Teig Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) Jeg går nå første året på Medie og Kommunikasjon på videregående skole og der lærer vi å lage websider med html og css. Men vi har lærere som synes det er ekstremt viktig at vi skisser før vi i det hele tatt rører en pc og begynner å kode. Hva er vitsen med dette? Jeg skjønner at noen vil si at det er en bra måte å visualisere det endelige produktet samt få orden på ting, men jeg mener at det kan du like bra gjøre i hodet. I tillegg er det et enormt tidssløseri. Lærerne begrunner også at vi må skisse for at "da er det lettere å gå tilbake å endre på ting." ... Det er da lettere å endre noe elektronisk som i Photoshop eller Illustrator! Noen som har noen meninger om dette, noen som kan gi meg 3 gode argumenter for at det er noe poeng å skisse på forhånd i det hele tatt? Endret 16. april 2007 av hakhag Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 - Grov idéutvikling funker best på papir - Går raskare å få fram ei grovskisse på papir Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Selv så har jeg ikke bry til å klasse ned idéne mine på ark, jeg "tegner" i hodet mitt jeg hehe. Så lager jeg designet i photoshop ut i fra det... Tungvindt/lettvindt? Tja... jeg liker metoden Men er intressant å høre hvordan andre pleier å gjøre det. Lenke til kommentar
Teig Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 En grovskisse kan være greit, men når vi må fargelegge tegningen å få den så detaljert som mulig låser det deg veldig fast til tegningen når du skal begynne å kode. Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Det er jo ganske smart å gjøre det, men jeg er ikke noe flink til å skrive så jeg kan nok ikke utdype meg i akkurat hvorfor, men det eneste problemet mitt med å tegne skisser er at jeg ikke kan å tegne Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Det høres ut som misforstått ideutvikling, hakhag. Man skal ikke trenge mer enn å skissere opp layout, etter min mening. Lenke til kommentar
eigan Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Ved å bruke PS - Du setter deg fast til verktøyene, og får ikke den mulighet du har til å tegne fritt med penn. - Det går tregt. Ved å bruke ark - Mye raskere. Det er meningen at skissen skal være litt "grov", skal du finpusse den så gjør du det i PS. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Du sier ikke noe om hva det er dere må skissere, er det layout, funksjonalitet, annet? Uansett. Læreren prøver vell å forberede dere til den "virkelige verden" hvor man ofte sitter med penn og papir når man er i møte med en kunde og lager små skisser over hvordan ting kan løses. Ingenting er så trist som når noen lager fancy avanserte forslag i photoshop eller lignende, og alt blir forkastet på første møte. Det er tross alt snakk om en kreativ prosess. Lenke til kommentar
Stian Jacobsen Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Det er bestandig best å skisse ned layout, men å legge til farger og effekter er ganske unødvendig, det er nok å skrive små notiser, f.eks "Mørk fade til lys (blå)" Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Og selv om du ikke er enig og har "din egen metode", så prøv Poenget er at man skal se ting på nye måter. Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) Selv har jeg begynt å skisse mye mer enn jeg gjorde, etter at jeg kjøpte meg en Moleskine notatblokk. Så der lager jeg thumbnail-skisser "thumbs" bare veldig grov layout, hvor de store elementene er. Deretter kan det tenkes at jeg skisser opp mindre saker, og tenker meg så smått ut hvordan CSS-verdiene jeg skal bruke, hvilke effekter jeg skal bruke i Photoshop osv. Så går jeg over i Photoshop, der jeg nå nylig, etter all hypen rundt det, har begynt å interesere meg for grids (rutenett) for å legge designet oppå det. Jeg tar for meg skjermstørrelsen, enten det er for 800 eller for 1024, også grid'er jeg opp ved å dele alt på 2 innover. Når rutenettet er oppe, så lager jeg bokser, gjerne i grayscale med sånn ca hvor store de skal være. På dette stadiet så bryr jeg meg ikke om alt er aligna etter rutenettet. Også kan det tenkes det går en tid, der jeg skisser opp litt mindre detaljer i notatblokken, som jeg så legger til i Photoshop. Slik går det litt fram og tilbake, viser designet litt rundt til folk for å få tilbakemeldinger. Noen skjønner ikke helt at det er WIP(work in progress) - noe som kan irritere meg litt, men fortsatt kjekt med tilbakemeldinger. Etter en stund så er jeg mer eller mindre fornøyd, og lagrer det som en PNG, og kutter opp bitene jeg trenger, så koder jeg det - og siden er ferdig. Merk - du trenger ikke skisse pixelperfect'e skisser med farger, så lenge du har fargene og oppsettet i hodet sånn halvveis, du trenger bare noe synlig for å memorere det. Endret 16. april 2007 av Lovskogen Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) Det høres ut som misforstått ideutvikling, hakhag. Man skal ikke trenge mer enn å skissere opp layout, etter min mening. 8397433[/snapback] Enig, det kan være greit å skisse opp dersom man liker der, men å gjøre det så detaljert syns jeg høres ut som bortkastet tid. Egentlig burde ikke en lærer kunne sitte å si at man må gjøre det på en bestemt metode. Personer tenker og fungerer ulikt, en metode som noen syns er en god måte å gjøre noe på fungerer kanskje ikke så bra for deg som det gjør for noen andre. Eneste problemet er vel kanskje at du får slengt "Det er pensum!" opp i trynet edit: Tor kom forøvrig med en grei måte å skisse på ovenfor meg her, det er en skisse, ikke et kunstverk Endret 16. april 2007 av Equerm Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) Equerm: husk at skolen skal være en avspeiling av arbeidslivet. Og man kommer ikke langt i arbeidslivet om man skal være "sær", og gjøre alt på sin egen måte. Da må man forholde seg til hvordan arbeidsgiver og kunde vil at ting skal gjøres. Edit: Og som jeg nevnte tidligere. Kreativ prosess. Om man skal designe noe for en kunde er det snakk om å komme med best mulig løsning, rimeligst mulig. Og om man da setter seg ned og lager ferdig forslag før man engang prater med kunde er man ille ute. Tiden man bruker i møter med kunden bør også holdes til et minimum. Endret 16. april 2007 av cyclo Lenke til kommentar
Teig Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Vurderer faktisk å boikotte prosjektet som vi fikk idag. Skal lage en ny side. Jeg kan praktisk talt ikke tegne og derfor har jeg store vanskeligheter med å tegne skisser så nøyaktig som lærerne krever nettopp "fordi det er pensum". Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Hva med en mellomting, hakhag? Du kan jo vise til denne tråden Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Equerm: husk at skolen skal være en avspeiling av arbeidslivet. Og man kommer ikke langt i arbeidslivet om man skal være "sær", og gjøre alt på sin egen måte. Da må man forholde seg til hvordan arbeidsgiver og kunde vil at ting skal gjøres. 8397570[/snapback] Egentlig tror jeg ikke det er et stort problem på en arbeidsplass om du ikke skisser opp på papir hvordan du skal designe internettsiden til en kunde, det er greit med en liten enkel skisse men du trenger jo ikke å bruke timevis på å fargelegge den og slikt, det var poenget mitt, virker som at det er slik læreren tvinger hakhag til å jobbe Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Equerm: husk at skolen skal være en avspeiling av arbeidslivet. Og man kommer ikke langt i arbeidslivet om man skal være "sær", og gjøre alt på sin egen måte. Da må man forholde seg til hvordan arbeidsgiver og kunde vil at ting skal gjøres. 8397570[/snapback] Egentlig tror jeg ikke det er et stort problem på en arbeidsplass om du ikke skisser opp på papir hvordan du skal designe internettsiden til en kunde, det er greit med en liten enkel skisse men du trenger jo ikke å bruke timevis på å fargelegge den og slikt, det var poenget mitt, virker som at det er slik læreren tvinger hakhag til å jobbe 8397632[/snapback] Bruke timevis på fargelegging er helt bak mål ja. Gråblyant og kjappe skisse er jo det som trengs. Har nok gjort noen antagelser her. Men om det du sier er rett er jo bak mål ja. Men det er jo faktisk noen som liker å gjøre slikt. Da jeg jobbet med sånn før, var jeg borti en kunde som leverte slike skisser til meg på møtene. (men det var tross alt snakk om et rent design firma) Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Bruke timevis på fargelegging er helt bak mål ja. Gråblyant og kjappe skisse er jo det som trengs.Har nok gjort noen antagelser her. Men om det du sier er rett er jo bak mål ja. Men det er jo faktisk noen som liker å gjøre slikt. Da jeg jobbet med sånn før, var jeg borti en kunde som leverte slike skisser til meg på møtene. (men det var tross alt snakk om et rent design firma) 8397694[/snapback] Ja det er vel noen som liker å gjøre det slik, men jeg personlig hadde blitt ganske irritert og sur om noen krevde at jeg måtte gjøre det, men det er sikkert de som liker å gjøre det ja, fint for dem Lenke til kommentar
Runar Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Dere blir vel tvunget til å bruke tabeller, også? Lenke til kommentar
Stian Jacobsen Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Dere blir vel tvunget til å bruke tabeller, også? 8398199[/snapback] Hehe..garanert!!, det vel også i pensum å bruke Dreamweaver!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå