Gå til innhold

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)

Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?  

565 stemmer

1. 1. Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?

• Ja, jeg har det allerede installert på PCen, PS3'en, MACen, etc.
      331
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil installere det senere
      55
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil neppe installere det
      12
    • Ja, men jeg har hverken prøvd Live fra CDen eller installert det ennå
      91
    • Vet ikke, har ikke bestemt meg om jeg vil prøve det eller ikke ennå
      46
    • Nei, jeg kommer ikke til å prøve det
      30

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hva sa jeg?

EDIT: jeg fikk det til. skrev wine utorrent.exe ;P

men til en annen sak. siden det er NTFS som på de andre diskene. så finner jeg dem jo ikke når jeg skal velge download mappe. og det skal jeg ha på en annen hdd. må jeg lage annet filsystem til den da for at jeg skal kunne laste ned til den?

isåfall hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar
Har du installert ntfs-config da? Sorry, men jeg har ikke Ubuntu Feisty foran meg så får ikke sjekka det noe mer.

9128255[/snapback]

nei

hvordan gjør jeg det?

edit: jeg skrev sudo apt-get install ntfs-config

i terminalen så ble det installert :dribble;

jeg fikk det opp nå. jeg synes egentlig jeg er ganske flink. noe har jeg funnet ut rett etter jeg har spurt :!:

Endret av m0zzdart
Lenke til kommentar
Har du sørget for at disken er mountet ?

9134726[/snapback]

Huh ?

9135534[/snapback]

Alt står faktisk forklart i den korte guiden jeg linket til, men det virker som du ofte bare leser halvparten av instruksjonene :hmm:

- Først installere ntfs-config

- Deretter kjøre programmet og mounte windows-partisjonene dine

Dette kan også fikses manuelt ved å redigere /etc/fstab

Det er akkurat samme prinsipp som i Windows. Man må mounte filsystemer der også, bare at de kalles C: D: E: osv istedenfor i Linux/Unix hvor filsystem mountes under en felles rotkatalog.

Lenke til kommentar

Har rotet til filrettighetene på home-mappen min. Har prøvd å rette dette opp med chmod og chown-kommandoene, men de virker ikke så bra, og jeg må ty til "sudo nautilus" og endre rettigheter derfra, men dette funker igjen ikke for flere undermapper/filer.

Noen tips til kommandoer som kan rette de opp slik som det skal være på ren og nyinstallert Ubuntu?

Lenke til kommentar
Har rotet til filrettighetene på home-mappen min. Har prøvd å rette dette opp med chmod og chown-kommandoene, men de virker ikke så bra, og jeg må ty til "sudo nautilus" og endre rettigheter derfra, men dette funker igjen ikke for flere undermapper/filer.

Noen tips til kommandoer som kan rette de opp slik som det skal være på ren og nyinstallert Ubuntu?

9136266[/snapback]

Du kan bruke chmod med parameteren -R (recursive).

Det vanligste er å ha følgende permissions:

Filer:

-rw-r--r-- = 644

Kataloger:

drwxr-xr-x = 755

Men det er jo opp til deg hvor åpent du vil ha systemet ditt. I dette tilfelle kan brukeren lese filer i hverandres hjemmekataloger, men ikke endre dem.

Problemet når du har rotet til permissons, er at enkelte filer bør ha strammere sikkerhet enn ovennevnt. Dette er spesielt viktig for sensitive filer som private keys i ~/.ssh (hvis du bruker key-basert autentisering). Kan ligge andre passord og ting rundt omkring også. Slike filer skal naturlig nok ikke være lesbare av andre enn brukeren selv.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Har mye problemer med programmer som maser over at filene min er tilgjengelige for flere brukere (GDM, Cedega). Detter er bare min maskin så alt kan være lukket, trenger ikke å la andre være på maskinen min.

Trenger et lite "script" for å la alle filer tilhøre brukeren "hans", at det kun er åpent for meg er bare bra

Lenke til kommentar
Du kan "lukke" hjemmekatalogen din først:

chmod go-rwx ~

Hvis du har filer der med feil eierskap kan du kjøre:

chown -R hans ~

9136514[/snapback]

Virker dette i alle undermapper og skjulte mapper? Kjørte koden men den kjører mistenkelig kort. Er det noen koder jeg kan kjører som root? Merker at PCen jobber når jeg kjører root, men ikke med min egen bruker.. :dontgetit:

Tør ikke slå av maskinen, er redd jeg ikke kan logge inn igjen senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...