Gå til innhold

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)


Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?  

565 stemmer

  1. 1. Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?

    • Ja, jeg har det allerede installert på PCen, PS3'en, MACen, etc.
      331
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil installere det senere
      55
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil neppe installere det
      12
    • Ja, men jeg har hverken prøvd Live fra CDen eller installert det ennå
      91
    • Vet ikke, har ikke bestemt meg om jeg vil prøve det eller ikke ennå
      46
    • Nei, jeg kommer ikke til å prøve det
      30


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Del

Begge deler, alt ettersom maskin. Jeg fikk noe tull med installasjon av ordbok i open office da jeg installerte fra kubuntu CD, løsningen ble å installere pakken ubuntu-desktop... Ser ut for meg som ubuntu CD'en får mest oppmerksomhet, så jeg anbefaler vel deg å installere kde etterpå med

$ sudo aptitude install kubuntu-desktop

svar ja til å bruke kdm som log-in manager. Dessverre har jeg ikke funnet noe GUI til å installere log-in theme, men "Linux Passion" er mye stiligere enn kubuntu standard, og denne følger med automatisk, så det er bare å legge den til manuelt i konfig fila til kdm:

$ sudo gedit /etc/kde3/kdm/kdmrc

Finn linjen

Theme=/usr/share/apps/kdm/themes/kubuntu

Bytt ut kubuntu med det du vil ha, bare se deg rundt i /usr/share/apps/kdm/themes katalogen, så ser du fort alternativene, jeg liker som sagt Linux Passion best, så da blir linjen

Theme=/usr/share/apps/kdm/themes/Linux Passion

Jeg får ikke dette til å virke jeg da, så trenger noe tips. $ sudo aptitude install kubuntu-desktop i terminal, og da lastes alt ned og installeres tilsynelatende uten problemer. Får så opp dialogboks der jeg velger kdm, og OK, og deretter "postfix" viduet, som jeg bare må lukke.

 

Edit; det som da skjer er ingenting, får ikke noe valg under oppstart, og prøver jeg $ sudo gedit /etc/kde3/kdm/kdmrc for å redigere er det bare et "blankt ark" og finner heller ikke kde3 mappen i etc.

post-56388-1183113772_thumb.png

 

 

Del

Hver gang du poster et innlegg her er du inne på en ubuntu maskin eksternt smile.gif . Jeg foretrekker å sitte intravenøst på linux (ikke tynnklient), og sitter jeg eksternt foretrekker jeg terminal via ssh:

http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatha...y/download.html

Har lastet ned PuTTY og ser jo at det er mange valgmuligheter, men prøver å få det til å virke helt sånn basic her, men får det jo selvsagt ikke til... :p

Det jeg ikke har skjønt enda, og regner med kan være problemet er at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre på mottager maskinen for at den skal tillate styring med PuTTY. Jeg har bare prøvd å skrive lokal IP til maskinen jeg vil til, og får da at "connection refused" var det vel uten noe spørsmål om brukernavn/passord. (Prøver altså fra en Vista maskin til en Ubuntu maskin på samme lokalnett)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Jeg får ikke dette til å virke jeg da, så trenger noe tips. Har kjørt sudo gedit /etc/kde3/kdm/kdmrc i terminal, og da lastes alt ned og installeres tilsynelatende uten problemer. Får så opp dialogboks der jeg velger kdm, og OK, og deretter "postfix" viduet, som jeg bare må lukke.

 

Edit; det som da skjer er ingenting, får ikke noe valg under oppstart, og prøver jeg $ sudo gedit /etc/kde3/kdm/kdmrc for å redigere er det bare et "blankt ark" og finner heller ikke kde3 mappen i etc.

Du installerte kubuntu-desktop, og valgte kdm som log-in manager? Isåfall kan du starte xserver på nytt med ctrl-alt-backspace å sjekke om du får opp kde.

Har lastet ned PuTTY og ser jo at det er mange valgmuligheter, men prøver å få det til å virke helt sånn basic her, men får det jo selvsagt ikke til... :p

Det jeg ikke har skjønt enda, og regner med kan være problemet er at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre på mottager maskinen for at den skal tillate styring med PuTTY. Jeg har bare prøvd å skrive lokal IP til maskinen jeg vil til, og får da at "connection refused" var det vel uten noe spørsmål om brukernavn/passord. (Prøver altså fra en Vista maskin til en Ubuntu maskin på samme lokalnett)

8968607[/snapback]

$ sudo aptitude install ssh

:)

Endret av Del
Lenke til kommentar

AlecTBM: Sier ikke du er udødelig, men altså... Du skjønner hva jeg mener da. :) Du ser jo hva som står ovenfor her, synes det er veldig innvikla jeg. Jeg orker ihvertfall ikke å lære meg alt det der. OSet mitt skal funke også skal jeg slippe å tenke på det. Det skal bare være der det, liksom.

 

Sorry hvis jeg virker veldig negativ, men dette er noe av grunnen til at jeg ikke går over til Linux. Alt funker bra i Windows, fikler aldri noe med det. BSOD som folk snakker om trodde jeg var ferdig i Win 98, jeg. Jeg har ihvertfall aldri opplevd det. Det virker som om ingen klarer å overtale meg til å skifte til dette "himmel-OSet" Linux.

Endret av sindrejibb
Lenke til kommentar

Jepp supert, da fikk jeg lagt inn openssh (server) og kom inn på den maskinen jeg ville med en gang. Men det er jo bare komandolinje så er litt "lost" allerede. Prøver jeg å skrive feks /home/per for å åpne mappen "per" kommer det -Bash: /home/per er en mappe

Så da er det altså ikke sånn man bruker det :p og lurer dermed på hvordan jeg kommer videre slik at jeg feks kan se innhold i mapper, eller starte programmer osv ala eksternt skrivebord i Windows?

 

Del

Du installerte kubuntu-desktop, og valgte kdm som log-in manager? Isåfall kan du starte xserver på nytt med ctrl-alt-backspace å sjekke om du får opp kde.

Ja, jeg har prøvd flere ganger å kjøre: "$ sudo aptitude install kubuntu-desktop" som vel er å installere Kubuntu- desktop? Det går tilsynelatende greit, og får det valget om kdm eller gdm. Merker kdm så den blir rød, og trykker ok, og kommer da til det bildet jeg postet i forrige post (som ikke kan svares på, men bare lukkes)

Har prøvd både ctrl+alt + backspace for å restarte Xserver, og har også startet på nytt et par ganger. Skjønner ikke helt hva jeg kan ha gjort galt her, men det er bare helt likt som før, og ingen tegn til KDE...

Lenke til kommentar
AlecTBM: Sier ikke du er udødelig, men altså... Du skjønner hva jeg mener da. :) Du ser jo hva som står ovenfor her, synes det er veldig innvikla jeg. Jeg orker ihvertfall ikke å lære meg alt det der. OSet mitt skal funke også skal jeg slippe å tenke på det. Det skal bare være der det, liksom.

Det ser nok ofte veldig innviklet ut. Men hvis du spør om hvordan du installerer amarok, og jeg da svarer "aptitude install amarok" så er det faktisk ikke værre enn å åpne en terminal og skrive rett av.

Å installere programmer via terminal er egentlig mye enklere og mye raskere enn å åpne nettleser, finne siden til programmet, finne nedlastningssiden, trykke neste-neste-neste-fullfør osv.

Men jeg ser helt klart at ting er uvant, og til sist er det jo opp til deg om du vil bruke et par timer på å komme litt inn i ting :)

Lenke til kommentar
AlecTBM: Sier ikke du er udødelig, men altså... Du skjønner hva jeg mener da. :) Du ser jo hva som står ovenfor her, synes det er veldig innvikla jeg. Jeg orker ihvertfall ikke å lære meg alt det der. OSet mitt skal funke også skal jeg slippe å tenke på det. Det skal bare være der det, liksom.

8968764[/snapback]

Du kan jo prøve å installere nytt skrivebordsmiljø, log-in manager og ssh i windows. så skal du se hvor mye lettere det er :) , stort set alt du trenger finner du i "system settings", men det er mye mer effektivt å kommunisere en linje med kommandoer.

 

Jepp supert, da fikk jeg lagt inn openssh (server) og kom inn på den maskinen jeg ville med en gang. Men det er jo bare komandolinje så er litt "lost" allerede. Prøver jeg å skrive feks /home/per for å åpne mappen "per" kommer det -Bash:  /home/per er en mappe

Så da er det altså ikke sånn man bruker det :p  og lurer dermed på hvordan jeg kommer videre slik at jeg feks kan se innhold i mapper, eller starte programmer osv ala eksternt skrivebord i Windows?

hvis du vil ha det med vinduer kan du kjøre x-applikasjoner gjennom ssh, jeg skriver bare

$ ssh -X maskinnavn

husker ikke hvordan du gjør det i putty, men det ser du sikkert fort. Så kan du f.eks. starte konqueror for å browse kataloger

$ konqueror &

 

Har prøvd både ctrl+alt + backspace for å restarte Xserver, og har også startet på nytt et par ganger. Skjønner ikke helt hva jeg kan ha gjort galt her, men det er bare helt likt som før, og ingen tegn til KDE...

8968845[/snapback]

Gnome er fortsatt installert, så du må velge "Session" til KDE i stedet for Gnome når du logger inn.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Du installerte kubuntu-desktop, og valgte kdm som log-in manager? Isåfall kan du starte xserver på nytt med ctrl-alt-backspace å sjekke om du får opp kde.

Ja, jeg har prøvd flere ganger å kjøre: "$ sudo aptitude install kubuntu-desktop" som vel er å installere Kubuntu- desktop? Det går tilsynelatende greit, og får det valget om kdm eller gdm. Merker kdm så den blir rød, og trykker ok, og kommer da til det bildet jeg postet i forrige post (som ikke kan svares på, men bare lukkes)

Har prøvd både ctrl+alt + backspace for å restarte Xserver, og har også startet på nytt et par ganger. Skjønner ikke helt hva jeg kan ha gjort galt her, men det er bare helt likt som før, og ingen tegn til KDE...

Hvor er det du har valgt kdm? Det har aldri jeg gjort..

 

Når du kommer til login-screenen, så velger du sessions - KDE. Skal ikke være verre enn det :)

Lenke til kommentar
AlecTBM: Sier ikke du er udødelig, men altså... Du skjønner hva jeg mener da. :) Du ser jo hva som står ovenfor her, synes det er veldig innvikla jeg. Jeg orker ihvertfall ikke å lære meg alt det der. OSet mitt skal funke også skal jeg slippe å tenke på det. Det skal bare være der det, liksom.

 

Sorry hvis jeg virker veldig negativ, men dette er noe av grunnen til at jeg ikke går over til Linux. Alt funker bra i Windows, fikler aldri noe med det. BSOD som folk snakker om trodde jeg var ferdig i Win 98, jeg. Jeg har ihvertfall aldri opplevd det. Det virker som om ingen klarer å overtale meg til å skifte til dette "himmel-OSet" Linux.

8968764[/snapback]

 

Litt sarkasme må jo folk tåle :tease:

 

Og bios (bios = bsod??) har jeg aldri hatt problemer med.

Og jeg er ikke den som sitter å nerder inni bios.

De eneste gangene jeg er innom bios er når jeg skal endre oppstarts rekkefølgen.

Men det er nå ditt valg for hva du velger :thumbup:

Lenke til kommentar

De kaller visst bluescreen for BSOD (=Blue Screen Of Death).

 

Du er ikke den typen som sitter å nerder inni BIOS? Og du bruker Linux? Kult!

Jeg har alltid hatt inntrykk av at de som bruker Linux er de som sitter å nerder inni BIOS og DOS og hiver opp en terminal og programmerer bla. bla.

 

Sånn som jeg blir så lei av. Men kanskje det er feil inntrykk det da.

Lenke til kommentar
Jeg har alltid hatt inntrykk av at de som bruker Linux er de som sitter å nerder inni BIOS og DOS og hiver opp en terminal og programmerer  bla. bla.

 

Sånn som jeg blir så lei av. Men kanskje det er feil inntrykk det da.

Hva i all verden skal man "nerde" i BIOS etter? Er jo ikke så mye interessant å gjøre der :p

 

Jeg bruker Linux til internett, epost, musikk, film etc :)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor folk/personer har så mye i mot å prøve Ubuntu. Det er den letteste linux distribusjonen å prøve. Det som folk flest har begrunnelse for at de fortsatt kun har Windows er som regel spill, og her er Wine et fullgodt alternativ i Ubuntu. Med Wine kan man få nesten alle Windows spill til å funke i Ubuntu.

 

Det eneste som er litt synd er at man som regel må finne en No-CD patch til spillet for at det skal funke perfekt.

Lenke til kommentar
Del

hvis du vil ha det med vinduer kan du kjøre x-applikasjoner gjennom ssh, jeg skriver bare

$ ssh -X maskinnavn

husker ikke hvordan du gjør det i putty, men det ser du sikkert fort. Så kan du f.eks. starte konqueror for å browse kataloger

$ konqueror &

Ok, det høres bra ut. Og JA, jeg vil ha vinduer :D

Akkurat nå er jeg igang med en alternate Ubuntu installasjon på den maskinen jeg testet fra (Media pc'n), så får ikke testet videre på dette riktig enda. Men kommer helt sikkert tilbake med flere spørsmål etter å ha testet litt mer.

 

Del

Gnome er fortsatt installert, så du må velge "Session" til KDE i stedet for Gnome når du logger inn.

Hmmm, ja Gnome er definitivt fortsatt installert, men når jeg trykker "alternativer" under innlogging (som forøvrig hos meg foregår i en vanvittig fontstørrelse) ser jeg fortsatt ikke noe valg som har med KDE og gjøre.

post-56388-1183119641_thumb.jpg

 

sindrejibb  Postet i dag, 14:02

  De kaller visst bluescreen for BSOD (=Blue Screen Of Death).

 

Du er ikke den typen som sitter å nerder inni BIOS? Og du bruker Linux? Kult!

Jeg har alltid hatt inntrykk av at de som bruker Linux er de som sitter å nerder inni BIOS og DOS og hiver opp en terminal og programmerer bla. bla.

 

Sånn som jeg blir så lei av. Men kanskje det er feil inntrykk det da.

Du får neppe mye støtte for ditt syn her, men jeg er fersk nok med dette her til at jeg ser poenget ditt. Jeg står fortsatt for at jeg mener Windows er mer intuitivt i den forstand at man lettere kan lære seg det helt på egen hånd. Men de fleste her mener såvidt jeg har forstått at det bare handler om erfaring og hva man er vant med, og jeg tror ikke vi kommer noe videre i den diskusjonen.

Men at det er et krav "å nerde BIOS og DOS og hiver opp en terminal og programmerer bla. bla" er nok ikke helt riktig altså. Når man vel har fått alt man ønsker på plass og slik man vil ha det, er det på ingen måte vanskeligere enn Windows. Jeg personlig gjør det litt vanskelig for meg selv nettopp fordi det som tiltaler meg med Linux er alle konfigurasjons- mulighetene man ikke finner i Windows.

Uansett kan du jo bare teste med en LiveCD, og se selv hva du syns. Det kan du gjøre uten at du trenger å installere noe, og dermed endre på noe av det du har fra før av. :)

Lenke til kommentar

Må bare legge til sindrejibb, at mens jeg har holdt på med diverse eksperimenter på laptop'en som du ser av alle spørsmålene, har jeg også installert Ubuntu på min Mediacenter-pc. Og den er nå oppe å går med rett oppløsning, lyd, tv-kort, dvd- mediaplayer, internett, mail, nettverksdeling med 3 andre Windowsmaskiner, samt printerdeling, og alt dette uten å skrive noe som helst.

Måtte bare nevne det, siden jeg i likhet med deg finner det lettere å klikke meg frem til løsninger, fremfor å skrive komandoer, som feks ved nedlastning.

Men som sagt er min erfaring så langt, at dersom man ikke er ute etter litt sære konfigurasjonsløsninger kan man gjøre det meste i Ubuntu uten å skrive komandoer.

Jeg vil tro at noe av grunnen til at du ser så mye kryptiske komandolinjer i Linux-forum vel er litt sammenliknbart med at det for meg som er vel bevandret i Windows føles lettere og bare skrive "services.msc" og enter i kjør fra startmenyen, fremfor å klikke: start- kontrollpanel- Administrative verktøy- Datamaskinbehandlig- Tjenester og programmer- Tjenester, for å komme til tjenester/services.

Forskjellen er at det er "umulig" å gjette seg til at man skal skrive Services.msc, men det er mulig å lete seg frem. Og poenget mitt er at det finnes de samme mulighetene for det meste av normale ting i Ubuntu.

Der jeg dog mener det er et stykke igjen er når det kommer til ting som oppløsningsproblemer, mus config ol som jeg har slitt litt med på mine laptoper.

Lenke til kommentar
Hmmm, ja Gnome er definitivt fortsatt installert, men når jeg trykker "alternativer" under innlogging (som forøvrig hos meg foregår i en vanvittig fontstørrelse) ser jeg fortsatt ikke noe valg som har med KDE og gjøre.

Herre, rigg opp en normal skjerm så fort som mulig, skruing med TV som skjerm må kunne betegnes som frivillig tortur. Sjekk hvordan ståa er med kubuntu-desktop pakken:

$ aptitude show kubuntu-desktop

 

Du får neppe mye støtte for ditt syn her, men jeg er fersk nok med dette her til at jeg ser poenget ditt. Jeg står fortsatt for at jeg mener Windows er mer intuitivt i den forstand at man lettere kan lære seg det helt på egen hånd. Men de fleste her mener såvidt jeg har forstått at det bare handler om erfaring og hva man er vant med, og jeg tror ikke vi kommer noe videre i den diskusjonen.

Tja, installsjon og oppsett, vet ikke egentlig. Hvis du holder deg til standard greiene, og finner applet'en til network-manager, og hardwaren er greit støttet, så virker det greit nok på meg, men det er vel litt opp til hver enkelt hva de synes.

Lenke til kommentar
Der jeg dog mener det er et stykke igjen er når det kommer til ting som oppløsningsproblemer, mus config ol som jeg har slitt litt med på mine laptoper.

Dette vil få ei kraftig forbedring i Gutsy og sannsynligvis gutsy+1 med xorg og den nye xrandr. I tillegg kommer det en ny failsafe-modus som hjelper deg å velge rett om du har valgt feil; "bullet proof x". Du kan ta en titt her: https://wiki.ubuntu.com/Xorg7.3Integration

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...