Gå til innhold

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)


Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?  

565 stemmer

  1. 1. Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?

    • Ja, jeg har det allerede installert på PCen, PS3'en, MACen, etc.
      331
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil installere det senere
      55
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil neppe installere det
      12
    • Ja, men jeg har hverken prøvd Live fra CDen eller installert det ennå
      91
    • Vet ikke, har ikke bestemt meg om jeg vil prøve det eller ikke ennå
      46
    • Nei, jeg kommer ikke til å prøve det
      30


Anbefalte innlegg

miceagol; ja, står slik til meg òg. Tenkte kanskje det hadde noe med at jeg har oversatt en del på rosetta..

8505510[/snapback]

 

Hmm... Det høres logisk ut. Jeg er påmeldt på Launchpad, og har oversatt én setning og rapportert to bugs. Ikke mye akkurat. Trodde først det var fordi jeg valgte "special request", og skrev at CD'ene skulle settes på stand på terminalstuene ved UiO. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå satt opp Ubuntu på laptopen, og kan ikke si annet enn at jeg er imponert. Installasjonen gikk smertefritt, all HW funnet, og ingen problemer. Det eneste det var litt knot med var skjermkortdriverene, det er tydeligvis en bug med GF420Go som gjør at jeg ble møtt med en blank skjerm. Etter en halv dag med googling, prøving og feiling fikk jeg det da endelig til :)

 

Har litt erfaring med FreeBSD fra før, og såvidt prøvd ut forskjellige Linux-distroer, men har ikke møtt på en så fungerende en. Alt var veldig pent å se på, og veldig lett å finne ut av for en som ikke har så mye erfaring med linux. Det gikk kjempelett å finne andre maskiner i nettverk, dra over filer, spille av medier, surfe m.m. Likte spesiellt at mediespilleren foreslo codecs, og at installasjonen av disse gikk kjapt og uten problemer.

 

Likte også veldig godt pakkesystemet, apt-get. Gjorde installeringen av diverse diverse til en lek.

 

Har ingen annen oppfatning enn at dette er en absolutt verdig utfordrer til Windows, iallefall for dem som ikke spiller.

Lenke til kommentar

Hei igjen. Nå trenger jeg noen gode tips fra dere pingvin- ekspertene igjen.

Har fått Ubuntu til å kjøre ganske så bra på laptop'en, må bare fikse litt på mus, men det fikk jeg noen tips lenger bak i tråden jeg skal sjekke ut.

 

Men prøvde nå livecd på min stue-pc, og har noen spørsmål i den forbindelse. Det er en P4 Prescott, i915 chipset, Hauppauge PWR150 tv-kort og Nvidia 6600GT glh.

Denne maskinen er til vanlig kun koblet til crt tv via S-video, og jeg har da bilde på tv'n i bios, og i starten av load av Ubuntu. Men etterhvert går det over i å bli en blinkende og til dels fargesprakende skjerm på tv'n uten noe egentlig bilde.

 

Har en vanlig lcd også tilkoblet, og prøvde derfor fra den å finne valg for skjerm, men det fant jeg ikke.

 

Så det jeg i første omgang lurer på da er hvordan jeg kan styre skjerm-ut på Nvidia 6600GT i Ubuntu?

 

Ser ut som tv-kortet er registrert som hw, men er det noe kjent programvare som gjør det mulig å bruke tv-kortet i Ubuntu?

 

Til slutt, hva heter Linux varianten av Mediacenter?

Så en reklamefilm for dette på Dinside, IT-avisen eller noe sånt, men klarer aldri huske alle disse merkelige navnene. Skulle altså i prinsippet være ganske likt som Vista Mediacenter. :)

Lenke til kommentar
Hei igjen. Nå trenger jeg noen gode tips fra dere pingvin- ekspertene igjen.

Har fått Ubuntu til å kjøre ganske så bra på laptop'en, må bare fikse litt på mus, men det fikk jeg noen tips lenger bak i tråden jeg skal sjekke ut.

 

Men prøvde nå livecd på min stue-pc, og har noen spørsmål i den forbindelse. Det er en P4 Prescott, i915 chipset, Hauppauge PWR150 tv-kort og Nvidia 6600GT glh.

Denne maskinen er til vanlig kun koblet til crt tv via S-video, og jeg har da bilde på tv'n i bios, og i starten av load av Ubuntu. Men etterhvert går det over i å bli en blinkende og til dels fargesprakende skjerm på tv'n uten noe egentlig bilde.

 

Har en vanlig lcd også tilkoblet, og prøvde derfor fra den å finne valg for skjerm, men det fant jeg ikke.

 

Så det jeg i første omgang lurer på da er hvordan jeg kan styre skjerm-ut på Nvidia 6600GT i Ubuntu?

 

Ser ut som tv-kortet er registrert som hw, men er det noe kjent programvare som gjør det mulig å bruke tv-kortet i Ubuntu?

 

Til slutt, hva heter Linux varianten av Mediacenter?

Så en reklamefilm for dette på Dinside, IT-avisen eller noe sånt, men klarer aldri huske alle disse merkelige navnene. Skulle altså i prinsippet være ganske likt som Vista Mediacenter. :)

8510464[/snapback]

Kanskje denne du har sett? Det er vel Ubuntu med MythTV(som er bra siden det skal være noe vanskelig å sette opp selv). Ser om tvkortet ditt; "PVR-150/150MCE/250/250MCE - supported out of the box"(link). Vet også at det finnes andre alternativer som Freevo.

 

Stemmer det ikke HavarN at det skal snart komme en ny versjon av xorg som vil innebære en betydelig forbedring av Linux sin evne å finne rett skjerm, dual screen osv? Jeg gjorde det samme som pcp160 og fikk et merkelig bilde, men det ble bra til slutt.

Lenke til kommentar
Men prøvde nå livecd på min stue-pc, og har noen spørsmål i den forbindelse. Det er en P4 Prescott, i915 chipset, Hauppauge PWR150 tv-kort og Nvidia 6600GT glh.

Denne maskinen er til vanlig kun koblet til crt tv via S-video, og jeg har da bilde på tv'n i bios, og i starten av load av Ubuntu. Men etterhvert går det over i å bli en blinkende og til dels fargesprakende skjerm på tv'n uten noe egentlig bilde.

8510464[/snapback]

Bruk nvidia-settings for oppsett av skjerm som foreslått, husk sudo for permanente endringer:

$ sudo nvidia-settings

 

Alt i linux behandles som om det er filer eller kataloger. Dersom ivtv driveren er lastet for kortet ditt, skal det nå være /dev/video0.

 

Sjekk om driveren er lastet:

$ lsmod|grep ivtv

 

Denne /dev/video0 oppfører seg nå som en video strøm i mpg format, som kan åpnes direkte i en mediaplayer som støtter streaming mpg, f.eks. mplayer. Hvis du skal sjekke om du får noe video ut av /dev/video0 kan du bare kjøre følgende kommando:

$ cat /dev/video0 > test.mpg

Det vil nå opprettes en hurtigvoksende mpg fil i katalogen du kjørte kommandoen fra. Avbryt dette ved å trykke ctrl-c. Nå har du en mpg fil som kan spilles av med hva som helst:

$ kaffeine test.mpg

 

Hvis du ønsker å se strømmen direkte i en mediaspiller, kan du gjøre dette i f.eks. mplayer. Installer mplayer:

$ sudo aptitude install mplayer

 

Så åpner du tv-kortet ditt som om det var en film:

gmplayer http:///dev/video0

 

Du vil kanskje ønske å ha mulighet til å bestemme kanaler/frekvenser på kortet. Installer ivtv programmer:

$ sudo aptitude install ivtv-utils

 

Hvis du nå skriver ivtv fra terminal og trykker tab to ganger, får du opp diverse verktøy for å styre tv-kortet rett fra kommandolinja, blant annet ivtv-tune

 

Hvis du nå har kortet åpent i mplayer, og ser en flott liten snøstorm, og så har kommandolinje tilgjengelig, kan du sett kanaler direkte med ivtv-tune:

$ ivtv-tune -t europe-west -c E5

 

Hvis du har kommet så langt, så kan vi ta det derfra, gi tilbakemelding.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Tenker du på linuxmce ?

 

Bruker du de proprietære nvidia driverne? nvidia-settings finner nok Tv'n din hvis den er koblet til ihvertfall med xorg 7.2 eller nyere.

8510522[/snapback]

JA, den var det! Rimelig skivebom med "rare" navn på akkurat denne da, hadde jo en veldig enkelt navn. Ser at mitt tv-kort skal være støttet Govassa.

 

Vedrørende drivere så antar jeg at svaret er nei. Vet ikke hva jeg bruker jeg, har bare stappet inn Live-cd og kom ikke så mye lenger på egen hånd :blush:

 

Men klipper ut alt Del har skrevet her, så kan jeg prøve igjen nå som jeg har fått konkrete tips.

 

Lurer på en liten ting før jeg går videre, kan jeg gjøre dette Del sier, samt eventuelt innstallere LinuxMCE uten å ha installert Ubuntu, eller blir det bare tull?

Og i såfall hvor blir det man gjør lagret?

 

Er ikke helt klar for å permanent installere Ubuntu på denne maskinen enda, må i såfall "fikse" og sikkerhetskopiere litt først. Men kunne gjerne tenkt meg å se hvordan dette blir seende ut på min tv. Ut fra videosnuttene jeg har sett er det en del ting som ser veldig bra ut, men feks kritikken mot Vista MCE mot at det er så lite på skjermen på en gang er nettopp noe av det jeg liker med Vista MCE, alt er stort og oversiktelig på en god gammel tv skjerm. Så er spent på om jeg får det stort og tydelig nok.

På en laptop eller likn er det sikker litt anderledes, men så har jeg heller aldri skjønt hvorfor noen vil bruke Vista MCE på en laptop. Men det er jo en aldri så liten avsporing, og bare min personlige mening, her i denne delen av forum er det vel ingen som skjønner hvorfor noen vil bruke Vista punktum.. he he :p

Lenke til kommentar
Lurer på en liten ting før jeg går videre, kan jeg gjøre dette Del sier, samt eventuelt innstallere LinuxMCE uten å ha installert Ubuntu, eller blir det bare tull?

Og i såfall hvor blir det man gjør lagret?

En live CD oppretter en såkalt ramdisk, dvs, setter av et område i RAM som den bruker som om det var harddisk plass. Det er faktisk mulig å installere programmer fra live CD, men dette er nok ikke rett frem. Hvis du får ivtv driveren ferdig installert fra live CD kan du fort sjekke ut med tipsene jeg ga deg. Sjekk også linken her:

https://help.ubuntu.com/community/Install_IVTV_Feisty

 

Såfremt driveren blir installer kan du ihvertfall lagre en snøstorm på ramdisken, som du kan se på. Når det gjelder kanal tuning trenger du antagelig en HD-install for å installere ivtv-utils.

 

Er ikke helt klar for å permanent installere Ubuntu på denne maskinen enda, må i såfall "fikse" og sikkerhetskopiere litt først. Men kunne gjerne tenkt meg å se hvordan dette blir seende ut på min tv.

Verdens beste rescue og back-up tool finnes på din Ubuntu live CD, sjekk her:

http://www.linuxquestions.org/questions/sh...006#post1848006

Endret av Del
Lenke til kommentar

Du kan installere programmer i en ubuntu livecd helt som vanlig. MEN hvis du installerer mer enn størrelsen på ramdisken vil du få problemer. Hver standard ramdisk er vanligvis 64MB i ubuntu.

 

Jeg tipper mythTV og resten av programmene i LinuxMCE er langt over det du kan installere mens du booter fra en liveCD.

 

Ikke bekymre deg for at det ikke vil bli seende bra ut på en TV skjerm med lav oppløsning. Det vil se bra ut. MythTV kan skinnes. Project Grayhem er for eksempel løst basert på Project Mayhem til Xbox Media Center.

120px-Grayhemwide.png

 

Installer på harddisk nå! :thumbup:

Lenke til kommentar
Du kan installere programmer i en ubuntu livecd helt som vanlig. MEN hvis du installerer mer enn størrelsen på ramdisken vil du få problemer. Hver standard ramdisk er vanligvis 64MB i ubuntu.

8513151[/snapback]

Du har i tillegg muligheten til å bruke klik:

http://klik.atekon.de/

Det var i grunnen det jeg siktet til. Kanotix kommer med klik på live CD, men det gjør såvidt jeg vet ikke K/X/Ubuntu. Men 64MB er jo ihvertfall noe..

Lenke til kommentar

Hva med å legge til hvordan en kan unngå det plagsomme spørsmålet som popper opp når du starter gnome og networkmanager kjører?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Hver gang gnome starter opp, spør networkmanager etter passordet mitt. Hvordan kan jeg unngå dette?

 

Dette skyldes først og fremst at networkmanager bruker din gnome keyring for å lagre nettverksnøkler. Som et sikkerhetstiltak, trenger du å akseptere dette for hver gang du restarter; men det finnes én måte å unngå det på; pam-keyring er et program som gjør dette for deg; bare pass på at keyring-passordet ditt er det samme som det du logger inn med.

 

Første gang networkmanager kjører, får du spørsmål om å opprette nøkkelringpassord. Du kan tvinge fram dette på nytt ved å slette mappa ~/.gnome2/keyrings/ men vær oppmerksom på at evt innhold i denne keyringen vil slettes.

 

Framgangsmåte (grafisk):

1) Gå til system->administrasjon->Synaptic programpakkehåndterer. Trykk ctrl+f og skriv inn "pam keyring", kryss av for libpam-keyring og trykk "bruk".

 

2) Åpne /etc/pam.d/gdm i gedit med administrator-rettigheter. Dette gjøres enkelt ved å trykke alt+f2 og deretter skrive inn følgende:

gksu gedit /etc/pam.d/gdm

Legg til disse linjene helt nederst i fila:

auth optional pam_keyring.so try_first_pass

session optional pam_keyring.so

Trykk ctrl+s for å lagre, og deretter krysset i høyre hjørne for å avslutte. Ved neste oppstart av gnome vil du slippe å skrive inn passordet ditt

 

Alternativ Framgangsmåte (kommandolinjebasert; Åpne "terminal" fra Programmer->tilbehør):

sudo -s
aptitude install libpam-keyring

echo -e -E "auth    optional    pam_keyring.so try_first_pass
session optional    pam_keyring.so" >> /etc/pam.d/gdm

(ved "sudo -s" vil du bli bedt om å oppgi et passord; dette passordet er ditt eget)

 

Ved neste oppstart av gnome vil du slippe å skrive inn passordet ditt

 

skrevet av dabear

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Ikke bekymre deg for at det ikke vil bli seende bra ut på en TV skjerm med lav oppløsning. Det vil se bra ut. MythTV kan skinnes. Project Grayhem er for eksempel løst basert på Project Mayhem til Xbox Media Center.

120px-Grayhemwide.png

 

Installer på harddisk nå!  :thumbup:

8513151[/snapback]

Ok Sir, will do! :dremel:

 

Har dualboot med Vista/XP nå, og bruker uansett aldri XP så kan ta vare på det jeg tenger derfra og gjøre om den delen til Ubuntu, slik at jeg får testet dette skikkelig. Det ser jo visuelt sett veldig lovende ut med disse skinning mulighetene.

 

Men er veldig spent på å se hvordan dette er i praksis ifht Vista MCE. Kan bare si med en gang at jeg liker det veldig godt, men det er noen kraftige irritasjonsmomenter som gjør at jeg er åpen for å teste Linux-MCE.

Det som må være bedre enn Windows er:

Vista MCE er en smule ustabilt, og litt vel crash/heng-villig

Savner skikkelig kontroll over hvilke mapper som skal/ikke skal vises i MCE

Syns det generelt er litt tregt, 3,2Ghz cpu/1GB minne, 6600GT burde være nok til slik bruk.

 

@dabear, den siste lille guiden din var et fint tilskudd, kommer til å trenge den hver gang jeg installerer på laptop ;)

Lenke til kommentar
Hva med å legge til hvordan en kan unngå det plagsomme spørsmålet som popper opp når du starter gnome og networkmanager kjører?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Hver gang gnome starter opp, spør networkmanager etter passordet mitt. Hvordan kan jeg unngå dette?

 

Dette skyldes først og fremst at networkmanager bruker din gnome keyring for å lagre nettverksnøkler. Som et sikkerhetstiltak, trenger du å akseptere dette for hver gang du restarter; men det finnes én måte å unngå det på; pam-keyring er et program som gjør dette for deg; bare pass på at keyring-passordet ditt er det samme som det du logger inn med.

 

Første gang networkmanager kjører, får du spørsmål om å opprette nøkkelringpassord. Du kan tvinge fram dette på nytt ved å slette mappa ~/.gnome2/keyrings/ men vær oppmerksom på at evt innhold i denne keyringen vil slettes.

 

Framgangsmåte (grafisk):

1) Gå til system->administrasjon->Synaptic programpakkehåndterer. Trykk ctrl+f og skriv inn "pam keyring", kryss av for libpam-keyring og trykk "bruk".

 

2) Åpne /etc/pam.d/gdm i gedit med administrator-rettigheter. Dette gjøres enkelt ved å trykke alt+f2 og deretter skrive inn følgende:

gksu gedit /etc/pam.d/gdm

Legg til disse linjene helt nederst i fila:

auth optional pam_keyring.so try_first_pass

session optional pam_keyring.so

Trykk ctrl+s for å lagre, og deretter krysset i høyre hjørne for å avslutte. Ved neste oppstart av gnome vil du slippe å skrive inn passordet ditt

 

Alternativ Framgangsmåte (kommandolinjebasert; Åpne "terminal" fra Programmer->tilbehør):

sudo -s
aptitude install libpam-keyring

echo -e -E "auth    optional    pam_keyring.so try_first_pass
session optional    pam_keyring.so" >> /etc/pam.d/gdm

(ved "sudo -s" vil du bli bedt om å oppgi et passord; dette passordet er ditt eget)

 

Ved neste oppstart av gnome vil du slippe å skrive inn passordet ditt

 

skrevet av dabear

8516574[/snapback]

Fatter ikke hvorfor ikke det fungerer hos meg... Har autologin noe med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Dell skal selge pc med Ubunut :w00t:

http://www.go2linux.org/node/113

 

Fra Dell sin side; "Read about Dell's partnership with Canonical to include Ubuntu on select consumer desktop and notebook products."

Link For håpe det også blir noen "friske" maskiner.

8516973[/snapback]

 

Dette er genialt. Da får vi håpe at folk faktisk kjøper det.

 

Artikkel i BBC News faktisk, så da burde nyheten være interessant nok for Aftenposten, eller? :p Jeg har sendt et tips til forbruker.no, men dere må gjerne mase på dem dere også for at de skal våkne ([email protected]).

 

dabear: Q&A'en din er lagt til. :)

Lenke til kommentar
Hva med å legge til hvordan en kan unngå det plagsomme spørsmålet som popper opp når du starter gnome og networkmanager kjører?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Hver gang gnome starter opp, spør networkmanager etter passordet mitt. Hvordan kan jeg unngå dette?

 

Dette skyldes først og fremst at networkmanager bruker din gnome keyring for å lagre nettverksnøkler. Som et sikkerhetstiltak, trenger du å akseptere dette for hver gang du restarter; men det finnes én måte å unngå det på; pam-keyring er et program som gjør dette for deg; bare pass på at keyring-passordet ditt er det samme som det du logger inn med.

 

Første gang networkmanager kjører, får du spørsmål om å opprette nøkkelringpassord. Du kan tvinge fram dette på nytt ved å slette mappa ~/.gnome2/keyrings/ men vær oppmerksom på at evt innhold i denne keyringen vil slettes.

 

Framgangsmåte (grafisk):

1) Gå til system->administrasjon->Synaptic programpakkehåndterer. Trykk ctrl+f og skriv inn "pam keyring", kryss av for libpam-keyring og trykk "bruk".

 

2) Åpne /etc/pam.d/gdm i gedit med administrator-rettigheter. Dette gjøres enkelt ved å trykke alt+f2 og deretter skrive inn følgende:

gksu gedit /etc/pam.d/gdm

Legg til disse linjene helt nederst i fila:

auth optional pam_keyring.so try_first_pass

session optional pam_keyring.so

Trykk ctrl+s for å lagre, og deretter krysset i høyre hjørne for å avslutte. Ved neste oppstart av gnome vil du slippe å skrive inn passordet ditt

 

Alternativ Framgangsmåte (kommandolinjebasert; Åpne "terminal" fra Programmer->tilbehør):

sudo -s
aptitude install libpam-keyring

echo -e -E "auth    optional    pam_keyring.so try_first_pass
session optional    pam_keyring.so" >> /etc/pam.d/gdm

(ved "sudo -s" vil du bli bedt om å oppgi et passord; dette passordet er ditt eget)

 

Ved neste oppstart av gnome vil du slippe å skrive inn passordet ditt

 

skrevet av dabear

8516574[/snapback]

Fatter ikke hvorfor ikke det fungerer hos meg... Har autologin noe med saken å gjøre?

8518596[/snapback]

pam-modulen låser jo opp nøkkelringen basert på passordet du skriver inn når du logger deg inn. Mulig modulen ikke får tak i passordet ditt når det er systemet som logger deg inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...