Gå til innhold

Skal fotografere i konfirmasjon. Gode råd ønskes

Anbefalte innlegg

Har blitt spurt av en arbeidskollega om jeg kan fotografere i en konfirmasjon om 14 dager og blant annet ta de ”offisielle” konfirmasjonsbildene. Tenker da på å ta bilder i hel/halvfigur av konfirmant i hovedsak og også noen hvor konfirmanten poserer sammen med mor/far. Det skal tas bilder både ute og inne. Inne, i et forhåpentligvis ikke altfor lite rom, rigger jeg opp to studioblitzer, stativ med gråsvart tekstilbakgrunn 3x2 meter. I tillegg kan jeg bruke en stk 430ex blitz på bakgrunnen hvis nødvendig. Tenker å bruke en 5D med 24-105 4.0L. I tillegg har jeg med en 20 D og en 50 mm 1.4 /135 2.0L

Så til spørsmålet, jenta som konfirmeres har bunad med masse sølv. Søstra til konfirmanten ble for 4 år siden fotografert av en lokal fotograf(proff) i samme antrekk. Mora til konfirmanten ble misfornøyd med bildene p.g.a. mye gjenskinn av studioblitzer i sølvet.

Noen tips for å unngå slike problemer? Antar at å ta bilder uten blitz innendørs er uaktuelt

Andre tips for anledningen?

Siste spørsmål. Hva kan en rimelig betaling for et slikt oppdrag være? Det går en time i kjøring, et par timer på selve fotograferingen og et ukjent antall i etterbehandling. Planen er at vedkommende får ferdige redigerte tiff/jpg-filer på en CD og selv besørger utskrifter i ulike størrelser.

Ellers er avtalen at hvis vedkommende ikke er fornøyd med bildene, så blir det heller ikke noen betaling. Så i verste fall blir det 0 kr. i lommeboka, men en god erfaring å ta med uansett

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har to uker på å forberede deg, så det er bare å prøve selv! Finn frem forskjellige blanke ting og prøv deg frem. Denne har vel en viss relevanse: http://strobist.blogspot.com/2006/04/light...or-glasses.html

Ville satset på en paraply ute, gjerne en reflekterende. I tillegg til det ville jeg prøvd med en blitz langt bak som sikter seg inn på siden av hodet for å gi en catchlight.

Lykke til! Og husk, konfirmasjonsbilder ute ved grønne trær er alltid flottest (og husk paraplyen :) øv i god tid på alt)

Lenke til kommentar

Takk for råd EivindF. Får rigge opp utstyret og teste litt i helgen, fruen har bunad:-)

Jeg kan velge mellom to rom på hotellet hvor konfirmasjonen holdes. Det ene har store vinduer på den ene siden som sikkert kan utnyttes i forhold til lyssetting. Det andre rommet er et konferanserom hvor tilgangen på naturlig lys er mye mindre. Her er det vel lettere å "kjøre safe" dvs bare bruke kunstig lys.

Bruker jeg førstnevnte rom, blir modellen rimelig nok mere belyst på en side. Jeg burde vel hatt en reflektor på motsatt side(det har jeg ikke enda), men en paraply på lav styrke kan vel gjøre samme nytten?

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har fått meg reflektor i dag, 42 inches :cool: Den er tiltenkt fotografering av "min" konfirmant, ute. Den er sølv, hvit, gull, svart og grå. Er det hvis det er sol ute jeg trenger den for å unngå skygger på konfirmanten? :dontgetit: (konfirmanten er en gutt i svart dress, så ikke noe sølv å ta hensyn til her :roll:)

Lenke til kommentar

Jeg tok mine første konfirmasjonsbilder i fjor, jeg valgte dog utendørs bilder og hadde kun en reflektor og innebygd blitz på Nikon D200'en min. Skal ikke si at det ble proffe bilder men jeg ble greit fornøyd og mammaen til den unge strålte, synes det var helt topp bilder. Utfordringen for meg var det skiftende skydekket, sol og skygge om hverandre hele tiden, vanskelig å stille seg inn etter det.

Lønsker deg uansett lykke til!

Lenke til kommentar
Jeg har fått meg reflektor i dag, 42 inches :cool: Den er tiltenkt fotografering av "min" konfirmant, ute. Den er sølv, hvit, gull, svart og grå. Er det hvis det er sol ute jeg trenger den for å unngå skygger på konfirmanten?  :dontgetit: (konfirmanten er en gutt i svart dress, så ikke noe sølv å ta hensyn til her :roll:)
Hvor kjøpte du reflektoren?
Lenke til kommentar
Jeg har fått meg reflektor i dag, 42 inches :cool: Den er tiltenkt fotografering av "min" konfirmant, ute. Den er sølv, hvit, gull, svart og grå. Er det hvis det er sol ute jeg trenger den for å unngå skygger på konfirmanten?  :dontgetit: (konfirmanten er en gutt i svart dress, så ikke noe sølv å ta hensyn til her :roll:)

8560581[/snapback]

Du får de hvertfall billig på eBay, søk på "reflector disc" så får du opp mange alternativer.

Lenke til kommentar
Jeg tok mine første konfirmasjonsbilder i fjor, jeg valgte dog utendørs bilder og hadde kun en reflektor og innebygd blitz på Nikon D200'en min. Skal ikke si at det ble proffe bilder men jeg ble greit fornøyd og mammaen til den unge strålte, synes det var helt topp bilder. Utfordringen for meg var det skiftende skydekket, sol og skygge om hverandre hele tiden, vanskelig å stille seg inn etter det.

Lønsker deg uansett lykke til!

8546132[/snapback]

Takk for det :) Fotograferingen er allerede unnagjort og alle ble fornøyde. Tok bilder utendørs med bare en 580 blitz m/omnibounce som ble ganske ok. Inne ble det standard oppsett med svart bakgrunn og studioblitzer.

Det som var ganske lurt i mine øyne i hvert fall, var å reise ut på location (er det det det heter :) ) rigge opp utstyret, ta noen prøvebilder osv. Jeg målte også lyset på forskjellige steder, så nå morroa begynte var alt klart mtp blenderåpning og lukkertid og slike ting. Hadde med en egen lysmåler som var ganske nyttig. Tror nok at jeg brukte en time på forberedelser på plassen. Hadde også med en bærbar pc som jeg lastet bilder over på for å sjekke at bildene ble akseptable for kunden

Så istedet for å ta ting på sparket som jeg pleier, fant jeg ut at godt forarbeide er tingen :thumbup:

Lenke til kommentar

8560581[/snapback]

Kjøpte den på eBay, ja, 60 kr :innocent: Selgeren: http://search.ebay.com/_W0QQfgtpZ1QQfrppZ2...4Q5fPcNQ5fQ5fSI

Endret av kattekwinnen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...