Gå til innhold

31 drept i ny skole-massakre i USA


Anbefalte innlegg

Hurra, ifølge Jack Thompson prøvde han å kle seg ut som helten sin ifra "Counter Strike: Half Life." Og han har brukt Doom til å trene seg opp til å bli en kaldblodig morder! Å, disse onde spillene, altså. Tullingen gråt til og med under intervjet fordi han var så bekymret for at flere barn skal ble drept av disse djevleverkene. Herre jemini, Fox News trenger et skikkelig kvalitetsfilter.

 

Red.: Oooh, Westbro Baptist Church vet hvorfor det skjedde: "Why did this happen, you ask? It's simple. Your military chose to shoot at the servants of God today, and all they got for their effort was terror. Then, the LORD your God sent a crazed madman to shoot at your children. Was God asleep while this took place? Was He on vacation? Of course not. He willed this to happen to punish you for assailing His servants."

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke Jack Thompson morderen her, så det blir litt feil å bruke masse tid på å debattere ham..

 

Det som kommer til å skje nå er at de blir oppblussing i våpendebatten, helt klart, men ikke helt som vi tror. Hendelser som dette gjør nemlig at amerikanere blir enda mere pro-guns, for de må jo kunne beskytte seg og sin familie mot galninger som han. Ikke motsatt.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg kan ikke hjelpe for å undres om hva som driver mennesker til å gjøre det de gjør. I går kveld begynte nyheten å tikke inn om skolemasakren på Virigina Tech, og det er verdt å tenke gjennom hvorfor slikt skjer rundt omkring, og hva vi kan lære av det.

 

Har noen noen formening om hva som driver et menneske til å gjøre noe så umenneskelig som å skyte over 30 av siden medelever? Disse drapene er ikke affektdrap for et menneske som i et øyeblikk ser svart, de er nøye planlagt, gjennomtenkt, og til tider snakket om med medelever på forhånd.

 

Det første som datt ned i hodet mitt var at dette må henge sammen med taper/vinner kulturen i USA, kombinert med en kultur hvor vold og våpen er utbredt, til tider tilbedt, og en sterk fokus på indivualisme.

 

For en person som er psyket ned som "taper", vil det kanskje være en logisk konklusjon at han kan heve sin respekt ved å utføre en masakre. Han har jo ikke noe å tape. I hans verden er han ikke noe verdt, han er en "taper". Alle som har vært unge vet at unger og ungdom kan være rå, brutale, gjeng-orientert og totalt hennsynsløse.

 

Noen tanker? Er det noe vi kan lære?

 

.. K

Lenke til kommentar
For en person som er psyket ned som "taper",  vil det kanskje være en logisk konklusjon at han kan heve sin respekt ved å utføre en masakre.  Han har jo ikke noe å tape.  I hans verden er han ikke noe verdt, han er en "taper".  Alle som har vært unge vet at unger og ungdom kan være rå, brutale, gjeng-orientert og totalt hennsynsløse.

8403673[/snapback]

Dette er misbruk av logikk. Det er ingen logisk konklusjon at du vil heve din respekt om du begår en masakre. Det er en irrasjonell konklusjon bare et sykt menneske ville kommet med.

Lenke til kommentar
Du kanskje. Jeg hadde ikke visst hvor jeg skulle begynne å lete engang!

I USA kunne jeg spasert inn på Wal-mart og kjøpt over disk..

 

 

Stor forskjell?

8404033[/snapback]

 

Vet ikke alle klarer det. Poenget var at hvis man absolutt vil inn å drepe en haug mennesker på en skole, så er ikke det å skaffe seg ett våpen verdens største problem.

Lenke til kommentar
Dette er misbruk av logikk. Det er ingen logisk konklusjon at du vil heve din respekt om du begår en masakre. Det er en irrasjonell konklusjon bare et sykt menneske ville kommet med.

8403883[/snapback]

Hvem sa logikk alltid har noe med medfølelse og menneskelighet å gjøre (som jeg antar du mener med "sykt").

 

Hvis man i i 1940 var overbevist om at jødene er årsaken til all verdens lidelse, og så på de som ikke-mennesker uten verdi er det logisk å gjøre som Hitler. Sykt, ja, men ikke direkte ulogisk. I dag vet dog de fleste bedre. Mye av det syke i verden stammer fra at vi ikke ser verden som den virkelig er, og trekker konklusjoner om hva man må gjøre ut fra det man vet/tror.

 

Det er også klart vi ha noen instiktive sosiale sperrer på ting som drap og vold, men det er like klart når man ser på historien at disse sperrene kan overstyres når presset blir for stort, som med alt annet.

 

Det handler om å ikke senke mennesker ned i en opplevelse av verden som er så ute av kontakt med vår felles virkelighet til at slike handlinger kan seès som reelle valg for personen.

 

(for ordens skyld: vi vet ikke mye om denne spesifikke saken enda, men det virker som personene som har utført lignende ting tidligere har det til felles at de har vært utstøtt og blitt voldsfiksert, kanskje for å gjenvinne "respekt", eller respektens onde tvillingbror "frykt")

Endret av Knutsi
Lenke til kommentar
Hvor blir det av alle de idiotiske konspirasjons teoriene? :hmm:

8404112[/snapback]

Det er helt klart regjeringen som står bak. Deres mål er:

 

* Å styrke samholdet og den amerikanske kollektive moralen, som er ganske lav for øyeblikket

* Å styrke religiøsiteten, som de ser som under angrep fra alle ateistbøkene som har kommet i statene i det siste

* Å styrke troen på retten til å bære våpen

* Å få seg en god latter

 

Derfor har Bush & co, sammen med Al-Qaida og en galning, kokt sammen en plan for å vekke den amerikanske kollektive samvittigheten. Her kan vi spore transaksjoner til både Irak, Iran, Nord-Korea og Kina. Og selvfølgelig Israel. Britene er også med.

 

Dette er nøye kalkulert og utspekulert. Disse kaldblodige drapene er bestilt med Bushs private telefon. Bare vent litt, så skal jeg finne fram noen telefonutskrifter...

 

:roll:

Lenke til kommentar
En blogg som ryktes å tilhøre gjerningsmannen viser en svært våpenglad person som tydelgivis vet hva han holder på med. Velger dog ikke å legge ut noe link til den.

8402681[/snapback]

Hvis du ser på vg.no så ser du at det er ganske så stor sannsynlighet for at du har sett på feil blogg ;)

Lenke til kommentar

Tviler på at dette har noe med dataspill eller musikk å gjøre - han er vel student ved et universitet og ikke en eller annen ungdomsskole........ :devil:

 

Dessuten vet de på at det er en kinesisk utvekslingsstudent som har først skutt kjæresten og det som han trodde var rivalen. Deretter har han gått helt i svart.

 

Akkurat nå tror jeg ikke dette handler om "mobbing" , men kanskje noe knyttet til psykose. Hvem vet hvilke fremtidsutsikter en kinesisk student med begredelige resultater har når han kommer hjem til Kina og har sviktet sitt kommunistiske hjemland med dårlige karakterer. Kanskje en dårlig betalt offentlig jobb på landsbygda? :mad:

 

men det blir å spekulere.

Lenke til kommentar
Eg er einig med dei som seier at det ikkje er våpenet i seg sjølv som er problemet, men personen bak. Eg meiner det vert alt for enkelt å skulde på liberal våpenpolitikk - me må grave oss atskillig djupare ned i materien enn som så, og finne ut kva som er den bakanforliggjande årsaka til at folk gjer slikt som dette. Ein kan gjere seg mange tankar om desse tinga, utan at eg skal gå noko vidare inn på det akkurat no.

 

Uansett, eit våpen er ikkje farleg i seg sjølv. Det er eit reiskap, ein ting. Menneske, derimot, er livsfarlege - det har me vist gong på gong opp gjennom historien...

8400391[/snapback]

 

Men om ikke våpnet fantes lett tilgjengelig så kunne jo det medvirke til at slike tragedier ikke skjedde.

Det er ingen tvil om at det er en sammenheng mellom hvor lett noe er tigjengelig og bruken av dette, det gjelder også for våpen :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...