Gå til innhold

Gjennbruk av klasser (VB 2005)

Anbefalte innlegg

Heisan folkens

Sitter akkurat og skriver en klasse som jeg vet jeg skal bruke mange ganger senere i andre prosjekter. Hva vil dere anbefale meg å gjøre?

Vil helst ikke lage en DLL, men ser gjerne at denne klassen "sklir" rett inn i IDE slik at jeg når som helst kan skrive

dim EtObjekt as new EnKulKlasse

Tips mottas med stormende jubel så klart

Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg bare kopierer koden når jeg skal bruke den.

Det følger med en linker, for å linke inn kode fra dll-er, men det er en temmelig tungvint måte å gjøre det på :p

8398285[/snapback]

Vell, betyr det at dette ikke lar seg løse på en fornuftig måte?

Jeg kan jo selvsagt bruke "Add existing Item" men da lager VB bare en kopi og det er jo ikke det jeg vil. Hvis jeg endrer på koden i klassen vil jeg jo at neste rekompillering av prosjektene mine får dette med seg uten at jeg trenger gjøre noe ekstra. Pussig. Det må da være mulig å få til dette...

Ole

Lenke til kommentar

Du kan legge til referanse til filene dine istedet for å lage kopi ved å gjøre følgende:

1. Høyreklikk på prosjektet (i solution explorer)

2. Add->Exisiting Item

3. Velg filene. IKKE trykk OK, men trykk på pilen til høyre for Add knappen over OK knappen. Og velg "Add as link"

Da kan du endre original kode slik at alle prosjektene som bruker denne vil bruke siste versjon.

Annet alternativ er å bruke DLL som du ikke vil, men å endre i standard wizarden for når du tar nytt prosjekt og velger Windows Application f.eks.

Filen som inneholder oppsettet ligger på: "C:\Program Files\Microsoft Visual Studio 8\Common7\IDE\ProjectTemplates\VisualBasic\Windows\1033\WindowsApplication.zip"

Pakk denne opp og åpne prosjektet. Deretter gjør du alle de tilpasninger du ønsker og lukker prosjektet igjen som feks å legge til ref til din standard DLL bibliotek (slett .sln og .suo fil etterpå)

Pakk filene ned igjen og skriv over den originale.

Legg også filene over .net sin cachede versjon av templaten.

C:\Program Files\Microsoft Visual Studio 8\Common7\IDE\ProjectTemplatesCache\VisualBasic\Windows\1033\WindowsApplication.zip

(en katalog du bare trenger å kopiere filene til)

Neste gang du lager en ny Windows Application prosjekt, så vil den ha ditt oppsett og klar til å kodes.

Lenke til kommentar

Heisan

Mange gode løsninger her. Likte spesiellt den med "Add Link". Har lekt litt med DLL og fant at dette også faktisk var en glimrende måte. La dem inn i Resources på prosjektet og dermed fikk jeg et eget namespace. Genialt. Problemet er jo at jeg ikke kan redigere kildekoden på denne måten og må derfor hoppe inn og ut av prosjekter. Ved å bruke en LinkTo så kan jeg jo det, men da kan jeg risikere versjonskonflikter i resten av den koden.

Tror alikevel dette er det jeg er ute etter..

Takker for glimrende svar folkens..

Ole

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre er at du istedet for å legge referanse til ditt kode bibliotek heller legger inn bibliotek prosjektet inn i alle solutions du bruker den i.

Så refererer du til prosjektet. Dermed kan du endre i kildekoden når du ønsker og DLL'en vil være up to date.

Jeg pleier å gjøre det på den måten.

Endret av wolf5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...