett hvor mye de ligner og simulerer ekte mennesker, vil jeg alltid se på dem som spillfigurer. Når jeg så nyheten om skolemassakeren følte jeg en blanding av kvalme, trishet og sinne. Lenke til kommentar
Johkmil Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Typisk amerikansk å skylde på noe som ikke har noe med saken å gjøre når hele verden vet at det skyldes våpenlovgivningen og voldskulturen deres. Har spilt dataspill i mange år nå og jeg ser ikke at jeg har blitt mer tolerant eller positiv for vold. Tåler fortsatt ikke å se Happy Three Friends. Og hvis det virkelig er slik at hvis man spiller mye blir man voldelig, hvorfor hører vi aldri om slike drap her i Norge? Det er mange som spiller like mye som amerikanere, men det har enda ikke vært ett eneste tilfelle av drap over spill. Så JT har egentlig ikke noe han skulle ha sagt. Lenke til kommentar
LarryDik Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Nå er ikke jeg enig i Jack Thompson, han er mildt sagt noe ekstrem og det gjennstår bare at han også skylder på dataspill for klimaendringene på jorden. Men vi kan ikke stikke under en stol at dataspill kan påvirke et sinn som allerede er ustabilt, men og ene og alene å skylde på dataspill blir for dumt. Det har vel kommet nok frem om personen i den siste massakeren som forteller oss at han var et mobbeoffer og at det derfor var menneskene rundt ham som drev ham til å gjøre det han gjorde. Tror nok det har mye mer å si for mennekser med et allerde et sykt sinn. Som mange har vært inne på her så har tilgangen til våpen selvfølgelig mye å si. I Norge har vi jo hatt lignende episoder, men siden en kniv er langt på vei så effektiv som en automatrifle så får vi ikke det omfanget som de har opplevd i USA. Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 (endret) Jeg kommer snart til å drepe en hel haug med folk hvis ikke Jack fuckings Thompson slutter å komme med påstander anngående sammenhengen mellom voldelige spill og handlinger. Smak på det siste ordet der. Handling. Noe man gjør selv. Man velger å gjøre noe etter å ha tenkt det ut, eller så kan en handlig skje på impuls. Uansett, her er noe annet å tenke på. I Amerika er befolkningen så dumme (eller smarte?) at de saksøker firmaer for omtrent alt de kan saksøke firmaer for. Dette er utrolig lurt. Hvis det skjer en bussulykke, går ikke folk av bussen, men på den! Amerikas befolkning har lært at å skylde på noen enten gir penger, eller fjerner sorg. Fjerner sorg. Tenk deg at sønnen din spilte mye GTA fordi han likte det, og tenk deg at han senere dreper en person. Grunnen til mordet vet vi ikke, men foreldrene hevder det var spillet. Uansett om han ble påvirket eller ikke, så var det guttens handling. Greit nok, voldelige spill kan føre til voldelige reaksjoner, men det er ikke mulig å skylde på spillet fordi spillet er som det er, men å skylde på det for å fjerne sorg eller tjene penger, det funker. Noe Jack Thompson muligens er klar over, jeg vet ikke, men han later hvertfall som han tror spill er årsaken til voldelige handlinger. Come on.. Tenk litt da. Om du tror på at Gud gav mennesket muligheten til å tenke hypotetisk eller ikke, så er mennesket fantastisk fordi det kan akkurat dette. Enhver person kan tenke på hva som vil skje hvis en dreper. Hvis man var mentalt ustabil, da kan spillet ha utløst reaksjonen. Tingen er, da var man syk før man begynte å spille. Dette er mine meninger, og jeg tror ikke at det jeg sier her er feil. Mennesket er til en viss grad ansvarlig for egne handliger, og hvis man har noe defekt slik at man ikke kan kontrollere handlingene, da er det ikke spillet sitt feil. Dermed har godeste Jack feil i sine påstander. Erlec, slutt å snakke på vegne av andre. Vet ikke om jeg kan kalle meg en gamer (bruker mange timer i uken på spill, men jeg bytter ikke ut livet mitt med det), og jeg har aldri hatet noen jeg ikke kjenner personlig. Jeg er ganske sikker på om du hadde vært jøde under andre verdenskrig, så hadde du nok hatet Himmlers løsning på "jødeproblemet" ganske intenst, hvis du fant ut hvem mannen som foreslo løsningen var. Endret 19. april 2007 av Bamsemumsen Lenke til kommentar
Blausen Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 VG bekrefter at spill/film har skylda: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=172001 Kvalitetsjournalistikk Lenke til kommentar
nilox Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 VG bekrefter at spill/film har skylda: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=172001 Kvalitetsjournalistikk 8422509[/snapback] I videoklippene som ble offentliggjort i går, sammenligner Cho seg med Jesus. - Takket være dere dør jeg, slik Jesus Kristus, for å inspirere generasjoner av svake og forsvarsløse mennesker, sier 23-åringen i ett av opptakene. Ergo er det Jesus som har skylda. Burde det være lov å snakke om Jesus? Burde vi forby nytestamentet? Våre unge blir tydeligvis påvirket av Jesus og sosiopater som får høre om Jesus blir voldelige og kan finne på å drepe. Det er på høy tid vi løser dette Jesus-problemet som plager samfunnet vårt. Merkelig at FOX News ikke har tatt for seg dette. Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Haha, så enig, så enig. Det er bare det at folk vil skylde på voldelige spill pga. fordommer. Teit. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Er jo ikke bare våpenlovene da! Drapet hendte veldig mye på grunn av religion, og sikkert politikken også. Han var nok ganske syk i hodet! Lenke til kommentar
Sollid Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Spill har blitt den nye metalen(På 70-80 talls perioden holdt religiøse amerikanske organisasjoner et korstog mot metal). Det er fordi man hele tiden vil ha noen å skylde på. Det er hele tiden noen andre ikke deg selv. Må si meg enig i at USA har snåle våpenlover. Fatter ikke at det bare er i USA det er så mange massakrer, i Europa spill vi jo også mye og har sjelden slike massakre. Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 No offence til dere kristne som tror på helvete og satan og sånt.. men nå har altså satan fått skylden for drapene Cho gjorde på VT. Herregud, hva skjer med verden? Lenke til kommentar
Sollid Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 No offence til dere kristne som tror på helvete og satan og sånt.. men nå har altså satan fått skylden for drapene Cho gjorde på VT. Herregud, hva skjer med verden? 8425208[/snapback] Metal var jo også regnet som Satans verk. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Fantes det ikke massakre og blodige kamper før spill kom også? Eller begynte folk å sloss tidlig 80-tallet? 8401784[/snapback] Det er omtrent like meningsfylt som å si at røyking ikke er farlig, fordi folk døde før de begynte med tobakk. AtW Herregud da, de tenker ikke på at det er våpnene som gjør all skaden da? Dataspill? Herregud så naivt tenkt. Amerikanerne gjør alt for å prøve å finne en enkel kjapp løsning på alt. Man kan jo kjøpe ammuniasjon på wall-mart eller hva det var da i tillegg! Herre, 9mm på wall-mart lissom. Er jo helt sykt. Spør en Amerikaner, "hva trenger du 9mm kuler til?". "To protect my family! And it's in the costitution!". Ok, så da er alt fint, men det er dataspill, dop og vold som ødelegger ungdommen.. 8412223[/snapback] Du mener en enkel kjapp løsning som å legge all skyld over på våpen? AtW Det er helt fantastisk å se hvordan enkelte personer (les: Jack Thompson) utelukkende legger skylden på enkelte ting, som dataspill. På samme måte som andre legger skylden kun på skytevåpen (det er andre land med like mang våpen per innbygger som ikke er i nærheten når det kommer til drapsstatestikk). Mennesket er et ufattelig komplekst vesen og med like, om ikke mer, komplekst følelse og åndsliv så slike "lette" løsninger som dette blir bare rett og slett tullete. 8412297[/snapback] Folk som bruker våpen i USA har større sannsynlighet for å bli drept enn andre, det er et faktum, det gir sjeldent spesielt god mening å skylde på en konkret ting når man skal forklare et enkeltmenneskes handling, men som gruppe er vi fine og forutsigbare. Forøvrig er det ting som tyder på at folk blir mer agressive av aggresive spill også. AtW Lenke til kommentar
lain Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Også vært gjort studier der folk har fått utløp for mye av sin agresjon via spill. Og i ettertid blitt mer avslappet og rolige. Ting slår begge veier, blir for dumt å reklamere for spill som vidundermiddel mot stress, men også for dumt å påstå at det vil gjøre alle som spiller til drapsmaskiner som bare venter på å klikke. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Også vært gjort studier der folk har fått utløp for mye av sin agresjon via spill. Og i ettertid blitt mer avslappet og rolige. Ting slår begge veier, blir for dumt å reklamere for spill som vidundermiddel mot stress, men også for dumt å påstå at det vil gjøre alle som spiller til drapsmaskiner som bare venter på å klikke. 8425379[/snapback] Jasså? Har du noe lenker til det? Det er ganske stor enighet innen sosialpsykologi at det å få "utløp for sin aggresjon", er en myte, dvs det stort sett bare gjør voondt verre, eller evt ikke hjelper noe som helst. Ingen seriøse folk mener at spill gjør alle til drapsmaksiner. AtW Lenke til kommentar
lain Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Skal se om jeg finner noen kilder på nett, var en eller ennen tidsskrift på legekontoret jeg leste det i, så kan ikke huske navnet, men skal se hva jeg finner. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Jeg tror det er en kombinasjon av fordommer mot spill, kombinert med at de ikke vil se virkeligheten i øynene, at det er samfunnet det er noe galt med. Så isteden kommer de med en enkel unnskyldning, som spill, eller filmer som det var før. Lenke til kommentar
nilox Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 No offence til dere kristne som tror på helvete og satan og sånt.. men nå har altså satan fått skylden for drapene Cho gjorde på VT. Herregud, hva skjer med verden? 8425208[/snapback] Verden trenger syndebukker vet du. Det er derfor vi har Satan. Og det er derfor noen skylder på videospill, andre på våpenpolitikken. Men hva med helsevesenet? Psykiatrien? Det er vel heller der det er muligheter for å gjøre forbedringer. Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Leste et innlegg her i tråden et sted. Der ble det skrevet at vi spiller videospill i Norge og, men hvor ofte skjer noe som dette her i landet? Vi spiller faen så mye, det gjør Amerika og. Har aldri lest om at vold i videospill har sammenheng med vold i virkeligheten, i Norge. Det fører oss over til Amerika, og hvordan de er i det landet. Tenk litt på den, dere. Og les innlegget mitt litt lengre oppe på denne siden - folk er ansvarlige for sine handlinger. Vi kan skylde på videospill, satan og hva enn vi vil, men det var Cho-duden som valgte å drepe en masse folk på VT-skolen. Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Det er vel ikke videospill sin skyld at asiater er gale.. 8406338[/snapback] Asiatere spiller seg i hjæl... Lenke til kommentar
Looper87 Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 (endret) Herregud da, de tenker ikke på at det er våpnene som gjør all skaden da? Dataspill? Herregud så naivt tenkt. Amerikanerne gjør alt for å prøve å finne en enkel kjapp løsning på alt. Man kan jo kjøpe ammuniasjon på wall-mart eller hva det var da i tillegg! Herre, 9mm på wall-mart lissom. Er jo helt sykt. Spør en Amerikaner, "hva trenger du 9mm kuler til?". "To protect my family! And it's in the costitution!". Ok, så da er alt fint, men det er dataspill, dop og vold som ødelegger ungdommen.. 8412223[/snapback] Du mener en enkel kjapp løsning som å legge all skyld over på våpen? AtW 8425314[/snapback] Jeg tror det han prøver og si, er at våpenkåte Amerika ikke hadde tatt skade av å hatt endel strengere våpenlover. Endret 19. april 2007 av Looper87 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå