Gå til innhold

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)

Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?  

565 stemmer

1. 1. Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?

• Ja, jeg har det allerede installert på PCen, PS3'en, MACen, etc.
      331
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil installere det senere
      55
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil neppe installere det
      12
    • Ja, men jeg har hverken prøvd Live fra CDen eller installert det ennå
      91
    • Vet ikke, har ikke bestemt meg om jeg vil prøve det eller ikke ennå
      46
    • Nei, jeg kommer ikke til å prøve det
      30

Anbefalte innlegg

Nytt problem:

Når jeg går på Shared folders på den ny- installerte maskinen får jeg opp denne meldingen

Men når jeg trykker "Install services", blir den borte noen sekunder for så å komme tilbake, så det virker som jeg ikke får installert Samba og NFS. Så da lurer jeg på om jeg skal forsøke å laste ned manuelt, og i såfall hva trenger jeg. Det skal jo altså brukes til deling mellom både Linux (Kubuntu/Ubuntu) og Windows (XP og Vista)

Du kan prøve

sudo aptitude install samba smbfs

Husk at du må legge til brukere manuelt, for at samba skal funke (dette har jeg plagdes med!)

Gitt at ditt brukernavn er "bjorninge"

sudo smbpasswd -a  bjorninge

Legg til ditt brukernavn og hva det skal mappes til i samba (her det samme)

gksudo gedit /etc/samba/smbusers

og legg til feks

bjorninge="bjorninge"

Restart av samba kan være nødvendig..

http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty#...sharing_service forteller deg mer

Neida, min feil, sorry:

$ sudo aptitude install kde-kdm-themes

Sikker på at den linjen er helt korrekt, eller mangler det kanskje et mellomrom eller noe?

8980274[/snapback]

Ja, den linja er rett. aptitude gjør det samme som apt-get, men behandler dependencies bedre (noen ganger :p)

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gikk raskt tilbake til 6.10 igjen, siden det var håpløst å få lyd på laptopen med 7.04.

8977523[/snapback]

Med det samme jeg faktisk nevner dette ...

Jeg ga opp å fikse dette i april, siden jeg var avhengig av å ha en PC som bare fungerte, og det gjorde den med 6.10. Nå i ettertid kunne jeg imidlertid tenkt meg å prøve Feisty på nytt, og har også tid til å fikle litt.

Det ser ut som om dette her er samme problem som jeg har, men jeg vet ikke helt om jeg skjønner alt som står der. PC-en er iallfall den samme, og problemet ser nokså likt ut. Lyden fungerte fint fra live-CD, men var helt død etter installasjonen.

Noen formening om det? Rettere - noen som er flinkere til å tyde bug descriptions enn meg? Hvis folk oppmuntrer meg litt, kan det hende jeg prøver å installere Feisty igjen. :)

Lenke til kommentar

Det ser ut som om dette her er samme problem som jeg har, men jeg vet ikke helt om jeg skjønner alt som står der. PC-en er iallfall den samme, og problemet ser nokså likt ut. Lyden fungerte fint fra live-CD, men var helt død etter installasjonen.

Noen formening om det? Rettere - noen som er flinkere til å tyde bug descriptions enn meg? Hvis folk oppmuntrer meg litt, kan det hende jeg prøver å installere Feisty igjen.  :)

8980816[/snapback]

Ser ut som å installere siste driveren til Alsa løste problemet. Så jeg vil anbefale deg å prøve igjen.

Lenke til kommentar
Nytt problem:

Men når jeg trykker "Install services", blir den borte noen sekunder for så å komme tilbake, så det virker som jeg ikke får installert Samba og NFS. Så da lurer jeg på om jeg skal forsøke å laste ned manuelt, og i såfall hva trenger jeg. Det skal jo altså brukes til deling mellom både Linux (Kubuntu/Ubuntu) og Windows (XP og Vista)

Problemet er sikkert at du ikke er rot, for å installere må du være rot. Mulig det er noe tull der, dette skal være rett frem. Prøv å gjøre det som rot:

$ sudo shares-admin

Samba er det du vil ha til MS vel. Du kan bruke både ftp og ssh istedet, så det er ikke noe problem å flytte filer over til MS maskin. Personlig foretrekker jeg sshfs (som etter min mening er overlegen), men jeg kjører jo linux overalt, har ikke sett den for MS.

(Har forresten også lagt til skriving til NTFS, så det skal gå an å skrive til de andre også)

Det er ikke nødvendig.

Neida, min feil, sorry:

$ sudo aptitude install kde-kdm-themes

Sikker på at den linjen er helt korrekt, eller mangler det kanskje et mellomrom eller noe?

8980274[/snapback]

Jepp, ligger i universe :) :

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
$ aptitude show kde-kdm-themes

Package: kde-kdm-themes

New: yes

State: installed

Automatically installed: no

Version: 2007.01-1

Priority: optional

Section: universe/kde

Maintainer: Ubuntu MOTU Developers <[email protected]>

Uncompressed Size: 2699k

Depends: kdm

Description: Themes for the K Display Manager

This package contains popular themes for KDM, namely:

* Debian

* Krystal

* Linux Passion

* True Nature

NOTE: KDM-themes are not enabled by default in Debian -- please read the

README.debian for further infos howto enable them.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål, om jeg installerer Ubuntu, fjernes alt jeg har på Harddisken da? Som feks eventuele virus/musikk/filmer og slikt?

9006140[/snapback]

Kommer an på hvilke valg du foretar under installasjonen det. Det skal være såpass enkelt at det skal godt gjøres å klare å slette noe du ikke vil slette.
Lenke til kommentar

Prøvde å installere ubuntu på laptopen, den siste versjonen.

Fugerte forsåvidt greit, men fikk ikkje lov å spele av filer via nettverket.

Fikk åpna bilder, og får kopiere filer.

Kopierer videofilene først over til laptopen også dobbeltklikker på dei så vil dei spele av fint, men ikkje via \\server\delt\filmer f.eks.

får opp ein feilmelding som ligner på denne: totem cannot play this type of media også smb://server/delt/filmer

husker ikkje nøyaktig kva som stod der, men det var noke lignende.

Finnes det andre avspelere som er litt meir oppegående?

Har ein Dell X1 laptop, måtte fikse på skjermoppløysinga, men ellers så trur eg alt fungerer, ikkje testa blåtanna enda da men.

Lenke til kommentar
Prøvde å installere ubuntu på laptopen, den siste versjonen.

Fugerte forsåvidt greit, men fikk ikkje lov å spele av filer via nettverket.

Fikk åpna bilder, og får kopiere filer.

Kopierer videofilene først over til laptopen også dobbeltklikker på dei så vil dei spele av fint, men ikkje via \\server\delt\filmer f.eks.

får opp ein feilmelding som ligner på denne: totem cannot play this type of media også smb://server/delt/filmer

husker ikkje nøyaktig kva som stod der, men det var noke lignende.

Finnes det andre avspelere som er litt meir oppegående?

Har ein Dell X1 laptop, måtte fikse på skjermoppløysinga, men ellers så trur eg alt fungerer, ikkje testa blåtanna enda da men.

9014246[/snapback]

Du har installert alle medieformatene? http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=413626

Det finnes mange mediespillere, se under multimedia i legg til/ fjern programmer. Jeg bruker Kaffeine, filmavspiller og vlc.

Lenke til kommentar

ja, alle medieformatene fungerer jo når eg har kopiert fila lokalt til laptopen. Det er når eg streamer filene fra windows 2003 servern min den får problem.

Har også satt opp DFS på filservern min, og den likte ikkje dei virituelle mappene... men men får dele dei på nytt der, men det løyste uansett ikkje problemet med streaminga.

Lenke til kommentar
ja, alle medieformatene fungerer jo når eg har kopiert fila lokalt til laptopen. Det er når eg streamer filene fra windows 2003 servern min den får problem.

Har også satt opp DFS på filservern min, og den likte ikkje dei virituelle mappene... men men får dele dei på nytt der, men det løyste uansett ikkje problemet med streaminga.

9014545[/snapback]

Jeg deler mediafiler via samba mellom maskinene mine, men de kjører begge ubuntu feisty. Ingen problemer med å streame med totem.

Googlet det og fant:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=313821

Der det foreslås at det er instillinger på windowsmaskinen som gjør det vanskelig. F.eks. firewall, gjestekonto status, ny eller klassisk fildelingsmodell....

De eneste endringene jeg har gjort i sambakonfigurasjonen er å endre

; security = user

til:

security = share

i filen /etc/samba/smb.conf

Nå har jeg ikke forsøkt å streame fra windows med totem, så jeg vet ikke om det virker her heller...

Lenke til kommentar
Kjører ubuntu på to maskiner her no, blant anna min brors som veit heller lite om data :p

Men noko eg merker på begge maskinene er mangel på stabilitet.

På hans er det heilt extremt går han frå maskinen i 5 min så fryser den.

8977519[/snapback]

Har han Beryl eller desktop effects på, eller er det en helt plain installasjon?

På min har ein del tjenester ein tildens å fryse, da mest ndiswrapper, men også ein del andre som gjør systemet ubrukelig ved at det er ingen programmer som svarer.

8977519[/snapback]

Versjonen av ndiswrapper som ligger i pakkebehandleren har en tendens til å fryse ved høy belastning for enkelte trådløse kort. Installér nyeste ndiswrapper (hvis du kan installere fra source).

Lenke til kommentar

Testet Fluxbox idag. Syntes det var ganske stilig, men da jeg valgte metacity fra menyen så ble plutselig bakgrunnen helt svart. Problemet løste seg ikke ved at jeg etterpå valgte fluxbox i den samme menyen. Prøvde også å fjerne fluxbox og reinnstallere det, men problemet er der fortsatt... Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Testet Fluxbox idag. Syntes det var ganske stilig, men da jeg valgte metacity fra menyen så ble plutselig bakgrunnen helt svart. Problemet løste seg ikke ved at jeg etterpå valgte fluxbox i den samme menyen. Prøvde også å fjerne fluxbox og reinnstallere det, men problemet er der fortsatt... Noen som har noen tips?

9072807[/snapback]

Fant svaret.

Edit: Problemet løste seg for min del da jeg valgte en annen style og deretter klikket på Fluxbox i "Windows Manager"-menyen.

Endret av Raijin
Lenke til kommentar

Raijin: Fint. Det er da god forumskikk å forklare *hva* svaret/løsningen på et tidligere annonsert problem, selv om det sannsynligvis i første omgang er et problem som kun du har. Dermed kan andre både lære av dine problemstillinger i preventiv forstand, eller dersom noen kommer ut for samme problem senere kan de søke i forumet, finne tråden med "ditt" problem og samtidig finne svaret/løsningen forklart under. :-)

Lenke til kommentar

Som du kanskje har oppdaget, finnes det ikke noen standard filbehandler for Fluxbox. Dette er imidlertid ikke vanskelig å installere på egen hånd. Selv vil jeg anbefale Thunar, som jo er en såkalt «lett» filbehandler. Det vil si at den ikke krever så mye av maskinvaren, og er rask og responsiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...