Gå til innhold

Trenger nytt digitalt kamera - Maks 2000,-

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg tenkte jeg ville hatt nytte av et Digitalt kamera nå, enn de gamle greiene som jeg har hatt. Derfor tenkte jeg å spørre her, er veldig ny i dette så jeg må ha meg unnskyld :(

Det jeg ønsker er :

*Maks 2000,- (Helt mindre)

*Mulighet å lagre bildene på Datamaskinen og sende for fremkalling via internett.

*Godt nok batteri

*Grei nok zoom

*God nok bildekvalitet.

Kanskje noe mer jeg ønsker til kamera, men spør dere om hjelp :p For er helt ny på dette. På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med de kravene, passer omtrent et hvilket som helst kamera til 2000, ihvertfall fra kjente fotoprodusenter fra Nikon, Canon, Olympus, Pentax, Panasonic, Sony, Casio, Ricoh og så videre.

*USB kabel for øverføring av bilder til datamaskin følger med alle kamera.

*Batteriet som følger med, er ofte engangs AA batterier på modeller til 2000 og under, men da finnes det mange gode oppladbare batterier, og en pakke med batterier og lader koster fra en 150 kroner og oppover.

*Nesten alle kamera i dag har minst 3x optisk zoom, som må kunne betegnes som "grei nok". Et par av de aller billigste kameraene til under tusenlappen, har kun digital zoom.

*Så lenge du kjøper kamera fra en kjent fotoprodusent, så får du god nok bildekvalitet til det aller meste av vanlig familiebruk.

Nesten umulig å svare, så vil heller anbefale at du leser noen av trådene på forumet. Det finnes MANGE tips til gode kamera på dette forumet allerede.

Lenke til kommentar
Ok, tusen takk for all hjelp :)

Er det trygt å bevege seg ned til 1000 - 1500,- prisklassen også btw?

8400679[/snapback]

Da begynner du å bevege deg på tynnere is, men det finnes flere gode, utgåtte produkter i prisklassen 1500-2000. Samsung S-serien (500, 600, 700, 800) ligger i prisklassen 1000-2000 kroner, og er ålreite kamera. Største forskjellen på disse er megapiksler, og du trenger strengt tatt ikke mer enn fem.

Lenke til kommentar

Er du på jakt etter et "allround" kamera som du også ønsker å kunne ta gode bilder med i svak belysning, f.eks. innendørs i div. "lystige lag", så se etter et Fujifilm kamera. F.eks. Fujifilm FinePix F20 eller F30, men det ligger litt over din prisbegrensning.

Lenke til kommentar
Hei,

Jeg tenkte jeg ville hatt nytte av et Digitalt kamera nå, enn de gamle greiene som jeg har hatt. Derfor tenkte jeg å spørre her, er veldig ny i dette så jeg må ha meg unnskyld :(

Det jeg ønsker er :

*Maks 2000,- (Helt mindre)

*Mulighet å lagre bildene på Datamaskinen og sende for fremkalling via internett.

*Godt nok batteri

*Grei nok zoom

*God nok bildekvalitet.

Kanskje noe mer jeg ønsker til kamera, men spør dere om hjelp :p For er helt ny på dette. På forhånd takk

Jeg vil også gjøre oppmerksom på at du i nesten alle tilfeller må kjøpe minnekort i tillegg til kamera. 1GB er tilstrekkelig for 99% av alle kompaktkamerabrukere, da de som oftest har mulighet for å laste over på PCen før minnet er helt fullt. Her lønner det seg å kjøpe kvalitet, for det koster ikke så mye mer. Sandisk er gjengangeren her, og et utmerket kort som Sandisk Ultra II 1GB koster fra en drøy hundrelapp, og har bra ytelse. De 30 kronene du kan spare på et billigere kort, vil neppe lønne seg...

Ellers, hvis størrelse ikke er et veldig hardtslående argument, ville jeg sett veldig nøye på bl.a. Canon PowerShot A540. Sammen med minnekort, et sett bra oppladbare batterier og evt. frakt, kommer dette på rundt 2000 kr tilsammen. Det er mindre enn de aller fleste filmbaserte kompaktkameraer, så hvis det er det du har nå vil det nok oppleves som ganske lite.

Andre kameraer jeg ville kikket nærmere på, er Nikon Coolpix L12 og Panasonic DMC-LS75. Begge disse er ganske små, rimelige kameraer med fine spesifikasjoner og bildestabilisator. De er relativt nye på markedet, men har satt seg litt i pris nå. Fordelen med de nyeste kameraene, er at de som oftest har bedre støyhåndtering enn de eldre modellene. Begge disse bruker også AA-batterier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...