Juden Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Jeg har en liten oppgave som går ut på om konflikter skaper forskjell mellom rik og fattig. På hvilken kan en konflikt gjøre det? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) Jeg vil si det motsatte: Fattigdom skaper konflikter... Moralsk, etnisk, kulturell, økonomisk, sosial og intelektuell. Endret 16. april 2007 av Andre1983 Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Jeg har en liten oppgave som går ut på om konflikter skaper forskjell mellom rik og fattig. På hvilken kan en konflikt gjøre det? 8397546[/snapback] Hvem er de rike og hvem er de fattige? Et land som f.eks angriper eller en gruppe mennesker i et land som blir angrepet? Svaret på topic er generelt ja - krig/konflikt (hvis det er konflikt som i krig du tenker på) fører til fattigdom fordi materielle goder blir ødelagt, skatter øker (det går med materielle ressurser for å finansiere en krig), handelsblokkader innført og rasjoneringer innført. Lenke til kommentar
Juden Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Jeg leter etter noen internasjonale og lokale konflikter. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) Enig med Andre. Fattigdom fostrer ekstremisme, fundamentalisme og hat, og det er det som skaper konflikter, ikke nødvendigvis like mye omvendt. Endret 16. april 2007 av Goz Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Jeg har en liten oppgave som går ut på om konflikter skaper forskjell mellom rik og fattig. På hvilken kan en konflikt gjøre det? 8397546[/snapback] Hva spør du egentlig om? Om konflikter skaper fattigdom? Om konflikter skaper forskjeller? Begge deler? Det hadde også vært interessant å vite i hvilken sammeneng det er snakk om. Er det internasjonale konflikter? Er det konflikter mellom enkeltpersoner? Er det krig, eller bare uenigheter? Dette blir så utrolig vagt. Det er for eksempel ikke noe vanskelig å gi eksempler på fattigdom som følge av krig undertrykkelse, terror osv. Men det er også slik at mange profitterer på krig, historisk sett har det satt fart i teknisk og økonomisk utvikling. Så de som kanskje har opplevd fattigdom på kort sikt har kunnet ta del i de positive konsekvensene av utvikling på lengre sikt. Lenke til kommentar
Juden Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Om konflikter skaper fattigdom? Det er det jeg leter etter og at hvordan konflikter skaper fattigdom? Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) Om konflikter skaper fattigdom? Det er det jeg leter etter og at hvordan konflikter skaper fattigdom? 8397961[/snapback] Se mitt svar ovenfor. I tillegg blir økonomien ofte regulert mer under en krig noe som kan lede til inflasjon som vi så i Tyskland etter WW2. Endret 16. april 2007 av T.F.T Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 for å svare like sløvt som spørsmålet stilles.... Ta norge. Her har det lenge vært en politikk og en ideologi blandt folk at ting skal være likt. Lik lønn, lik formue, lik utdannelse ..etc etc Denne ideen om å skatte rikinger hardt, og gi til "fattige" i norge har hatt som mål å utjevne forskjeller. Forskjell mellom folk fører til konflikt som igjenn ikke fører til noe godt. Vi er jo en fredsnasjon. Purken går ikke med våpen, fattige i norge har det bra sammenlignet med andre land etc. Ser man på verden så ser man at de rike landene er stort sett fredelige, og det er mye krig og elendighet i fattige land. Unntaket blir vel israel og usa som er i stand til å være relativt rike men samtidig lage bråk som faen. Så det er ikke et likhetstegn at konflikt skaper fattigdom. Men det er på det rene at OM verden hadde vært et fredeligere sted, så hadde det vært mer rikdom. Eller sagt på en annen måte ... om et land er rikt, så skal det mye mer til for at de ønsker å skape en konflikt. Dette fordi konflikt koster mye penger. Så om verden hadde gått sammen for å gjøre verden rikere, så ville konfliktene blitt mindre. En annen ting... Ønsker man å skape mulighet for økonomi og velstand, så kan dette kun skje om området er sikkert. Tar man soldater ut av afganistan, så vil områdene bli usikre, ingen vil investere i usikkre områder, ergo så blir det mer fattigdom. Sikkerhet skapes av de samme som lager konflikt, nemlig soldater og politi. Sikkerhet er hjørnestenen for å kunne bygge et samfunn. Ergo så er det riktig bruk av soldater og militære som skaper rikdom. Hvor hadde Bosnia vært om vi ikke hadde hatt soldater der? De er ikke rike, men de hadde definitivt vært fattigere. Lenke til kommentar
Juden Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Jeg kan gjerne spesifere litt på spørsmålet: På hvilken måte skaper konflikter fattigdom? Skal skrive en artikkel om det på torsdag og trenger en god del info! Setter pris på kilder også! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå