Uranos Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Hallo folkens. Jeg skal til å bygge meg en ny PC hovedsakelig for gaming. Jeg har stort sett klart for meg hva slags komponenter jeg skal kjøpe, men er nå virkelig i tvil om hvilke prosessor jeg skal satse på. Jeg har lenge holdt meg til AMD og de har funket kjempe fint for meg, men jeg har lest mye om hvordan Intel har kommet på banen igjen med rimelige og gode prosessorer. AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2 2MB Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB Mitt spørsmål er som følger: Hvem er best av disse to CPU'ene? Eller er de begge så gode at det ikke spiller stor rolle hvem jeg velger? De er ganske like i pris så det blir ikke avgjørende. PC'en skal hovedsakelig brukes til spill, så de kriterier jeg stiller til prosessorene er: Kapasitet, levealder og stabilitet. Håper noen har noen tips. Lenke til kommentar
meeg Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Hvis du sjekker CPU Charts hos THG, ser det ut som E6600 er et lite hakk hvassere i de fleste spill. Med dagens priser er nok AMD 6000 et bedre kjøp, men etter 22. april da Intel kutter prisene blir bilde noe annerledes. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Hvis du sjekker CPU Charts hos THG, ser det ut som E6600 er et lite hakk hvassere i de fleste spill. Med dagens priser er nok AMD 6000 et bedre kjøp, men etter 22. april da Intel kutter prisene blir bilde noe annerledes. 8398259[/snapback] Tror ikke Intel planlegger å kutte prisene noe særlig på akkurat 6600. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Hvis du sjekker CPU Charts hos THG, ser det ut som E6600 er et lite hakk hvassere i de fleste spill. Med dagens priser er nok AMD 6000 et bedre kjøp, men etter 22. april da Intel kutter prisene blir bilde noe annerledes. 8398259[/snapback] Tror ikke Intel planlegger å kutte prisene noe særlig på akkurat 6600. 8398273[/snapback] Det er avklart at Intel E6600 vil falle i pris, som alle de andre. Den nye prisen på E6600 vil bli 224 Dollar mener jeg, noe som gir en pris her i landet på ca. 1700-1800 kr. Og så klokker E6600 mye bedre enn AMD X2 6000+, så der er det enda en fordel med Intel. Jeg ville egentlig ikke anbefalt AMD til noen, før de kommer med den nye arkitekturen. (hvis den viser seg å være god da ) Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 de yter mer eller mindre identisk hvis man ser på helhetsbildet. menintell er nok kaldere enn amd her. og den kan klokkes opp, ingen problem og få E6600 opp i 3 ghz og da blir 6000+ parkert. enkelt selv om du aldri har klokka før Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 de yter mer eller mindre identisk hvis man ser på helhetsbildet. menintell er nok kaldere enn amd her. og den kan klokkes opp, ingen problem og få E6600 opp i 3 ghz og da blir 6000+ parkert. enkelt selv om du aldri har klokka før 8404249[/snapback] Kan si meg enig der. Sitter med en E6600, har aldri klokka noen cpu før denne, og har nå fått den til å kjøre 3.8Ghz stabilt. Har hatt PC`n i ca èn måned. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 leifeinar Postet 17/04-2007 : 12:46 de yter mer eller mindre identisk hvis man ser på helhetsbildet. menintell er nok kaldere enn amd her. og den kan klokkes opp, ingen problem og få E6600 opp i 3 ghz og da blir 6000+ parkert. enkelt selv om du aldri har klokka før Betyr det at X2 6000+ ikke har noe klokkepotensiale i det hele tatt? Har ikke fulgt så godt med på dette i det siste Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 leifeinar Postet 17/04-2007 : 12:46 de yter mer eller mindre identisk hvis man ser på helhetsbildet. menintell er nok kaldere enn amd her. og den kan klokkes opp, ingen problem og få E6600 opp i 3 ghz og da blir 6000+ parkert. enkelt selv om du aldri har klokka før Betyr det at X2 6000+ ikke har noe klokkepotensiale i det hele tatt? Har ikke fulgt så godt med på dette i det siste 8429079[/snapback] stemmer nok at den er tatt max ut på klokk. kanskje litt og hente men det er ikke mye, mens e6600 ofte går 1 ghz over alltså 3,4 eller du kan ta det andre veien og gi den mindre volt, for og få den kaldere Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Har lyst på en X2 6000+ selv, men har ikke noe planer om (enda) ett AM2 system i øyeblikket. Mulig jeg oppgraderer det jeg har nå. Det er forøvrig en del tråder i diverse fora om ekstreme temperaturer på de høyest klokkede X2-versjonene. Så disse er nok godt "maxet" fra "AMD-factory", med ett minimum av klokkepotensiale (gitt "normal" kjøling). Likevel. En A64 X2 på 3Ghz eller mer er ikke noe å kimse av, særlig når AMD nå nærmest "gir dem bort". Dessverre er de lett match for en E4300 eller E4400 for ikke å snakke om kommende E6n50-versjoner (4MB L2-cache). Disse vil alle klare 3Ghz++ og da er det "walkover" for Intel CPU'ene. Nå haster det litt synes jeg med at AMD kommer tilbake på ytelsestronen. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Har lyst på en X2 6000+ selv, men har ikke noe planer om (enda) ett AM2 system i øyeblikket. Mulig jeg oppgraderer det jeg har nå.Det er forøvrig en del tråder i diverse fora om ekstreme temperaturer på de høyest klokkede X2-versjonene. Så disse er nok godt "maxet" fra "AMD-factory", med ett minimum av klokkepotensiale (gitt "normal" kjøling). Likevel. En A64 X2 på 3Ghz eller mer er ikke noe å kimse av, særlig når AMD nå nærmest "gir dem bort". Dessverre er de lett match for en E4300 eller E4400 for ikke å snakke om kommende E6n50-versjoner (4MB L2-cache). Disse vil alle klare 3Ghz++ og da er det "walkover" for Intel CPU'ene. Nå haster det litt synes jeg med at AMD kommer tilbake på ytelsestronen. 8430301[/snapback] Dere har vel rett TL1000 og leifeinar, og da har det ikke skjedd så fryktelig mye nytt under solen ifht klokkeegneskapene på A64. Sitter jo selv på en Opteron @ 3,0Ghz og har intrykk av at de fleste stopper rundt der, pluss/minus noen hundre Mhz. Selv om jeg strengt tatt har begrenset bruk for det hadde det jo ikke vært av veien å nå komme meg over på noe dualcore. Er litt overasket over hvor fort S939 "forsvant", og syns liksom ikke det er så fryktelig lenge siden det ble argumentert med hvor "fremtidsrettet" det var å gå for S939... Når man da må hive ut minnebrikker, og hovedkort likevel blir det neppe noe AMD på meg ved neste korsvei. Er det noe som tyder på at AMD vil ta tilbake tronen i overskuelig fremtid TL1000? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 @pcp160: Jeg skulle ønske AMD kom med noe "råskinn" av CPU'er snarest, men har ikke hørt noen rykter/"leaks" om så er tilfellet. Det totale fraværet av de mest velinformerte AMD-guruene i forumet etter inntoget av Core 2 Duo tolker jeg ikke som ett godt tegn. "You know what I mean... <nudge-nudge>" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå