ForsOne Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Hei! Jeg har en 1996 mod Polo, 1,4L, som har hatt endel problemer... Bla måttet skifte motor pga at den gikk på kun 3 sylindre, og det var billigere å kjøpe brukt motor enn å reparere... Jeg trodde alle problemer jeg hadde hatt med bilen var over, men akk nei.. Nå er det en gang i blant at jeg ikke får startet. Dvs, den tenner og kommer opp på ca 1000-2000 i turtall og så dør den ut. Dette skjer gjentatte ganger. Jeg må pumpe gassen mens jeg starter, og det hjelper noen ganger. Når jeg først får den opp i 3-4 tusen i turtall og ruser den, så dør den ikke ut. Dette problemet kommer og går. Det kan være en uke til tre uker mellom at den er sånn. Men når den først er sånn, så er den slik hele dagen. Neste dag er den grei å starte! Noen som skjønner seg på dette? Sammenheng med bytte av motor? Lenke til kommentar
kiripe Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Hei! Jeg har en 1996 mod Polo, 1,4L, som har hatt endel problemer... Bla måttet skifte motor pga at den gikk på kun 3 sylindre, og det var billigere å kjøpe brukt motor enn å reparere... Jeg trodde alle problemer jeg hadde hatt med bilen var over, men akk nei.. Nå er det en gang i blant at jeg ikke får startet. Dvs, den tenner og kommer opp på ca 1000-2000 i turtall og så dør den ut. Dette skjer gjentatte ganger. Jeg må pumpe gassen mens jeg starter, og det hjelper noen ganger. Når jeg først får den opp i 3-4 tusen i turtall og ruser den, så dør den ikke ut. Dette problemet kommer og går. Det kan være en uke til tre uker mellom at den er sånn. Men når den først er sånn, så er den slik hele dagen. Neste dag er den grei å starte! Noen som skjønner seg på dette? Sammenheng med bytte av motor? 8400034[/snapback] For meg så høres det ut som startsperren din som krangler. Verdt å sjekke opp, begynn med en selvdiagnose. Lenke til kommentar
ForsOne Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Kan luftfiltret ha noe med disse problemene å gjøre? Var ute å sjekket det nå, og det så veldig tett ut... Lenke til kommentar
kiripe Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Kan luftfiltret ha noe med disse problemene å gjøre?Var ute å sjekket det nå, og det så veldig tett ut... 8408902[/snapback] Nesten hundre prosent sikker at det ikke har noe med det å gjøre. Begynn som sagt med en selvdiagnose så er jeg rimelig sikker på at det kommer frem noen feilkoder som indikerer start blokkert av immobilizer. Begynn i riktig ende før du starter gjettingen Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Det skader aldri å begynne med de nekleste tingene. Så bytt luftfilter og tennplugger. Sjekk ogsaå tennkabler osv. Er det noen spesiell værtype når dette skjer? Lenke til kommentar
ForsOne Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 Det er vel ikke noe spesielt vær som skiller seg ut. I dag for eksempel, har den vært vanskelig å starte igjen. Det som er så rart, er at når jeg skulle til trening ville den ikke starte. Holdt på 5-6 ganger og til slutt klarte jeg å ruse den opp slik at jeg kom meg avgårde. Da jeg skulle tilbake fra trening startet den fint, uten problemer. Har skiftet luftfilter nå, men har vel heller ingen tro på at det er så enkelt. Jeg har ikke peiling på "mekking" av bil, så jeg må vel på et verksted for å kjøre en selvdiagnose? Noen aning om hva det kan koste? Lenke til kommentar
kiripe Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Det er vel ikke noe spesielt vær som skiller seg ut. I dag for eksempel, har den vært vanskelig å starte igjen. Det som er så rart, er at når jeg skulle til trening ville den ikke starte. Holdt på 5-6 ganger og til slutt klarte jeg å ruse den opp slik at jeg kom meg avgårde. Da jeg skulle tilbake fra trening startet den fint, uten problemer. Har skiftet luftfilter nå, men har vel heller ingen tro på at det er så enkelt. Jeg har ikke peiling på "mekking" av bil, så jeg må vel på et verksted for å kjøre en selvdiagnose? Noen aning om hva det kan koste? 8415961[/snapback] Koster ikke all verden, er du heldig (og hvis verkestedet får jobben om å utbedre feilen) så får du det gratis. Vet det har vært mange tilfeller med dårlig kontakt til lesespolen som sitter rundt tenningslåsen. Dette gjør da at informasjonen lagret i nøkkelen ikke leses av og startsperren slår inn som om nøkkelen ikke skulle være programmert for din bil. Kan selvsagt være mye annet også, men typisk for startsperre som slår inn er at motoren stoppes etter 1-3 sekunder etter start. Hvor i det glade land bor du? Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 (endret) Det største problemet er ikke at motoren dør ut, men at der er Volkswagen. Kjenner mange som har hatt problemer med Polo, Golf Caravelle, Sharan og Passat. Hadde kundeservicen på VW-forhandlere vært seriøs så hadde det sikkert ikke vært nødvendig å skifte motor. Min far hadde en Caravelle en gang, så skar motoren seg. Forhandleren sa at det aldri hadde skjedd før med den typen, å at det var vi som ikke brukte riktig olje. Oljen var det merkeverkstedet som hadde fyllt på. Flere jeg vet om har måttet skifte motor på Caravelle. Skulle vi reparere bilen måtte vi betale reperasjoen selv på 120000kr i 1992. Tror ikke at VW retter opp fabrikkfeil på bilene så fremt det ikke går ut over sikkerheten. Tilbake til Poloen din! Tror det er best å oppsøke et verksted så de kan se på den Endret 19. april 2007 av david_almli Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Det største problemet er ikke at motoren dør ut, men at der er Volkswagen. Kjenner mange som har hatt problemer med Polo, Golf Caravelle, Sharan og Passat.Hadde kundeservicen på VW-forhandlere vært seriøs så hadde det sikkert ikke vært nødvendig å skifte motor. Min far hadde en Caravelle en gang, så skar motoren seg. Forhandleren sa at det aldri hadde skjedd før med den typen, å at det var vi som ikke brukte riktig olje. Oljen var det merkeverkstedet som hadde fyllt på. Flere jeg vet om har måttet skifte motor på Caravelle. Skulle vi reparere bilen måtte vi betale reperasjoen selv på 120000kr i 1992. Tror ikke at VW retter opp fabrikkfeil på bilene så fremt det ikke går ut over sikkerheten. Tilbake til Poloen din! Tror det er best å oppsøke et verksted så de kan se på den 8420095[/snapback] Da begynner jeg med offtopic sånn som deg. I familien min har vi hatt VW biler lenge, den eneste store feilen var vel at pappa skulle bevise at den senka ventoen han hadde kom helt ut på hytta.. Det gjorde den jo ikke.. SÅnn onftopic.. Få lest av feil, stor sannsynlighet for at dette sier noe.. Lenke til kommentar
ForsOne Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Hvor i det glade land bor du? 8418606[/snapback] Bor i Trondheim. Det høres ikke så dumt ut det du sier om startsperren og tenningslåsen... Men da kan jeg kanskje prøve reservenøkkelen neste gang den er vanskelig å starte? Eller vil ikke det hjelpe hvis problemet sitter i tenningslåsen? Lenke til kommentar
kiripe Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Hvor i det glade land bor du? 8418606[/snapback] Bor i Trondheim. Det høres ikke så dumt ut det du sier om startsperren og tenningslåsen... Men da kan jeg kanskje prøve reservenøkkelen neste gang den er vanskelig å starte? Eller vil ikke det hjelpe hvis problemet sitter i tenningslåsen? 8424674[/snapback] Nei, altså det er som sagt mange muligheter, men det er startsperren som slår meg først. Det ville i såfall ikke være første gangen på den type bil. Når det gjelder å bruke en annen nøkkel så hjelper ikke det i dette tilfellet da problemet ( i min teori ) sitter på lesesiden, altså tenningslåsen. Grunnen til at jeg spør hvorhen i landet du bor er at jeg kunne kjørt en scan på bilen for deg. Lenke til kommentar
ForsOne Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Tenkte kanskje det var det ja. Lov å håpe... Hadde jo vært kjekt å fått en scan av bilen, men bor du i trøndelag da? Lenke til kommentar
kiripe Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Er nettopp det jeg ikke gjør, så da blir det litt vanskelig. Dere har god øl der oppe, men litt langt å kjøre en 50 mil for heheh. Håper det ordner seg. Lenke til kommentar
Spifflelight Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Heihei! Hadde akkurat samme problem på golfen min for en tid tilbake, akkurat likt problem Det er leseringen til startsperra som skaper problemene der, den koster ca 600, og tar 20 minutter og skifte. Du kan prøve reservenøkkelen, men ikke sikkert det har noe effekt. Når jeg skifta leseringen, starta jækeln med en gang Prøv det, er 99% sikker. Høres ikke ut som om det er feil med blanding, eller tenning, iogmed at bilen går fint i de 1-3 sek du har den i gang Lykke til! Lenke til kommentar
ForsOne Skrevet 20. april 2007 Forfatter Del Skrevet 20. april 2007 Dere har så rett så rett... Jeg var på verksted og kjørte et feilsøk på startsperren, og det slo ut feilmelding. "Data wiring faulty" var feilmeldingen. Så da gjenstår det å kjøre på Møller Bil for å få skiftet den. Må vel på merke-verksted for å få gjort dette? Har liten tro på at det koster ca 600, ettersom det koster 1000 kroner å åpne verksted-porten på Møller i Trondheim, men.... Takker for all hjelp, sjokolademelka! Du har sikkert spart meg flere tusen kroner i feilsøking på verksted! Lenke til kommentar
Spifflelight Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 (endret) Du trenger bare et skrujern og to lange armer for å skifte den selv, sitter inni dash, ned mot torpedoveggen, følg ledningen =) Edit: delen koster 600.- Endret 20. april 2007 av henbre2 Lenke til kommentar
ForsOne Skrevet 20. april 2007 Forfatter Del Skrevet 20. april 2007 Ok. Men forstod det sånn at det måtte lastes inn ny software i den nye tenningslåsen? Stemmer ikke det? Det må vel et verksted, som har dette, gjøre? Lenke til kommentar
Spifflelight Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 nope, det er bare om du skifter hele startsperren, det eneste du trenger å skifte er selve leseringen, som leser chippen i nøkkelen, og videreformidler den til startsperren. So far so good? =) Lenke til kommentar
kiripe Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Dere har så rett så rett... Jeg var på verksted og kjørte et feilsøk på startsperren, og det slo ut feilmelding. "Data wiring faulty" var feilmeldingen. Så da gjenstår det å kjøre på Møller Bil for å få skiftet den. Må vel på merke-verksted for å få gjort dette? Har liten tro på at det koster ca 600, ettersom det koster 1000 kroner å åpne verksted-porten på Møller i Trondheim, men.... Takker for all hjelp, sjokolademelka! Du har sikkert spart meg flere tusen kroner i feilsøking på verksted! 8432156[/snapback] Bare hyggelig det, og som det sies her, det er bare leseringen du trenger å skifte. Den sitter rundt tenningslåsen så du må av med noen deksler bare så jeg har troen på at dette fikser du selv. Penger spart som du kan bruke på noe annet gøy Lenke til kommentar
ForsOne Skrevet 22. april 2007 Forfatter Del Skrevet 22. april 2007 Ok, da skjønner jeg. Men vet dere hvor jeg kan få tak i en lesering? Den må kjøpes ny, og ikke brukt del? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå