Pricks Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Er det noen som har tanker om dette? I følge de kristne så finnes ondskap fordi Gud ga mennesket fri vilje, og mennesket brukte denne frie viljen til å bryte Guds lover, og det er ondskap. Men hva skjer når man kommer til himmelen? Skal ikke himmelen bare være godt og positivt? Hvis vi har fri vilje i himmelen så må det jo også være ondskap der, og da er den ikke perfekt og bare god. Hvis vi ikke har fri vilje i himmelen, hvorfor har vi det på jorden da? Hvorfor er det greit at vi er viljeløse zombier i himmelen, men ikke på jorden? Hvis Gud har klart å kombinere fri vilje med bare godhet i himmelen, hvorfor gjorde han ikke det samme på jorden? Og et lite bonusspørsmål: Hvorfor skapte Gud mennesket? (Hva var poenget? Hvilket mål har han?) Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Allah Akbar! *slå ned* Ikke tvil ved guds allmektighet bare fordi vi fremlegger irrasjonelle bortforklaringer!! *løøpe* Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Jeg bare ventet på denne her... Problemstillingen er genialt enkel og ganske enkelt genial... Fri vilje og ond gud; eller ikke-fri vilje og ikke gud... Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 *hoppe rett på desserten* Og et lite bonusspørsmål: Hvorfor skapte Gud mennesket? (Hva var poenget? Hvilket mål har han?) 8399870[/snapback] Fordi han måtte ha noe som skulle tilbe han. Lenke til kommentar
Twingy Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Hvis man leser om både kristen, jøde, dommen og islam osv. så kan man jo nesten se selv at det kommer fra ên fortelling, det virker som om folk bare har endret litt på det til det DE tror mest på og har lagd en ny religion. Jeg VET det ikke finnes noen Gud sånn som vi tror. For å være ærlig så tror jeg at vi ble skapt under vann, og så har vi gradvis blitt til det vi er i dag. At det egentlig ikke var meninga at det noen gang skulle finnes noe levende som kan tenke og gjøre ting. Men det bare ble sånn fordi forholdene var perfekte for det. Det var mange nok "ting" og helt perfekte fohold til at vi ble skapt. Se på handa de... på huden, og så ser du på trærne, gresset og alt det "ikke"-levende rundt der. Det er ingen ting som ligner på oss... Hvordan kan det ha blitt sånn!? Og en liten tanke jeg har rundt det med døden.. Når man ser folk som f.eks har fått hjerteinfarkt.. så stopper alt i kroppen og man er på en måte død.. men så kommer det noen og prøver å gjenopplive personen. (Jeg så på et program så var det en person som det tok 15 min før de fikk liv i han igjen.) Noen ganger funker det og andre ganger ikke... Så se for deg at det ligger 2 personer rundt deg.. begge fikk hjerteinfarkt samtidig, begge har 100% frisk kropp ellers og de er i helt lik tilstand når det gjelder kroppen dems. Den ene gikk det ikke ann å gjenopplive, men den andre gikk det ann å gjenopplive etter 15 min. Hva skjer med han som ikke får igjen livet? Det må da ha vært noe som har forlatt kroppen hans? Hva er den tingen som har forlatt kroppen? Og hvor ender den tingen hen? JEG tror det er på en måte sjela våres, tankene... Tankene er usynlig.. Hjernen er bare en klædd med noe rart... Det er vanskelig å forestille seg at en hjerne kan tenke uten å ha en sjel, eller hva man skal kalle det. Derfor tror jeg at når man dør, så går sjela ut av kroppen din, fordi sjela de har tatt den kroppen du har som et redskap. Så når du dør, befrir du sjela de og den "flyr" rundt og tilslutt finner du en "kropp" som du går inn i igjen. Man blir født på ny tror jeg. Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Er det noen som har tanker om dette? I følge de kristne så finnes ondskap fordi Gud ga mennesket fri vilje, og mennesket brukte denne frie viljen til å bryte Guds lover, og det er ondskap. Men hva skjer når man kommer til himmelen? Skal ikke himmelen bare være godt og positivt? Gitt at gud har sagt at himmelen er <god>, så er det her i ditt utsagn implisitt at <god> ikke kan befinne seg i klassen <ond> og derfor trenger vi en definisjon fra deg på <god>. Helst fra bibelen. Hvis vi har fri vilje i himmelen så må det jo også være ondskap der, og da er den ikke perfekt og bare god. Dette er slippery slope. Bare fordi vi har mulighet til å gjøre ondt, betyr ikke at det kommer til å bli gjordt. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Det er vanskelig å forestille seg at en hjerne kan tenke uten å ha en sjel, eller hva man skal kalle det.8404002[/snapback] Kanskje det er vanskelig. Men "vanskelig" betyr ikke "umulig". Lenke til kommentar
V-by Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Dette er slippery slope. Bare fordi vi har mulighet til å gjøre ondt, betyr ikke at det kommer til å bli gjordt. 8404127[/snapback] Så du mener at det ikke blir gjort noe ondt i himmelen, selv om vi har muligheten til det? men så lenge en har muligheten til det, så vil det alltid være noen som gjør noe ondt, ellers så har vi jo ikke fri vilje... Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Så du mener at det ikke blir gjort noe ondt i himmelen, selv om vi har muligheten til det? Hvor har jeg påstått dette? men så lenge en har muligheten til det, så vil det alltid være noen som gjør noe ondt, ellers så har vi jo ikke fri vilje... Av dette forstår jeg at hvis det ikke er alltid noen som gjør noe ondt, men har muligheten til det, så har vi ikke fri vilje. Har du mer sprøyt å bidra med? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Hvor har jeg påstått dette? Dette er slippery slope. Bare fordi vi har mulighet til å gjøre ondt, betyr ikke at det kommer til å bli gjordt. Du har vel ikke påstått, men jeg stilte bare et spørsmål til hva du skrev, jeg har aldri påstått at du har påstått noe. men så lenge en har muligheten til det, så vil det alltid være noen som gjør noe ondt, ellers så har vi jo ikke fri vilje... Av dette forstår jeg at hvis det ikke er alltid noen som gjør noe ondt, men har muligheten til det, så har vi ikke fri vilje. Har du mer sprøyt å bidra med? 8405145[/snapback] Jeg har masse sprøyt på lager, men det brukes et annet sted, imotsetning til deg som bruker det over alt... Hvis du lærer deg å lese, ser du at jeg mener: at man ikke har fri vilje i himmelen, hvis man ikke kan være ond der. Endret 17. april 2007 av tu30r6 Lenke til kommentar
nilox Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Men hva skjer når man kommer til himmelen? Skal ikke himmelen bare være godt og positivt? Hvis vi har fri vilje i himmelen så må det jo også være ondskap der, og da er den ikke perfekt og bare god. 8399870[/snapback] Jeg husker jeg spurte om dette i Jesus-tråden her. Jeg lurte på om det ikke fantes fri vilje i himmelen siden fri vilje visstnok var grunnen til at det begås ondskap på jorda. Og himmelen skal jo være et sted uten ondskap/synd. Svaret jeg fikk mener jeg var noe sånt som: " Det er et helt annet system i himmelen". Ikke veldig fornøyd med det svaret føler jeg. Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Men hva skjer når man kommer til himmelen? Skal ikke himmelen bare være godt og positivt? Hvis vi har fri vilje i himmelen så må det jo også være ondskap der, og da er den ikke perfekt og bare god. 8399870[/snapback] Jeg husker jeg spurte om dette i Jesus-tråden her. Jeg lurte på om det ikke fantes fri vilje i himmelen siden fri vilje visstnok var grunnen til at det begås ondskap på jorda. Og himmelen skal jo være et sted uten ondskap/synd. Svaret jeg fikk mener jeg var noe sånt som: " Det er et helt annet system i himmelen". Ikke veldig fornøyd med det svaret føler jeg. 8405419[/snapback] Kan du ikke spørre om en kildehenvisning som beviser at 'det er et helt annet system i himmelen'? Hvis ikke de kan henvise til en kilde så kan du spørre dem hvordan de vet det. edit: tegnsetting Endret 17. april 2007 av Fredrik- Lenke til kommentar
whom Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Dette er slippery slope. Bare fordi vi har mulighet til å gjøre ondt, betyr ikke at det kommer til å bli gjordt. 8404127[/snapback] Så du mener at det ikke blir gjort noe ondt i himmelen, selv om vi har muligheten til det? men så lenge en har muligheten til det, så vil det alltid være noen som gjør noe ondt, ellers så har vi jo ikke fri vilje... 8404636[/snapback] Vel, jo! Med en himmel som et paradis der alle lever i ro og harmoni, så vil det ikke være noen grunn til at et menneske velger å ødelegge dette. Slik er det ikke på jord, da vi har psykisk ustablitet, sykdom og "onde inntrykk" mm. som vil gi uforutsette handlinger. Lenke til kommentar
nilox Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Kan du ikke spørre om en kildehenvisning som beviser at 'det er et helt annet system i himmelen'?Hvis ikke de kan henvise til en kilde så kan du spørre dem hvordan de vet det. edit: tegnsetting 8405436[/snapback] Hehe, hadde vel på det punktet fått nok av bibelvers. Men tror kanskje jeg spurte om det, er en stund siden så husker ikke helt. Men kan jo se om jeg finner det igjen. Uansett tok jeg det for gitt at svaret såklart var fri fantasi. En bortforklaring. Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Kan du ikke spørre om en kildehenvisning som beviser at 'det er et helt annet system i himmelen'?Hvis ikke de kan henvise til en kilde så kan du spørre dem hvordan de vet det. edit: tegnsetting 8405436[/snapback] Hehe, hadde vel på det punktet fått nok av bibelvers. Men tror kanskje jeg spurte om det, er en stund siden så husker ikke helt. Men kan jo se om jeg finner det igjen. Uansett tok jeg det for gitt at svaret såklart var fri fantasi. En bortforklaring. 8405477[/snapback] Ja, det blir litt slitsomt å argumentere mot folk som svarer på rasjonelle argumenter med irrasjonelle argumenter. Lenke til kommentar
nilox Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Hmm, det er en svææær tråd så alt jeg fant igjen var denne lille dialogen mellom meg og han: (jeg spør om det er fri vilje i himmelen) - Nei, men himmelen og jroden er to forskjellige "systemer" - Så vi trenger ikke fri vilje i himmelen, men må ha det her? Hva er vitsen med fri vilje mener du? Hvordan fungerer dette systemet i himmelen? - Da har vi jo allerede valgt om vi ønsker å tilhøre Gud eller ikke. - Hva om man ikke er klar over at man har et slik valg? Og har man i tilfelle et reelt valg? Om kristendommen har rett er jo alternativet helvete. Det er som å tilby noen sjokolade eller grisejuling, og deretter presisere at de kan velge hva de vil. vet ikke helt om jeg skjønte det svaret selv en gang. Men tror han mener her at fri vilje handler om å velge Gud eller velge han bort. Da trenger man ikke "fri vilje" i himmelen, siden man allerede har valgt. Men tror ikke det er dette trådstarter mener når han snakker om fri vilje og det var egentlig ikke det jeg tenkte på når jeg spurte heller når jeg tenker meg om. Lenke til kommentar
Juden Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Det er ikke ondskap, men bare fri vilje i himmelen. Lenke til kommentar
nilox Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Men er ikke fri vilje årsaken til ondskap? Kan den ene eksistere uten den andre? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Dette er slippery slope. Bare fordi vi har mulighet til å gjøre ondt, betyr ikke at det kommer til å bli gjordt. 8404127[/snapback] Så du mener at det ikke blir gjort noe ondt i himmelen, selv om vi har muligheten til det? men så lenge en har muligheten til det, så vil det alltid være noen som gjør noe ondt, ellers så har vi jo ikke fri vilje... 8404636[/snapback] Vel, jo! Med en himmel som et paradis der alle lever i ro og harmoni, så vil det ikke være noen grunn til at et menneske velger å ødelegge dette. Slik er det ikke på jord, da vi har psykisk ustablitet, sykdom og "onde inntrykk" mm. som vil gi uforutsette handlinger. 8405437[/snapback] Da må himmelen være et jævlig digg sted... til du har vert der en stund da... La oss si det da, at jeg kommer til himmelen, og en dag da jeg flyger rundt med englevingene mine så møter jeg en jeg alltid har hatet, osv... Til vanlig her nede ville jeg kanskje ha gjort noe ondt mot han, ville jeg ikke det i himmelen? Hvis jeg ikke kan gjøre noe... hvorfor ikke? har jeg ikke fri vilje der også til å gjøre hva jeg vil? Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Jeg har masse sprøyt på lager, men det brukes et annet sted, imotsetning til deg som bruker det over alt... Noe slikt har ikke hoffnarren mestret å vise. Hvis du lærer deg å lese, ser du at jeg mener: at man ikke har fri vilje i himmelen, hvis man ikke kan være ond der. 8405319[/snapback] Nei det var slettes ikke det du skrev. Forskjellen mellom <er> og <kan være> er subtil, men også, i denne kontekst, vital. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå