Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tanker og erfaring rundt operasjon av mandler

Ascubal

Anbefalte innlegg

Har nå hatt betennelse i mine mandler siden midten av Januar og skal opereres i morgen kl 12:30.. Til nå har jeg vel hatt 5 Penicillin kurer og ingen har hjulpet meg noe særlig.

Har aldri vært til operasjon før og gruer meg såklart litt til det. Gruer meg mest til de første dagene etter operasjonen.. Synes halsen er så ille, den må brukes uansett.. En må jo drikke eller spise en eller annen gang.

Blir sjukemeldt 2 uker pga dette, som resulterer i muligens frolengelse av læretida og 2 uker hjemme.. En ferie blir det jo ikke akkurat da..

Har forsåvidt vært litt "smart" og satt PC'n rett ved siden av senga mi, og en stor TV rett forran, så skal vel ha noe og gjøre men.. I følge papirer så skal man ikke ha noen form for fysisk aktivitet på 2 uker :(

Er det noen som har noen erfaringer med fjerning av mandlene? Hva man spise etterpå? Hvor vondt det er de første dagene? (Selv om det er individuelt så ønsker jeg gjerne noen meninger her)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heia! Vel, da er det jo en gooood stund siden jeg opererte mine vekk (var vel 7år gammal eller noe), men kan huske det var litt ømt\sårt de første dagene etter operasjonen. Det gikk mye i suppe og kald saft til å starte med iaffal.

Det er ingen "stor" operasjon dette, så blir ikke noen form for helvetestid etterpå tenker jeg, selv om det selvfølgelig er individuelt:)

Ønsker deg lykke til med operasjonen, så får du poste en liten reply her når du har kommer deg hjem igjen!

Lenke til kommentar

Du får ete så mye is du vil etterpå. Gled deg!

Nei, jeg husker ikke så mye av det, annet enn isen. Og når litt is har gjort større inntrykk på meg enn operasjonen, så kan det ikke være så ille. jeg tok til og med noen falske mandler, opererte litt i ørene og noen polypper samtidig.

Lenke til kommentar

Har nå kommet hjem fra sjukehuset.. Kan si at de første timene etter operasjonen var ganske jævlige, masse blod og slim i hele halsen.. Samt vondt i hals og tunge..

Går nå på Voltaren (?!) og Pinex Forte..

Ble litt spesielt med meg da jeg hadde veldig store mandler.. De måtte sy 3-4 sting og drøvelen min ser litt halvsprengt ut.. Blodig :p

Men ellers så funker man jo greit nok etter en sånn operasjon.. Blir noe trøtt sånn helt uten videre men..

Edit, jeg hater og ha vondt i halsen :(

Endret av Ascubal
Lenke til kommentar

Jeg vet at det ikke er særlig godt nå, men det blir deilig senere.

Selv har jeg nesten ikke hatt problemer med halsen siden den tid.

Har bare vondt i halsen en gang i året hvis jeg løper rundt i shorts til desember, men ellers har jeg bare snørr og gørr. Aldri slik som før.

Det er godt å bli kvitt. Husker forresten de sa "ingen fysisk aktivitet på 2 uker" til meg også.

Første jeg gjorde etter operasjonen var å springe ut i gymsalen som var der, og stå på hode og klatre opp og hoppe ned igjen i ribbeveggene. Men det gikk nå bra.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...