Gå til innhold

31 drept i ny skole-massakre i USA


Anbefalte innlegg

En tragedie uten tvil, men når man tar et land med over 300 millioner mennesker og slenger inn våpenlover som forhåpentligvis blir endret snart så vil slikt dessverre skje. Titt og ofte stemmer ikke helt, det er 23 000 high schools i USA og 2 600 colleges, og 18 ganger siden 1927 har det foregått en såkalt "school shooting". Gjennomsnittlig har mellom 5 og 10 stykker blitt drept, som betyr at ikke en gang 200 av 300 millioner er blitt drept.

 

Sammenligner vi med norske tall så tilsvarer det 2.7 drepte skoleelever på 80 år. Det er fælt å bryte ned menneskeliv til statistikk på den måten, men det er ikke alle som forstår nettopp hvor stort USA er og hvor mange det er som bor der, og at det ikke kan sammenlignes med Norge. Sjansen for å bli skutt på en skole i USA er ikke mye større enn den er her, annet enn at vi i Norge ikke har tilgang til skytevåpen og bruker kniv/balltre/lignende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen er også at mens Norge sliter med å krysse 5 millioner innbyggere, så har USA over 300, i tillegg til alle de ulovlige ikke-registrerte immigrantene. Dette fører til større hyppighet, som kombinert med en libral våpenlov, dårlig støtteaparat og store klasseforskjeller er en mildt sagt dårlig kombinasjon.

 

Sier ikke at det er ok at slikt skjer, men i et land med så mange mennesker og en enorm mediadekning så hører man oftere om slikt der enn andre mer ukjente plasser.

Lenke til kommentar
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1739889.ece

 

Ikke langt unna akkurat.

 

Ungdommer som har stått bak denne typen ugjerninger, har i flere tilfeller vært opphengt i spesielle typer medier, som dataspill hvor oppgaven er å skyte motstandere.

8400519[/snapback]

Hmm, jeg lurer på hvor mange amerikanske ungdommer det finnes som aldri har spilt et voldelig dataspill.

Lenke til kommentar
En tragedie uten tvil, men når man tar et land med over 300 millioner mennesker og slenger inn våpenlover som forhåpentligvis blir endret snart så vil slikt dessverre skje. Titt og ofte stemmer ikke helt, det er 23 000 high schools i USA og 2 600 colleges, og 18 ganger siden 1927 har det foregått en såkalt "school shooting". Gjennomsnittlig har mellom 5 og 10 stykker blitt drept, som betyr at ikke en gang 200 av 300 millioner er blitt drept.

 

Sammenligner vi med norske tall så tilsvarer det 2.7 drepte skoleelever på 80 år. Det er fælt å bryte ned menneskeliv til statistikk på den måten, men det er ikke alle som forstår nettopp hvor stort USA er og hvor mange det er som bor der, og at det ikke kan sammenlignes med Norge. Sjansen for å bli skutt på en skole i USA er ikke mye større enn den er her, annet enn at vi i Norge ikke har tilgang til skytevåpen og bruker kniv/balltre/lignende.

8400615[/snapback]

 

Imponert over kunnskapene dine!

 

Jo, selvsagt er sjansen liten da USA er så stort. Jeg lar meg selvsagt ikke stoppe av dette. Det blir jo like latterlig som å avbestille USA-turen pga 11. september.

Lenke til kommentar
Nå får vel karene som lobbyerer for å forby voldelige dataspill enda mere blod på tann, tipper jeg. Vedder på de undersøker huset til skytteren og finner GTA eller Doom 3 der. Eller kanskje noen actionfilmer, så det også kan forbys.

8400137[/snapback]

 

Jeg for min del holder en knapp på rockemusikk.. Judas Priest eller Marilyn Manson.

Lenke til kommentar
Trist det her.

Som alltid så skylder jeg på den liberale våpenloven USA har.

Desverre så tror ikke jeg at USA vil lære av denne situasjonen.

8399051[/snapback]

 

Kan ikke KUN skylde på loven. En person som sterkt ØNSKER å gjøre dette, kan klare det i Norge også.

 

Det er noe galt med USA på andre områder også. Ikke lett å si hva, men vanlige mennesker ville ikke gjort noe slik, selv om våpen var fullt tilgjengelig og de fikk penger for det.

Lenke til kommentar

Uten at jeg orker å kommentere så mye, vil jeg også slenge inn at jeg har tenkt litt på dette med skolekulturen i USA, og at det er nettopp derfor mye av dette skjer på skoler. Greit nok at det er offentlige steder hvor mange ungdommer befinner seg på samme tidspunkt, men vi må huske at i USA er skolehverdagen en større del av livet deres enn for oss nordmenn.

 

Enkelte ungdommer som er litt rabiate har kanskje en større trang til å utøve disse forferdelige handlingene på skolen enn hva som er tilfellet i Norge. Dette henger selvsagt sammen med de fantastisk teite våpenlovene og antall innbyggere i USA.

Lenke til kommentar
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1739889.ece

 

Ikke langt unna akkurat.

 

Ungdommer som har stått bak denne typen ugjerninger, har i flere tilfeller vært opphengt i spesielle typer medier, som dataspill hvor oppgaven er å skyte motstandere.

8400519[/snapback]

Hmm, jeg lurer på hvor mange amerikanske ungdommer det finnes som aldri har spilt et voldelig dataspill.

8400728[/snapback]

Nå er det vel ikke lenge før klipp som dette Blir sendt i fullt alvor også i Norge :roll:

Lenke til kommentar
Er slike hendelser et symptom på et større helhetlig problem for USA?

8399210[/snapback]

Det skjer i hvertfall påfallende ofte synes jeg. Jeg vil absolutt kalle det et amerikansk fenomen. Om det er våpen-loven eller holdningen til våpen og menneskeliv eller noe annet vet jeg ikke. Men det kan ikke være tilfeldig at dette stadig skjer.

 

Det er vel ikke bare snakk om pistoler som folk flest kan kjøpe der borte? Kan ikke folk kjøpe automatvåpen som M16 og AK osv også? Vet ikke helt hvordan reglene er der, men vet at det er mange privatpersoner som eier automatvåpen fullt lovlig uten å være tilknyttet militæret.

8399324[/snapback]

 

I motsetning til vanlig tro er det IKKE lov å selge automatvåpen i usa.

 

Ja du får kjøpt sivile versjoner av AR15/M16 og diverse AK modeller, men disse er semiautomatiske versjoner.

 

Problemet er at disse er enkle å gjøre om til helautomat. Sågar selger ofte våpenselgeren litteratur på hvordan man kan gjøre dette selv(!) under bordet. Det er da ikke ett lovlig våpen lengre, selv om man kanskje har kjøpt og registrert det som ett semiautomatisk våpen :)

8399569[/snapback]

 

Tror ikke han brukte automat. Videoen tyder på at det er pistol.

Lenke til kommentar
Er slike hendelser et symptom på et større helhetlig problem for USA?

8399210[/snapback]

Det skjer i hvertfall påfallende ofte synes jeg. Jeg vil absolutt kalle det et amerikansk fenomen. Om det er våpen-loven eller holdningen til våpen og menneskeliv eller noe annet vet jeg ikke. Men det kan ikke være tilfeldig at dette stadig skjer.

 

Det er vel ikke bare snakk om pistoler som folk flest kan kjøpe der borte? Kan ikke folk kjøpe automatvåpen som M16 og AK osv også? Vet ikke helt hvordan reglene er der, men vet at det er mange privatpersoner som eier automatvåpen fullt lovlig uten å være tilknyttet militæret.

8399324[/snapback]

 

I motsetning til vanlig tro er det IKKE lov å selge automatvåpen i usa.

 

Ja du får kjøpt sivile versjoner av AR15/M16 og diverse AK modeller, men disse er semiautomatiske versjoner.

 

Problemet er at disse er enkle å gjøre om til helautomat. Sågar selger ofte våpenselgeren litteratur på hvordan man kan gjøre dette selv(!) under bordet. Det er da ikke ett lovlig våpen lengre, selv om man kanskje har kjøpt og registrert det som ett semiautomatisk våpen :)

8399569[/snapback]

 

Tror ikke han brukte automat. Videoen tyder på at det er pistol.

8400834[/snapback]

 

På nyhetene sa de tungt bevepnet, men det spørs jo hvordan man definerer det. Når jeg hører tungt bevepet tenker jeg noe i retning av Rambo med M-60.

 

Kremt M60

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar

I dag?

 

Er det Aftenpostens journalist som har skrevet dette eller er det en del av intervjuet? Hvis det er journalisten som skrev artikkelen så må jeg le av det. De klarer å få fram dette atter en gang. Jeg skjønner ikke helt hvorfor de alltid henter fram dette. Det begynner bra, at selvbildet til personene som gjør dette har blitt krenket (les: sosialt utstøtte, mobbing osv.) men å avslutte med at disse personene har som oftest vært opptatte av "spesielle" medier som dataspill der oppgaven er å skyte hverandre. Det er nesten på nivå med å si at bilen har ansvar ettersom at personen har ofte kjørt bil OMGNOES.

 

"Ungdommer som har stått bak denne typen ugjerninger, har i flere tilfeller vært opphengt i spesielle typer medier, som dataspill hvor oppgaven er å skyte motstandere."

 

 

Dog er det jo jævlig trist at det skjer, nesten så virker det som om et desperat "Ingen vet jeg eksisterer. Nå skal jeg vise de så jævlig. Overgå alle andre, største skolemassakren i landet."

Lenke til kommentar

Er det Aftenpostens journalist som har skrevet dette eller er det en del av intervjuet?

 

"Ungdommer som har stått bak denne typen ugjerninger, har i flere tilfeller vært opphengt i spesielle typer medier, som dataspill hvor oppgaven er å skyte motstandere."

 

Hvis det er journalisten som skrev artikkelen så må jeg le av det. De klarer å få fram dette atter en gang. Jeg skjønner ikke helt hvorfor de alltid henter fram dette. Det begynner bra, at selvbildet til personene som gjør dette har blitt krenket (les: sosialt utstøtte, mobbing osv.) men å avslutte med at disse personene har som oftest vært opptatte av "spesielle" medier som dataspill der oppgaven er å skyte hverandre. Det er nesten på nivå med å si at bilen har ansvar ettersom at personen har ofte kjørt bil OMGNOES.

 

 

Dog er det jo jævlig trist at det skjer, nesten så virker det som om et desperat "Ingen vet jeg eksisterer. Nå skal jeg vise de så jævlig. Overgå alle andre, største skolemassakren i landet."

Lenke til kommentar
Nå skriver dagbladet at det er minst 29(!) døde. I såfall er vel dette den værste skole-massakren noen sinne..

 

CBS sier 30. Litt forvirring rundt antallet nå og overivrige medier, men dette ser bare værre og værre ut.

8399458[/snapback]

 

Ikke den verste skolemassakren noensinne :)

 

Bombingen i Bath (også Amerikansk) og Gisselsituasjonen i Beslan har vært episoder som har krevd flere menneskeliv.

 

Det er dog den største skoleskytingen på amerikansk jord.

Lenke til kommentar

Hvis man tar "high school komedier" og slike filmer litt på alvor og ser på denne...jeg vil kalle det "mobbekulturen" i amerikanske skoler, med den sosiale eliten og "freaks" og outsidere, er det merkelig at enkelte av dem klikker?

 

Hvis jeg hadde vært en amerikansk skoleungdom hadde jeg iallefall ALDRI våget å aktivt mobbe/trakasere noen. Jeg mener, du vet aldri når de kommer tilbake med ryggsekken lastet med våpen....

 

Staff and students hiding in the library exterior rooms said they heard the gunmen utter things such as "Everyone with a white cap or baseball cap, stand up!" and "All jocks stand up! We'll get the guys in white hats!" (wearing a white baseball cap at Columbine was a tradition amongst sports team members). When no one stood up, Eric was heard to say: "Fine, I'll start shooting anyway!"
Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Det skjer i hvertfall påfallende ofte synes jeg. Jeg vil absolutt kalle det et amerikansk fenomen. Om det er våpen-loven eller holdningen til våpen og menneskeliv eller noe annet vet jeg ikke. Men det kan ikke være tilfeldig at dette stadig skjer.

 

Det har skjedd mange ganger i Europa også. Men det har folk en tendens til å "glemme". Hadde Norge hatt 300mill mennesker, så hadde vi nok hatt noen stygge hendelser her også. Jeg sier ikke at våpenloven har null å si her, men man er naiv om man tror dette kun skyldes amerikanske holdninger.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Hvis man tar "high school komedier" og slike filmer litt på alvor og ser på denne...jeg vil kalle det "mobbekulturen" i amerikanske skoler, med den sosiale eliten og "freaks" og outsidere, er det merkelig at enkelte av dem klikker?

 

Mobbekultur er dessverre ikke noe særskilt amerikansk fenomen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...