Gå til innhold

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)

Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?  

565 stemmer

1. 1. Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?

• Ja, jeg har det allerede installert på PCen, PS3'en, MACen, etc.
      331
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil installere det senere
      55
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil neppe installere det
      12
    • Ja, men jeg har hverken prøvd Live fra CDen eller installert det ennå
      91
    • Vet ikke, har ikke bestemt meg om jeg vil prøve det eller ikke ennå
      46
    • Nei, jeg kommer ikke til å prøve det
      30

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
EDIT: Forresten, den siste kommandoen krever nok at du er root

9136514[/snapback]

He he, siden jeg ser tolmodigheten til hjelperne settes på prøve her for tiden, må jeg også bare spørre;

1. Er det "root" man blir når man skriver "sudo" eller er det et annet nivå av rettigheter?

2. (hvis ja på spørsmål 1) Kan man gjøre seg root grafisk? Eller altså hvis jeg feks blar meg manuelt frem til feks Xorg.conf, eller menu.lst, og slike filer der jeg må skrive "sudo" for å endre. Lar det seg gjøre å åpne de med rettigheter uten å skrive hele banen i en teksteditor. Høyreklikk- "open as" eller noe i den duren mener jeg.

Lenke til kommentar
2. (hvis ja på spørsmål 1) Kan man gjøre seg root grafisk? Eller altså hvis jeg feks blar meg manuelt frem til feks Xorg.conf, eller menu.lst, og slike filer der jeg må skrive "sudo" for å endre. Lar det seg gjøre å åpne de med rettigheter uten å skrive hele banen i en teksteditor. Høyreklikk- "open as" eller noe i den duren mener jeg.

9136840[/snapback]

Det er en plugins til Nautilus som gjør det du beskriver.. ("sudo apt-get install gksu")

Cedega og GDM maser fortsatt om gale rettigheter på filene den prøver å lese (At flere enn min bruker har tilgang til filene)

Endret av IQ
Lenke til kommentar
1. Er det "root" man blir når man skriver "sudo" eller er det et annet nivå av rettigheter?

Du får root-rettigheter med sudo ja.

Tradisjonelt har man brukt su isteden, men Ubuntu (og andre?) har valgt å standardisere på sudo, trolig i et forsøk på å få brukere til å ikke være root mer enn høyst nødvendig. Du kan fint installere sudo i andre distroer også da :)

En viktig forskjell er at sudo spør om BRUKERENS passord, mens su spør om ROOT passordet.

Sudo har også "hukommelse" som gjør at autentiseringen blir husket i en viss periode, så du slipper å taste inn passordet på nytt ørten ganger rett etter hverandre. Du kan manuelt time ut autentiseringen vha. "sudo -k", kjekt hvis man skal på do og man har en evil twin som pleier å kaste seg over PCen.

9136840[/snapback]

Du kan kjøre grafiske programmer som root, men bruk f.eks. gksudo isteden.

Det siste greiene har jeg aldri mekka, men du sikkert lage et script i nautilus/konqueror som kjører noe ala "gksudo gedit filnavn" ved å høyreklikke på en fil :hmm:

Lenke til kommentar
En viktig forskjell er at sudo spør om BRUKERENS passord, mens su spør om ROOT passordet.

9136941[/snapback]

Hvis du setter et passord for root, mener jeg at sudo allikevel vil spørre etter root-brukeren sitt passord... (også i Ubuntu)
Lenke til kommentar

Ok takk for svar folkens. Er jo ikke noe stor sak, men det er av de små tingene som jeg syns kan være litt tungvindt. Siden jeg ikke er så vel bevandret i dette OS husker jeg gjerne ikke hele banen/stien, så da må jeg bla/lete meg frem først, og så skrive eller evnt copy det inn på rett sted når jeg da har funnet det jeg ser etter og vil endre.

Men da skal jeg titte på gksu.

Dette siste dere nevner, jeg hører hva dere sier, men skjønner vel ikke helt likevel :blush: Jeg har jo på alle mine installasjoner kun laget et passord, under installasjonen som er for min bruker...

Lenke til kommentar
Dette siste dere nevner, jeg hører hva dere sier, men skjønner vel ikke helt likevel :blush:  Jeg har jo på alle mine installasjoner kun laget et passord, under installasjonen som er for min bruker...

9137724[/snapback]

Kanskje dette kan være oppklarende; (Fra en noob til en annen :) )

Installerer du f.eks. OpenSuse så blir du bedt om å først å lage passord for Superbruker(administrator), senere blir du bedt om å opprette (minst) et brukernavn med tilhørende passord. Skal du gjøre noe adm. oppgaver så må du derfor logge deg ut og så inn igjen og da som superbruker.

I Ubuntu har man fordelt rettighetene på tre nivåer.

Den første bruker som du oppretter under installasjon er en vanlig bruker, men denne får noe større rettigheter enn de brukere som du måtte opprettes senere*. Men selv om denne har noe større rettigheter er den i samme båt som de øvrige brukere; de får bare adgang til å styr med sine egne filer(i home mappen*).

Passord og brukernavn for første bruker er også passord og brukernavn for superbruker(altså administrator som vi finner hos OpenSuse, Fedora osv.). Man kan altså ikke logge seg inn som superbruker*, denne kan bare aktiveres for bestemte oppgaver eller for en bestemte tidsperiode.

Eksempel: Du må legge inn passord for å installere siste oppdatering av OSet, da logger man seg faktisk midlertidig inn som superbruker.

Eksempel; Man ønsker å installere Ktorrent, en oppgave som bare kan utføres av superbruker. Da skriver man sudo aptitude install ktorrent. Sudo står for «super user do» og man blir så bedt om å bekrefte at man faktisk er superbruker(ved at man må taste inn brukernavn/passord, som er det samme som første bruker sitt).

Eksempel: Man ønsker å endre på systemfiler. Man kan da åpne f.eks. filbehandleren Nautilus i egenskap av å være superbruker ved å skrive gksudo nautilus (eller bare gksu) og kan slette og stå i(akkurat som bestemor kan gjøre når hun logger seg inn i Windows og bruker filbehandleren). Her er «i egenskap av» nøkkelordet, så snart programmet lukkes er man tilbake som vanlig bruker.

Leste litt om hvordan dette er ordnet på Solaris – hvor de opererer med «roller» - virket veldig avansert og smart.

*Dette kan endres på, men er ikke anbefalt.

Ellers har jeg i dag endelig fått fikset både xorg.filen og rett oppløsningen :w00t: Godt og være tilbake her!

Lenke til kommentar

He he, siden du fortsatt blir glad når du har fått til rett oppløsning skal jeg til nød la deg være med under "noob-tittelen" Govasa, men du begynner å vite for mye :!:

Mulig det bare skyldes at jeg er sær, men små ting som å vite at sudo betyr "superuser do" er veldig oppklarende, og gjør det hele litt mindre kryptisk i mitt hode. Akkurat sudo husker jeg jo uansett nå, men jeg er generelt ikke så god til å pugge kommandoer, eller å huske passord som er ord uten normal betydning, så det å kunne relatere det til noe gjør det lettere syns jeg.

"gksudo nautilus" høres ut som løsningen på "alle" mine problemer, men får ikke testet det akkurat her og nå. Takk for svar så lenge :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

er totalt noob her, vet ikke hva ubuntu er engang. men så en vid på youtube som het Ubuntu beryl, mange tøffe effekter der, lurer på hvilken jeg skal lastrene da... så jeg kan teste det, i dual boot Vista/Ubuntu

Lenke til kommentar

Teite greier. Prøvde å installere Kubuntu Gutsy Gibbon(7.10) tribe 3 her. Fikk kjørt installeren, men oppstartsbildet viste feilmelding fra Grub. Måtte bruke XP CDen til å gjenopprette Windows sin bootloader. Så bå blir det ikke ubuntu på desktop-maskina før Gutsy er sluppet ut, og rt2500-driveren funker igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Den mest populære distroen er Ubuntu (www.ubuntu.com). Programmet som lager alle effektene kalles Compiz Fusion :)

9162620[/snapback]

Takker, har lastet ned Ubuntu og compiz 0.4

kan jeg innstallere fra vista til en annen partisjon?

er det vrient og få Compiz til å fungere?

Lenke til kommentar

Først må du installere ubuntu, dette gjøres ved å brenne iso-bildet på cd(bruk burn as image eller liknende), deretter starter du på nytt med cden inni for å starte installasjonen.

Når ubuntu er ferdiginstallert, installerer du compiz. Dette gjør du ikke ved å laste ned fila direkte fra www, slik som du er vant til fra windows.

Ta og les første post i denne tråden før du spør videre, vær så snill :)

Ubuntu kan ligge på hvilken som helst partisjon, og ubuntu kan gjøre om på partisjonene dine(rezising av ntfs feks)..

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

har lest første, men skjønte ikke alt siden det er ganske mange forkortelser og andre ting jeg ikke skjønner, siden det er første gang jeg ser på ubuntu.

så ikke noe på første siden hvordan jeg skulle innstallere Compiz.

lastet ned med noe som het .tar.bz2

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Nettopp. Dette er kildekode som må kompileres. Dette er noe tungt og unødvendig, da du kan laste ned DEB-filer (tilsvarende EXE-filer i windows) som installeres på systemet. Installer ubuntu først du, Om du ikke vil ha det aller, aller nyeste, er det bare å trykke ett ikon for å aktivere compiz, som du finner i menyen. Visual effects eller noe slikt. Du trenger med andre ord ikke den tar.bz2-fila

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...