Gå til innhold

Skjermkort som kan full oppløsning på TV

csommerf

Anbefalte innlegg

Har nettopp satt en gammel PC på hytta og prøver å få denne til å fungere optimalt med en ny LCD TV også. Sliter med å få noe mere enn 1024x728 ut til TV'en som har 1366x768 oppløsning. Har prøvd med både S-Video og vanlig analog skjermutgang. DVI utgangen brukes til en 1280x1024 19" lcd monitor. Slik det er nå, får jeg kun 1024x768 ut til TV'en og det er ikke godt nok til å se film med Video On Demand fra internett. Antar det er skjermkortet som er begrensningen.

Har noen en anbefaling til et skjermkort som kan takle både 1280x1024 på DVI til monitoren og 1366+768 til PC'en?

TV'en har følgende innganger: 2xHDMI, 2xSCART, kompositt, komponent (via PC-inngang), PC (XGA). Det optimale ville selvfølgelig være å drive begge disse samtidig, men det er ingen big deal å switche mellom to stk single display med forskjellig opløsning. Hovekortet trenger et AGP eller PCI kort, PCI-e går ikke. Fortrinnsvis ønsker jeg et vifteløst kort, evt skifte ut viften med heatpipes. Pris er mindre viktig enn kvalitet.

Link til TV: http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Bi...V_Soelvsort.htm

Link til hovedkort:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301587&view=detailed

Alle gode råd mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

jeg vet lite og ingenting om LCD-TV og hvordan disse oppfører seg når du kobler de til en PC, men det var en ting i teksten din jeg la merke til. I listen din over innganger på apparatet skriver du PC (XGA) hvor jeg regner med at "PC" betyr D-SUB BILDE som du prøver å bruke til skjermkortet. "XGA" derimot betyr nettopp 1024x768 som du kan se i tabellen her.

Så jeg tror teksten hos hifiklubben forteller at maksoppløsning via D-SUB er 1024x768 som er det meste du får.

Lenke til kommentar
Hei,

jeg vet lite og ingenting om LCD-TV og hvordan disse oppfører seg når du kobler de til en PC, men det var en ting i teksten din jeg la merke til. I listen din over innganger på apparatet skriver du PC (XGA) hvor jeg regner med at "PC" betyr D-SUB BILDE som du prøver å bruke til skjermkortet. "XGA" derimot betyr nettopp  1024x768 som du kan se i tabellen her.

Så jeg tror teksten hos hifiklubben forteller at maksoppløsning via D-SUB er 1024x768 som er det meste du får.

8398960[/snapback]

Jeg antar at det er HDMI inngangene som er nøkkelen til full oppløsning. Spørsmålet er hvordan få den inn til de.

Lenke til kommentar

Nei, ikke som jeg kan komme på. Jeg har brukt en rekke PCI- og AGP-skjermkort i mange kombinasjoner om hverandre, og har aldri opplevd ett eneste problem med det. I Windows vil ikke dette være ulikt fra å kjøre to skjermer på ett skjermkort, bortsett fra at å bruke to skjermkort gir fordeler f.eks under spill/video på hver sin skjerm på en gang.

Lenke til kommentar
Nei, ikke som jeg kan komme på. Jeg har brukt en rekke PCI- og AGP-skjermkort i mange kombinasjoner om hverandre, og har aldri opplevd ett eneste problem med det. I Windows vil ikke dette være ulikt fra å kjøre to skjermer på ett skjermkort, bortsett fra at å bruke to skjermkort gir fordeler f.eks under spill/video på hver sin skjerm på en gang.

8400262[/snapback]

Vet du om det fins vifteløse PCI kort eller heatpipes som passer for PCI kort? Så på Thermaltake Schooner, men ser ut som den kun støtter PCI-e og AGP.

Lenke til kommentar

Før du går til innkjøp av skjermkort og kabler, sjekk at TV-en faktisk støtter riktig oppløsning fra PC. Et hvilket som helst skjermkort skal klare høyere oppløsning enn 1024*768, men flatskjermer har ofte særdeles dårlig støtte for PC, og da særlig via HDMI.

Lenke til kommentar
Vet du om det fins vifteløse PCI kort eller heatpipes som passer for PCI kort? Så på Thermaltake Schooner, men ser ut som den kun støtter PCI-e og AGP.

8400402[/snapback]

I følge prisguiden og bildet hos Komplett er hvertfall 5200-kortet jeg linket til vifteløst. Men det Rikky nevner er absolutt noe du bør finne ut av før du kjøper inn et nytt skjermkort for å teste. Om du ikke greier å finne andres erfaringer med skjermen i den situasjonen eller å lese deg til et svar i skjermens manual kan du jo først prøve å bare kjøpe den 150,- overgangen i brevpost mot ditt eksisterende skjermkort og finne ut om du via det får den høyere oppløsningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...