Gå til innhold

Automatisk geotagging med speilrefleks og gps ?

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg rimelig sikker på at jeg så en reklame for et canon eos kamera + gps, men nå finner jeg ikke denne igjen..

Er det noen her som vet om det finnes speilreflekskameraer på markedet som har mulighet for tilkobling av gps mottaker for automatisk geotagging av bilder ?

:hmm:

Hadde blitt veldig takknemlig om noen kunne hjulpet meg med å finne dette :)

Endret av Shittu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ellers er vel dette en løsning som er vel så bra - og uten at du trenger en ekstra 'kladd' på kameraet:

Jeg har anskaffet meg en GPS datalogger "GlobalSat DG-100". Koster en drøy tusenlapp hos komplett.no. Denne lagrer posisjonen med noen sekunders mellomrom (brukerdefinerbart). Har plass til 60.000 posisjonsangivelser. Denne har jeg liggende i kamerasekken. Når jeg kommer hjem plugger jeg den inn i USB-porten på PC-en og overfører dataene i GPX-format. Kjører så et lite program jeg har skrevet som sammenligner tidspunktene i GPX-filen med tidspunkt i EXIF-dataene i bildefilen og legger posisjonen inn i EXIF-blokken i bildefilen. Fordelen er at dette virker for alle kamera, også de som ikke har GPS-tilkobling. Ulempen er at det krever ekstra programvare.

Hentet herfra: http://pda.foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTr...m.cgi?id=273138

Lenke til kommentar
Det finnes altså ikke noe som passer til Canon EOS 400 ?   :hmm:

8403302[/snapback]

Det finnes løsning for Linux brukere:

Selv bruker jeg en 350D, Garmin eTrex Vista CX, Programmet GPSbabel for å hente data fra GPS til .GPX fil og programmet digikam for å Geotagge bildene. Programmet GPSBabel tror jeg fungerer på Windows, men Digikam er et Linux program.

For windows kan programmet Robogeo ($40) være et alternativ, du må da ha en GPS mottaker, f.eks. Garmin eTrex serien. eTrex euro er en billig modell, uten kart, som koster ca 1300 kr.

Endret av ahaf
Lenke til kommentar
Det finnes altså ikke noe som passer til Canon EOS 400 ?   :hmm:

8403302[/snapback]

Det finnes løsning for Linux brukere:

Selv bruker jeg en 350D, Garmin eTrex Vista CX, Programmet GPSbabel for å hente data fra GPS til .GPX fil og programmet digikam for å Geotagge bildene. Programmet GPSBabel tror jeg fungerer på Windows, men Digikam er et Linux program.

For windows kan programmet Robogeo ($40) være et alternativ, du må da ha en GPS mottaker, f.eks. Garmin eTrex serien. eTrex euro er en billig modell, uten kart, som koster ca 1300 kr.

8403552[/snapback]

OK. Jeg har en Garmin 60CSx liggende å slenge så jeg får prøve med den. Kunne helst tenkt meg å fått sakene "helautomatisk" rett på infoen på bildet, men det ser ut som at jeg er litt tidlig ute.. :roll:

Tipper at om et år eller to så er dette nesten standard i litt dyrere kameraer.

Endret av Shittu
Lenke til kommentar
Tipper at om et år eller to så er dette nesten standard i litt dyrere kameraer.

men ønsker du egentlig å gjøre geotagging enkelt, eller å ha det i kameraet?

Selv om de dyre kameraene har det om et par år, så vil du antakelig gjerne geotagge bildene fra andre kameraer du bruker også. Løsningene som skisseres over fungerer uavhengig av hvilket kamera du bruker, bare pass på å stille dato og klokke.

Dumt at alle kameraer skal bli dyrere, når det egentlig ikke er noe problem. Og gps-loggere (og mottakere ellers også) blir stadig billigere og mindre framover. Sjekk f.eks. prisen på GR-10 på SparkFun (de har komplett logger også, morsomt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...