thinkdifferent Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Hei! Veit ikke helt hvor jeg skal plassere dette, men prøver her. Hvis en moderator mener den skulle vært i MC kategorien, så kan han/hun bare flytte den Som vi veit her i Norge så har vi en fartssperre på 45km/t på mopeder og scootere. Men, gjelder dette også på antall hestekrefter? Dvs. min Derbi skal vel egentlig ikke yte mer enn 2,35 HK, tror jeg. Saken er altså, jeg har fjernet plomba i min moped, men pga. det store derevet (altså tannhjulet) bak, så går den ikke noe mer enn ca. 5km/t på flata. Mopeden går jo fortere i oppoverbakker (går i ca. 40km/t oppover) enn det den egentlig skal, men den er jo mye bedre å kjøre... Gjelds dette da som trim? Kan jeg da bli stoppet å få en bot på 4200kr? (Er det ikke noe sånt det er nå?)... Det skal også nevnes at mopeden ser eller høres hverken trimmet ut. Takker for alle svar og innspill Vennlig hilsen Truls Lenke til kommentar
cozmos Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 bot og utsettelse på sertifikatet klasse b.. Lenke til kommentar
Spifflelight Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Du _kan_ risikere bot og utsettelse på lappen. Det er (vanligvis) to måter det kan bli oppdaget at moppen din er trimmet: 1. Onkel politi ser deg kjøre fortere en det du har lov til, og stopper deg, ser over mopeden etc. Men siden alt er originaldeler, så skal ikke dette være noe problem. 2. Biltilsynet har kontroll, der de har sin beryktede "tralle", en slags rullende landevei, om du er med meg. Der setter de mopeden oppå, og sjekker toppfarten. Tralla har en rullemotstand som tilsvarer vanlig flat vei. Ettersom du har en topp på ca 50 Km/h, og speedometeret på de fleste mopeder viser grovt feil, tror jeg nok du skal slippe greit unna der også, det aksepteres et slingringsmonn på rundt 5 Km/h, fordi forskjellige motorer reagerer ulikt på plomberingene. Uansett, ville anbefalt deg å tatt lappen på lett MC. Der får du MYE berde opplæring, og er bedre skikket for trafikken. Det er en del dyrere, men du kommer til å få en del igjen for det når du er 18 og skal ha bil, blandt annet bonus på forsikring, og ofte rabatt pga 2 år på MC, der opplæringen som sagt er bedre enn moped. Og, man blir mye sikrere i trafikken når man får bil, mht trafikkforståelse, beregning, forutse hendelser osv. Bruk disse argumentene overfor foreldre, få dem til å sponse deg med lappen der =) //henrik// Edit: typo's Endret 17. april 2007 av henbre2 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Først for å ta den vanlige straffen: 1. Forenklet forelegg. 2. Skilta klipt av, må vise mopeden for å få igjen skilta. 3. Kan miste "lappen" og få utsettelse for kl. b. Nr. 3 er svært sjelden, ihvertfall første gangen. Men det som få ungdom faktisk tenker over at de får regress krav fra forsikringsselskapet hvis det skulle skje noe. Big deal tenker sikkert mange her sikkert. Men hva hvis dere gjør skade på en person som den vil ha gjennom hele livet, kan det fort bli regress i million klassen. Litt kjipt å sitte med gjeld som 40 åring for noe man gjorde som en 16 åring fordi man synes mopeden gikk litt for sakte. Lenke til kommentar
thinkdifferent Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Takker for svar Men, på denne tralla til biltilsynet, ser de bare toppfart der, eller har de også noen måleinstrumenter for antall HK?... Er de jeg er litt bekymra for, i og med at mopeden er mye sprekere enn den var når jeg kjøpte den. @henbre2: At lett MC er bedre (både opplæring og sykkel ), er jeg totalt enig i, men er bare ut denne sommeren nå, så skal jeg ha billappen... Speedometer viser drøyt 10km/t for mye, så det viser ca. 60km/t på flat mark. Det viste 55km/t med plomba i Lenke til kommentar
Spifflelight Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) De 3 trallene jeg har sett er bare farten. Tror ikke de kan måle HK og gå utifra det, fordi det er store forskjeller på de forskjellige motorvariantene. En bestemt type har 1,8hk, en annen har kansje 2,5 etc. Scootere har jo opp mot 5,8 originalt. Lykke til med bil BTW Og, om du skulle være uheldig og bli tatt opp på tralla, og den viser 50kmt, lat som du ikke skjønner helt hvorfor, og si noe sånt som at "Neeeeei, sånn har den da vært hele tiden, siden den var ny!" Pass på å være ekstremt blid, høflig, hjelpsom, koselig etc, dette hjelper i (bortimot) alle kniper! etter min erfaring også med off. ansatte Endret 17. april 2007 av henbre2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå