Gå til innhold

Hva betyr "Dual channel memory architecture"

FranzJosef

Anbefalte innlegg

Har et hovedkort av type:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/documen...product=3359885

Om minne står følgende:

# Dual channel memory architecture

# Two 240-pin DDR2 DIMM sockets

# Supports PC-4200 (533 MHz) and PC2-5300 (667 MHz) DDR2 DIMMs

# Single-sided or double-sided DIMMs

# Non-ECC memory only

Det står i en RAM-brikke 512 MB RAM, har bestilt en forsterkende 1024 MB. En fortalte meg akkurat at han trodde at "Dual channel memory architecture" betydde at jeg kunne bare ha to brikker av lik størrelse sammen. Dvs hvis jeg nå skal ha i et på 1024 må jeg fjerne det på 512, kan ikke bruke disse sammen. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Dual channel memory architecture" betyr at hovedkortet har to sett med ledninger mellom minneportene og brikkesettet. Tidligere var det vanlig å ha en minnekanal. Omtrent som man på PATA/IDE og SCSI har flere harddisker på én kabel.

Det betyr at det er fordelaktig å ha like brikker, men ikke noe man ha. 512MB + 1024 MB skal også fungere, men da brukes de i en annen "modus" som gir noen prosent lavere ytelse i enkelte programmer.

Det å ha to ulike brikker kan noen ganger gi kompatibilitetsproblemer. Du får prøve ut og se om det fungerer i ditt system. Funker det så får du en fin ytelseforbedring av å tredoble minnemengden. (Den negative effekten av å ha ulike minnebrikker drukner lett i den mye større positive effekten av å ha tre ganger mer minne)

Forøvrig så mangler det en tilleggsopplysning i spesifikasjonen. Dersom du har Sempron-prosessor så stemmer det som står med minnehastigheter, men dersom du har Athlon64 eller Athlon64 X2 eller Athlon64 FX eller Opteron 1xxx prosessor så støttes ytterligere en minnehastighet: PC2-6400 (800MHz). Det er altså prosessoren som er det utslagsgivende som gir støtte for ulike minnehastigheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...