Gå til innhold

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)

Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?  

565 stemmer

1. 1. Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?

• Ja, jeg har det allerede installert på PCen, PS3'en, MACen, etc.
      331
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil installere det senere
      55
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil neppe installere det
      12
    • Ja, men jeg har hverken prøvd Live fra CDen eller installert det ennå
      91
    • Vet ikke, har ikke bestemt meg om jeg vil prøve det eller ikke ennå
      46
    • Nei, jeg kommer ikke til å prøve det
      30

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrivetilgang til NTFS-disker kommer garantert til å gå smertefritt. I dag er det såpass god støtte for det at du har ingenting å være redd for.

8901405[/snapback]

Jeg ville vært forsiktig med å garrantere noe som helst når det gjelder ntfs. Selv om vi går ut i fra at det fungerer perfekt i dag (noe det tilnærmet gjør), skal det bare en liten oppdatering til windows til før alt faller sammen og blir ustabilt eller ikke funker i det heletatt.

Bruker man derimot bare linux er jo ikke dette noe problem, men da skulle det jo heller ikke være noen grunn til å ha ntfs-disker.

8902533[/snapback]

Den fungerte ikke perfekt hos meg. Alle æ,ø, å, ô ble omdannet til et merkelig spørsmålstegn... Ikke mye gøy! Men husker ikke om jeg tok fra windows til Linux eller motsatt, og det er jo vesentlig... :hmm:
Lenke til kommentar

Govassa:

men det var vel at øæå i filnavnet på filer opprettet i Windows så rare ut i GNU/Linux (men fortsatt fine ut i Windows), (og kanskje også at filer med øæå i navnet opprettet i GNU/Linux så rare ut i Windows, men ikke i GNU/Linux)? I så fall er det vel ikke et ntfs-3g-problem, men snarere et tegnsettproblem?

Lenke til kommentar
Govassa:

men det var vel at øæå i filnavnet på filer opprettet i Windows så rare ut i GNU/Linux (men fortsatt fine ut i Windows), (og kanskje også at filer med øæå i navnet opprettet i GNU/Linux så rare ut i Windows, men ikke i GNU/Linux)? I så fall er det vel ikke et ntfs-3g-problem, men snarere et tegnsettproblem?

8908833[/snapback]

Har ikke sjekket, kan gjøre det og poste svaret. Men hvis det skulle være et tegnsettproblem; vil det ha noen praktisk betydning for brukeren da? Thunar er forøvrig genial til å gi nye navn :D
Lenke til kommentar

Jeje, etter noe kluss har jeg fått innstallert 7.04.. Håper jeg blir positivt overrasket.. Fikk ikke kjørt 64 bit versjonen så det ble standard, men det har vel ikke så meget å si..

Er noen år siden sist jeg prøvde noen linux distro, så nå håper jeg dem har gjort noe riktig med denne.

Og selv om jeg kanskje ikke kommer til å like den så vil jeg uansett gi opp å bruke MS OS som hovedOS`et.. Jeg lovte meg selv at jeg kom aldri til å gå over til Vista og det har jeg holdt.

Nå gjelder det bare å finne fullgode programmer som kan erstatte f.eks. Sony Vegas etc. Men den tid den sorg..

Foreløpig er jeg meget overrasket over brukevennligheten, selv med en og annen glipp under installasjonen.. Er dog litt usikker på om dette er riktige distroen for meg. Alt gikk for smertefritt, ingen problemer å ta tak i.. Jeg lærer ikke av slikt.. :roll:

Lenke til kommentar
1 måned milepæl med Ubuntu på Pcen. Deilig å ikke ha noe å gjøre med MS lenger.

8923912[/snapback]

Ok, du husker alle datoene du gjør noe på PCen? :dontgetit:

8923978[/snapback]

Hvem gjør ikke det? Jeg husker feks i tillegg min første IP-adresse :)

Lenke til kommentar

8923912[/snapback]

8923978[/snapback]

Hvem gjør ikke det? Jeg husker feks i tillegg min første IP-adresse :)

8924027[/snapback]

Seriøst? Det er .. trist :D Husker jo så vidt mine passord, jeg.

Lenke til kommentar

8923912[/snapback]

8923978[/snapback]

Å skifte fra Ms til Linux er kanskje et lite steg for menneskeheten, men et kjempesprang for meg.

Klart jeg husker det. :)

Lenke til kommentar
Govassa:

8908833[/snapback]

Har ikke sjekket, kan gjøre det og poste svaret. Men hvis det skulle være et tegnsettproblem; vil det ha noen praktisk betydning for brukeren da? Thunar er forøvrig genial til å gi nye navn :D

8908948[/snapback]

Da har jeg sjekket; disken som har etc3 som filsystem viser korrekt i windows ved hjelp av Ext2IFS driveren. Så da kan jeg vel gjenta spørsmålet mitt; har det noen betydning for meg som ikke har tenkt å gå tilbake til windows? Er det mulig å fikse "tegnsettproblem" i Linux?

Lenke til kommentar

Govassa:

Ext3 ;-) Jeg vet ikke om jeg forstår det første spørsmålet ditt, men jeg prøver å svare likevel. Om det har betydning, det har vel en praktisk betydning dersom du har en "gammel" NTFS-partisjon som når den monteres i GNU/Linux roter til filnavn med øæå i seg (fordi filene ble laget i et annet tegnsett i Windows). MEN dette problemet skal det vel fint gå an å fikse (dersom man lider av det), ved å tilføye ekstra mount options (f.eks. iocharset) når partisjonen monteres. Å fikse det ved å endre innholdet (dvs konvertere tegnsett) på disken in situ vet jeg ikke om er helt enkelt -- det er nok mulig, men det vil jo i så fall kreve at du toucher innom alle filene på disken. Jeg tror jeg heller ville ryddet opp med å bytte filsystem (hvis vi snakker NTFS-tilfellet) i samme slengen da i så fall (ex situ).

Poenget mitt med at jeg tok det opp var bare at jeg ville presisere at det blir litt feil å si at det er ntfs-3g som er upålitelig dersom man opplever at filnavn med øæå i stedet vises med rare tegn, for det høres mer ut som et tegnsettproblem enn et ntfs-3g-problem :-)

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Du kan montere disken med et annet charset?

/dev/hda1    /media/windows vfat  iocharset=utf8,umask=000  0    0

Prøv og endre til feks ISO-8859-15

Mulig det ser litt annerledes ut da, i og med at de begynte med å montere etter uuid på diskene i feisty, med kommentar på linja over hva disken heter på /dev

Lenke til kommentar
Govassa:

Ext3 ;-) Jeg vet ikke om jeg forstår det første spørsmålet ditt, men jeg prøver å svare likevel. Om det har betydning, det har vel en praktisk betydning dersom du har en "gammel" NTFS-partisjon som når den monteres i GNU/Linux roter til filnavn med øæå i seg (fordi filene ble laget i et annet tegnsett i Windows). MEN dette problemet skal det vel fint gå an å fikse (dersom man lider av det), ved å tilføye ekstra mount options (f.eks. iocharset) når partisjonen monteres. Å fikse det ved å endre innholdet (dvs konvertere tegnsett) på disken in situ vet jeg ikke om er helt enkelt -- det er nok mulig, men det vil jo i så fall kreve at du toucher innom alle filene på disken. Jeg tror jeg heller ville ryddet opp med å bytte filsystem (hvis vi snakker NTFS-tilfellet) i samme slengen da i så fall (ex situ).

Poenget mitt med at jeg tok det opp var bare at jeg ville presisere at det blir litt feil å si at det er ntfs-3g som er upålitelig dersom man opplever at filnavn med øæå i stedet vises med rare tegn, for det høres mer ut som et tegnsettproblem enn et ntfs-3g-problem :-)

8924251[/snapback]

Tar historikken en gang til;

Jeg hadde en masse musikk lagret og organisert på en ekstern usb disk. Denne hadde filsystemet ntfs. Siden jeg var fast bestemet for å forlate ms for godt formaterte jeg en ny intern disk i ext3, og overførte musikke til denne. Etter dette ble alle bokstaver av typen æ.ø,å,ö osv byttet ut med et grafisk spørsmålstegn; lite gøy!

Jeg har installert driveren som gjør at Windows kan lese ext3 filsystemet. Når jeg monterer disken i Windows så blir alle de nevnte bokstaver vist korrekt.

Finnes det en løsning på dette? Jeg kan vel ikke være den eneste som har opplevd problemstillingen?

Jeg husker ikke hvorvidt jeg overførte musikken fra Ubuntu(mao. slik at Ubuntu leste ntfs filsystemet), eller om jeg overførte fra Windows(altså at denne leste ext3 via Ext2IFS driveren), så jeg legger ikke skylden på noe bestemet - jeg vet ikke hva som feiler.

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

Du kan kikke på programmet convmv, jeg vet det finnes i pakkebrønnene til ubuntu. Brukte det selv til å løse samme type problem, det konverterer et filnavn fra et tegnsett til et annet. Mener å konvertere fra latin1 til utf-8 gjorde susen for min del.

find /path/til/filer/ -type -f -print -exec convmv -f latin1 -t utf8 –notest {} \;

Om jeg holdt tunga rett i munnen nå, så vil linja over konvertere alle filnavn inkl. de i underkataloger for deg. Men er kanskje lurt å ha backup, eller finne et lite utvalg av filer å teste det på først. :)

Lenke til kommentar

Kjører Kubuntu nå, men lurte på om noen vet hvordan man fjerner "detaljert informasjon" når man holder musen over de forskjellige programmene på startmenyen, gjelder også vinduer man har minimert, eller som ikke har fokus. Beryl har jo sin egen forhåndsvisning, og skulle heller brukt den.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=481314

Gleder meg til Beryl/Compiz-folka er ferdig med sammensmeltinga.. Dette blir bra saker.

Klør i fingrene etter å prøve dette, alle klippene jeg har sett på YouTube har vært totalt digg.

8925314[/snapback]

Det blir spennende. Håper de klarer å stabilisere herligheten etterhvert også, slik at de kan bli integrert i de forskjellige distroene. Gleder meg til å bli møtt med deilige 3d effekter rett etter installasjonen :w00t:

Lenke til kommentar
Det blir spennende. Håper de klarer å stabilisere herligheten etterhvert også, slik at de kan bli integrert i de forskjellige distroene. Gleder meg til å bli møtt med deilige 3d effekter rett etter installasjonen :w00t:

8926845[/snapback]

Mhm..

Digger den nye Wall-pluginen og den snedige roterings-vrien der kuben er en slags terning på en glassplate. :love:

Lenke til kommentar

Ok, har noen spørsmål angående Ubuntu...

Jeg har ganske mange filer på pc-en min nå, det er mange filmer og mye musikk

av filmene varierer det fra divx og xvid men også dvdrips...

Av musikk er det mest mp3 og litt .ogg

Hvis jeg legger alle disse filene over på en ekstern harddisk, vil Ubuntu "se" disse filene... Det blir ikke noen problemer mht disksystem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...