Gå til innhold

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)

Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?  

565 stemmer

1. 1. Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?

• Ja, jeg har det allerede installert på PCen, PS3'en, MACen, etc.
      331
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil installere det senere
      55
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil neppe installere det
      12
    • Ja, men jeg har hverken prøvd Live fra CDen eller installert det ennå
      91
    • Vet ikke, har ikke bestemt meg om jeg vil prøve det eller ikke ennå
      46
    • Nei, jeg kommer ikke til å prøve det
      30

Anbefalte innlegg

Eg har 1 disk, med 2 partisjoner, en C:\ og en D:\. C:\ inneholder Windows XP. Er det noen nå som kan gi meg en step-by-step guide til hvordan installere Ubuntu på D:\ uten å fjerne filene som ligger der? Har litt problemer med det. =/

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På grunn av måten NTFS legger dataen fysisk på harddisken bør du defragmentere D:\. Ellers kan du risikere når du skal gjøre den mindre, at du plutselig mangler filer.

9092992[/snapback]

Got it. Men det besvarer fremdeles ikkje spørsmålet/forespørselen min...

Lenke til kommentar
Eg har 1 disk, med 2 partisjoner, en C:\ og en D:\. C:\ inneholder Windows XP. Er det noen nå som kan gi meg en step-by-step guide til hvordan installere Ubuntu på D:\ uten å fjerne filene som ligger der? Har litt problemer med det. =/

9091878[/snapback]

Unødvendig risiko å ta. Finn heller en egen disk som du vier helt og holdent til Linux. Mye sikrere og mye lettere.

Lenke til kommentar

9091878[/snapback]

Hva med å kopiere alt på D:\ midlertidig på en annen disk (f.eks. en ekstern harddisk), og så slette partisjonen helt. Da kan du partisjonere på nytt, og lage x partisjoner for Linux og en for D:\.

Det er lurt å lage tre partisjoner for Ubuntu. En for / (systemfilene), en for /home (dine filer og innstillinger) og en for /swap (obligatorisk). Slik tar du var på innstillingene dine ved evt. reinstallasjoner av systemet.

Sjekk førstepostens FAQ for mer info om dette.

Lenke til kommentar

Jeg føler for å komme med litt skryt til miceagol. Førsteinnlegget i denne tråden har blitt knallbra. Svært informativt, enkelt og oversiktlig. Veldig godt jobbet og et stjerneeksempel på hvordan et oppsummeringsinnlegg i starten av en stor tråd bør være :thumbup:

Lenke til kommentar

Tribe 3 for gutsy gibbon er ute:

https://wiki.ubuntu.com/GutsyGibbon/Tribe3?...ght=%28tribe%29

Ikke så mye nytt kanskje, men det er noen godbiter på server siden pluss at de har lagt til desktop effekter til den nye utseende konfigurasjonsmenyen som et ubuntuspesifikt valg.

Tribe 3 for kubuntu er ikke ute enda, men nyhetene er allerede ført opp her:

https://wiki.ubuntu.com/GutsyGibbon/Tribe3/...ght=%28tribe%29

Xubuntu her:

https://wiki.ubuntu.com/GutsyGibbon/Tribe3/...ght=%28tribe%29

Lenke til kommentar
Jeg føler for å komme med litt skryt til miceagol. Førsteinnlegget i denne tråden har blitt knallbra. Svært informativt, enkelt og oversiktlig. Veldig godt jobbet og et stjerneeksempel på hvordan et oppsummeringsinnlegg i starten av en stor tråd bør være :thumbup:

9101244[/snapback]

Oi, hyggelig med litt ros. :blush: Men førsteinnlegget hadde ikke blitt like bra uten alle bidragene du selv ga, og forslagene fra alle andre i tråden. :)

Lenke til kommentar
Jeg synes det har tatt seg opp mye etter at jeg sluttet å bidra for flere måneder siden. :)

(Dvs. jeg har ikke noe i mot å bidra, men jeg har gått litt tom for ting å bidra med.)

9101980[/snapback]

Hehe :)

Men jeg har faktisk ikke lagt til så veldig mye selv. Gjorde et lite skippertak med FAQ'en, og har ellers lagt til noen lenker nå og da. Det er vel det hele.

Vi kan kanskje gjøre dette til fast Ubuntu-tråd, dvs. kan oppdatere det ved hver nye Ubuntu-utgivelse. :)

Lenke til kommentar

Må komme med et spørsmål her nå altså. Har sittet å knotet med linux i et par dager nå og jeg klarer ikke la vær å nevne det.

Er det meninga at alt skal være så knotete å installere i linux? Tenker på pakker, compileringer, codecer osv? Eller er det noen som har noen triks for å få gjort jobben enklere. Jeg vet jeg kan bruke Synaptic eller hva det heter, men synes ikke det var spesielt enkelt det heller.

Forøvrig er jeg ingen Windows-fanboy, og jeg er åpne for nye muligheter, men jeg hadde ikke forventet dette..

Lenke til kommentar

Regner med at det er Ubuntu 7.04 du bruker. Installere codecs gjør man ved å dobbeltklikke en fil som det ikke er installert codecs til.

Kompilere burde være unødvendig, man "skal" hovedsaklig bruke add/remove, Synaptic eller laste ned .deb-pakker.

Jeg skjønner ikke helt hva som er så vanskelig med Synaptic. Søke/browse, klikke og trykke Apply...?

Lenke til kommentar

Jeg bruker 7.04 ja. Kanskje ikke det er så vanskelig, men uvant synes jeg iallefall det er. Sliter forresten med å få nsv filer til å fungere. De funker i VLC, men den har noen innebygde codecer som er for gamle for streamen jeg bruker. Derfor ble jeg nødt til å bruke winamp med nye codecer i XP, men her skjønner jeg ikke..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...