Gå til innhold

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)


Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?  

565 stemmer

  1. 1. Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?

    • Ja, jeg har det allerede installert på PCen, PS3'en, MACen, etc.
      331
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil installere det senere
      55
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil neppe installere det
      12
    • Ja, men jeg har hverken prøvd Live fra CDen eller installert det ennå
      91
    • Vet ikke, har ikke bestemt meg om jeg vil prøve det eller ikke ennå
      46
    • Nei, jeg kommer ikke til å prøve det
      30


Anbefalte innlegg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Av en eller annen grunn er Ubuntu uglesett i Linux-miljøet.  Det virker som folk ikke liker at Linux blir mer populært og at ikke alle liker å knote med sin Slackware-box. 

 

At en liten ting ikke virker, er jo ikke slutten på verden.  Det er bare å lete litt på nettet, prøve å tweake innstillingene, og så blir problemet helt sikkert løst. 

 

Det vi skal takke ubuntu-folka for et at stadig flere får øynene opp for et alternativ til Microsoft-monopolet!

 

S

8494043[/snapback]

Ja, disse kalles gjerne for "wannabe's". Små drittunger som bruker Slackware eller Gentoo, og innbiller seg at disse distroene er forbeholdt "proffene" mens Ubuntu er for "n00bsa". Enkelte er trege i oppfattelsen, og det er i grunn litt trist.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå har eg hatt ubuntu 7.04 siden release. og eg må seie at ubuntu fungere mye betre nå enn i 6.10. men noko som irittere meg er kva gonge eg starte pcen blir eg spurt om passorde til "nøkkelring" der passord til wlan ligget. er det noko mulinghet for at nettveksprogrammet henter koden uten å spør??

Lenke til kommentar
nå har eg hatt ubuntu 7.04 siden release. og eg må seie at ubuntu fungere mye betre nå enn i 6.10. men noko som irittere meg er kva gonge eg starte pcen blir eg spurt om passorde til "nøkkelring" der passord til wlan ligget. er det noko mulinghet for at nettveksprogrammet henter koden uten å spør??

8498298[/snapback]

søk på pam_keyring på ubuntuforums/google, eller så kan du installere og bruke kde. Det samme vil skje med networkmanager for kde, knetworkmanager, men her vil du få annledning til å velge alternativet "tillat alltid"

Lenke til kommentar
jeg bare lurer på om det er noen grunn til at de ikke fikser slik at de fleste nettverkskort virker? Ville da tro dette endret seg når denne versonen kom ut, men fortsatt prob med broadcom kortene :/

8502251[/snapback]

 

"De" ville nok gjerne fikset det slik at absolutt alt fungerte, men det er desverre slik at "de" ikke får gjort så mye med problemet. Det kommer av at produsenter som broadcom ikke gir ut linux dirvere og heller ikke nødvendige spesifikasjoner for kortene slik at andre kan skrive drivere. For å lage drivere til disse kortene er man nødt til å forteta "reverse enginering" som går ut på å prøve å kjøre diverse kode og se hvordan kortet reagerer, altså gjetting, prøving og feiling. Dette er en ganske tidkrevende prosess og blir sjeldent helt perfekt.

 

Enn så lenge vil jeg derfor oppfordre til å kjøpe tråløsenettverkskort som blir støtta. Kjøper man for eksempel en centrino plattform, som har et intel-nettverkskort har man kjempe god støtte rett ut fra boksen.

Lenke til kommentar
Uansett hvor mange ganger jeg laster ned Ubuntu, så blir fila jeg brenner ut corrupted på en eller annen måte. Er det noen som har vært borti noe lignende? CD-brenneren min skal fungere, for jeg har brent Ubuntu Edgy, Windows ++ med den.

8467908[/snapback]

Jeg hadde det samme problemet, det løste seg når jeg satt ned hastigheten på brenningen.

Lenke til kommentar

Installerte Ubuntu nå og valgte slett hele harddisken og partisjoner med LVM eller noe (trengte en opprydning uansett). Og så ble Ubuntu installert. Men når jeg kommer inn i ubuntu for å sjekke partisjonene, ser jeg bare én stor som er på 212gb, men harddisk er på 250gb. Så jeg lurer på hvor det ble av resten. Ble rådet til å skrive inn fdisk -l o terminal for å se partisjonene. Fant dette, men skjønte lite:

 

Disk /dev/sdb: 1025 MB, 1025507328 bytes

16 heads, 32 sectors/track, 3912 cylinders

Units = cylinders of 512 * 512 = 262144 bytes

 

Device Boot Start End Blocks Id System

/dev/sdb1 * 1 3924 1004528 6 FAT16

matias@MatiasUberLOL:~$

matias@MatiasUberLOL:~$

matias@MatiasUberLOL:~$

 

post-76635-1177940150_thumb.png

Et bilde av partisjonen FIlsystem som er på 212gb.

 

Ett spørsmål til, kan jeg partisjonere partisjonen filsystem i ubuntu med et program?

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Installerte Ubuntu nå og valgte slett hele harddisken og partisjoner med LVM eller noe (trengte en opprydning uansett). Og så ble Ubuntu installert. Men når jeg kommer inn i ubuntu for å sjekke partisjonene, ser jeg bare én stor som er på 212gb, men harddisk er på 250gb. Så jeg lurer på hvor det ble av resten. Ble rådet til å skrive inn fdisk -l o terminal for å se partisjonene. Fant dette, men skjønte lite:

 

Disk /dev/sdb: 1025 MB, 1025507328 bytes

16 heads, 32 sectors/track, 3912 cylinders

Units = cylinders of 512 * 512 = 262144 bytes

 

  Device Boot      Start        End      Blocks  Id  System

/dev/sdb1  *          1        3924    1004528    6  FAT16

matias@MatiasUberLOL:~$

matias@MatiasUberLOL:~$

matias@MatiasUberLOL:~$

 

post-76635-1177940150_thumb.png

Et bilde av partisjonen FIlsystem som er på 212gb.

 

Ett spørsmål til, kan jeg partisjonere partisjonen filsystem i ubuntu med et program?

8505041[/snapback]

Kjør:

sudo fdisk -l

(så får du litt mer informasjon, post den her)

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Installerte Ubuntu nå og valgte slett hele harddisken og partisjoner med LVM eller noe (trengte en opprydning uansett). Og så ble Ubuntu installert. Men når jeg kommer inn i ubuntu for å sjekke partisjonene, ser jeg bare én stor som er på 212gb, men harddisk er på 250gb. Så jeg lurer på hvor det ble av resten. Ble rådet til å skrive inn fdisk -l o terminal for å se partisjonene. Fant dette, men skjønte lite:

 

Disk /dev/sdb: 1025 MB, 1025507328 bytes

16 heads, 32 sectors/track, 3912 cylinders

Units = cylinders of 512 * 512 = 262144 bytes

 

  Device Boot      Start        End      Blocks  Id  System

/dev/sdb1  *          1        3924    1004528    6  FAT16

matias@MatiasUberLOL:~$

matias@MatiasUberLOL:~$

matias@MatiasUberLOL:~$

 

post-76635-1177940150_thumb.png

Et bilde av partisjonen FIlsystem som er på 212gb.

 

Ett spørsmål til, kan jeg partisjonere partisjonen filsystem i ubuntu med et program?

8505041[/snapback]

Kjør:

sudo fdisk -l

(så får du litt mer informasjon, post den her)

8505361[/snapback]

Han hadde jo postet fdisk-l

Disk /dev/sdb: 1025 MB, 1025507328 bytes
16 heads, 32 sectors/track, 3912 cylinders
Units = cylinders of 512 * 512 = 262144 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdb1 * 1 3924 1004528 6 FAT16

Lenke til kommentar
Hva har vi her? Jo, fire stykk ubuntu cder og tre stykk kubuntu cder! Det tok ikke mer enn 14 dager altså :D

8505110[/snapback]

 

Oi, kanskje jeg har fått idag jeg også. :D Står at de ble sendt 2007-04-16, dog det er før Feisty-utgivelsen, så jeg vet ikke om det stemmer helt.

 

På shipit-siden min, rett over valg av CD-antall, står det merket med gult:

The Ubuntu community would like to thank you for your contributions to the Ubuntu project. In recognition of this, we offer you an expanded set of options for your ShipIt request.

 

Også har jeg nå 10 CD'er som en valgmulighet. Har dere tilsvarende? Er dette noe alle får?

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Installerte Ubuntu nå og valgte slett hele harddisken og partisjoner med LVM eller noe (trengte en opprydning uansett). Og så ble Ubuntu installert. Men når jeg kommer inn i ubuntu for å sjekke partisjonene, ser jeg bare én stor som er på 212gb, men harddisk er på 250gb. Så jeg lurer på hvor det ble av resten. Ble rådet til å skrive inn fdisk -l o terminal for å se partisjonene. Fant dette, men skjønte lite:

 

Disk /dev/sdb: 1025 MB, 1025507328 bytes

16 heads, 32 sectors/track, 3912 cylinders

Units = cylinders of 512 * 512 = 262144 bytes

 

  Device Boot      Start        End      Blocks  Id  System

/dev/sdb1  *          1        3924    1004528    6  FAT16

matias@MatiasUberLOL:~$

matias@MatiasUberLOL:~$

matias@MatiasUberLOL:~$

 

post-76635-1177940150_thumb.png

Et bilde av partisjonen FIlsystem som er på 212gb.

 

Ett spørsmål til, kan jeg partisjonere partisjonen filsystem i ubuntu med et program?

8505041[/snapback]

Kjør:

sudo fdisk -l

(så får du litt mer informasjon, post den her)

8505361[/snapback]

Han hadde jo postet fdisk-l

Disk /dev/sdb: 1025 MB, 1025507328 bytes
16 heads, 32 sectors/track, 3912 cylinders
Units = cylinders of 512 * 512 = 262144 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdb1 * 1 3924 1004528 6 FAT16

8505446[/snapback]

Han hadde postet:

$ fdisk -l

Jeg ville at hans kulle poste:

# fdisk -l

Forskjellen er superuser rettighetene. Jeg er sikker på at han ikke har installert ubuntu på en FAT16 disk. Hvis han vil ha hjelp med å få fjernet reserved blocks (som jeg gjetter er grunnen til at han mangler litt plass) så må vi vite hvilken partisjon det er snakk om.

 

sudo tune2fs -m 0 /dev/sd##

er forøvrig kommandoen hvis han finner ut hvilken partisjon det skal kjøres på.

Lenke til kommentar
,29/04-2007 : 17:10]nå har eg hatt ubuntu 7.04 siden release. og eg må seie at ubuntu fungere mye betre nå enn i 6.10. men noko som irittere meg er kva gonge eg starte pcen blir eg spurt om passorde til "nøkkelring" der passord til wlan ligget. er det noko mulinghet for at nettveksprogrammet henter koden uten å spør??

8498298[/snapback]

søk på pam_keyring på ubuntuforums/google, eller så kan du installere og bruke kde. Det samme vil skje med networkmanager for kde, knetworkmanager, men her vil du få annledning til å velge alternativet "tillat alltid"

8500986[/snapback]

Dette ventet jeg også spent på svaret på. Men kan du spesifisere litt dabear, det med KDE er jo greit, men om man ønsker å fortsette med gnome (var det vel..) er det da slik og forstå at det med pam_keyring også kan opprettes nettverksforbindelse hver gang uten aktiv inngripen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...