Gromle Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Hola. En kjenning av meg kjøpte seg nettop nye felger, og etter han la på de på har det kommet en skrapelyd på høyre side fremme. Lyden kommer kun i dumper, når demperen blir presset sammen. Vi klarer ikke å se at noe tar borti felg\dekk. Så kan det være demperen som lager lyden når den blir presset mye sammen? Bilen er en MB 230E (tidlig 90), og dekkdimensjon er 205\55\16. Så det er god plass. Noen som har forslag til hva lyden skyldes? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) Hola. En kjenning av meg kjøpte seg nettop nye felger, og etter han la på de på har det kommet en skrapelyd på høyre side fremme. Lyden kommer kun i dumper, når demperen blir presset sammen. Vi klarer ikke å se at noe tar borti felg\dekk. Så kan det være demperen som lager lyden når den blir presset mye sammen? Bilen er en MB 230E (tidlig 90), og dekkdimensjon er 205\55\16. Så det er god plass. Noen som har forslag til hva lyden skyldes? 8397846[/snapback] hadde lyden vært konstant kunne det vært feil lengde på bolter som ble brukt. det vanlige med en slik lyd er jo at dekket slår oppi innerdelen av skjermen når den ikke er konstant. sjekket at ikke det er en skvettlapp lignende sak som er løs. forsøkt å skikkelig gynge bilen mens dere inspiserer alle hjørnene for å se å langt ned bilen går med hjulbuene over dekkene går. skal vel ikke egentlig høre noe skrapelyd av demperne eller fjerene egentlig, med mindre det er noe seriøst galt da. eneste som jeg kan tenke er vis dempertårnboltene er knukket men da vil en banke ikke skrape. traila litt av der. håper noe jeg sa var til hjelp :!: :edit: inlegget har blitt redigert grunnet litt skriveleifer og formuleringsfeil Endret 16. april 2007 av stich_it Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) Skulle til å si klebelodd på innsiden av felgen som tar borti bremsekaliper, det er praktisk talt standard på den type MB. Men siden det er snakk om 16" utgår vel den teorien.. Høres egentlig ut som at hjulene tar oppi skjermene. Hvis bilen er senket er dette både vanlig og sannsynlig. Endret 16. april 2007 av SilverCRX Lenke til kommentar
supr Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Tenker jeg låner denne tråden litt Etter jeg bytta dekk fikk jeg også skrapelyder når jeg kjørte over dumper o.l. med 3+ i bilen. Jeg tror det er dekkene som blir presset opp i hjulbuene. Bilen er senket litt (husker ikke hvor mye) og er 205 dekk. Er det normalt at det skjer, kombinasjon av senket bil og lavfriksjonsdekk eller et noe galt med dempere eller andre ting? Skjer bak på begge sider. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Tenker jeg låner denne tråden litt Etter jeg bytta dekk fikk jeg også skrapelyder når jeg kjørte over dumper o.l. med 3+ i bilen. Jeg tror det er dekkene som blir presset opp i hjulbuene. Bilen er senket litt (husker ikke hvor mye) og er 205 dekk. Er det normalt at det skjer, kombinasjon av senket bil og lavfriksjonsdekk eller et noe galt med dempere eller andre ting? Skjer bak på begge sider. 8403447[/snapback] hehe. ta to mann og få dem til å "hoppe i trunken din" så ser du å langt ned bilen går over dekkene. Du bør vel tenke på å bytte dempere og fjærer vil jeg tro, men ta den testen. da ser du å langt ned bilen går/kan gå Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Skulle til å si klebelodd på innsiden av felgen som tar borti bremsekaliper, det er praktisk talt standard på den type MB. Men siden det er snakk om 16" utgår vel den teorien.. Høres egentlig ut som at hjulene tar oppi skjermene. Hvis bilen er senket er dette både vanlig og sannsynlig. 8402564[/snapback] Bilen er ikke senket, så er faktisk god plass inne i skjermbuene. Vi klarer ikke presse\vugge bilen nok til å reprodusere lyden. Men det burde vises på dekk eller oppe i hjulbuen hvor dekket tar i? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 anbefaler å sku av dekket det gjelder og studdere dekk og felg nøye samme med hjulbue og nav(der du bolter fast hjulet) se etter slitasje merker som ser nye ut rett og slett Lenke til kommentar
supr Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Tenker jeg låner denne tråden litt Etter jeg bytta dekk fikk jeg også skrapelyder når jeg kjørte over dumper o.l. med 3+ i bilen. Jeg tror det er dekkene som blir presset opp i hjulbuene. Bilen er senket litt (husker ikke hvor mye) og er 205 dekk. Er det normalt at det skjer, kombinasjon av senket bil og lavfriksjonsdekk eller et noe galt med dempere eller andre ting? Skjer bak på begge sider. 8403447[/snapback] hehe. ta to mann og få dem til å "hoppe i trunken din" så ser du å langt ned bilen går over dekkene. Du bør vel tenke på å bytte dempere og fjærer vil jeg tro, men ta den testen. da ser du å langt ned bilen går/kan gå 8403478[/snapback] Jau, det var hjulbuen som gikk ned i dekkene. Ser tydlige merker på dekkene også nå. Nye dempere er altså svaret? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Tenker jeg låner denne tråden litt Etter jeg bytta dekk fikk jeg også skrapelyder når jeg kjørte over dumper o.l. med 3+ i bilen. Jeg tror det er dekkene som blir presset opp i hjulbuene. Bilen er senket litt (husker ikke hvor mye) og er 205 dekk. Er det normalt at det skjer, kombinasjon av senket bil og lavfriksjonsdekk eller et noe galt med dempere eller andre ting? Skjer bak på begge sider. 8403447[/snapback] hehe. ta to mann og få dem til å "hoppe i trunken din" så ser du å langt ned bilen går over dekkene. Du bør vel tenke på å bytte dempere og fjærer vil jeg tro, men ta den testen. da ser du å langt ned bilen går/kan gå 8403478[/snapback] Jau, det var hjulbuen som gikk ned i dekkene. Ser tydlige merker på dekkene også nå. Nye dempere er altså svaret? 8518003[/snapback] jupp bytte til noe som er stivere en det du har nå. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Du har 3 riktige alternativ her. Valse hjulbuene. Bytte til felg med korrekt innpress. Sette på smalere dekk. Om dekket kan ta borti skjermen, vil det garantert gjøre det igjen senere selv om du setter på stivere fjærer. Hadde subbing mellom dekk og skjerm selv. Etter valsing var det ingen problem med subbing, ivertfall ikke når jeg var alene i bilen. Etter en litt aktiv kjøretur med hastigheter 180-200, tok jeg en titt på dekkene. Korden var synlig på ytterveggen på dekket. Derfor anbefaler jeg at du gjør det umulig for dekket å komme borti, istedefor å bytte til stivere fjærer. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 20. mai 2007 Del Skrevet 20. mai 2007 Hvis korden er synlig i ytterkant ville jeg ført og fremst fått sjekka forstillinga.. Skal godt gjøres at skjermene får sliti ned dekka så mye på kort tid. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 (endret) Hvis korden er synlig i ytterkant ville jeg ført og fremst fått sjekka forstillinga..Skal godt gjøres at skjermene får sliti ned dekka så mye på kort tid. 8654282[/snapback] Sliter mer å skrape metall mot gummi enn at gummien triller i litt kjipe vinkler. Dette skjedde på bakdekket. Og dekket kan ikke slites på sideveggen uansett hvor fælt du justerer forstillinga. Les før du skriver neste gang. Og korden ER ikke synlig, den VAR. Jeg bytta selvfølgelig dekk etterpå. (Til ett smalere som ikke tar i skjermen.) Endret 21. mai 2007 av Yngvejos Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Nå er det jo ikke korde i veggene på ett dekk, men det er en tynn strie som sjelden greier å holde dekket sammen om det blir så slitt.. Når du prater om korde i sidene, tenkte jeg kantene på dekket, ikke veggene, der dekket forøvrig er relativt svakt i motsetning til i banen.. Jobber med dekk dagen lang, å er folk som bytter dekk 1-2 ganger i måneden pga. skrævende bakdekk på blandt annet Mercedes og BMW etter grov senking.. Trenger ikke å ta så lang tid å slite de hvis de sliter for mye på en side.. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Er ingen fan av å valse hjulbuene selv, hvorfor ikke bare gå for en dimensjon som faktisk passer på bilen uten at du behøver metallarbeid for at det skal gå bra? Uansett - om hjulhellingen (camber angle) på bilen er veldig skjev, vil det gå hardt utover skuldra på dekket, og kan resultere i at dekket er vrak når det fremdeles er 10mm igjen på ytterkanten. Still hjulhellingen etter senking! Lenke til kommentar
Jenschr Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Ta og sjekk bremseskjoldet også om du har. Jeg hadde for en stund siden en 3'er Golf med 15" alu felg på sommerdekk. Når vinteren kom så fikk jeg tak på noen gratis 13" stålfelger som jeg lakket og satte kapsel på. Tingen var at det kom skrapelyd når jeg kjørte. Grunnen var fordi bremseskjoldet skrapet inni stålfelgen. Kan være greit å sjekke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå