Gå til innhold

Hvordan legge på seg?

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på hvordan en skal legge på seg, evt senke forbrenningen?

Har prøvd og søkt litt, men det eneste som står er at man må spise, spise og atter spise. Nå har det seg slik at jeg har ganske høy forbrenning, dette er noe som er arvelig på ene siden av familien min. Hvor alle er høye og relativt veldig slank.

Kort om meg:

Alder: 18

Høyde: 190

Vekt: 58-60 kg

Jeg spiser 4-5 ganger om dagen, hvor 2-3 av disse er ganske store måltider. Dette har jeg gjort i godt over 1 - 1,5 år.

Frokost: 2 brødskiver med pålegg

Lunsj: 5-6 brødskiver med pålegg

Middag: Fisk, kjøttprodukter etc (normal middags kost)

Kvelds: Alt ifra noen brødskiver til rester ifra middag

Spiser regelmessig mellom måltidene, som feks, yoghurt, frukt osv.

Jeg trener opptil 4 gangen uken, ca. annen hver dag. Har gjort dette i litt over et halvt år nå. Trener på trenings studio, hvor jeg har fått utlevert et personlig trenings skjema i fra treneren min.

Ifjord sommer når jeg begynte på trening, begynte jeg med Whey tech protein pulver, for og øke inntaket av dette siden jeg begynte treningen.

Vekten har ikke økt noe så og si, men muskler det blitt framskritt på, men jeg ønsker først og fremst å få større vekt, altså mer fett etc på kroppen, grunnet at ribbeina vises igrunn ganske godt, og BMIen min er ganske lav til en person i min alder.

Men legen sier at jeg bare har høy forbrenning, så har ikke noen form for sykdom eller spiseforstyrrelser. Er glad i mat og spiser det meste.

Har spist relativt godt i så og si alle år, men fortsatt ingen forbedringer i økning av vekten. Så jeg kan da ikke tro at det bare er og spise ofte og regelmessig for og legge på seg? Derfor så lurer jeg på om det finnes noen form for "sunne og lovlige" stoffer som reduserer forbrenningen i kroppen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du spiser for lite! Fire ganger om dagen er ikke nok (at du spiser frukt/youghurt mellom måltidene teller ikke).

Skal du opp i vekt, spis mye karbohydrater. Havregryn er f.eks en veldig god kilde her. Prøv å få i det havregryn/bananer e.l. hver morgen, til frokost.

Spis 6-7 ganger om dagen (hver tredje time).

Lenke til kommentar

Få i deg betydelig mer kalorier. Da kommer du til å gå opp i vekt.

Når du i løpet av 18 år har opparbeidet deg en vane for hvor mye du spiser så sier det seg selv at det blir uvant med forandring. Selv om du føler deg mett, så spis mer! Metthetsfølelsen kommer til å komme før du er ferdig å spise. Spis oftere og mer så du føler deg skikkelig stappmett til en hver tid. Etter en periode vil du venne deg til det, og det vil bli naturlig for deg å spise mer. Du må stå på i en periode i starten der du tvinger ned på mer mat enn du er vant til.

Lenke til kommentar

Takk for raske svar, nå er ikke jeg sånn mat ekspert. Så er det fiber generelt som har mye karbohydrater i seg osv?

Vet at karbohydrater er sukkerstoffer sammensatt av en kjemish forbindelse, men tenkte på andre mat sorter som feks havergryn

Endret av nPulz
Lenke til kommentar

Målet er ikke å senke forbrenningen, målet er å spise nok til at du ligger i energioverskudd. Spis mer (og helst noe annet enn brød så ofte)!

F.eks. Go' Dag frokostblanding eller havregryn til frokost? Kyllingsalat til lunsj? Finn noe sunt og næringsrikt som du liker å bytte ut brød med.

Lenke til kommentar
Fiber er karbohydrater som ikke kroppen klarer å ta opp, dvs. 0 kalorier.

8399743[/snapback]

Fiber er også mat for de gode tarmbakteriene :p

Hentet fra Iform.no:

Så lenge du gir de rett næring kommer de gode bakteriene til å ha kontroll. Hva er da rett næring for bakteriene? Fiber, siden bakteriene faktisk har enzymer som kan bryte ned disse, og dermed utnytte dem som næring! Fiber er de gode bakterienes favorittbrensel, og så lenge du gir dem fiber, kommer du til å føle deg bra og få alle fordeler som bakteriefloraen kan gi deg.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...