AlecTBM Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Jeg har lyst til å få noen venner av meg til å bruke linux. Men instalasjonen av progg på linux er ikke det letteste i verden for en newbie. Men så fant jeg en fin side. http://www.autopackage.org Skulle gjerne ha kunnet å lage sånne filer. Har lest og lest, men finner ikke ut av det. Noen som har erfaring eller forstår mer enn meg? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Du har sikkert sett denne tutorialen: http://www.autopackage.org/docs/tutorials/glb.html Men hvorfor kan du ikke lære kameratene dine til å bruke pakkesystemene isteden for å vise dem autopackage? Autopackage kan være kjekt dersom pakken ikke finnes i pakkesystemet. Men det er ikke særlig vanskelig å lage nativepakker. Med gdebi for eksempel så er det jo mye enkelere å installere .deb pakker enn .package. Bare å dobbelklikke på pakken i gnome. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Annen link: http://knowledge76.com/index.php/Managing_...ng_Applications Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Ubuntu Feisty Fawn har som tidligere versjoner pakkebehandleren Synaptic som gjør det fryktelig enkelt å installere programmer. Nytt med Feisty Fawn er også støtte for CNR, som gjør det enda enklere og installere programmer - bla kommersielle programmer(http://www.cnr.com/). Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Dette gjelder progg som ikke ligger i pakkesystemet. og jeg har sett den tutorialen. Forsto ikke så mye da. Men hva skal man gjøre vis man ikke har gnome? Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Fikk t deb filer nå Men skulle alikevell vist kordan man lager *.package filer EDIT: leif Endret 17. april 2007 av AlecTBM Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Du kan jo bruke gdebi i KDE også. Bare å installere det med: sudo aptitude install gdebi Deretter dobbeltklikker du på en .deb fil i KDE og åpner det med gdebi og ber KDE om å huske assosiasjonen til neste gang. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor $ search gdebigdebi - Simple tool to install deb files gdebi-core - Simple tool to install deb files $ dependencies gdebi gdebi Depends: python Depends: python-central Depends: gdebi-core Depends: python-gtk2 Depends: python-glade2 Depends: python-vte Depends: gksu Depends: gnome-icon-theme $ dependencies gdebi-core gdebi-core Depends: python Depends: python-central Depends: python-apt Conflicts: gdebi Replaces: gdebi Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Dette gjelder progg som ikke ligger i pakkesystemet. og jeg har sett den tutorialen. Forsto ikke så mye da. Men hva skal man gjøre vis man ikke har gnome? 8403683[/snapback] Men CNR har programmer som ikke ligger i pakkebehandleren - sikker på at du ikke finner dem der da? Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Men jeg har nå ikke fått svar på det eg vil vite. Det jeg vill er jo å lage *.package filer Ikke vondt ment Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Å lage autopackage pakker er en relativt lang og omstendig prosess. Dersom du ikke forstår den tutorialen, og du ikke utvikler noe programvare, så er det ikke noe du burde bry deg med. (Heller ikke vondt ment). Men hvis du utvikler noe programvare for linux og er fast bestemt på å bruke autopackage, så kan du jo lese den tutorialen nøye, sammen med resten av developer dokumentasjonen hos autopackage for å forsøke å lære hvordan du lager de pakkene. Men hvorfor ikke bare bruke checkinstall ? Edit: Pakkene fra checkinstall kan vennene dine installere enkelt med gdebi. Endret 17. april 2007 av HavarN Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 Hmm har sett litt mer rundt. Trur jeg gir opp den der Var ganske avansert ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå