Gå til innhold

IT-utdanning, hvor gode karakerer må jeg ha?

Yahoo

Anbefalte innlegg

hei,

går nå vk1 studie spesialisering på gymnas og har i den sammenheng begynt å tenke litt på videre utdanning etter jeg er ferdig på denne skolen.

jeg vet at jeg tenker litt langt fram, men har sånn noenlunde bestemt meg for å ta noe innen IT etterpå.

det jeg lurer på er rett og slett hvor gode karakterer jeg må ha for å komme inn på skoler som tilbyr IT-utdanning? tenker da spesielt på NTNU.

jeg har hørt mye forskjellig og er derfor litt usikker, er det noen her som har erfaringer og kan komme med utspill?

Endret av Yahoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NTNU sitt masterstudium (som leder til tittelen siv.ing.) krever først og fremst generell studiekompetanse (eller tilsvarende, f.eks. det vanlige forkurset som tar et år) og 3MX og 2FY med minimum karakter 4 i 3MX (evt. realfagskurs).

Dette er forsåvidt krav for alle siv.ing-studiene deres fra høsten av, og i tillegg hadde de ganske høye poengkrav i fjor: 55,5 primærpoeng - men merk dog at ordinærkravet faktisk er oppgitt LAVERE: 50,8, og det kan dermed være mer aktuelt å komme inn på det grunnlag. Synes ærlig talt det skurrer litt... Mulig det skal være omvendt.

(Dersom du har maks antall tilleggspoeng - krever vel at du har 2+3MX, 2+3FY og 2+3KJ - tilsvarer 7 poeng såvidt jeg har forstått, trenger du altså et snitt på 4,85 på alle avgangsfagene fra første til tredje klasse dersom poenggrensene holder seg til du skal søke. Krav til snitt blir 4,38 dersom de har blingset med ordinær/primærgrense.)

Jeg går selv VK2 allmennfag og tenker på noe ala det samme til neste år. Jeg har forsåvidt både 3MX og 3FY, men jeg tror ikke jeg holder til en firer i 3MX, og snittet mitt er definitivt for lavt. Jeg tenker derfor som følger, for min egen del:

NTNUs mastergrad går over fem år og leder til siv.ing.-tittelen, som er en feit utdannelse. Tingen er den at en mastergrad består egentlig av en treårig bachelorgrad med to års fordypning som leder til mastergraden. Bachelorgraden kan dermed tas ved andre skoler (liste over hvilke studieprogrammer som er forhåndskvalifisert hos NTNU), og du kan - dersom du kvalifiserer etter endt bachelorgrad ved en annen høgskole/universitet - søke inntak til NTNUs toårige mastergradspåbygg. Dersom du kommer inn, og fullfører, så skal du såvidt jeg har forstått, inneha den samme utdannelsen som om du tar alle fem årene ved NTNU. Og da får du jo litt forandring, istedenfor å gå på samme skole i fem år :)

Selv har jeg søkt Dataingeniør ved HiB, så slipper jeg å flytte utenbys med det første - dessuten er det ganske lave krav der (om noen i det hele tatt). edit: Fordi det er færre søkere enn ledige plasser.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Skulle ønske jeg hadde tips og erfaringer å dele, men som sagt så har jeg foreløpig kun søkt :)

Jeg spurte rådgiver på skolen ut ang. karaktersystemet (ettersom kravet for den toårige masterpåbyggingen på NTNU krever 2.5 i snitt fra bachelor). Han mente at karaktersystemet ikke helt lot seg sammenligne med videregående, men det ville (om man skulle forsøke) kanskje tilsvare rett oppunder 5 i snitt her. Karakterene spenner såvidt jeg har forstått, fra A-D (som regnes om fra 1-4, der 1 er best), og dårligere tilsvarer stryk. Det kreves mer for å i det hele tatt stå, og skalaen er derfor ikke helt sammenlignbar med slik vi er vant med fra videregående - det skal altså mer til å få en D enn å få 2 på VGS.

Jeg skal ringe NTNU en dag og snakke med dem og stille litt spm. Kanskje tar jeg meg også en tur bort på HiB for å få tips og se hvordan de har det der (hvis noe slikt kan arrangeres).

edit: da har jeg ihvertfall sendt mail til HiB og spurt :)

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har et ar igjen pa VGS. Sa har jeg tenkt a ta meg et fri ar.

Og sa videre til a ta bachelor pa HiB for a bli dataingenior.

Hvordan ser det ut med inntakskravene? Er det dumt a utsette det et ar? Jeg regner dessverre med at jeg kommer til a fa generelt darlige karakterer dette aret ihvertfall. 3.45 i snitt uten ekstrapoeng.

Jeg var innom og sa, og det stod 39.1 og alle. Sa hvis jeg hadde sokt ca na, hadde jeg vel kommet inn. Sporsmalet er om det ser ut som om det blir hoyrere og hoyrer krav til a komme inn pa IT linjer.

Lenke til kommentar

39,1 er vel for ordinær-/sekundærkvoten (og den holder du deg unna så lenge du står i alle fag). Alle kommer (kom) inn på primær. Tror ærlig talt ikke du har så mye å frykte hvis det bare er snakk om 2 år.

Det er forøvrig det samme jeg tenker på, ja, med unntak av friåret (eller dvs. jeg kunne tenke meg å ta et år fri fra skole men det blir nok i form av militæret) - og så vil jeg gjerne videre til siv.ing. hvis jeg får det til.

Men husk at du må ha matte og fysikk da, ellers har du noe å bruke det friåret ditt på...

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Han mente at karaktersystemet ikke helt lot seg sammenligne med videregående, men det ville (om man skulle forsøke) kanskje tilsvare rett oppunder 5 i snitt her. Karakterene spenner såvidt jeg har forstått, fra A-D (som regnes om fra 1-4, der 1 er best), og dårligere tilsvarer stryk. Det kreves mer for å i det hele tatt stå, og skalaen er derfor ikke helt sammenlignbar med slik vi er vant med fra videregående - det skal altså mer til å få en D enn å få 2 på VGS.

For å korrigere, karakterskalaen går fra A til F, hvor A er best, (6), og F er stryk. For å få F må man ha typisk over halvparten rett på eksamner , obliger o.l, så for å kunne stå på høyskole++ så må man fra et videregående perspektiv ha minst 3 i karakter. For så å kunne komme inn på master igjen må man som regel ha et greit snitt.

Det er fortløpende opptak med garantert studieplass for kandidater med hovedkarakter tilsvarende C (2.75) eller bedre.

Når det gjelder karakterutregningene så brukes 1 for A, til 6 for F ja.

Men for å ikke skremme ungd.skole elever/vgs elever: Det er fullt overkommelig når det gjelder karakterer o.l. Jeg hadde vel noe å 3 i snitt på ungd.skolen, dette gikk opp til ~4.3 på VGS, og ligger hittil på rundt 1.87 på høyskolen, så alt er overkommelig om man går inn for det. Det viktige er at man studerer noe man liker, liker man stoffet tilegner man seg greiere mer kunnskap.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Når det gjelder karakterutregningene så brukes 1 for A, til 6 for F ja.

8493551[/snapback]

Det høres jo knall ut. Da ligger jo 2.5 midt mellom B og C. Kan gå an med mye jobbing bare.

Jeg hadde vel noe å 3 i snitt på ungd.skolen, dette gikk opp til ~4.3 på VGS

8493551[/snapback]

Tuller du? Jeg hadde snitt på 5 blank på ungdomsskolen og ligger vel nå på ca 4 blank. Tror jeg kjenner en person som har gått opp i snitt siden ungdomsskolen, og da snakker vi vel rundt 0,2 høyere snitt, maks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...