Gå til innhold

Jack Thompson mener spill er årsaken til massakre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tatt fra ting han har sagt før om Columbine skytingen: "The video game, Doom, that they trained on to do what they did."

*Kremt* Hvordan i HELVETE kan man trene seg til å skyte mennesker med å spille Doom? Hvor tilbakestående må man ikke være for å tro noe sånt!

'Få se, jeg trykker "L-ctrl" for å skyte, samtidig som jeg strafer til høyre med å holde inn "L-Alt" og trykke "høyre piltast" for å dodge kulene til eventuelt purk o.l. Hvis jeg tar den "Berserk" powerupen som ligger inni klasserommet til 8A så kan jeg bruke bare nevene i 30 sekunder så slipper jeg å bruke ammo. Lurer på om det kanskje ligger en Imp på lur inne på jentegarderoben. Jeg hørte noen skumle stønnelyder der tidligere...'

sukk

8409402[/snapback]

Jeg tror Jack sa noe om at Half-Life(eller så var det Halo) til PS1 som var grunnen til at guttene gikk amok på Columbine.

Edit: Ja, jeg vet dem ikke er på PS1. Det er Jack, ikke jeg som har sagt det!

Endret av Strongbow
Lenke til kommentar
Jeg tror Jack sa noe om at Half-Life(eller så var det Halo) til PS1 som var grunnen til at guttene gikk amok på Columbine.

8410425[/snapback]

Ja, tror det var jeg som tok feil, han refererte til en tidligere hendelse der han brukte Doom som eksempel. Det kan vel være Half-life han sa i sammenheng med Columbine. Halo var det uansett ikke, for det kom mye senere.

Lenke til kommentar
Her har vi hele intervjuet av idioten.

8409529[/snapback]

"Jack Thompson, School Shootings Expert" ?!?! Det er god gammeldags FOX News det. :no:

Må si meg enig i en av kommentarene: Jack Thompson sits in his basement eagerly awaitng someone to get murdered so he can exploit them.

Lenke til kommentar

Interessant artikkel om temaet i Dagbladets Magasinet

Her er faktisk fakta:

... Og selv om media ofte leter etter enkeltforklaringer i videospill, psykiske problemer eller dop, så finnes ingen slik enkeltstående årsak. Man avslører ikke potensielle drapsmenn ved å lete blant svartkledde datanerder som hører på gotisk rock.
Lenke til kommentar

Herregud da, de tenker ikke på at det er våpnene som gjør all skaden da? Dataspill? Herregud så naivt tenkt. Amerikanerne gjør alt for å prøve å finne en enkel kjapp løsning på alt. Man kan jo kjøpe ammuniasjon på wall-mart eller hva det var da i tillegg! Herre, 9mm på wall-mart lissom. Er jo helt sykt. Spør en Amerikaner, "hva trenger du 9mm kuler til?". "To protect my family! And it's in the costitution!". Ok, så da er alt fint, men det er dataspill, dop og vold som ødelegger ungdommen..

Lenke til kommentar

Det er helt fantastisk å se hvordan enkelte personer (les: Jack Thompson) utelukkende legger skylden på enkelte ting, som dataspill. På samme måte som andre legger skylden kun på skytevåpen (det er andre land med like mang våpen per innbygger som ikke er i nærheten når det kommer til drapsstatestikk).

Mennesket er et ufattelig komplekst vesen og med like, om ikke mer, komplekst følelse og åndsliv så slike "lette" løsninger som dette blir bare rett og slett tullete.

Lenke til kommentar
På samme måte som andre legger skylden kun på skytevåpen (det er andre land med like mang våpen per innbygger som ikke er i nærheten når det kommer til drapsstatestikk).

Som hvilke land da?

USA har tett oppunder 1:1 ratio av lovlige våpen og innbyggere. Det høyeste i Vest-Europa er Finland med 39 våpen per 100 innbyggere, etterfulgt av Norge med 36 våpen per 100.

Lenke til kommentar
Som hvilke land da?

USA har tett oppunder 1:1 ratio av lovlige våpen og innbyggere. Det høyeste i Vest-Europa er Finland med 39 våpen per 100 innbyggere, etterfulgt av Norge med 36 våpen per 100.

8412579[/snapback]

Jeg ser i ettertid at jeg var litt overivrig. Så det var min feil. :)

Lenke til kommentar

Det er jo klart at mannen er heilt på bringebærtur, denne episoden kan på ingen måte ha noko direkte samanheng med dataspel.

Våpenpolitikken i USA er heilt på styr, han ville kanskje fått tak i våpenet uansett, men det blir ikkje betre ved å ha den på den måten.

Mennesket er komplisert, det er ingen som kan trenge langt nok inn i hjernen til ein person for å finne årsaken til at folk gjer sånt. Ingen "normale" mennesker blir så påvirka av dataspel at dei tar med seg eit maskingevær til skulen og skyter villt, då er det noko som er feil i toppen.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Blir oppgitt over hvordan nyheter har blitt såpass ren underholdning med lite eller inget grunnlag i virkeligheten og fakta.

Som hadde vært greit, om det bare ikke var for at så mange av de som ser på det, tror på alt som sies.

Er ikke bare Fox som kommer under den kategorien heller desverre.

Lenke til kommentar

Thompson er ikkje den einaste som legg skylda på videospel: http://gamepolitics.com/2007/04/17/dr-phil...-tech-massacre/

På same måten som er alt for enkelt å leggje skylda på ting som våpenpoltikken, blir det for enkelt å skylde på videospel i sånne samanhengar. Ting er gjerne litt meir samansatt enn det enkelte liker å gi uttrykk for. Videospel kan ha vore ein faktor, men det er litt tidleg å fordele skyld så kort tid etter situasjonen fann stad. I alle fall når ein ikkje har skikkeleg kjennskap til kva som faktisk har skjedd i forkant av massakren.

Det er jo en grunn til aldersgrenser for noen blir altfor lett påvirket...

8407028[/snapback]

Digresjon, men det ser ut til at ting framleis kan bli betre på dette feltet.

http://www.ftc.gov/reports/violence/070412...ntEChildren.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...