Gå til innhold

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)


Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?  

565 stemmer

  1. 1. Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?

    • Ja, jeg har det allerede installert på PCen, PS3'en, MACen, etc.
      331
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil installere det senere
      55
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil neppe installere det
      12
    • Ja, men jeg har hverken prøvd Live fra CDen eller installert det ennå
      91
    • Vet ikke, har ikke bestemt meg om jeg vil prøve det eller ikke ennå
      46
    • Nei, jeg kommer ikke til å prøve det
      30


Anbefalte innlegg

Noen flere som har problemer med at Ubuntu fryser seg i tide og utide?

8519207[/snapback]

 

det skjedde hos meg fra tid til annen før "final" av feisty kom ut, sjekk om swap'en din er i orden, hvis "free -m" viser 0 swap, så søk på google etter "ubuntu feisty mkswap uuid" problemet mitt var at apt-get upgrade kjørte mkswap og genererte ny UUID som av uante grunner ikke ble lagt til i fstab og derav ble ikke swap funnet etter reboot.

 

ps: garanterer ikke at dette er feilen hos deg, men er jo greit å sjekke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg endelig fått installert Ubuntu på min stue-pc, og får nå til å se "snøstorm" (tv signal) rett i Mplayer på min crt-tv. Så en stor takk spesielt til Del og HavarN for gode tips :thumbup: .

Har noen små spørsmål så jeg kanskje kan lære noe til neste gang. Jeg klarte nemlig å rote det til da jeg skulle forsøke å bli klok på nvidia-settings, så det endte etter restart med en linux-versjon av blåskjerm kan man vel si, og nederst sto det "ingen skjerm funnet" Siden jeg hadde kommet så kort i prosessen valgte jeg bare å installere Ubuntu på nytt.

 

Så lurer bare på om det finnes noen lettvindt måte å recowre seg ut av slike episoder, eller noe ala "reparer Windows"? (er nemlig i mitt korte Linux liv ikke første gangen jeg har rotet til så boot stopper, da har det vel vært etter fikling med Xorg.conf :blush: )

 

Ellers har jeg litt problemer med å helt forstå filstruktur og oppbygning foreløpig, så setter stor pris på såpass konkrete tips som bla Del har gitt. Hadde feks aldri i livet funnet TV-kortet ellers...

 

Vel, øvelse gjør vel mester håper jeg, og tenkte nå jeg skulle laste ned Linux-MCE :)

 

Edit; var det ikke en hurtigtast til synaptics?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Dessverre er ikke linux MCE ferdigpakket for Feisty ennå, men for Edgy, men det kommer sikkert om noen dager. Har fått lastet ned ivtv-utils?

 

Det er meget enkelt å sikre seg mot xserver krasj, det vil forundre meg om ikke nvidia-settings tar kopi av xorg.conf før den lager ny, hvis ikke gjør du det lett selv:

$ sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf-backup

(tips: merk av teksten med musa, flytt musa til terminalen og trykk midtre musknapp, funker med alle linux apps)

 

Neste gang serveren krasjer, laster du bare gammel xorg.conf fil tilbake fra kommandolinja:

$ sudo cp /etc/X11/xorg.conf-backup /etc/X11/xorg.conf

og så starter du xserver på nytt:

$ startx

 

Gratulerer med nytt OS!

Lenke til kommentar

Hmm det var som... Jeg så det nå når jeg leste litt om installering av MCE, at den kanskje er forbeholdt 6.10 ja. Men ok, er egentlig ingen hastverk, tar dette litt og litt og får håpe du har rett i at MCE for 7.0 kommer snart.

 

Har ikke fått inn ivtv-utils, kun testet manuelt som du forklarte på forige side. Skal installere ivtv-utils.

 

Takk for tipset med backup, har tatt backup av Xorg.conf tidligere, men det hjelper jo ikke så mye når jeg ikke har hatt anelse om hvordan jeg får stappet den inn igjen fra en svart terminalskjerm :p

Men nå vet jeg det!

Lenke til kommentar

pcp160, jeg glemte å sjekke hvilken pakkebrønn (repository) ivtv-utils befant seg i. Det er Multiverse, og denne er vel ikke aktivert ved default. Du kan aktivere den v.h.a. synaptics, men jeg vil vel fortsatt anbefale rett og slett installasjon av automatix2, den åpner relevante pakkebrønner, og installerer også et pent utvalg applikasjoner ved behov. Du finner installasjonsinstruksjoner her:

www.getautomatix.com

Lenke til kommentar
Noen flere som har problemer med at Ubuntu fryser seg i tide og utide?

8519207[/snapback]

 

 

Nei. Du kan kanskje si litt om når og hva som skjer?

 

Søk etter bugs på https://launchpad.net/ubuntu/ og meld gjerne inn nye om du finner noen.

8519236[/snapback]

Tidligere i uken fant jeg noen bugs som var rapportert på launchpad, som var veldig relatert til min feil. Til og med en som hadde samme laptop som meg. Jeg finner ikke fram dette nå, da det er lagret som bokmerke på laptopen min som jeg ikke har for øyeblikket. Om jeg husker korrekt, så prøver Ubuntu å gjøre en sjekk på hva som er mountet på de forskjellige delene, og når den ikke finner noe på CD/DVD-rom'en så gjør den en slags timeout på 30 sekunder, som påvirker hele systemet. En midlertidig bugfix før det blir gjort noen oppgradering, var da å alltid ha en plate i CD/DVD. Har ennå ikke testet ut dette, så jeg tenkte jeg skulle høre om det var noen her som hadde samme problemet, og om det var annen løsning på det.

 

Noen flere som har problemer med at Ubuntu fryser seg i tide og utide?

8519207[/snapback]

 

det skjedde hos meg fra tid til annen før "final" av feisty kom ut, sjekk om swap'en din er i orden, hvis "free -m" viser 0 swap, så søk på google etter "ubuntu feisty mkswap uuid" problemet mitt var at apt-get upgrade kjørte mkswap og genererte ny UUID som av uante grunner ikke ble lagt til i fstab og derav ble ikke swap funnet etter reboot.

 

ps: garanterer ikke at dette er feilen hos deg, men er jo greit å sjekke.

8519584[/snapback]

Jeg kan sjekke dette senere, men jeg har ikke tilgang til laptopen før fredag/lørdag en gang.

Lenke til kommentar
Sinsyke hastigheter på torrenten laster med 20kb/s mer en linja mi egentlig klarer. Altså 150kb/s på en linje som max klarer 130.  :p

8535563[/snapback]

har du 1,2MBit eller 1MB linje?

 

nettverks hastigheten er av dei tinga eg synes er best i helle ubuntu. det går mye forte å få stor hastighet i ubuntu enn i win XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...