Gå til innhold

31 drept i ny skole-massakre i USA

Anbefalte innlegg

Jeg er enig med det Snekker'n skriver. Men jeg tviler på om det i det hele tatt er mulig å gjøre våpen utilgjengelig.

Og for å bruke NRA-retorikk: If guns are outlawed, only outlaws will have guns.

Det vil si, at de vi minst ønsker skal ha tilgang på våpen, fortsatt vil ha det.

Og for å være litt ufølsom, slike massakrer er ikke noe stort problem sett i forhold til antall drepte. De er tragiske, men sansynligheten for å bli drept på denne måten er ekstremt lav. Problemet er altså ikke selve hendelsen, men om slike hendelser er et symptom på noe annet som er galt i samfunnet. Og om det er tilfelle, så løser man ikke det ved å gjøre tilgangen på våpen noe vanskeligere.

Så selv om jeg er enig i at tilgang til våpen er med på å gjøre slike hendelser mulig, så mener jeg allikevel at det å fokusere på våpentilgangen er feil fokus: Det krever for mye å gjøre noe med. Virkningen er beskjeden. Problemet ligger andre steder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En tragedie. Forhåpentligvis forsvinner ikke den hendelsen i et hav med debatter om våpenlover, alt det negative med USA/høyresiden/venstresiden, mobbing, skadelige filmer og tv-spill, fokuset burde vært på tragedien og ikke hvordan alle "special interest groups" klarer å vri hendelsen slik at den passer dem.

8401995[/snapback]

Startet allerede i lederen hos dagbladet i dag.

Lenke til kommentar

Hvis man klarer å drepe over 30 mennesker, og går inn som en kommandosoldat på oppdrag, så er det stor sjanse for at man er så våpengal at man uansett ville klart å få tak i det man trengte. NOKAS-folka er typiske eksempler på folk som hadde planlagt godt og uansett fikk tak i det de ville ha.

Strengere våpenkontroll vil kanskje minske drap på enkeltpersoner (typiske drap av venner, familiemedlemmer, amatørmessige bankran). Men det vil neppe stoppe godt planlagte massakrer utført av folk som har bestemt seg og åpenbart trent mye, slik som denne personen.

Lenke til kommentar
Dessuten vet de på at det er en kinesisk utvekslingsstudent som har først skutt kjæresten og det som han trodde var rivalen. Deretter har han gått helt i svart.

Akkurat nå tror jeg ikke dette handler om "mobbing" , men kanskje noe knyttet til psykose. Hvem vet hvilke fremtidsutsikter en kinesisk student med begredelige resultater har når han kommer hjem til Kina og har sviktet sitt kommunistiske hjemland med dårlige karakterer. Kanskje en dårlig betalt offentlig jobb på landsbygda? :mad:

men det blir å spekulere.

8404688[/snapback]

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=190910

Forøvrig er denne kommentaren fra kineseren som prøver å renvaske seg intereressant:

"Jeg tror at hvis Virginia tech-studenter fikk lov til å gå med skjulte våpen ville denne situasjonen blitt avsluttet mye tidligere"

Javisst, for om enhver idiot får gå rundt med skjulte drapsvåpen som er både raske, effektive og lette å bruke, da blir alt bra! :hmm:

Edit: fjernet unødvendig kommentar

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
Dessuten vet de på at det er en kinesisk utvekslingsstudent som har først skutt kjæresten og det som han trodde var rivalen. Deretter har han gått helt i svart.

Akkurat nå tror jeg ikke dette handler om "mobbing" , men kanskje noe knyttet til psykose. Hvem vet hvilke fremtidsutsikter en kinesisk student med begredelige resultater har når han kommer hjem til Kina og har sviktet sitt kommunistiske hjemland med dårlige karakterer. Kanskje en dårlig betalt offentlig jobb på landsbygda? :mad:

8404688[/snapback]

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=190910

Forøvrig er denne kommentaren fra kineseren som prøver å renvaske seg intereressant:

"Jeg tror at hvis Virginia tech-studenter fikk lov til å gå med skjulte våpen ville denne situasjonen blitt avsluttet mye tidligere"

Javisst, for om enhver idiot får gå rundt med skjulte drapsvåpen som er både raske, effektive og lette å bruke, da blir alt bra! :hmm:

Edit: fjernet unødvendig kommentar

8405164[/snapback]

Merkelig hvor korttenkte noen av de pro-våpen yttringene er.

Hvordan svarer de hvis du spør om det er en god ide at alle skal bære våpen når det oppstår situasjoner der en slåsskamp blir opphetet og resulterer i et drap isteden for en knekt nese?

Endret av Fredrik-
Lenke til kommentar
Hvem vet hvilke fremtidsutsikter en kinesisk student med begredelige resultater har når han kommer hjem til Kina og har sviktet sitt kommunistiske hjemland med dårlige karakterer. Kanskje en dårlig betalt offentlig jobb på landsbygda? :mad:

8404688[/snapback]

Han var fra Sør-Korea. :roll:

Lenke til kommentar
Trist det her.

Som alltid så skylder jeg på den liberale våpenloven USA har.

Desverre så tror ikke jeg at USA vil lære av denne situasjonen.

8399051[/snapback]

Hadde den bare vært ennå mere liberal slik at alle elevene kunne bære våpen skjult, for å beskytte seg, ville nok episoden stoppet lenge før enn den gjorde. Drapsmannen ville kanskje til og med vært skremt til å holde seg unna det han planla, hvis han visste om at elever fikk bære våpen for beskyttelse.

Lenke til kommentar
En tragedie. Forhåpentligvis forsvinner ikke den hendelsen i et hav med debatter om våpenlover, alt det negative med USA/høyresiden/venstresiden, mobbing, skadelige filmer og tv-spill, fokuset burde vært på tragedien og ikke hvordan alle "special interest groups" klarer å vri hendelsen slik at den passer dem.

8401995[/snapback]

Startet allerede i lederen hos dagbladet i dag.

8404938[/snapback]

Når sant skal sies er denne hendelsen veldig liten i den store sammenhengen. Jada, det er veldig trist osv., men at man ikke skal debattere slike ting eller fokusere på dem bare av respekt blir veldig dumt. Andre dødsårsaker tar langt flere liv enn slike skyteepisoder, men disse får ikke fokus. Det ville vært veldig dumt å ikke fokusere på dødsårsaken i denne saken, når den faktisk er i fokus. At folk diskuterer våpenlover er både forståelig og bra.

Når det er sagt fatter jeg ikke hva høyresiden/venstresiden, skadelige filmer og tv-spill og slikt har med saken å gjøre. Disse bidro på ingen måte til at alle disse folkene døde, så de er ikke spesielt relevante.

Lenke til kommentar
Trist det her.

Som alltid så skylder jeg på den liberale våpenloven USA har.

Desverre så tror ikke jeg at USA vil lære av denne situasjonen.

8399051[/snapback]

Hadde den bare vært ennå mere liberal slik at alle elevene kunne bære våpen skjult, for å beskytte seg, ville nok episoden stoppet lenge før enn den gjorde. Drapsmannen ville kanskje til og med vært skremt til å holde seg unna det han planla, hvis han visste om at elever fikk bære våpen for beskyttelse.

8406200[/snapback]

Tror ikke han var så veldig skuddredd han karen. Han blåste hodet av seg når han var ferdig.

Å gi folk fri tilgang til våpen er idiotisk, med mindre man bor på Svalbard. Ikke noe mer å si om den saken.

Lenke til kommentar

nei, ikke ironisk, du skjønte ikke hva jeg mente.

I norge, hvor det er vanskeligere å få tak i pistoler/rifler, bruker gjerne de som føler seg desperate nok kniv i stedet, bare se på diverse knivstikkinger på skoler i oslo.

Hadde vi hatt samme våpenloven som i usa, og ALLE hadde våpen, hva tror du da ville skjedd når denne ungdommen fant ut at livet ikke var verdt å leve, og han ville ta med seg de som var hans plagere med seg?

Lenke til kommentar
Hadde vi hatt samme våpenloven som i usa, og ALLE hadde våpen, hva tror du da ville skjedd når denne ungdommen fant ut at livet ikke var verdt å leve, og han ville ta med seg de som var hans plagere med seg?

8406832[/snapback]

Norge er ett av landene i verden med høyest våpentetthet.

Ref: http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article544110.ece

Selv om det er høyere tetthet i USA, så er det nok andre faktorer enn bare våpentettheten man må se på.

Lenke til kommentar
Er vel liten tvil om at lett tilgang til våpen slik som i USA, øker faren for tragedier. Tenk om alle norske bilister i tillegg til refleksvesten, også skulle hatt en pistol liggende i hanskerommet.  :cry:

8406982[/snapback]

De fleste amerikanere (etter min erfaring, i alle fall) og en del andre mener at økt tilgang til våpen vil redusere antall og omfang på slike hendelser. Hvordan de klarer å få regnestykket drapsvåpen + flere drapsvåpen = færre drap til å gå opp vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Det er som Me Sjøl sier. Denne debatten (hvis det blir noen debatt) kommer til å gå like mye på at amerikanere må få MERE tilgang på håndvåpen så de kan forsvare seg og familien mot sånne gærninger. Ikke avskaffe grunnloven. Det vil aldri skje.

Lenke til kommentar
Er vel liten tvil om at lett tilgang til våpen slik som i USA, øker faren for tragedier. Tenk om alle norske bilister i tillegg til refleksvesten, også skulle hatt en pistol liggende i hanskerommet.  :cry:

8406982[/snapback]

Det er vanskelig å forsvare seg mot kollisjoner med et håndvåpen. Man kan derimot forsvare seg mot angripere med et håndvåpen.

8406982[/snapback]

De fleste amerikanere (etter min erfaring, i alle fall) og en del andre mener at økt tilgang til våpen vil redusere antall og omfang på slike hendelser. Hvordan de klarer å få regnestykket drapsvåpen + flere drapsvåpen = færre drap til å gå opp vet ikke jeg.

8407010[/snapback]

Tankegangen er selvsagt at da kan man forsvare seg når man blir angrepet. Det er vel ikke så vanskelig å forstå?

Om det er en god tanke er en annen sak. Det vil nok i det store og hele være de som er villige til å bruke våpen som ville tjene på det. Og det er ikke gjennomsnittspersonen.

Men akkurat slike hendelser som dette kunne muligens vært stoppet raskere dersom det var fler våpen tilgjengelig. (Eller om politiet hadde vært raskere til stede.)

Lenke til kommentar

8406832[/snapback]

Norge er ett av landene i verden med høyest våpentetthet.

Ref: http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article544110.ece

Selv om det er høyere tetthet i USA, så er det nok andre faktorer enn bare våpentettheten man må se på.

8406951[/snapback]

Jepp. Våpentype har også mye å si. I norge er det f.eks. mye flere rene jaktvåpen istedetfor "home protection" (home protection er alt fra 9mm pistoler, .45 revolvere til pumpehagler og AK47. Det er liksom ikke så lett å ta med seg hagla til pappa på skolen.

Tror også det kan være flere ting en bare våpen med i bildet. Sammfunns-strukturen i USA kan jo ha noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...