Gå til innhold

Erfaringer E4300 OC


Anbefalte innlegg

Ja eg er rimeleg fornøgd nå, denne cpuen er nok litt betre enn snittet ser eg :)

 

Men eg har eit dilemma med minnehastigheita, eg har ikkje benchmarka det.

 

Eg har valget mellom 910mhz og 730mhz, med 910mhz  så kjører eg 6-6-6-15 timings mens på 740mhz så er det 5-5-5-12

 

920mhz er vell mykje betre med bittelitt slakkare timings? Kor mykje bør volten på minnet ligge på? Er 2.2v fint? Eg kjører 2.0v nå.

 

Og kva med CPU tempratur? Nå ligger eg på 78 grader under load. Det er jo greit det med tanke på at GPU ligger på 85 under load normalt.

8727322[/snapback]

 

For å teste ytelse på minne og CPU bruker jeg som regel 3DMark01. Der ser man forskjellene på høyere minne timing vs 1:1 med lavere timings. Men generelt er min erfaring at den høyere hastigheten lønner seg. Jeg kjører selv mine Corsair på 2.2v men de blir noe varmere. Jeg syntes nok 78 grader under load var litt høyt. Du burde sjekke om hovedkortet ditt har PECI slått på. Min erfaring er at dette gir en mer korrekt avlesing av tempen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har eg enda opp på 350mhz FSB eller 3150mhz med 1.39v (viser 1.36 under load) Her har Orthos kjørt utan feil i 15 timar nå, full load tempratur har variert etter romtempratur, ligger nå ca rundt 70 grader. Men idag tidleg så var den innelåst i eit rom og det hadde nok blitt varmt i løpet av natta og då var full load tempratur 85 grader :p

Men Orthos kjørte enda fint.

 

Så konklusjonen min her at stock kjøling blir for lite effektivt til at eg kan klokke meir enn 3150mhz ser det ut som. Eg blir stoppa av varme sjølv med minimalt spenningsaukning.

 

Eg prøvde 3200mhz med 1.4v men Orthos gav meg feil allereie etter 1 time.

 

Uansett så er eg meget fornøyd med resultatet og dette er utan tvil eit røverkjøp :) Mykje for pengane.

Lenke til kommentar
Nå har eg enda opp på 350mhz FSB eller 3150mhz med 1.39v (viser 1.36 under load) Her har Orthos kjørt utan feil i 15 timar nå, full load tempratur har variert etter romtempratur, ligger nå ca rundt 70 grader. Men idag tidleg så var den innelåst i eit rom og det hadde nok blitt varmt i løpet av natta og då var full load tempratur 85 grader :p

Men Orthos kjørte enda fint.

 

Så konklusjonen min her at stock kjøling blir for lite effektivt til at eg kan klokke meir enn 3150mhz ser det ut som. Eg blir stoppa av varme sjølv med minimalt spenningsaukning.

 

Eg prøvde 3200mhz med 1.4v men Orthos gav meg feil allereie etter 1 time.

 

Uansett så er eg meget fornøyd med resultatet og dette er utan tvil eit røverkjøp :) Mykje for pengane.

8731907[/snapback]

 

Høres ut som du ikke har allverden med sirkulasjon i kabinettet heller når du får slike temperaturer.

 

Men om du kjøper bedre kjøler så kan du jo øke Volt endel og klokke enda lengre.

Lenke til kommentar

Eg har eit antec 180 kabinett med fleire vifter som skaper god gjennomtrekk. Eg trur nok det er meir mitt GeForce 8800 GTS som avgir eindel varme som går rett til CPU, men det er ikkje noko å gjere med. Ein betre kjøler vil heilt sikkert hjelpe meg 100mhz til, meg eg synes det ikkje er verdt å bruke 300 kroner på det :)

Lenke til kommentar
Eg har eit antec 180 kabinett med fleire vifter som skaper god gjennomtrekk. Eg trur nok det er meir mitt GeForce 8800 GTS som avgir eindel varme som går rett til CPU, men det er ikkje noko å gjere med. Ein betre kjøler vil heilt sikkert hjelpe meg 100mhz til, meg eg synes det ikkje er verdt å bruke 300 kroner på det :)

8732924[/snapback]

 

Du kan like greit senke Volt og kjøre 3GHz. Holder det.

Lenke til kommentar

Har en E4300 som kjører på 3.2 GHz nu. Stabilt kan jeg vel ikke si siden det er noe galt med kjølingen, 70 grader + etter 10 min med orthos og det med vannkjøling :o

 

Stepping: Q644A388

MHz: 3200

FSB: 355.6

Vcore: 1.425 i bios, 1.39 avlest idle, 1,33 i orthos :o

HK: Asus P5B-E

Kjøling: Egentlig vann, men kjøler jo ikke som det.

 

 

CPUen greier 380 FSB, så jeg håper at når jeg får fikset kjølingen og tatt en dropmod så greier jeg litt mer.

Lenke til kommentar
Har en E4300 som kjører på 3.2 GHz nu. Stabilt kan jeg vel ikke si siden det er noe galt med kjølingen, 70 grader + etter 10 min med orthos og det med vannkjøling :o

 

Stepping: Q644A388

MHz: 3200

FSB: 355.6

Vcore: 1.425 i bios, 1.39 avlest idle, 1,33 i orthos :o

HK: Asus P5B-E

Kjøling: Egentlig vann, men kjøler jo ikke som det.

 

 

CPUen greier 380 FSB, så jeg håper at når jeg får fikset kjølingen og tatt en dropmod så greier jeg litt mer.

8741570[/snapback]

 

Jeg ville tippe at du har samme problem som jeg hadde til å begynne med. På mitt ASUS Commando hadde min C2D E4300 sinnsyk temperatur i starten. Så sjekket jeg alle alternativene under CPU seksjonen i BIOS (har hatt AMD i flere år så er ikke vant til Intel lenger) og fant et valg som heter PECI. Det var slått av som standard i BIOS. Jeg sjekket litt hos Intel og fant ut at dette er et nytt interface for å lese av tempen på CPU og styre viftehastigheter i PC deretter. Det finnes 3 digitale sensorer i C2D som man leser av via det interfacet.

 

Etter at jeg slo på PECI så falt tempen på CPU med rundt 20 grader i Everest Ultimate 4.0. Dvs at under load i Orthos ligger tempen på rundt 60 grader. Det virker iallefall for meg som en mer korrekt temperatur med tanke på kjølingen jeg har. Jeg har en Thermaltake Blue ORB II som veier 869 gram og jeg bruker AS5 kjølepasta.

Lenke til kommentar

Testa det ut nå, ganske annen temp ja. Men tror ikke denne er helt 100 heller. Med tanke på at idletempen er nede i 22 grader ;)

 

Men jeg vet at kjøleren ikke får god kontakt pga at den er for stor (DD RBX) og ta dermed borti kondensatorene som er rundt socketen ( legger seg oppå de). Har filt litt med håndfil, men det tar jo en halv evighet så jeg må få lånt meg en vinkelkutter og en flappdisk for å få fart på sakene.

post-28287-1180585854_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Usj. Lurer på om hovedkortet tuller litt med meg her. Setter jeg FSB til 333, RAM-timings manuelt til 4-4-4-12 og tilhørende volt osv. osv. holder den seg der når jeg kommer til Windows. Prøver jeg 334FSB(for å vippe såvidt over 3 GHz) spretter FSB tilbake til 333 og Timings blir stilt til SPD for 333FSB :hmm:

Lenke til kommentar
Testa det ut nå, ganske annen temp ja. Men tror ikke denne er helt 100 heller. Med tanke på at idletempen er nede i 22 grader ;)

 

Men jeg vet at kjøleren ikke får god kontakt pga at den er for stor (DD RBX) og ta dermed borti kondensatorene som er rundt socketen ( legger seg oppå de). Har filt litt med håndfil, men det tar jo en halv evighet så jeg må få lånt meg en vinkelkutter og en flappdisk for å få fart på sakene.

8746156[/snapback]

 

Jeg syntes også idle temp var lav, men PECI interfacet virker ihvertfall gjennomtenkt. Biosen skal kunne regulere alle vifter i forhold til CPU tempen.

Lenke til kommentar

Jeg har sendt fra meg E6300'n som jeg har brukt til testing.

Så nå må jeg leke med min E4300.

Kjører 3GHz stabilt på 9x333@1,3625V (BIOS)

Reell spenning går ned til 1,27V under load, og er maks 1,33V (idle).

P5B-E Plus.

Klarte såvidt å komme over 60 C med orthos og stock kjøling.

Husk at det er sommer, så romtemp er 25+ C. :)

Idle temp ca. 30C.

 

Blir ingen maksklokk akkurat nå, dette er for 24/7-klokk.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg endelig min E4300 i går jeg også. Har leket meg litt med OC i dag, men dette er første gang jeg så mye som klokker en mhz, så hadde ikke så store forhåpninger. Likevel fikk jeg dette resultatet etter et par timer med testing. (se vedlegg). Føler at cpuen gjerne vil mer, men jeg tør ikke gå lenger på Vcore.. Som sagt har jeg aldri gjort dette før og er derfor redd for å ødelegge noe.

 

Settings: (kan ikke de fancy orda, så bruker det som står i bios)

 

CPU Frekvens: 390

Divider: 1:1

CPU Multiplier: 9

Vcore: 1.570

 

Idle temp: 35 grader (25 i rommet)

 

Av en eller annen grunn så får jeg checksum error under boot så fort minnefrekvensen overgår 810mzh (er PC6400 GeIL Ultra). Etter hva jeg har forstått kan det kanskje være fordi jeg ikke slakker på timingsene, men finner ikke noe sted jeg kan gjøre det..? Har forresten P5B-E Plus

 

Edit: Hadde skrevet 380 på CPU Frekvens, men det var jo strengt talt 390.. :)

post-14344-1181053039_thumb.jpg

Endret av krakil
Lenke til kommentar

Minnetimings på P5B-E Plus

Advanced Menu-> Jumperfree config. ->North Bridge... -> Configure DRAM timing by SPD-Disable.

 

Så skal det bare være å sette timings.

5-5-5-15 er et godt utgangspunkt.

 

Minnefrekvens over 810 (405) med 1:1?

Da må du over 400 FSB, og det takler ikke E4300 umodda.

Kjenner ikke til noen som kjører stabilt over 400 uten mod.

 

Jeg kan boote over 400FSB, men da er ikke PC stabil.

Dette gjelder uansett multiplier.

På 7x klarer jeg bare 365 stabil, tror jeg.

 

For å teste maks FSB, anbefaler jeg å sette multiplier til 6x.

Det har fungert bra hos meg for testing på E6300 og E4300.

Det er jo ingen garanti for at CPU klarer det med 9x, men det vil vise deg om du har en FSB-wall på f.eks 380.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

Oi, takk! Var litt teit skrevet av meg, for jeg har ikke prøvd over 810 på minne med 1:1, men at jeg velger annen divider og på FSB < 390. Men nå skal jeg da prøve å slakke på timings.

 

Noen som forresten har lyst til å forklare meg mer om hva hver av de forskjellige "timingene" er i den store sammenhengen? Og hvor mye taper man på å slakke timingsene mot å øke frekvensen?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...