Hårek Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Men når det er snakk om ca 200w forskjell så vil PSU selvfølgelig være en bremse under load. 8430438[/snapback] Hvis grafikk-kortet får nok strøm til ikke å kræsje, så vil det ikke yte bedre med mer strøm. Nok er nok. Skal man overklokke, så kan det hende at man klarer høyere stabil overklokk på en bedre PSU (på grunn av mindre transienter i spenningen), men på samme klokking er ytelsen den samme, uavhengig av PSU. Eller tror du at grafikk-kortet trives bedre med litt ordentlig kvalitetsstrøm, og derfor tar i litt ekstra...? 8430650[/snapback] Dette er bare tull. Vis du ikke setter i strøm kontakten på kortet, vil det ikke krasje, men det vil yte veldig dårlig. Så det beviser at kortet ikke må krasje selv om det ikke får nok strøm. 8430685[/snapback] Her misforstår du, dere snakker ikke om det samme. Kort som har ekstra strømkontakt har innebygd logikk som merker at kontakten ikke er satt inn, og dermed vil de strømkrevende og raske delene av kortet ikke bli aktivert. Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Men når det er snakk om ca 200w forskjell så vil PSU selvfølgelig være en bremse under load. 8430438[/snapback] Hvis grafikk-kortet får nok strøm til ikke å kræsje, så vil det ikke yte bedre med mer strøm. Nok er nok. Skal man overklokke, så kan det hende at man klarer høyere stabil overklokk på en bedre PSU (på grunn av mindre transienter i spenningen), men på samme klokking er ytelsen den samme, uavhengig av PSU. Eller tror du at grafikk-kortet trives bedre med litt ordentlig kvalitetsstrøm, og derfor tar i litt ekstra...? 8430650[/snapback] Nja, det kan jo diskuterest. Men hvis han klokker det kortet noe særlig med den psuen der, tviler jeg på at det går bra. Var en gang i tiden da jeg også presset en 360watter hardt, den taklet det fint et par måneder, etter det merket jeg at pc'n av og til bare stoppet, byttet psu og det ordna seg med meg. Mer ytelse vet jeg da ikke om det ble, 360w og 7600gt i SLI er nok ingen bra kombinasjon. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Nå har jeg ikke noen spesielt heftig utdannelse når det kommer til digitale kretser og elektronikk, men jeg mener absolutt at hvis ytelsen skal kunne skalere nedover når PSU-en ikke kan levere nok strøm så må kretsen være designet på en veldig fiffig måte. I utgangspunktet kan jo ikke kretsen vite om PSU-en har mye å gå på eller ligger helt på grensen, så det eneste jeg kan se for meg er at skjermkortet ville måtte ha veldig kjapp logikk som sjekket etter spenningsdropp, for så å veldig hurtig senke klokkehastigheten og kjernespenningen på GPU-en hvis spenningen begynte å synke. Jeg stiller meg veldig tvilende til at et slikt system er i bruk på skjermkort i dag, så IMHO er det ingenting å bekymre seg for så lenge PC-en er stabil og grafikkortet ikke gir artifacts elns. Hvis PSU-en ikke kan levere nok strøm så vil spenningen synke, diverse kretser i PC-en vil ikke få den spenningen de skal ha, og PC-en vil kræsje. Tar jeg feil er det sikkert noen her som kan rette meg Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Når det gjelder bytte/ikke bytte av PSUen så er mitt råd til trådstarter å følge med på spenningene under last og desktop-bruk. Hvis de ikke avviker nevneverdig fra der de sakl være er det kein problem. Gjør de derimot det vil jeg absolutt anbefale å bytte PSU. Så vidt jeg husker så er under 5% avvik et krav i ATX12V-spesifikasjonen, mens under 3% er anbefalt. En annen ide kan være å følge med litt på PSUens temperaturer, jo tyngre last det er for PSUen jo varmere blir den. Bedre kjøling kan så vidt jeg vet hjelpe på stabiliteten (correct me if I'm wrong), men mye varme kan være et tegn på høy belastning. Men allikevel er hovedsaken om det funker. Hvis det ikke er noen artifacts, BSODs, kræsjing, etc så ser jeg ingen grunn til å bytte PSU. Hvis PCen derimot er ustabil bør spenningene sjekkes og hvis de virker merkelige så er det god grunn til å kvitte seg med den gamle PSUen. Forøvrig så påvirker ikke en PSU ytelsen direkte, altså du får ikke høyere FPS med ny PSU, men stabiliteten kan påvirkes krafitg. Hvis det skulle være noe "ekstraordinært" som at PCIe 6-pin ikke er tilkobla er det som tidligere nevnt logikkretser på skjermkortet som vil gjøre at GPUen trekker mindre strøm for å hindre overbelastning, og da vil logisk nok skjermkortet yte dårligere. -G.G. Lenke til kommentar
Rikkely Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Enten så fungerer det eller så fungerer det ikke. Det er ikke sånn at skjermkortet kjører om det får for lite W. Det vil ikke fungere. Maskinen vil pipe når du starter opp, det er pga av at en komponent får for lite strøm. Først da er det kritisk at du bytter PSU. Om du ikke opplever at maskinen slår seg av, så er ikke PSUen et problem. Allikevel vil jeg anbefale deg å investere i en ny PSU, det er med tanke på oppgradering og overklokking. Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Enten så fungerer det eller så fungerer det ikke. 8432199[/snapback] Så spørs det jo hvor lenge det fungerer også.. Lenke til kommentar
Megern Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Enten så fungerer det eller så fungerer det ikke. 8432199[/snapback] Så spørs det jo hvor lenge det fungerer også.. 8440674[/snapback] Det har du rett i. Vis man stresser psu mye over lengere tid, så kan psu ta kvelden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå