Tor Rasmussen Skrevet 19. desember 2002 Del Skrevet 19. desember 2002 Jeg et ikke om jeg uttrykker meg rett. I Photoshop så er jeg på Image -> Image Size Der er bildet i 2832 x 2128 pixels som gir meg en utskrift på 99 x 75 cm. Da er Resolution på 72 DPI. Når jeg skalerer ned bildet til for eksempel utskriftsstørrelse 27 x 20 cm, da blir pixel bare 765 x 575 og 72 DPI. Skal jeg da bare oppjustere DPI'en til jeg havner i området 2832 x 2128 pixels ? Lenke til kommentar
Armas Skrevet 19. desember 2002 Del Skrevet 19. desember 2002 ta bort haken for "Resample image", nederst i vinduet. Da kan du ikke lenger justere antall pixler i bildet(du kan ikke ødelegge noe informasjon). Nå er det bare å justere høyde, bredde eller oppløsning og så justerer de andre verdiene seg av seg selv. Da bevarer man proporsjonene (stavefeil?) også. Armas Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 22. desember 2002 Del Skrevet 22. desember 2002 Hei! En oppløsning på 72 DPI er standaren på skjerm. 300 DPI er standaren for trykk. Endre først oppløsningen fra 72->300. Nå blir bildet veldig stort. Deretter forminsker du utskriftstørrelsen. Da skal det bli fint. Edit: leif. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå