Gå til innhold

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)

Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?  

565 stemmer

1. 1. Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?

• Ja, jeg har det allerede installert på PCen, PS3'en, MACen, etc.
      331
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil installere det senere
      55
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil neppe installere det
      12
    • Ja, men jeg har hverken prøvd Live fra CDen eller installert det ennå
      91
    • Vet ikke, har ikke bestemt meg om jeg vil prøve det eller ikke ennå
      46
    • Nei, jeg kommer ikke til å prøve det
      30

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ville bare gjøre folk oppmerksom på Gobuntu, en utgave av ubuntu med kun åpen kode og fri programvare. Daglige utgaver finnes her.

Mvh Meg.

9076246[/snapback]

Er en grunn til at Ubuntu er en så stor sukssess (?) som det er. Ingen vil ha Gobuntu-saken når Ubuntu finnes. Ingen vanlige brukere, i hvert fall.

Lenke til kommentar

Personlig så er jeg enig, loathsome, jeg kunne ikke tenkt meg et dårligere produkt bare fordi det ikke finnes frie drivere til alle enhetene i PCen min, men det er nok mange som ikke er enig med oss her :p

Hva skal jeg med et flunkende nytt nvidia-kort, om jeg ikke kan få 3d-driverne til nvidia? I Gobuntu kan du sikkert installere de ettterpå om du ønsker, men da er jo ikke distroen din "gobuntu" lengre..

Lenke til kommentar

Personlig bryr jeg meg ikke så mye om lisensen på det jeg bruker. GPL, BSD, proprietær eller noe annet, det er ikke så nøye bare jeg liker programmet. Men det er nok en god ting at disse fri software-forkjemperne som Richard Stallman & Co. finnes. Uten dem kunne nok ting fort sklidd ut.

Edit: skriveleif.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
dabear Postet i dag, 15:03

Personlig så er jeg enig, loathsome, jeg kunne ikke tenkt meg et dårligere produkt bare fordi det ikke finnes frie drivere til alle enhetene i PCen min, men det er nok mange som ikke er enig med oss her

Det er nok faktisk en del som er opptatt av det, jeg kaller det politikk. Personlig har jeg samme holdning som Sokkalf^, og kjemper ikke mine politiske kamper i dataverden. Men som i øvrig politikk er det veldig prisverdig at noen tar de kampene som gavner oss alle til syvende og sist.

Men lurer på en liten ting igjen, har vært opptatt med mye annet i det siste, men hadde lyst å ta en kjapp U/Kubuntu installasjon på min nye hovedmaskin, en C2D-6600 Asus P5K Deluxe og 8800GTS, mest for å se hvordan det gikk på det nye P35 chipset.

Og fikk da installert uten problemer, og det meste som feks AID lyd fugerer, og i alle fall det ene nettverkskortet også (realtek GB lan).

Men oppløsningen var 1024x768 i steden for 1600x1200, og la derfor til (eller enablet) nvidia driveren. Etter dette vil X ikke starte, og har gjenopprettet xorg-conf noen ganger, men hver gang jeg slår på den ufrie Nvidia driveren går det galt.

Får også en feilmelding i forbindelse med oppdateringer, men filene det gjelder er noe med open-office.org så vet ikke om det har noen sammenheng. Etter install av Kubuntu prøvde jeg å skru på nvidia driveren der også, men nå får jeg bare helt svart skjerm, uten innloggingsmuligheter.

Skal ikke bruke så mye tid på dette, da det er andre områder som er mer interessant for meg og Linux enn akkurat den maskinen, men bare lurer på om det er noen kjente problemer med 8800GTS 640MB og Ubuntu?

Lenke til kommentar
Skal ikke bruke så mye tid på dette, da det er andre områder som er mer interessant for meg og Linux enn akkurat den maskinen, men bare lurer på om det er noen kjente problemer med 8800GTS 640MB og Ubuntu?

9077888[/snapback]

Jeg knotet selv med dette for ganske kort tid siden. :) Kortet funker verken med pakken nvidia-glx-new eller de nyeste nVidia-driverene 100.14.11. Det jeg gjorde var å gå tilbake til de eldre 97.55-driverne. Kan hende det funker med en driverversjon mellom 97.55 og 100.14.11, men har ikke forsøkt meg på noen andre når 97.55 fungerte.

Lenke til kommentar

O, takk for det tipset miceagol. Siden jeg rotet det til så voldsomt her installerer jeg på nytt. Oppløsning var i alle fall min feil, jeg bruker alternate install cd, og glemte i farten å legge til rett oppløsning. Har fått det opp å gå med 1600x1200 nå, og kommer til å teste en gang til med Nvidia, eller eventuelt legge inn den gamle du linket til.

Her er forøvrig den feilmeldingen jeg får ved oppdatering, det sjedde også denne gangen

post-56388-1184517377_thumb.png

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
O, takk for det tipset miceagol. Siden jeg rotet det til så voldsomt her installerer jeg på nytt. Oppløsning var i alle fall min feil, jeg bruker alternate install cd, og glemte i farten å legge til rett oppløsning. Har fått det opp å gå med 1600x1200 nå, og kommer til å teste en gang til med Nvidia, eller eventuelt legge inn den gamle du linket til.

Her er forøvrig den feilmeldingen jeg får ved oppdatering, det sjedde også denne gangen

post-56388-1184517377_thumb.png

9078369[/snapback]

Det ser ut som et eller annet har brutt avhengighetene til en eller annen pakke. Jeg bruker alltid aptitude til å installere, for å være på den sikre siden.

Men prøv:

sudo aptitude -f install

Lenke til kommentar
Jeg får ikke brukt nett i Linux, fordi jeg har USB modem fra Ice og det finnes ingen Linux drivere til det.

9080031[/snapback]

Uten nett så hadde jeg ikke giddet. Men det koster deg ikke mer enn kr 200 på komplett for et som fungerer.

Lenke til kommentar

9077888[/snapback]

Jeg knotet selv med dette for ganske kort tid siden. :) Kortet funker verken med pakken nvidia-glx-new eller de nyeste nVidia-driverene 100.14.11. Det jeg gjorde var å gå tilbake til de eldre 97.55-driverne. Kan hende det funker med en driverversjon mellom 97.55 og 100.14.11, men har ikke forsøkt meg på noen andre når 97.55 fungerte.

9078247[/snapback]

Kunne du forklart miceagol hvordan man går tilbake til den eldre driveren? Jeg får det kortet snart så en slagplan hadde vært fint :)

Endret; Blir lukkede drivere oppdatert via Synaptic? Har lest at den gjør det, men det virker litt rart.

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Er det vert å installere Ubuntu om man ikke får brukt nettet? Skal isåfall kjøre dualboot med Xp.

9079947[/snapback]

Egentlig ville jeg ikke sagt at det var noe stort poengt å legge inn linux hvis du ikke får brukt det fult ut, men på en annen side, hvis du ønsker å bli bedre kjent med linux og lære deg hva som er forskjellig kan det være en nyttig erfaring, selv om det blir noe amputert, som gjør at du kanskje senere vil kunne droppe windows hvis du har ambisjoner om det.

Lenke til kommentar
Ville bare gjøre folk oppmerksom på Gobuntu, en utgave av ubuntu med kun åpen kode og fri programvare. Daglige utgaver finnes her.

Mvh Meg.

9076246[/snapback]

Regner med at Gobuntu er noe de lager for å tilfredstille RMS og FSF (Free software fundation) nå som de mest sannsynlig legger inn enda fler propertiære drivere i gutsy. Selv tror jeg ikke en slik ekstra fri disto vil oppnå noen høy popularitet siden de fleste av oss er mest opptatt av at ting fungerer og ikke har noe religiøst forhold til programvare.

Lenke til kommentar
Kunne du forklart miceagol hvordan man går tilbake til den eldre driveren? Jeg får det kortet snart så en slagplan hadde vært fint :)

9080211[/snapback]

Det kan jeg jo. :) Egentlig er det bare å følge metode 2 i denne guiden for manuell installasjon av driverne. Det er lurt å skrive den ut eller ha en annen PC med websiden oppe, siden du skal bruke tekstbasert UI.

Lenke til kommentar
Regner med at Gobuntu er noe de lager for å tilfredstille RMS og FSF (Free software fundation) nå som de mest sannsynlig legger inn enda fler propertiære drivere i gutsy. Selv tror jeg ikke en slik ekstra fri disto vil oppnå noen høy popularitet siden de fleste av oss er mest opptatt av at ting fungerer og ikke har noe religiøst forhold til programvare.

9080279[/snapback]

Ifølge Mark Shuttleworth er det tenkt slik. Siden den er en *buntu, vil den vel oppnå en viss popularitet, men ikke godt å vite.

Mvh Meg.

Endret av MaD_DoG
Lenke til kommentar

9080279[/snapback]

Jeg unnlater ikke å bruke properitære drivere, men hadde helst sett at alt var åpent. Enkelt og greit fordi åpne driverne hvor APIet er åpent, fungerer best. Det er også greit å slippe å være avhengig av for eksempel ATi, Nvidia eller Intel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...