Gå til innhold

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)

Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?  

565 stemmer

1. 1. Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?

• Ja, jeg har det allerede installert på PCen, PS3'en, MACen, etc.
      331
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil installere det senere
      55
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil neppe installere det
      12
    • Ja, men jeg har hverken prøvd Live fra CDen eller installert det ennå
      91
    • Vet ikke, har ikke bestemt meg om jeg vil prøve det eller ikke ennå
      46
    • Nei, jeg kommer ikke til å prøve det
      30

Anbefalte innlegg

De funker i VLC, men den har noen innebygde codecer som er for gamle for streamen jeg bruker.

9102403[/snapback]

VLC laster vel ikke ned kodeker automatisk? Prøv Totem (står som Movie Player under Applications). Hvis ikke Totem klarer formatet, prøv mplayer. Den klarer det meste, hvis ikke kodeken er for gammel der også. Du kan installere Mplayer gjennom Synaptic, og kjøre det fra terminalen med

mplayer <filnavn>.nsv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for all hjelp.. Dette er kun et lite testprosjekt på jobben for min egen del, i den tid det er lite å gjøre. Derfor ønsker jeg å kunne stifte litt bedre bekjentskap med Linux, siden det er mindre ressurs-krevende. Den gamle laptopen jeg har arvet er ikke direkte sprek ^^

Lenke til kommentar
Jeg får ikke brukt nett i Linux, fordi jeg har USB modem fra Ice og det finnes ingen Linux drivere til det.

Du burde for all del bytte USB-modemet i WLAN-modemet. Det koster tross alt bare 50,- ekstra i måneden.

9110545[/snapback]

Med mindre WLAN-modemet har noen overlegne features, kan en jo spørre seg om det virkelig er verdt å betale 50 kroner ekstra i "avgift" per måned for å kjøre linux? ;)

Lenke til kommentar
Jeg får ikke brukt nett i Linux, fordi jeg har USB modem fra Ice og det finnes ingen Linux drivere til det.

Du burde for all del bytte USB-modemet i WLAN-modemet. Det koster tross alt bare 50,- ekstra i måneden.

9110545[/snapback]

Med mindre WLAN-modemet har noen overlegne features, kan en jo spørre seg om det virkelig er verdt å betale 50 kroner ekstra i "avgift" per måned for å kjøre linux? ;)

9110932[/snapback]

Høyere hastighet, høyere nedlanstningsgrense (2GB i stedet for 1) er jo to ting. Videre er det jo mye greiere med WLAN-modemet som har 4 ethernet-tilkoblinger + trådløst, mens USB-modemet kun kan brukes av en maskin direkte (evt. av flere gjennom deling forsåvidt). Og generelt sett er WLAN-modemet mye mer stabilt enn USB-modemet, selv om ICE generelt er ganske ustabilt. Uten tvil verdt 50,- i måneden spør du meg :)

Lenke til kommentar

ikke for å være ekkel, men det virker veldig som "jeg orker overhodet ikke å lete så jeg roper høyt for hver minste ting" http://www.ubuntuforums.org vil svare deg på utrolig mange spørsmål, det samme gjelder google.

En annen ting jeg vil anbefale deg, prøv å loke litt rundt i menyene (da det ligger en god del programmer inne i systemet allerede)

Ps : Lykke til videre, alt blir enklere etterhvert. :thumbup:

Endret av lock-aze
Lenke til kommentar
;)

jeg skulle installere K3B men jeg fikk det ikke helt til :no:

http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty#...ing_software.29

9127647[/snapback]

Du fikk det ikke helt til, nei.

Hvis du ikke klarer copy/paste og/eller beskrive hva som gikk galt, kan du heller bruke Legg til/fjern eller Synaptic, som begge ligger i menyene i Gnome, til å installere K3B.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
lurer på hvordan jeg skal få uTorrent til å funke.

fant en guide. men det funka ikke ;//

Denne Guiden

9127755[/snapback]

Du har vel spurt om dette i en annen tråd? Og fått som svar at du ikke trenger å gjøre alt som står i den guiden, fordi den er unødvendig kronglete.

- Du må ha 'wine' installert for å kunne kjøre Windows-programmer. Dette installerer du såklart med "Add/Remove programs" eller "Synaptic".

- Last ned uTorrent standalone (bare .exe fil) til f.eks. hjemmekatalogen din /home/m0zzdart eller whatever

- Skriv: 'wine utorrent.exe' i et terminalvindu

Ellers kan jeg anbefale å bruke et torrentprogram som faktisk fins i linux-versjon isteden. KTorrent er fin og enkel å bruke :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
m0zzdart: Ta:

cd /sti/til/utorrent-mappa

wine utorrent.exe

9128022[/snapback]

hæ? :S

ahh. drit i det.

skla bruke ktorrent.

men jeg får ikke valgt en annen hdd som jeg har til å laste ned til. download mappe altså :p

skal laste ned til en annen harddisk..

Endret av m0zzdart
Lenke til kommentar

wine utorrent.exe

9128022[/snapback]

9128041[/snapback]

Hvis du hadde gjort som jeg beskrev, og lastet ned utorrent.exe til hjemmekatalogen din, hadde det holdt å skrive 'wine utorrent.exe' fordi du automatisk havner i hjemmekatalogen din når du åpner et shell (terminalvindu).

Men hvis du lagrer .exe fila et annet sted, må du bytte katalog dit først.

Kommandoen 'cd' står for change directory.

Forøvrig anbefaler jeg på det varmeste å lese litt om basic unix bruk, spesielt hvis du ikke har erfaring med dos eller andre shell.

Sjekk f.eks ut denne: http://www.ee.surrey.ac.uk/Teaching/Unix/

Den er veldig enkel og beskrivende, med masse screenshots :D

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

wine utorrent.exe

9128022[/snapback]

9128041[/snapback]

Hvis du hadde gjort som jeg beskrev, og lastet ned utorrent.exe til hjemmekatalogen din, hadde det holdt å skrive 'wine utorrent.exe' fordi du automatisk havner i hjemmekatalogen din når du åpner et shell (terminalvindu).

Men hvis du lagrer .exe fila et annet sted, må du bytte katalog dit først.

Kommandoen 'cd' står for change directory.

Forøvrig anbefaler jeg på det varmeste å lese litt om basic unix bruk, spesielt hvis du ikke har erfaring med dos eller andre shell.

Sjekk f.eks ut denne: http://www.ee.surrey.ac.uk/Teaching/Unix/

9128064[/snapback]

Jeg gjorde som du sa

edit: fikk til utorrent nå :D

Endret av m0zzdart
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...