Gå til innhold

Vi som driver med hest/ridning


Anbefalte innlegg

Det er litt forskjellig fra stall til stall hvem som tar seg av foring osv. Noen har en fast person som tar seg av alle foringer og får litt betalt for dette. og eventuelt utslipp av hestene. Det er vanlig at hesteeier skal vise fram vaksinasjonskort og skrive under på en egenerklæring på at hesten er frisk. Ikke alle staller som gjør det så seriøst, men er best slik.

Det er også mange steder at de som står i stallen lager en ordning på foring av hestene der de deler det seg i mellom.

Der damen min har hestene sine nå er det en fast som driver stallen for eierne av stallen, som tar seg av all foring i ukedagene og så er det satt opp en vaktliste der alle i stallen har hver sin helg med foring.

Da kan hun også kjøpe tjenester av hun som driver stallen som utslipp i ukedagene og så er det de som har helgevakt som slipper ut før middagsforing i helgene..

Håper dette hjelper litt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar stallen hvor jeg hadde min som et eksempel.

 

Han som eide stallen slapp ut hestene før de dro på arbeid, ca i syvtiden. Da gikk de ute på rundball til jeg kom innover i 2,3,4,5 tiden. Jeg gav han som oftes middag(høy) når jeg kom hvis jeg kom kl tre. Ridde meg en tur og satte inn/ut hesten. (avhengig på været og klokkeslett). Ga som oftes kvelds selv siden jeg var der seint, eller gjorde klar maten slik at noen andre tok den jobben..

 

Mange staller bytter på å fore hestene, og ikke alle som forer slipper ut/inn hestene -det må eier selv gjøre. Evt gå sammen en gjeng og bytte på.

Hesten er en eiers ansvar, og da er det de som står for dyrelegesjekk og bestilling av hovslager.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har drevet med hest i 12 år, er 16 nå. Hadde hest på for en stund før jeg kjøpte meg egen ponny for tre år siden, en merkelig evighetsmaskin av en blandingsponny, som hadde det mest utrolige lynnet jeg har vært borti noen gang. Punktum.

Hun ble byttet ut etter halvannet år grunnet størrelsen (128 cm). Jeg valgte en araberblanding denne gangen, 92-modell. Han var ikke akkurat i toppform da jeg fikk ham, men med tid og trening har han blitt ganske så flott. Vi var på juniorlandslaget i Mounted Games i fjor, og kom på 2. plass i Nordeuropeisk Mesterskap.

Meg og ponnyen min da jeg hadde hatt ham i 5 måneder

..og nå. Samme øvelsen btw.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ny på forumet, så begynner med et emne jeg kjenner godt til:)

 

Har ikke egen hest på papirene, men bruker en hest så mye jeg vil, og har også fri tilgang på alle de andre dyra i stallen. Rir ei 13 år gammel fjordingshoppe, som ikke finnes fjording i hue sitt, et enormt, enormt mye energi, noe som gjør det til en hest egnet til alt fra kjøring til dressur og sprang. Samtidig har hun en enorm lærevilje, så grener som western har vist seg å være en suksess, også for å roe ned temperamentet hennes noe. Morsom hest!

 

Nærmeste fjordingen på bildet!

post-164135-1213611328_thumb.png

Endret av soelvd
Lenke til kommentar

Har ikke hest, og rir ikke nå. Men jeg har ridd noen år på rideskole og vært forrytter i ca et år. Savner det, men føler jeg er helt grønn igjen når det gjelder kunnskap.. Så jeg føler liksom ikke for å bare stikke innom en stall og begynne igjen :p

 

__

 

 

Hehe, det er da bare tull. Er som å lære å sykle, du kommer FORT inn i det igjen :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har to hester selv. En Varmblonds på 175 cm mkh , han bl 7 år for noen dager siden og jeg bruker ham i sprang og dressur. Og så har jeg en Friesergutt på 1 år, jeg ser veeldig frem til han blir stor gutt , klar for innridning :) Legger med 1 bilde av han eldste , han yngste og hans far som ble world champion i år og hans mor som også har meget god stamtavle

post-165622-1215165050_thumb.jpg

post-165622-1215165088_thumb.jpg

post-165622-1215165092_thumb.jpg

post-165622-1215165296_thumb.jpg

Lenke til kommentar

VAKKERT:D

Frieserhesten er nydelige skapninger. Elsker å se de løpe å gjøre seg til.

Personlig vil jeg ikke betale 80.000 for en slik, når man kan få så mye annet for pengene ;) P.R.E kunne jeg vurdert å betalt så mye for da :!:

Du verden.. for en giga varmblods! elsker store hester..

Lenke til kommentar
VAKKERT:D

Frieserhesten er nydelige skapninger. Elsker å se de løpe å gjøre seg til.

Personlig vil jeg ikke betale 80.000 for en slik, når man kan få så mye annet for pengene ;) P.R.E kunne jeg vurdert å betalt så mye for da :!:

Du verden.. for en giga varmblods! elsker store hester..

 

Takk for det :D Ja er veldig gla i begge to hihi :D Hehehe ja Frieserene er ganske dyre, for 80 000 kr får man jo bare ett føl da , om man skal ha en etter gode foreldre, så d er temmelig dyrt, men guri så flotte de er :)

Lenke til kommentar
Jeg kjenner ei som har et føll som hun skal selge for 50. Hingst.

Mora er også til salgs for nærmere 80-100.

Hun kjøpte seg en Frieser/Pinto fra danmark her i vår. svart/hvit. nyyydelig!! Men dessverre fikk han transportsyken, og greide seg ikke :( Sinnsykt fin...

 

 

Ahh , de føllene jeg har sett på er etter Haitse og Tietse osv.. så de er vel kanskje endel dyrere.. Min er etter World Champion 2008, som igjen er etter world champion 2002 som igjen er etter en meget bra og kjent hingst.. Mora si side er også veldig bra.. er vel derfor de følene er så dyre :) Har ikke sett på andre friesere :) Var å så på en av frieserene der jeg kjøpt fra her om dagen, og fordi han var inridd var han nå verdt 140 000 kr . Blir spennende å se hva min blir verdt når han blir inridd (selvom jeg ikke selger ham for alt i verden hehe) :D

Lenke til kommentar
Skal du beholde han som hingst ?

 

 

Jeg tok en tung angjørelse i forgårs å ringte dyrelegen for å få ham kastrert =/ Dette gjorde jeg ikke fordi han er vanskelig på noen som helst måte for han er en drøm, å har ikke noe hingst i seg nesten, veldig rolig å kald MEN jeg gjorde det rett og slett fordi jeg aldri har møtt en mer kontaktsøkende ,selskapssyk hest og jeg gjorde det derfor for at han skulle få komme ut på marka med de andre hestene istedenfor å stå aleine i en luftegård hele året. Så jeg prøvde å være så lite egoistisk som jeg kunne å tenkte på hestens beste før mine egne ønsker . Og jeg er fornøyd med valget mitt da han kan få komme ut om noen dager nå :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Spurte akkurat en bekjent hva som hadde skjedd med henne (så han var medl i rip gruppe på facebook).

Utrolig trist.... :(

 

Jeg har fått forklart at hesten fikk bommen mellom beina , hun ble kastet salto av og hesten landet oppå henne over brystkassen og hodet. Såvidt jeg har forstått døde hun momentant. Hesten var en utrolig dreven å bra spranghest men av en ellerannen grunn stoppet den opp og ting gikk galt.. Utroolig synd når slikt skjer.. Fikk vondt i magen når jeg leste om dette i avisen og hørte fra venner av meg som kjenner henne.. Måtte du hvile i fred Ronja..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Skal du beholde han som hingst ?

 

 

Jeg tok en tung angjørelse i forgårs å ringte dyrelegen for å få ham kastrert =/ Dette gjorde jeg ikke fordi han er vanskelig på noen som helst måte for han er en drøm, å har ikke noe hingst i seg nesten, veldig rolig å kald MEN jeg gjorde det rett og slett fordi jeg aldri har møtt en mer kontaktsøkende ,selskapssyk hest og jeg gjorde det derfor for at han skulle få komme ut på marka med de andre hestene istedenfor å stå aleine i en luftegård hele året. Så jeg prøvde å være så lite egoistisk som jeg kunne å tenkte på hestens beste før mine egne ønsker . Og jeg er fornøyd med valget mitt da han kan få komme ut om noen dager nå :)

Det er også en god grunn til å kastrere disse unggutta. Alt er mindre komplisert med vallakene :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har ikke egen hest men har hest på fór :) Det er en islandshest, hoppe på 11 år :) Er en veldig stri hest så er bare jeg som rir henne.. eieren rir henne en gang iblant men er ikke ofte.. Jeg selv har ridd i ca 7 år.. rir ca 2-3 ganger i uken men gjerne mere hvis jeg har tid :) Favorittridegren er feltritt :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...