Gå til innhold

Erfaringer E4300 OC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må bare si at E4300 har vært en frustrerende CPU å klokke. Min går stabilt nå på 3.2Ghz med 355FSB men den krever 1.49V for å klare det. I starten var jeg ute etter høy FSB men fant fort ut at CPU'en ikke var med på notene. Jeg har et ASUS Commando hk og Corsair TwinX 6400 CL4 ram så jeg var naturlig nok ute etter å presse FSB en del. Den høyeste stabile FSB jeg oppnådde var vel rundt 385.

 

Alt i alt så passer vel mine resultater greit inn med det andre har erfart mht FSB. Når det gjelder Mhz så stoppa jeg på 3.2Ghz med 1.49v pga at jeg ikke har en top of the line kjøler.

 

Siden E6320 og E6420 kom er det liten tvil om hva man bør kjøpe hvis økonomien tillater det. Jeg har selv bestilt en E6420 og solgt unna min E4300.

 

Edit: Mine settinger på RAM, volt osv er:

 

CPU: 3.2Ghz (1.49V)

FSB: 355Mhz

RAM: 888Mhz på 2.175V (4-4-4-12)

Resten på standard volt

Endret av tyan
Lenke til kommentar
Må bare si at E4300 har vært en frustrerende CPU å klokke. Min går stabilt nå på 3.2Ghz med 355FSB men den krever 1.49V for å klare det. I starten var jeg ute etter høy FSB men fant fort ut at CPU'en ikke var med på notene. Jeg har et ASUS Commando hk og Corsair TwinX 6400 CL4 ram så jeg var naturlig nok ute etter å presse FSB en del. Den høyeste stabile FSB jeg oppnådde var vel rundt 385.

 

Alt i alt så passer vel mine resultater greit inn med det andre har erfart mht FSB. Når det gjelder Mhz så stoppa jeg på 3.2Ghz med 1.49v pga at jeg ikke har en top of the line kjøler.

 

Siden E6320 og E6420 kom er det liten tvil om hva man bør kjøpe hvis økonomien tillater det. Jeg har selv bestilt en E6420 og solgt unna min E4300.

 

Edit: Mine settinger på RAM, volt osv er:

 

CPU: 3.2Ghz (1.49V)

FSB: 355Mhz

RAM: 888Mhz på 2.175V (4-4-4-12)

Resten på standard volt

8677997[/snapback]

 

Omtrent akkurat samme resultater som min CPU. Trengte omtrent like mye Volt som deg på 3.2GHz

 

E4300 er en helt greit CPU hvis man bare vil kjøpe seg en billig prosessor og enkelt og greit overklokke den til 3GHz eller 3.2GHz og ikke gjør noe særlig mer ut av det. At man lar den være der.

Lenke til kommentar

Nå bestilte eg E4300 og skal klokke den med Boxed kjøler og dette hovudkortet https://prisguiden.no/product.php?productId=49054

 

Målet mitt er over 3Ghz, då er eg kjempefornøgd :) Eg trur eg ikkje kjem til å satse på såpass spenning som mange andre her bruker. 10% over normalen er det maks eg tør å gjøre. Sist gong så greide eg å øydeleggja ein CPU da den kjørte for høg spenning over lengre tid.

Lenke til kommentar
Nå bestilte eg E4300 og skal klokke den med Boxed kjøler og dette hovudkortet https://prisguiden.no/product.php?productId=49054

 

Målet mitt er over 3Ghz, då er eg kjempefornøgd :) Eg trur eg ikkje kjem til å satse på såpass spenning som mange andre her bruker. 10% over normalen er det maks eg tør å gjøre. Sist gong så greide eg å øydeleggja ein CPU da den kjørte for høg spenning over lengre tid.

8679958[/snapback]

 

Hva med dette istedenfor?

DS3

Med mindre du allerede har kjøpt kortet.

Lenke til kommentar
Nå bestilte eg E4300 og skal klokke den med Boxed kjøler og dette hovudkortet https://prisguiden.no/product.php?productId=49054

 

Målet mitt er over 3Ghz, då er eg kjempefornøgd :) Eg trur eg ikkje kjem til å satse på såpass spenning som mange andre her bruker. 10% over normalen er det maks eg tør å gjøre. Sist gong så greide eg å øydeleggja ein CPU da den kjørte for høg spenning over lengre tid.

8679958[/snapback]

 

Tror nok du skal greie 3GHz helt fint. Og du har uflaks om du får en E4300 hvor du trenger noe mer enn 1.4 Volt på full last for å nå 3GHz. Har du litt flaks får du en som greier det på standard Volt. Boxed ribben takler fint 1.45 Volt iallefall. Bra sirkulasjon i kabinettet er viktig. Det må man aldri glemme. For da går vinningen opp i spinningen :)

 

Edit: Du kunne jo fått kjøpt min E4300. Det tenkte jeg ikke på tidligere. Har jo en E6600 jeg bruker nå. Min E4300 har du jo sett test av. Jeg har verifisert den stabil på 3GHz med 1.38 Volt på full last. I tillegg har jeg én ubrukt boxed ribbe.

 

Jeg har jo også 2GB D9HNL minne liggende.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Nå bestilte eg E4300 og skal klokke den med Boxed kjøler og dette hovudkortet https://prisguiden.no/product.php?productId=49054

 

Målet mitt er over 3Ghz, då er eg kjempefornøgd :) Eg trur eg ikkje kjem til å satse på såpass spenning som mange andre her bruker. 10% over normalen er det maks eg tør å gjøre. Sist gong så greide eg å øydeleggja ein CPU da den kjørte for høg spenning over lengre tid.

8679958[/snapback]

 

Hva med dette istedenfor?

DS3

Med mindre du allerede har kjøpt kortet.

8680375[/snapback]

 

Hva er forskjellen på de to hovedkortene?

Lenke til kommentar
Ja det lurer eg på, sparte 40 kroner ijallefall på S3 :p

 

http://www.xbitlabs.com/articles/mainboard...s3_6.html#sect0

 

Den bør jo halde i masssevis :)

8680792[/snapback]

 

Det holder sikkert, men hvis du leser gjennom reviews ordentlig, finner du at det er noen små problemer.

BIOS-oppdateringer fikser nok en del av dem.

DS3 får generelt gode reviews, uten noen særlige klager.

 

Ellers er jo kortene veldig like, bortsett fra annen nettverkskontroller på DS3.

Sammenligning

Lenke til kommentar

Har da endelig fått min E4300 stabil på 3,375GHz med samme innstillinger som angitt i Post #2 bortsett fra Vcore som nå er på 1.475V

 

Maks temp i følge NVidia Monitor er 56C med Orthos gående. Mistenker at den reelle temp er noe høyere.

 

Min E4300 er produsert i uke 40.

 

cpuz.jpg

superpi.jpg

Endret av IRRupt
Lenke til kommentar

Nå har eg fått systemet og satt det opp. Klokkinga har gått fint, er over 3Ghz med ein spenning på 1.38

 

FSB er då 342mhz og virker svært stabil.

 

Men eg har store problemer med å greie å starte opp på frekvenser større enn dette, uansett om eg gir cpu 1.5v

 

Er det noko meir eg må tenkja på å justere i biosen?

 

Hadde vore greit å nådd 3.2Ghz ijallefall.

 

Legger ved eit bilete som viser mine innstillinger i biosen nå.

 

EDIT enda eit bilete

post-5591-1180143104_thumb.jpg

post-5591-1180144203_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Nå har eg fått systemet og satt det opp. Klokkinga har gått fint, er over 3Ghz med ein spenning på 1.38

 

FSB er då 342mhz og virker svært stabil.

 

Men eg har store problemer med å greie å starte opp på frekvenser større enn dette, uansett om eg gir cpu 1.5v

 

Er det noko meir eg må tenkja på å justere i biosen?

 

Hadde vore greit å nådd 3.2Ghz ijallefall.

 

Legger ved eit bilete som viser mine innstillinger i biosen nå.

 

Problemet ditt er nok rambrikkene. De går nå på 910Mhz. Du må nok prøve å justere timings og evt også volt. Hvis det ikke nytter må du sette ned hastigheten eller forholdet mellom FSB og RAM.

Lenke til kommentar
Eg prøvd å justere ned minnet, det hjelper heller ingenting. Det som er så merkeleg er at den er prima stabil på 342mhz fsb. Men greier ikkje å boote eingong på 343mhz fsb.

8710525[/snapback]

 

Hvis du har en fungerende multiplier nedover kan du jo prøve å gå ned til 8 eller 7x og klokke FSB. Da vet du om det er CPU som får problemer. 343Mhz er litt lavt for at man skal trenge mer volt på northbridge men du kan jo prøve å øke litt på den også.

Endret av tyan
Lenke til kommentar
Eg prøvd å justere ned minnet, det hjelper heller ingenting. Det som er så merkeleg er at den er prima stabil på 342mhz fsb. Men greier ikkje å boote eingong på 343mhz fsb.

8710525[/snapback]

 

Hvis du har en fungerende multiplier nedover kan du jo prøve å gå ned til 8 eller 7x og klokke FSB. Da vet du om det er CPU som får problemer. 343Mhz er litt lavt for at man skal trenge mer volt på northbridge men du kan jo prøve å øke litt på den også.

8710616[/snapback]

 

Nå har eg prøvd både å setja ned CPU multiplier og gi meir *FSB* volt, eller rettare sagt så gav eg alt eg kunne velge 0.1v meir.

 

Men ingenting hjalp eg og sitter enda fast på 342mhz :)

Det må være noko spessielt som gjør at det stopper akkurat der.

Lenke til kommentar
Eg prøvd å justere ned minnet, det hjelper heller ingenting. Det som er så merkeleg er at den er prima stabil på 342mhz fsb. Men greier ikkje å boote eingong på 343mhz fsb.

8710525[/snapback]

 

Hvis du har en fungerende multiplier nedover kan du jo prøve å gå ned til 8 eller 7x og klokke FSB. Da vet du om det er CPU som får problemer. 343Mhz er litt lavt for at man skal trenge mer volt på northbridge men du kan jo prøve å øke litt på den også.

8710616[/snapback]

 

Nå har eg prøvd både å setja ned CPU multiplier og gi meir *FSB* volt, eller rettare sagt så gav eg alt eg kunne velge 0.1v meir.

 

Men ingenting hjalp eg og sitter enda fast på 342mhz :)

Det må være noko spessielt som gjør at det stopper akkurat der.

8718988[/snapback]

 

Eneste forslaget jeg kan gi da er å oppdatere BIOS. Kan være en bug med den BIOSen du bruker. At CPUen skal gi seg allerede på 343FSB er vel ikke så sannsynlig.

Lenke til kommentar
Ja det var ikkje så dumt, fordi siste bios fiksa eit problem: "Fix PCI-E overclock issue"

 

Nå kjører eg på 365mhz fsb og tester orthos litt her. Før eg eventuellt går vidare oppover eller nedover :p

 

Spenninga er enda 1.4 :)

8726062[/snapback]

 

Kanskje du har vært litt heldigere enn meg med E4300. Jeg har vært rimelig uheldig med E6420 også. 1.45v på 3.0Ghz og den er fortsatt ikke stabil. Er skikkelig skuffa.. Riktignok er denne CPUen ca 10% raskere enn min overclockede E4300 var men likevel.. Uff!! :nei:

Lenke til kommentar

Ja eg er rimeleg fornøgd nå, denne cpuen er nok litt betre enn snittet ser eg :)

 

Men eg har eit dilemma med minnehastigheita, eg har ikkje benchmarka det.

 

Eg har valget mellom 910mhz og 730mhz, med 910mhz så kjører eg 6-6-6-15 timings mens på 740mhz så er det 5-5-5-12

 

920mhz er vell mykje betre med bittelitt slakkare timings? Kor mykje bør volten på minnet ligge på? Er 2.2v fint? Eg kjører 2.0v nå.

 

Og kva med CPU tempratur? Nå ligger eg på 78 grader under load. Det er jo greit det med tanke på at GPU ligger på 85 under load normalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...