Gå til innhold

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)

Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?  

565 stemmer

1. 1. Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?

• Ja, jeg har det allerede installert på PCen, PS3'en, MACen, etc.
      331
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil installere det senere
      55
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil neppe installere det
      12
    • Ja, men jeg har hverken prøvd Live fra CDen eller installert det ennå
      91
    • Vet ikke, har ikke bestemt meg om jeg vil prøve det eller ikke ennå
      46
    • Nei, jeg kommer ikke til å prøve det
      30

Anbefalte innlegg

Må bare legge til sindrejibb, at mens jeg har holdt på med diverse eksperimenter på laptop'en som du ser av alle spørsmålene, har jeg også installert Ubuntu på min Mediacenter-pc. Og den er nå oppe å går med rett oppløsning, lyd, tv-kort, dvd- mediaplayer, internett, mail, nettverksdeling med 3 andre Windowsmaskiner, samt printerdeling, og alt dette uten å skrive noe som helst.

Måtte bare nevne det, siden jeg i likhet med deg finner det lettere å klikke meg frem til løsninger, fremfor å skrive komandoer, som feks ved nedlastning.

Men som sagt er min erfaring så langt, at dersom man ikke er ute etter litt sære konfigurasjonsløsninger kan man gjøre det meste i Ubuntu uten å skrive komandoer.

Jeg vil tro at noe av grunnen til at du ser så mye kryptiske komandolinjer i Linux-forum vel er litt sammenliknbart med at det for meg som er vel bevandret i Windows føles lettere og bare skrive "services.msc" og enter i kjør fra startmenyen, fremfor å klikke: start- kontrollpanel- Administrative verktøy- Datamaskinbehandlig- Tjenester og programmer- Tjenester, for å komme til tjenester/services.

Forskjellen er at det er "umulig" å gjette seg til at man skal skrive Services.msc, men det er mulig å lete seg frem. Og poenget mitt er at det finnes de samme mulighetene for det meste av normale ting i Ubuntu.

Der jeg dog mener det er et stykke igjen er når det kommer til ting som oppløsningsproblemer, mus config ol som jeg har slitt litt med på mine laptoper.

8969810[/snapback]

Hadde du spurt meg for noen måneder siden, hadde jeg aldri trodd posten over kom fra deg :) . Du har selvfølgelig helt rett i de punktene du fremhever, og nettopp derfor er det vel også at det jobbes på spreng med å få på plass både dette (og også integrasjon av MCE). Jeg har fulgt med en stund, og synes jo det er fantastisk å se hvor fort det går fremover. Utviklingen har aldri vært så rask som nå.

Jeg blir antagelig delvis incommunicado i helga (skal prøve å følge opp innimellom), så andre forumdeltagere må delta aktivt her, slik at du får opp KDE og alt det andre du trenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg står fortsatt for at jeg mener Windows er mer intuitivt i den forstand at man lettere kan lære seg det helt på egen hånd. Men de fleste her mener såvidt jeg har forstått at det bare handler om erfaring og hva man er vant med, og jeg tror ikke vi kommer noe videre i den diskusjonen.

Jeg er uenig i en av påstandene dine, det er det at windows er lettere å lære seg. OS X (og tidligere apple OS) er lettere å lære seg etter min mening. Hvis du sier det er lett å lære seg på egenhånd, kan du da forklare meg hvorfor jeg må installere flere windows programmer/hjelpe til med det når det er så "enkelt" nei, takke meg til å forklare hvordan man bruker en pakkebrønn.

Lenke til kommentar
Del Postet i dag, 16:28

Hadde du spurt meg for noen måneder siden, hadde jeg aldri trodd posten over kom fra deg. Du har selvfølgelig helt rett i de punktene du fremhever, og nettopp derfor er det vel også at det jobbes på spreng med å få på plass både dette (og også integrasjon av MCE). Jeg har fulgt med en stund, og synes jo det er fantastisk å se hvor fort det går fremover. Utviklingen har aldri vært så rask som nå.

He he, nei jeg er vel gammel nok til at jeg vet jeg ikke mener det samme om alt livet ut, og har dermed ikke noe problem med å endre oppfatning om noe. Mitt syn på Linux blir jo (naturlig nok) bedre jo mer kjent jeg blir med det, og som du sier har det også vært en formidabel utvikling siden jeg sist sjekket for noen år siden.

Når det er sagt har jeg heller ikke vært den som har uttalt meg bastant på noe vis om Linux, så jeg slipper å svelge kameler. Men mer positivt har jeg blitt det siste halve året ja.

Som du vel vet har jeg installert Ubuntu/Kubuntu på en del maskiner her i senere tid, nok til at Alternate install går som en lek :p , og har jo ikke vært redd for både spørre og klage over det jeg ikke liker/ikke får til. Siden den installasjonen jeg nå gjorde på Media-pc'n gikk så utrolig bra syns jeg det også var verdt å nevne her.

Også syns jeg det er fint at vi kan være ening om at det fortsatt er områder som er for vanskelig, og trenger utbedring. For å gjøre mine oppfatninger lettere å svelge for alle kan vi godt bare se bort fra hvorvidt det er lettere, eller vanskeligere enn Windows. Men kanskje kan vi enes om at manuell redigering av Xorg.conf for å få en brukbar oppløsning, eller musen til å fungere er for vanskelig -punktum!

Men nå forlater jeg tråden når det gjelder Mediacenter-pc, og lager en egen tråd for den videre eksperimenteringen på den. Laptop fortsetter jeg her med, men om noen vet hvorfor jeg ikke har mulighet for å velge KDE under login hører jeg gjerne om det. Eller hvorfor font er latterlig stor?

Er forøvrig da 915resolution Intel grafikk på den, og jeg ser ikke bort fra at jeg har eksperimentert den i filler under mine forsøk på å få beryl++ i gang.

Lenke til kommentar

En annen grunn til at man ofte får servert hjelpen i form av linjer som skal mates inn i et skall er at de ulike distroene kommer med ulike skrivebord og menyer. Selv om man ikke kjenner den spesifikke distroen ut og inn med hva slags/hvilke grafiske konfigureringsverktøy (disse er ofte kun front-ends for andre programmer uten GUI) som distroen bruker eller vet eksakt hva knappene eller menyene sier, så kan man ofte allikevel hjelpe ved å foreslå kommandoer for skallet ettersom det er så mye av systemet (GNU med mye mer) som er felles for mange distroer slik at det blir lettere å hjelpe.

Utenpå er vi forskjellige (heldigvis), mens inni er vi nesten like.

Lenke til kommentar

Ja ja, utrolig å se hvordan jeg klarer å rote til selv de enkleste ting altså :blush:

Grunnen til at jeg ikke fikk valget om å starte KDE under alternativer ved login var jo at det ikke var skikkelig installert. Prøvde som Del sa og skrive $ aptitude show kubuntu-desktop, og uten at jeg skal påstå at jeg forsto alt som kom opp fikk jeg inntrykk av at det ikke var installert.

For å gjøre en lang historie kort var problemet bare at jeg ikke brukte tabulator til å flytte markøren rundt i det installasjonsvinduet der man velger KDE osv.

Men uansett, det problemet med enorme fonter har nå blitt slik at det må løses. Med Ubuntu var det som nevnt bare akkurat brukernavn og passord (og alternativer menyen) som ble i enorm font- størrelse, men så fort Nautilus startet ble alt normalt. Men nå med KDE er det like stort etter innlogging, og dermed får jeg ikke brukt det.

Det ser altså slik ut, for de som ikke har fulgt tråden;

post-56388-1183208219_thumb.jpg

Har prøvd å sette alt tilbake til standard under fontmeny i Ubuntu, men ingenting ser ut til å hjelpe. Er det noen som har noen tips til hva som bestemmer størrelsen på fonter før oppstart?

Lenke til kommentar

Har prøvd dette nå, men det ser ikke ut til å hjelpe. Har også prøvd en lavere DPI setting under skrift- innstillinger. Det eneste jeg ikke er sikker på hva som var default er "subpixelrekkefølge", den står på RGB nå.

Her er også min Xorg.conf om det er noen som vil se:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
# /etc/X11/xorg.conf (xorg X Window System server configuration file)

#

# This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using

# values from the debconf database.

#

# Edit this file with caution, and see the xorg.conf(5) manual page.

# (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.)

#

# This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only*

# if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg

# package.

#

# If you have edited this file but would like it to be automatically updated

# again, run the following command:

# sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Section "Files"

FontPath "/usr/share/fonts/X11/misc"

FontPath "/usr/share/fonts/X11/cyrillic"

FontPath "/usr/share/fonts/X11/100dpi/:unscaled"

FontPath "/usr/share/fonts/X11/75dpi/:unscaled"

FontPath "/usr/share/fonts/X11/Type1"

FontPath "/usr/share/fonts/X11/100dpi"

FontPath "/usr/share/fonts/X11/75dpi"

# path to defoma fonts

FontPath "/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/TrueType"

EndSection

Section "Module"

Load "i2c"

Load "bitmap"

Load "ddc"

Load "dri"

Load "extmod"

Load "freetype"

Load "glx"

Load "int10"

Load "vbe"

EndSection

Section "InputDevice"

Identifier "Generic Keyboard"

Driver "kbd"

Option "CoreKeyboard"

Option "XkbRules" "xorg"

Option "XkbModel" "pc105"

Option "XkbLayout" "no"

EndSection

Section "InputDevice"

Identifier "Synaptics Touchpad"

Driver "synaptics"

Option "SendCoreEvents" "true"

Option "Device" "/dev/psaux"

Option "Protocol" "auto-dev"

Option "HorizScrollDelta" "0"

Option "SHMConfig" "true"

EndSection

Section "InputDevice"

Identifier "Configured Mouse"

Driver "mouse"

Option "CorePointer"

Option "Device" "/dev/input/mice"

Option "Protocol" "ImPS/2"

Option "ZAxisMapping" "4 5"

Option "Emulate3Buttons" "true"

EndSection

Section "InputDevice"

Driver "wacom"

Identifier "stylus"

Option "Device" "/dev/input/wacom"

Option "Type" "stylus"

Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY

EndSection

Section "InputDevice"

Driver "wacom"

Identifier "eraser"

Option "Type" "eraser"

EndSection

Section "InputDevice"

Driver "wacom"

Identifier "cursor"

Option "Type" "cursor"

EndSection

Section "Device"

Identifier "Intel Corporation Mobile 915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller"

Driver "i810"

BusID "PCI:0:2:0"

Option "DPI" "96 x 96"

EndSection

Section "Monitor"

Identifier "Generic Monitor"

Option "DPMS"

HorizSync 28-64

VertRefresh 43-60

EndSection

Section "Screen"

Identifier "Default Screen"

Device "Intel Corporation Mobile 915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller"

Monitor "Generic Monitor"

DefaultDepth 24

SubSection "Display"

Depth 1

Modes "1280x800"

EndSubSection

SubSection "Display"

Depth 4

Modes "1280x800"

EndSubSection

SubSection "Display"

Depth 8

Modes "1280x800"

EndSubSection

SubSection "Display"

Depth 15

Modes "1280x800"

EndSubSection

SubSection "Display"

Depth 16

Modes "1280x800"

EndSubSection

SubSection "Display"

Depth 24

Modes "1280x800"

EndSubSection

EndSection

Section "ServerLayout"

Identifier "Default Layout"

Screen "Default Screen"

InputDevice "Generic Keyboard"

InputDevice "Configured Mouse"

InputDevice "stylus" "SendCoreEvents"

InputDevice "cursor" "SendCoreEvents"

InputDevice "eraser" "SendCoreEvents"

InputDevice "Synaptics Touchpad"

EndSection

Section "DRI"

Mode 0666

EndSection

Lenke til kommentar
Har prøvd dette nå, men det ser ikke ut til å hjelpe. Har også prøvd en lavere DPI setting under skrift- innstillinger.

Er ikke dette noe du opplever kun under log-in da? Da er det vel fontene som er satt for store i kdm av en eller annen grunn. Du har vel fått inn en /etc/kde3/kdm katalog nå? Der ligger konfig filen til kdm og den heter kdmrc, hvor fontene står listet opp. Slik ser min kdmrc fil ut (husk å legge inn ditt brukernavn hvis du vil prøve å bruke den direkte):

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

[General]

ConfigVersion=2.3

ConsoleTTYs=tty1,tty2,tty3,tty4,tty5,tty6

PidFile=/var/run/kdm.pid

ReserveServers=:1,:2,:3

ServerVTs=-7

StaticServers=:0

[shutdown]

BootManager=None

HaltCmd=/sbin/poweroff

RebootCmd=/sbin/reboot

[X-*-Core]

AllowNullPasswd=false

AllowRootLogin=false

AllowShutdown=Root

AutoReLogin=false

ClientLogFile=.xsession-errors-%s

Reset=/etc/kde3/kdm/Xreset

Session=/etc/kde3/kdm/Xsession

Setup=/etc/kde3/kdm/Xsetup

Startup=/etc/kde3/kdm/Xstartup

[X-*-Greeter]

AntiAliasing=true

ColorScheme=

EchoMode=OneStar

FaceSource=AdminOnly

FailFont=Sans Serif,10,-1,5,75,0,0,0,0,0

GUIStyle=

GreetFont=Sans Serif,22,-1,5,50,0,0,0,0,0

GreetString=Welcome to Kubuntu at %n

GreeterPos=50,50

HiddenUsers=

Language=en_US

LogoArea=Logo

LogoPixmap=/usr/share/apps/kdm/pics/kdelogo.png

MaxShowUID=29999

MinShowUID=1000

Preloader=/usr/bin/preloadkde

SelectedUsers=

ShowUsers=NotHidden

SortUsers=true

StdFont=Sans Serif,10,-1,5,50,0,0,0,0,0

Theme=/usr/share/apps/kdm/themes/Linux Passion

UseBackground=true

UseTheme=true

UserCompletion=false

UserList=true

[X-:*-Core]

AllowNullPasswd=true

AllowShutdown=All

NoPassEnable=false

NoPassUsers=

ServerArgsLocal=-nolisten tcp

ServerCmd=/usr/bin/X -br

[X-:*-Greeter]

AllowClose=true

DefaultUser=MITTBRUKERNAVN

FocusPasswd=true

LoginMode=DefaultLocal

PreselectUser=Previous

[X-:0-Core]

AutoLoginAgain=false

AutoLoginDelay=0

AutoLoginEnable=true

AutoLoginLocked=false

AutoLoginUser=MITTBRUKERNAVN

ClientLogFile=.xsession-errors

[Xdmcp]

Enable=false

Willing=/etc/kde3/kdm/Xwilling

Denne gir deg også automatisk log-in når du starter maskinen, men det kan du endre i "System settings". Ta back-up av original fil hvis du bruker denne.

Lenke til kommentar

Merkelig dette her, det er som du sier Del, under login bare. Men hvis jeg starter Kubuntu var det også slik etterpå, så det gikk ikke så bra å bruke Kubuntu på denne maskinen. Har nå erstattet kdmrc med din, men det ble ikke noe minde av den grunn...

Men dette har vært sånn lenge, og altså før jeg installerte KDE. Men tror kanskje jeg skal ta en reinstallasjon på denne maskinen likevel, fordi jeg har herjet så mye at det nok er lettere enn opprydding. Og da får jeg også oppfrisket kunnskapen på å løse de problemene jeg har med mus/oppløsning/trådløs og dette med Beryl/ Emerald som jeg også rota fært med.

Installasjon av KDE gikk i alle fall helt fint på den andre maskinen jeg bruker her. :thumbup:

Lenke til kommentar

Kjører ubuntu på to maskiner her no, blant anna min brors som veit heller lite om data :p

Men noko eg merker på begge maskinene er mangel på stabilitet.

På hans er det heilt extremt går han frå maskinen i 5 min så fryser den.

På min har ein del tjenester ein tildens å fryse, da mest ndiswrapper, men også ein del andre som gjør systemet ubrukelig ved at det er ingen programmer som svarer.

Kva er det som skylder dette ? Er ubuntu virkelig så ustabilt ? Vil det bedre seg med å bytte linux distrubusjon ?

Lenke til kommentar
I dag kom det masse flotte CD-er i posten. 11 Ubuntu + 2 ubuntu 64 bit + 3 kubuntu   :D

8559400[/snapback]

Jeg "fikk" et digert Ubuntu-krus i dag. :D Kostet ikke mindre enn 15 dollar + frakt.

8560306[/snapback]

Jeg har også et sånt et! Lurte på om jeg skulle bestille det store eller det lille fra Cafépress, men landet til slutt på det lille. Det er fortsatt større enn alle de andre kaffekrusene mine.

Edit: Beklager at jeg rotet opp i en filleting fra lang tid tilbake. Lenge siden jeg har lest i tråden. Gikk raskt tilbake til 6.10 igjen, siden det var håpløst å få lyd på laptopen med 7.04. Derfor heller ikke så gøy å lese/skrive i Feisty-tråden. :)

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar
Del  Postet i dag, 18:04

QUOTE(pcp160 @ 30/06-2007 : 17:50)

Men tror kanskje jeg skal ta en reinstallasjon på denne maskinen likevel, fordi jeg har herjet så mye at det nok er lettere enn opprydding.

Kanskje like greit, feilen virker noe obskur.

Ja og da var det gjort, og jeg har nå kommet like langt på 3 timer som jeg vel brukte et par uker på sist. Det er lettere når man har gjort det før gitt. Og jammen fikk jeg bruk for mine notater om hvordan og gjenopprette Xorg.conf fra backup også. Gjorde en fatal feil da jeg skulle fikse mus, men fikk det greit i gang og i orden igjen :)

Men lurer på et par ting igjen da.

1. Prøver å følge instrukser for å få Linux Passion som tema, men kan ikke finne annet enn mappene Circles og Kubuntu i /usr/share/apps/kdm/themes/ og ser ikke noe bilde som heter Linux Passion der.

Har redigert "kdmrc" slik at det står: Theme/usr/share/apps/kdm/themes/Linux Passion, men ser vel egentlig ikke noe forskjell. Har jeg rotet det til igjen under installasjonen av KDE da tro? Det skulle vel følge med automatisk.

2. En av de få hurtigtastene jeg har lært meg er alt+F2 for terminal/kjør, men dette virker tydeligvis ikke i Kubuntu. Finnes det en tilsvarende for KDE?

3. Fungerer Beryl og dette 3D greiene om hverandre i Ubuntu og Kubuntu?

Har ikke installert det enda.

Ellers virker alt fint nå, og takk til Sokkalf^ også for forslag til løsninger på det rare fontproblemet. Men da ble det altså reinstall, for jeg kan ha gjort så mye rart at det er vanskelig for dere å hjelpe. Akkurat fontstørrelse sto på 96DPI, men jeg har prøvd å endre på litt av hver for å få byttet ut fontene til noe penere. Skal ta det litt mer systematisk denne gangen. Har jo også eksperimentert mye generelt i mitt forsøk på å skjønne systemet i dette her, så en reinstall var nok på sin plass uansett.

Lenke til kommentar

Hehe, har blitt noen reinstalls på meg og opp gjennom årene jeg har brukt linux. ;)

Heldigvis har ting blitt en del enklere nå enn det var før, men det er fortsatt visse ting som skaper problemer, og som ikke har en enkel løsning.

Det er en læringsprosess, og etter en stund har man vært borti nok til å fikse det meste av problemer. Men selvsagt, det er forståelig at dette også skremmer en del folk bort fra linux.

Kan ikke hjelpe deg på punkt 1, dessverre. Aldri giddet å legge inn et KDM-theme.

Hos meg er Win-knapp + R = kjør, men kan avhenge litt av hvordan KDE er satt opp. Jeg valgte "windows style" når jeg la det inn, men det er nok satt opp fra før i Kubuntu, og jeg vet ikke om "windows style" er default. Uansett skal det ikke være vanskelig å endre på det.

Har kjørt beryl i KDE uten problemer, så det skal funke fint.

Lenke til kommentar
Jeg har også et sånt et! Lurte på om jeg skulle bestille det store eller det lille fra Cafépress, men landet til slutt på det lille. Det er fortsatt større enn alle de andre kaffekrusene mine.

8977523[/snapback]

Ja, den var noget ekstrem i størrelse. Skulle kanskje heller ha kjøpt to "små", jeg tror det også hadde gått bra med tanke på toll.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Hos meg er Win-knapp + R = kjør, men kan avhenge litt av hvordan KDE er satt opp. Jeg valgte "windows style" når jeg la det inn, men det er nok satt opp fra før i Kubuntu, og jeg vet ikke om "windows style" er default. Uansett skal det ikke være vanskelig å endre på det.

Har kjørt beryl i KDE uten problemer, så det skal funke fint.

8978010[/snapback]

Ha ha, ja det er jo nesten ironisk, det falt meg ikke inn at det kunne være samme tastekombinasjon som i Windows for "kjør". Skal forresten heller ikke akkurat påstå at min Windows kunnskaper har kommet uten noen reinstall, så det skal jeg ikke klage på ;)

Valgte (vel ikke så overaskende for noen) Windows style jeg også. Kan det være derfor jeg ikke helt finner ut av dette med KDE theme...

Er ikke så viktig for meg heller egentlig, men er liksom så godt i gang.

En litt rar ting jeg støtte på her nå er dette; under "login manager system settings" fant jeg ut at man også kunne laste ned bakgrunner, og fant da en bakgrunn jeg syns var fin og ville ha som vanlig desktopbakgrunn.

Den skal da ligge (og lastes automatisk ned til): /root/.kde/share/wallpapers/

Men hvis jeg prøver å bla meg frem til dette stedet i filbehandleren for å hente bildet, eller bla meg frem til det i menyen "look and feel" "Desktop" finnes ikke den adressen?

Hvofor det tro, jeg sitter altså nå med en flott innloggingskjerm, men så fort jeg har logget inn er det jo stadard bildet.

Takk for svar på det andre, da tester jeg Beryl og disse tingene igjen.

He he, vedrørende store kaffekopper har de vel forstått behovet. Det er ikke rent lite kaffe som har gått med bare for å komme meg hit jeg er i dag i Linux-forståelse :p

Lenke til kommentar
En litt rar ting jeg støtte på her nå er dette; under "login manager system settings" fant jeg ut at man også kunne laste ned bakgrunner, og fant da en bakgrunn jeg syns var fin og ville ha som vanlig desktopbakgrunn.

Den skal da ligge (og lastes automatisk ned til): /root/.kde/share/wallpapers/

Men hvis jeg prøver å bla meg frem til dette stedet i filbehandleren for å hente bildet, eller bla meg frem til det i menyen "look and feel" "Desktop" finnes ikke den adressen?

Hvofor det tro, jeg sitter altså nå med en flott innloggingskjerm, men så fort jeg har logget inn er det jo stadard bildet.

Dette er nok fordi KDM, altså login manageren, kjører som root, mens du (sannsynligvis og forhåpentligvis) kjører som en vanlig bruker.

Må si at jeg syns det er litt rart at den lagrer slike ting under /root/.kde/, og ikke under /usr/share/kde e.l, men grunnen er uansett rettighetsproblemer.

Du kan uansett laste ned desktopbakgrunner som vanlig bruker, høyreklikk på desktopen og velg "Configure Desktop" fra menyen. :)

Lenke til kommentar
1. Prøver å følge instrukser for å få Linux Passion som tema, men kan ikke finne annet enn mappene Circles og Kubuntu i /usr/share/apps/kdm/themes/ og ser ikke noe bilde som heter Linux Passion der.

Har redigert "kdmrc" slik at det står: Theme/usr/share/apps/kdm/themes/Linux Passion, men ser vel egentlig ikke noe forskjell. Har jeg rotet det til igjen under installasjonen av KDE da tro? Det skulle vel følge med automatisk.

Neida, min feil, sorry:

$ sudo aptitude install kde-kdm-themes

Du kan rett og slett bruke kmdrc filen jeg ga deg.

2. En av de få hurtigtastene jeg har lært meg er alt+F2 for terminal/kjør, men dette virker tydeligvis ikke i Kubuntu. Finnes det en tilsvarende for KDE?

System settings > Keyboard & mouse > Keyboard Shortcuts

Sett opp alt du vil av key bindings.

3. Fungerer Beryl og dette 3D greiene om hverandre i Ubuntu og Kubuntu?

Har ikke installert det enda.

Ja, men min anbefaling er å vente, det er fortsatt umodent.

Akkurat fontstørrelse sto på 96DPI, men jeg har prøvd å endre på litt av hver for å få byttet ut fontene til noe penere.

8977895[/snapback]

du kan installere msttcorefonts hvis du savner fontene fra MS, et klikk i automatix.

Lenke til kommentar

Nytt problem:

Når jeg går på Shared folders på den ny- installerte maskinen får jeg opp denne meldingen

post-56388-1183285701_thumb.png

Men når jeg trykker "Install services", blir den borte noen sekunder for så å komme tilbake, så det virker som jeg ikke får installert Samba og NFS. Så da lurer jeg på om jeg skal forsøke å laste ned manuelt, og i såfall hva trenger jeg. Det skal jo altså brukes til deling mellom både Linux (Kubuntu/Ubuntu) og Windows (XP og Vista)

Har ikke helt fått dreisen på nettverkdeling på den andre Linux maskinen heller (mediapc'n). Jeg kommer med den fint til Windows maskinene og hentet filer, men fra Windows til Kubuntu er værre. Maskinen blir funnet men får opp dialogboks med brukernavn og passord og det eneste brukernavn og passord jeg har blir ikke akseptert.

Har lest litt om Samba, og også prøvd å legge til bruker med en eller annen passwd kommando jeg ikke husker helt i farten, men uten suksess.

Så før jeg leser en masse nye guider hadde det vært greit å få det "store bildet" klart for meg. Hva trenger man for enkelst deling mellom disse lokale maskinene. Trengs feks både Samba og NFS, eller en av delene?

(Har forresten også lagt til skriving til NTFS, så det skal gå an å skrive til de andre også)

Neida, min feil, sorry:

$ sudo aptitude install kde-kdm-themes

Sikker på at den linjen er helt korrekt, eller mangler det kanskje et mellomrom eller noe?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...