bujk Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Kjøpte meg en tlf fra Amentio AS, men er ikke fornøyd med tlf og ønsker derfor å returnere tlf tilbake. Hvordan går jeg frem for å bruke min angrerett/returrett? Har hatt tlf i 6 dager nå. På forhånd takk! Lenke til kommentar
sample Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Angrerett (kun privatkunder) Angrerettloven gir forbruker en ubetinget rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å melde fra til selger innen 14 dager etter at forbrukeren mottok hele varen og opplysninger som kreves med hjemmel i angrerettloven kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte, herunder angrerettskjema. Angreretten utløper senest tre måneder etter at varen er mottatt eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt. Fristen anses overholdt dersom melding er avsendt innen fristens utløp og på en måte som er forsvarlig etter forholdene. I meldingen skal forbrukeren opplyse hvilken måte varen vil bli returnert på. Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring. Forbruker skal tilbakeføre varen innen rimelig tid. Dette gjelder selv om forbrukeren ikke har fått det han eller hun har krav på å få tilbakelevert fra selgeren. Selger plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt innen 14 dager fra den dag selger mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til rådighet. Dersom du har postgirokonto eller bankkonto bes kontonummer opplyst. Eventuelle kostnader ved retur av varen bæres av forbrukeren, med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare fordi den bestilte vare ikke var tilgjengelig. Varer som er sendt gjennom posten eller selvstendig fraktfører skal sendes tilbake på samme måte eller leveres selger i originalemballasjen med betalt returfrakt. Forbruker plikter ikke å motta eller innløse en vare før den returneres selger, men kan isteden betale returkostnadene og be den som leverer varen om å returnere varen til selgeren. Det er imidlertid en forutsetning at kjøper gir melding til selger, innen 14 dager, om at angreretten benyttes. Unntak og begrensninger i angreretten Angreretten gjelder ikke dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra kjøpers side. Videre kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogrammer hvor forseglingen er brutt. http://www.amentio.no/InfoTerms.aspx Lenke til kommentar
bujk Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Angrerett (kun privatkunder)Angrerettloven gir forbruker en ubetinget rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å melde fra til selger innen 14 dager etter at forbrukeren mottok hele varen og opplysninger som kreves med hjemmel i angrerettloven kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte, herunder angrerettskjema. Angreretten utløper senest tre måneder etter at varen er mottatt eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt. Fristen anses overholdt dersom melding er avsendt innen fristens utløp og på en måte som er forsvarlig etter forholdene. I meldingen skal forbrukeren opplyse hvilken måte varen vil bli returnert på. Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring. Forbruker skal tilbakeføre varen innen rimelig tid. Dette gjelder selv om forbrukeren ikke har fått det han eller hun har krav på å få tilbakelevert fra selgeren. Selger plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt innen 14 dager fra den dag selger mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til rådighet. Dersom du har postgirokonto eller bankkonto bes kontonummer opplyst. Eventuelle kostnader ved retur av varen bæres av forbrukeren, med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare fordi den bestilte vare ikke var tilgjengelig. Varer som er sendt gjennom posten eller selvstendig fraktfører skal sendes tilbake på samme måte eller leveres selger i originalemballasjen med betalt returfrakt. Forbruker plikter ikke å motta eller innløse en vare før den returneres selger, men kan isteden betale returkostnadene og be den som leverer varen om å returnere varen til selgeren. Det er imidlertid en forutsetning at kjøper gir melding til selger, innen 14 dager, om at angreretten benyttes. Unntak og begrensninger i angreretten Angreretten gjelder ikke dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra kjøpers side. Videre kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogrammer hvor forseglingen er brutt. http://www.amentio.no/InfoTerms.aspx 8400173[/snapback] Ok, takk rask tilbakemelding. Lenke til kommentar
kveit Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Unntak og begrensninger i angreretten Angreretten gjelder ikke dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra kjøpers side. Videre kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogrammer hvor forseglingen er brutt. http://www.amentio.no/InfoTerms.aspx 8400173[/snapback] Jeg har også nettopp kjøpt en mobil jeg ikke ønsker å beholde (vil heller ha den nye mp3-telefonen til Samsung:) Et spørsmål: 1) Hva menes med "tilnærmet samme stand"? Jeg har åpnet boksen, tatt telefonen ut av plasten og fjærnet plasten fra skjermen på telefonen, men ellers ikke brukt den. Er telefonen da i tilnærmet samme stand? Lenke til kommentar
epon Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Da jeg hører det ofte i min butikk at folk "har angrerett", vil jeg gjerne påpeke et par ting: Angrerett gjelder bare ved kjøp utenfor vanlig salgssted og ved fjernsalg. Dvs, internett, postodre og lignende har angrett. Salg utenfor normalt salgssted, er for eksempel hvis du handler på Elektrofilmessa, isteden for å gå til Elkjøp og kjøpe varen der. Dersom du kjøper vare i butikk har du ingen angrerett (noe mange tror), så hvis du ikke er fornøyd må du a) reklamere, hvis det er fabrikkfeil b) selge den til noen andre. Det er ikke problem å angre selv om du har brutt forsegling osv. Så lenge den ser ny ut. Dersom varen er slitt, kan firmaet trekke fra et lite beløp. Lenke til kommentar
stue Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Hva hvis man har brukt telefonen til å ringe med og sende meldinger med? Kan man fortsatt benytte seg av angreretten? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 De fleste nettforhandlere tolker det slik at man IKKE har angrerett dersom man har ringt eller sendt meldinger med telefonen sin. Lenke til kommentar
jimjames Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Noen store elkjeder har jo åpent kjøp i 30dager Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Noen store elkjeder har jo åpent kjøp i 30dager 8404835[/snapback] Ingen av de har dette på mobiltelefoner. Absolutt ingen vanlige butikkjeder . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå