Gå til innhold

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)

Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?  

565 stemmer

1. 1. Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?

• Ja, jeg har det allerede installert på PCen, PS3'en, MACen, etc.
      331
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil installere det senere
      55
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil neppe installere det
      12
    • Ja, men jeg har hverken prøvd Live fra CDen eller installert det ennå
      91
    • Vet ikke, har ikke bestemt meg om jeg vil prøve det eller ikke ennå
      46
    • Nei, jeg kommer ikke til å prøve det
      30

Anbefalte innlegg

Ok, har noen spørsmål angående Ubuntu...

Jeg har ganske mange filer på pc-en min nå, det er mange filmer og mye musikk

av filmene varierer det fra divx og xvid men også dvdrips...

Av musikk er det mest mp3 og litt .ogg

Hvis jeg legger alle disse filene over på en ekstern harddisk, vil Ubuntu "se" disse filene... Det blir ikke noen problemer mht disksystem?

8944910[/snapback]

Ubuntu kan lese både ntfs og fat ut av boksen, så hvis du går fra windows vil ikke det være noe problem. For fat har man også muligheter til å skrive til disken ut av boksen, mens man må aktivere skriving til ntfs selv (pga at den ikke er så godt testet enda).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, har nå fått ubuntu på, men jeg finner ikke den andre harddisken min. Har 2 stk, den ene på 80 gb som jeg instalerte ubuntu på og en 250 gb (som jeg ikke ser) Jeg ser den når jeg går på Gparted, men ikke når jeg går på f.eks "Computer".

Er det noe jeg gjør feil, eller hva skal jeg gjøre? =/

Lenke til kommentar

Jeg ville ha montert disken i en eller annen mappe i home. Der jo tross alt der du mest sannsynlig trenger plassen (musikk, filmer osv.).

Og du er vel også klar over at du ikke ser harddisken på samme måte som i Windows? Harddisken blir montert en plass i filsystemet, og fungerer deretter på samme måte som en mappe.

Edit: Så hvis det ikke er noen filer på disken, så er det ikke rart at du ikke ser noe i /media.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Jeg har et problem med å få mitt Radeon X1950PRO til å fungere skikkelig med ubuntu!

Får installert helt fint, får god oppløsning (1600x1200) og fikk installert ati driveren med programmet envy og alt skulle se bra ut.. men nei... beryl eller compiz vil ikke virke!

Det ser ut til at ati ikke støtter ubuntu skikkelig med drivere, håper det finnes en open source driver en plass, noen som vet hvor?

Eller noen som vet hvordan jeg overhodet mulig kan få beryl med mitt ukompatible skjermkort, dog en fikk det til å ha lagt video ut på youtube...

Lenke til kommentar
Det skal gå fint med ATI også, det finnes guider til det på nettet.

Har du aktivert glx og dri i xorg.conf ?

Har aktivert glx og dri, hjalp lite.. problemet er at akkurat 1900 serien er ikke kompatble med ubuntu... noe som jeg trenger hjelp med å få til er å finne en driver som er "open source" driver.

Lenke til kommentar
Dette kan bli bra :)

http://ubuntuhomeserver.org/

8952305[/snapback]

Jepp, det der så veldig interessant ut syns jeg også. Ser ut til å være veldig mye av det jeg kunne tenke meg. Har jo da fått med meg at mulighetene teknisk sett allerede er der, men et dedikert gui kan jeg alltid like. Jeg liker i det hele tatt godt at man tar opp kampen mot den nye MS Home server på samme måte som med MCE. Selv om de fleste her jo mener Linux er bedre enn Windows på alle måter, tror jeg de gjør lurt i å tilby ting som gjerne likner, men som bare er bedre kort og greit.

Del  17/06-2007 : 17:22 

Selvfølgelig, rdesktop støtter da MS perfekt, så du kan kjøre din XP/Vista desktop på en hvilken som helst linux maskin remote:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rdesktop

Men det finnes mye bedre måter å gjøre dette på i linux.

Har hatt litt vel mange jern i ilden her, så derfor så lenge etter. Men ok, jeg ser da at Rdesktop til en viss grad kan styre Windowsmaskiner, dog da såvidt jeg kan se med lavere krypteringssikkerhet enn standard mot Vista (kjører ikke RDP6). Men det er uansett greit nok. Men det jeg ikke har fått helt tak i enda, er om det går andre veien uten noe annet enn XP der jeg er. Det jeg altså har et ønske/behov for er å kunne komme inn på denne server/nedlastning maskinen FRA Windows maskiner utenfor hjemmet. Enn så lenge primært da fra XP som det stort sett er på de maskinene jeg besøker. Hvordan kan noe slikt løses uten at man trenger noe på XP maskinen?

Del  17/06-2007 : 17:22 

Ble litt nysgjerrig på noIP tjenesten din. Den kommer ferdigpakket for ubuntu i pakkebrønnen universe:

$ sudo aptitude install no-ip

Jepp, jeg var også selv inne å sjekket selv på hjemmesiden til No-ip, og under download satt den lille pingvinen klar og ventet den... Så det har støttet for Linux / BSD, og Unix, og det er veldig fint, for jeg er meget fornøyd med den tjenesten og glad for å kunne beholde den. Og da ser jeg nå at jeg ikke trenger bekymre meg for installasjonen heller siden den ligger klar i "universe" :thumbup:

Lenke til kommentar
Har hatt litt vel mange jern i ilden her, så derfor så lenge etter. Men ok, jeg ser da at Rdesktop til en viss grad kan styre Windowsmaskiner,

Ikke bare til en viss grad, det er som å sitte på maskinen. Med GBit nett kan du t.o.m. kjøre brukbar 3D gjennom løsningen. Min befatning med MS skjer stort sett med den løsningen.

dog da såvidt jeg kan se med lavere krypteringssikkerhet enn standard mot Vista (kjører ikke RDP6). Men det er uansett greit nok. Men det jeg ikke har fått helt tak i enda, er om det går andre veien uten noe annet enn XP der jeg er. Det jeg altså har et ønske/behov for er å kunne komme inn på denne server/nedlastning maskinen FRA Windows maskiner utenfor hjemmet. Enn så lenge primært da fra XP som det stort sett er på de maskinene jeg besøker. Hvordan kan noe slikt løses uten at man trenger noe på XP maskinen?

Hver gang du poster et innlegg her er du inne på en ubuntu maskin eksternt :) . Jeg foretrekker å sitte intravenøst på linux (ikke tynnklient), og sitter jeg eksternt foretrekker jeg terminal via ssh:

http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatha...y/download.html

Lenke til kommentar
Tenker å bestille en sånn gratis CD med Ubuntu nå. Er det sånn LiveCD så man kan få prøvd Ubuntu uten å installere? Er litt nysgjerrig på hva folk snakker om.

8962330[/snapback]

Ja, bare stapp inn CDen, start opp (og kanskje velge språk). Senere kan du installere ved å bruke samme CD.

Lenke til kommentar

Jeg synes Linux virker mer innviklet enn Windows. Når jeg ser på Windowsforumet så har en fyr et problem og får til svar at han skal gå på kontrollpanel > nettverk osv. osv.

På Linuxforumet snakkes det alltid om å "hive opp en terminal og skrive % sudo bla bla bla."

Synes liksom det virker mer innviklet!

Lenke til kommentar
Jeg synes Linux virker mer innviklet enn Windows. Når jeg ser på Windowsforumet så har en fyr et problem og får til svar at han skal gå på kontrollpanel > nettverk osv. osv.

På Linuxforumet snakkes det alltid om å "hive opp en terminal og skrive % sudo bla bla bla."

Synes liksom det virker mer innviklet!

8967846[/snapback]

Siden det som oftest blir skrevet med idiotsikre forklaringer, så er det ganske enkelt. Jeg har aldri satt meg fast i en guide, og jeg er langt ifra god med Linux.

Copy/Paste er fint å ha ;)

Lenke til kommentar
Ja, men da går det liksom ikke an å finne ut noe selv heller da.

8968129[/snapback]

Man lærer ganske mye automatisk.

Her om dagen satt jeg og skulle fikse noe småtterier, så plutselig gikk det opp for meg at jeg satt og skrev en haug med kommandoer jeg aldri kunne huske å ha lest om noen plass :p

Lenke til kommentar

Enig der e-banez.

Satt og skrev et backup script før jeg dro hjemmefra.

Skulle finne ut hvor mye plass det er på en diskett der backup'n skal lagres.

Nå skriver jeg kommandoer som

df |grep /dev/fd0 |awk '{print $4}'

som da viser plassen igjen på disketten

Lenke til kommentar
Ja, men da går det liksom ikke an å finne ut noe selv heller da.

8968129[/snapback]

Ofte finnes det løsninger, men det er et problem at mange nye brukere søker etter guides på internett i stedet for å faktisk bruke programmere som er tilgjengelige.

Så er det mange som brukte guides når de la inn en tidligere versjon, og ikke vet om de enklere måtene i nyere versjoner.

Skjermkortdrivere og VNC (innebygd i 7.04) er et godt eksempel.

I linux bruker vi system-> administrasjon-> nettverk i stedet for kontrollpanel > nettverk :D

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...