Gå til innhold

Linux: migrere til RAID 0+5 med intakte data

zodjix

Anbefalte innlegg

Det å reconfigurere et filsystem til RAID, uten å miste dataene som er på filsystemet er forståelig nok en brukbar utfordring. Men av hva jeg har lest meg til, er det ikke umulig. Det jeg ønsker å oppnå er å legge to nivå av RAID oppå hverandre. Først RAID 0 til å stripe sammen to og to 250GB disker, til 500GB. Deretter bruke RAID 5 på 500GB nivå. Serveren består i dag av et antall 250GB disker, og et mindre antall 500GB. :cool:

Linux distroen det er snakk om er Slackware 10 med kernel 2.4.31. Mulig at denne må oppgraderes. :ermm:

Det er nok tilgjengelig plass i systemet til å for eksempel frigjøre 2stk 250GB disker, og sette disse i RAID 0. Det er og plass nok til å frigjøre 2stk 500GB, men der stopper det og. Det er ikke plass til å frigjøre 3stk 500GB "disker". :no:

Det jeg lurer på er om noen har gjort tilsvarende før, og kan gi en pekepinn på hvordan det kan/bør gjøres, samt erfaringer, gode eller dårlige. Gjerne refferanser til programmer som funker.

Det absolutt beste hadde vært en prosedyre man kunne slavisk følge, men det tror jeg er litt mye å håpe på. :innocent:

-zodi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

han mener ikke Raid 0 + 5 (eller ikke Raid 0 + 5 som et raid )

men først spleise sammen to og to 250gb disker i Raid 0

Så føre alle de raidene inn i raid 5

Noe som dette tenker jeg : ( viss jeg har forstått han rett )

250 --->

------------ >500 gb

250---->

250 --->

------------ >500 gb

250---->

250 --->

------------ >500 gb

250---->

250 --->

------------ >500 gb

250---->

Alle de 500 gb diskene er Raid 5

Rett meg viss jeg tar feil :whistle:

-DjgunnaH

Endret av Djgunnah
Lenke til kommentar
er vel ikke noe som heter RAID 0+5, du har følgende RAID levels:

0,1,2,3,4,5,6,10,50,0+1

(og JBOD som egentlig ikke er RAID men drive linking)

Uansett burde du ta en titt på EVMS som gir mye mer muligheter innenfor lagring enn MD i linux: http://evms.sourceforge.net/

Jeg bruker det selv på en litt sær config

RAID 0 +5 er ikke ET RAID med to oppå hverandre. Den notasjonen brukes ofte når flere RAID nivå legges oppå hverandre. De skilles da med et +.

djgunnah har tatt / laget :p tegninga

-zodi

Lenke til kommentar
Det som sikkert gjør det enklere er å sette to og to av 250GB diskene i RAID 0 på kontrollern hvis du har mulighet for det. Da vil jo OSet se alle diskene som 500GB disker og da skulle det vel være en enklere oppgave?

8415334[/snapback]

Diskene er fordelt på forskjellige kontrollere....

Men det å sette opp RAIDene er ikke problemet, MEN å samtidig ta vare på dataene.

-zodi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...