Gå til innhold

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)

Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?  

565 stemmer

1. 1. Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?

• Ja, jeg har det allerede installert på PCen, PS3'en, MACen, etc.
      331
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil installere det senere
      55
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil neppe installere det
      12
    • Ja, men jeg har hverken prøvd Live fra CDen eller installert det ennå
      91
    • Vet ikke, har ikke bestemt meg om jeg vil prøve det eller ikke ennå
      46
    • Nei, jeg kommer ikke til å prøve det
      30

Anbefalte innlegg

:thumbup: Jeg iler inn i "nedlastningsmodus". Skal teste med en "Live CD" for å finne ut om hardware'n er "død eller levende". Har en mousepad som plutselig sluttet å fungere i Windows. Den er laget av Synaptics.

Hvis musa fungerer i Ubuntu så kanskje jeg må rulle noen driverversjoner tilbake, eller eventuellt forsøke med en mer standard musdriver som tar vekk en del av de fancy funksjonene. Men hvorfor ikke gjøre testen i Ubuntu tenkte jeg, så kan jeg få se hvor flott de har fått til distro'en denne gangen. :)

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går det an å spørre om oppstartsproblemer i denne tråden?

Off Topic:

Har en Acer Laptop. Mousepad'en sluttet å virke i Windows.

Dette var første opplevelsen med å starte Ubuntu fra CD på denne PC'en.

Jeg gadd ikke å se på når den lastet inn og sjekket hardware med mer. Men det endte opp med dette bildet :shrug: Har jeg gjort noe galt med å ikke følge med? Hva og hvorfor har jeg endt opp med dette skjermbildet? tty vet jeg har noe med skjerm å gjøre, tror jeg at jeg husker. Men jeg er langt fra noen Linux guru, så kanskje jeg husker feil, eller bommer litt nå. Grafikkdelen er en sånn integrert Intel standard grafikkløsning fra 2005.

Informasjon fra Utility'en for grafikk'en i Windows:

INTEL® EXTREME GRAPHICS 2 FOR MOBILE REPORT

Report Date:  05/10/2007

Report Time[hr:mm:ss]: 01:08:51

Driver Version:  6.14.10.4497

Operating System:  Windows XP* Home Edition, Service Pack 2 (5.1.2600)

Default Language:  English

DirectX* Version:  9.0

Physical Memory:  2030 MB

Minimum Graphics Memory: 16 MB

Maximum Graphics Memory: 64 MB

Graphics Memory in Use: 8 MB

Processor:  x86 family 6 Model 13 Stepping 6

Processor Speed:  1398 MHZ

Vendor ID:  8086

Device ID:  3582

Device Revision:  02

Foto vedlagt av dialogen med Ubuntu oppstarten:

post-30484-1178751753_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Hva slags PC er det? Acer laptop forteller ikke så mye... Hvilken Ubuntu versjon var det?

Hvis jeg bare skal gjette, så har du en acer core (2) duo laptop med en jmicron disk-kontroller og bruker edgy (6.10) eller tidligere...

Lenke til kommentar
Processor:  x86 family 6 Model 13 Stepping 6

Processor Speed:  1398 MHZ

Det er en TravelMate som det står 4000 på. Og WLMi eller noe sånn.

http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/tm_4000.html

CPU er Intel Pentium-M 1.4 Ghz (Denne CPU'en mener jeg kan måle seg fint med noen Core2 Duo CPU'er i enkelte ting.)

Den har Intel VGA 855/852 driver. INTEL® EXTREME GRAPHICS 2, som jeg personlig synes at "suger" når det gjelder MPEG avlesning fra DVD og til å spille med.

Så har jeg piffet den litt opp med ekstra minne, som passer perfekt til PC'en. Det er ett godkjent minne til akkurat denne PC'en fra Kingston, 2x 1Gigabyte.

Lenke til kommentar

Det var samme Ubuntu versjon som omtalt i denne artikkelen (Feisty Fawn), og jeg valgte Desktop image't, som ble lastet ned fra et sted i Nederland mener jeg. Den serveren hadde stabil hastighet, mens noen av de nærmere serverene oppførte seg med at overføringshastigheten til stadighet sank og sank så ytterligere etterhvert.

Forresten så slet jeg litt med den første brenningen. Brukte da en moderne NEC 5,25" brønnmontert DVD-brenner.

Så brant jeg på ny med det interne "Slim" drevet. Det fungerte bedre ihvertfall på "CD integrity check" etterpå med Ubuntu.

Det interne drevet har fungert dårlig til å rippe med for MP3. Der har det "heimesnikra" og omgjorte interne NEC drevet gjort en mye bedre jobb.

Enkelt ganger har det interne "Slim" drevet gjort en dårlig jobb på lesing fra CD/DVD også, men det har som regel ordnet seg om jeg har tatt ut platen og satt den inn igjen.

Når Feisty Fawn leste cd'en inn så trodde jeg at den skulle "tygge i stykker" det interne "Slim" drevet. Hørte masse gjentatte "lete lyder", hvor lesehodet flyttes frenetisk rundt på platen. Trodde en god stund at den hadde hengt seg opp fordi platen var uleselig. Men den kom jo i mål med den tty relaterte feilmeldingen.

Endret av G
Lenke til kommentar
...Så brant jeg på ny med det interne "Slim" drevet. Det fungerte bedre ihvertfall på "CD integrity check" etterpå med Ubuntu....

8579051[/snapback]

Hadde du problemer med CD-integrity checken?

tty er skallgrensenitt. Det tyder på at du ikke får startet linux-kjernen. Det kan komme av inkompatibelt maskinvareoppsett, men den maskinvaren du forteller at du har skulle jo virke greit, tror jeg...

Da kan det være andre ting. Feilbrent CD, biosinstillinger, ødelagt cd-leser, m.m.

Virker Start Ubuntu in safe mode fra boot-menyen til live-CD'n?

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Når jeg starter k3b for å jeg denne meldingen(se vedlegg). Jeg kan spille av mp3 i alle musikkspillere - så forstår ikke helt hva den mangler? Noen som vet hvilke pakke jeg mangler?

Når jeg holder musepekeren over noe så dukker det opp en slik gult info bilde - kan man skru det av?

Takk for all hjelp :)

post-51265-1178806220_thumb.png

Lenke til kommentar
...Så brant jeg på ny med det interne "Slim" drevet. Det fungerte bedre ihvertfall på "CD integrity check" etterpå med Ubuntu....

8579051[/snapback]

Hadde du problemer med CD-integrity checken?

tty er skallgrensenitt. Det tyder på at du ikke får startet linux-kjernen. Det kan komme av inkompatibelt maskinvareoppsett, men den maskinvaren du forteller at du har skulle jo virke greit, tror jeg...

Da kan det være andre ting. Feilbrent CD, biosinstillinger, ødelagt cd-leser, m.m.

Virker Start Ubuntu in safe mode fra boot-menyen til live-CD'n?

8580106[/snapback]

Safe mode kan jo testes litt senere i dag (muligens)..

Tydeliggjørelse av DVD-brennerene og erfaring:

Brant med USB 2.0 "heimesnikra" 5,25" NEC brenner. Det gikk i dass ja. CD integrity check'en tok så lang tid, kom omtrent 80 prosent. Brant med 16x (drevet støtter 52x).

Den neste CD'en som ble brent med "Slim"-drevet hang en del på integrity check'en, men det kan jo hende den henger slik på alle Feisty Fawn CD'er for det jeg vet. Men den fullførte faktisk CD-testingen med suksess. Det var denne "gode" CD'en som ble boot'et fra "Slim"-drevet. Når den gode CD'en ble brukt havnet jeg på den feilmeldingen som vi har diskutert litt tidligere. BIOS støtter neppe USB-enhets Boot så det er lite poeng å prøve det andre drevet som er eksternt.

Lenke til kommentar

Når det kommer oppdateringer til Ubuntu, oppdateres også de nedlastbare ISOene samtidig?

loathsome: Minimumskravet er 3GB for en normal installasjon. Men det er selvsagt en fordel å ha litt ekstra for utvidelsemuligheter, plass til å lagre litt filer osv. 4,2GB er mindre enn jeg ville vært komfortabel med, men det fungerer sikkert greit om du tar hensyn til at lagringsplassen er begrenset.

Lenke til kommentar

>Når det kommer oppdateringer til Ubuntu, oppdateres også de nedlastbare ISOene samtidig?

Nei, de er statiske, om ikke annet er spesifisert. Dermed vil mengden med oppdateringer man vil måtte laste ned etter installasjonen øke jo lenger tid det er siden release-datoen (men dette avhenger jo også hvilke repositories man aktiverer: om det kun er security eller backports osv.).

For Dapper Drake LTS lagde de jo også en versjon 6.06.1. Om dette skyldes et ønske om å yte ekstra service fordi det var en "long term support"-versjon eller om det var pga for mange/alvorlige avdekkede sikkerhetsfeil i 6.06 vet jeg ikke.

Edit: Jeg ser nå at en god del krasj-utløsende bugs ble fikset, enkelte av dem kunne utløses ved installasjon, så det er vel forklaringen på behovet for en ny .iso-fil.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Jeg oppdaget en feil i går kveld, og opplevde den i dag tidlig, før jeg gikk på jobb. Siden trådløs-nettet mitt ikke fungerer med verken ndiswrapper, eller noen andre guider og verktøy, så må jeg bruke fast kablet nettverk. Men det driver og slår seg av nå. Det kommer ingen indikasjon på at det gjør det, men alt av inn- og uttrafikk stopper. Det kan være avslått i alt fra noen sekunder til mange minutter. Reboot hjelper ikke. Tenkte jeg kunne høre nå om noen har samme feil, så kan jeg eventuelt gi noen kommando-outputs når jeg kommer hjem.

Et annet, kanskje relatert spørsmål: Kan automatix ha noe å si på at det plutselig dukker opp feil som denne, når jeg ikke har gjort noen endringer på noen konfigurasjonsalternativer osv.? Husker jeg leste en annen post i dette emnet om at automatix ikke var noe bra alternativ, men husker ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
Når det kommer oppdateringer til Ubuntu, oppdateres også de nedlastbare ISOene samtidig?
Det spørs hvilke iso fil du sikter til det - tror ikke de oppgraderer den offesielle Ubuntu ISO filen som er på 10mb noe særlig :D

mini.iso

Er det noen som har brukt denne for å installere Ubuntu - hvordan gikk det?

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

HJELP... Har kommet meg inn i LiveCD'en og fått installert ubuntu (nyeste).

Men når jeg skal inn i det igjen henger det seg bare... Dette er på en parallels virtuell maskin.

På bildet har jeg trykket på recovery mode, hvis jeg ikke velger det blir skjermen bare sort og den henger... Et par minutter etter at skjermen ser ut som på bildet under blir den sort og henger der også.

th_76525_2007.05.12-15.25.35_122_550lo.jpg

edit: ved nærmere undersøkelser viser det seg at skjermen ikke blir sort, men den skrur seg av, dvs, hvis jeg aktiverer paralells igjen så kommer den samme teksten som står på bildet over opp igjen. Jeg oppdaget også at den har stoppet å gjøre noe, jeg kan liksom skrive på det bildet der, som om det var "dos" i gamle dager.

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...