Gå til innhold

Sovjet Finnmark 45


jotto70

Anbefalte innlegg

En sak jeg har lurt litt på..

Hvorfor trakk Stalin seg ut av Norge i 45? Det var vel ikke akkurat vanlig at russerne trakk seg ut av et okkupert område.. og de må jo ha siklet kollosalt ved tanken tanken på Sovjetrepublikken Norge.

Jeg har heller ikke hørt at de russiske soldatene oppførte seg like jævlig som de etter sigende skal ha gjort i Polen og Tyskland. Hva kom det av? Mangel på mennesker?

Endret av jotto70
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Na var vel ikke noge verdens "beste" land pa den tiden. heller et fattig lite drittland?

 

jeg er litt usikker på hvordan det var etter wwII men etter wwI var norge et av de fattigste landene i Europa om ikke det fattigste.. men tror det hadde tatt seg litt opp etter wwII... da hadde vi iallefall fått bygget gode veier og sånn av tyskerne...

Lenke til kommentar
Men etter ww2 kan du vel ikke si at norge er det landet som man bare matte ha... hmm gode veier! woho det var vel det? ikke for 60-70 tallet at norge ble virkelig verd noe. Da spesiellt 70 tallet med oljen!

 

nei, Norge var vel ikke et må-ha-land men såvidt jeg vet er en okkupasjonsmakt avhengig av god infrastruktur, noe som tyskerne bygget. men som du sier - det må mer enn veier til for at et land skal være atraktivt å okkupere.

Lenke til kommentar

Jeg vil mene at etter andre verdenskrig hadde vi et så ikke så allevert utgangspunkt i forhold til andre land som hadde vært okupert. Tyskerne hadde ikke ramponert lanndet (bortsett fra finmark) slik de hadde i andre land tapene av meneskeliv i % var ikke så høyt heller.

Dessuten hadde vi en stor handelsflåte dermed en stor og inntakt arbeidsplass. Handelsfåten hadde gitt den Norske stat inntekter under hele krigen. I tillegg tok de pant i Sjømennen`s "bonus" 1/3 av all lønn . Mange fikk ikke noe av disse pengene tilbake..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...